رنو خودروسازی است که عملکرد آن در کشور ما همواره با فراز و نشیبهایی همراه بوده است. سابقه رنو در ایران به دوران مظفرالدین شاه قاجار میرسد که در سفر خود به فرانسه دو دستگاه رنو را خریداری کرد و به ایران آورد. اما مسئلهای که نام رنو را در ایران بر سر زبانها انداخت، ورود رنو ۵ به ایران بود. نام رنو در ایران تا مدتها تنها برای رنو ۵ اطلاق میشد و تنها انتخاب در کلاس سوپر مینیها همان رنو ۵ بود. پس از مدتی رنو ۲۱ نیز بهعنوان رقیبی برای پژو ۴۰۵ وارد کشور شد و با استقبال چندان بالایی نیز مواجه نشد.
اما رنو خودروسازی است که هیچگاه اشتیاق و علاقهاش را برای همکاری و فروش خودروهایش در کشور ما را پنهان نکرده است. پس بیدلیل نبود که زمانی که صحبت از پروژه پلتفرم ملی به میان آمد، رنو گزینهای بود که برای همکاری انتخاب شد. هرچند که آن پروژه که میتوانست بسیار موفق باشد و پیشرفتهای بسیاری را برای صنعت خودروسازی کشور به ارمغان آورد، تنها به دلیل سیاسیکاری مدیران وقت وزارت صنایع معطل ماند و درنهایت تنها به مونتاژ کجدار و مریز تندر ۹۰ توسط دو خودروساز بزرگ کشور ختم شد. اما اکنون در دوران پسا برجام، صحبتهای فراوانی از همکاریهای آتی رنو با شرکای ایرانی به گوش میرسد. هرچند که نوع همکاری رنو با شرکای ایرانی بسیار سؤالبرانگیز است، اما چیزی که آشکار است، این است که رنو عزم خود را جزم کرده است که سالهای آینده در بازار ایران نقش پررنگتری را ایفا کند. محصولات رنو در حال حاضر علاوه بر اینکه توسط ایرانخودرو و پارسخودرو مونتاژ میشود، توسط نگین خودرو نیز بهصورت وارداتی به بازار عرضه میشود. چیزی که در مورد عملکرد رنو در سالهای اخیر میتوان گفت بدون شک این است که در حال حاضر عملکرد کیفی خودروهای رنو با توجه به گستره قیمتی که در آن قرار دارند بالاتر از متوسط است و این مسئله میتواند نقطه قوتی برای رنو محسوب گردد. البته با توجه به برند اصیل فرانسوی رنو، چنین مسئلهای نیز چندان عجیب نیست. بسیاری نیز همین اصالت فرانسوی را بهعنوان نقطه قوت محصولات رنو حتی در برابر رقبای قدرتمند کرهای و ژاپنی بهحساب میآورند. اما آیا محصولات رنو که در بازار ما به فروش میرسند واقعاً فرانسوی هستند؟ پس به بهانه پاسخ به این سؤال تصمیم گرفتیم که نگاهی به محصولاتی که رنو در ایران عرضه میکند بیندازیم تا ببینیم این رنوها واقعاً تا چه حد فرانسوی هستند. همانطور که میدانید بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان جهت کاهش هزینهها و به حداقل رساندن جابهجایی بین کارخانه و بازار هدف، مونتاژ برخی از محصولاتشان را در کشورهایی غیر از کشور اصلی انجام میدهند. رنو نیز از این روند مستثنا نیست و محصولاتش را در کشورهایی مانند کره جنوبی، روسیه، هند، مکزیک، آفریقای جنوبی و … به تولید میرساند. اما تجربه ثابت کرده است که محصولاتی که با این روش تولید میشوند، الزاماً کیفیت مونتاژ کمپانی اصلی را ندارند. برای مثال میتوانیم به محصولات همین رنو یا هموطنش یعنی پژو که در کشور خودمان مونتاژ میشوند اشاره کنیم که قطعاً تفاوتهای بیشماری با محصولات اصلی کمپانی مادر دارند.پس در این مطلب نگاهی به محصولات عرضه شده رنو در ایران خواهیم داشت و سعی خواهیم کرد که با توجه به اطلاعات گمرک و منابع دیگر، اصالت آنها را تشخیص دهیم.
لوگان/تندر ۹۰
تندر ۹۰ یا لوگان بدون شک پرتیراژترین محصول رنو در کشور ماست. این خودرو که مشترکا توسط ایرانخودرو و پارسخودرو مونتاژ میشود، حاصل قراردادی است که قرار بود جهشی بزرگ برای خودروسازی کشور ما باشد، اما درنهایت تنها نصیب خودروسازی کشور ما از این پروژه، مونتاژ نسل اول تندر ۹۰ برای سالهای طولانی حتی پس از عرضه نسل دوم آن در سال ۲۰۱۲ بوده است.
این خودرو محصولی از زیرمجموعه رومانیایی رنو، یعنی داچیاست و در اغلب بازارها، از جمله بازار اروپا با نام داچیا لوگان شناخته میشود. لوگان را میتوان از محبوبترین خودروها برای قشر کمدرآمد اروپا برشمرد و در بسیاری از کشورهایی که عرضه میشود، ارزانترین خودرو در کلاس خود میباشد. به دلیل همین قیمت پایین، استقبال بسیار خوبی نیز در کشورهای در حال توسعه از این خودرو صورت گرفته است. برای این خودرو علاوه بر مدل سدان، مدلهای پیکاپ و MCV نیز موجود میباشد. طراحی این خودرو توسط داچیا و با همکاری رنو صورت گرفته است و توزیع آن در اروپا از طریق کارخانه داچیا در رومانی انجام میشود. این خودرو در اروپا با برند داچیا به فروش میرسد، اما رنو جهت جذب مشتریان در کشورهای در حال توسعه، آرم خود را بر روی این خودرو قرار داده است. البته رنو هیچگاه در بازار اصلی خود یعنی اروپا چنین خودرویی را با آرم خود عرضه نخواهد کرد، چراکه خودروهای داچیا از نظر طراحی، کیفیت و مشخصات فنی اختلافی فاحش با محصولات اصلی رنو دارند. این خودرو تحت برند رنو در کشورهای مراکش، برزیل، ترکیه، روسیه، ایران، هند و آفریقای جنوبی نیز تولید میشود. همچنین نسخه پیکاپ آن در آفریقای جنوبی تحت برند نیسان به فروش میرسد. این خودرو در کشورهای مختلف با نامهای رنو لوگان، نیسان آپریو، ماهیندرا وریتو، رنو تندر ۹۰، لادا لارگوس، نیسان NP200 و رنو سیمبل شناخته میشود. تاکنون حدود ۱.۵ میلیون دستگاه از این خودرو تحت برند داچیا و تقریباً همین تعداد نیز تحت برند رنو در سراسر جهان به فروش رسیده است. نسل جدید لوگان با عنوان رنو سیمبل توسط نگین خودرو وارد کشورمان شده است و مدل ۲۰۱۶ آن با قیمت حدوداً ۷۶ میلیون تومان به فروش میرسد. البته سیمبل از نظر فنی تفاوت چندانی با تندر ۹۰ ندارد و تفاوتهای آن شامل برخی تغییرات ظاهری و همچنین اضافه شدن برخی آپشن ها و امکانات رفاهی میباشد. رنو سیمبل های وارداتی، در کشور مراکش تولید میشوند و از این کشور به کشور ما وارد میشوند.ساندرو
ساندرو نسخه هاچبک لوگان میباشد و همانند لوگان، مشترکا توسط رنو و داچیا طراحی شده است. در نتیجه بسیاری از اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد مشابه لوگان است. این خودرو نیز در اروپا با نام داچیا ساندرو و در برخی بازارهای خاص مانند روسیه، آفریقای جنوبی، مکزیک، آمریکای جنوبی و کشور ما با نام رنو ساندرو شناخته میشود.
چیزی که در مورد ساندرو ناخوشایند است این است که نسخهای از ساندرو که مونتاژ آن در پارسخودرو آغاز شده است، از نسل اول این خودرو است که در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد و حتی فیسلیفتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی این خودرو صورت گرفت نیز در کشور ما عرضه نخواهد شد. احتمالاً یکی از دلایل اصلی این تصمیم نیز مشترک بودن موتور و سیستم انتقال قدرت نسل اول ساندرو با نسل اول لوگان است که همچنان در کشورمان تولید میشود. طبق اعلام پارسخودرو، قیمت ساندرو برای تیپ اتوماتیک ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای تیپ دندهای ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.داستر
داستر نیز دیگر محصول مشترک رنو و داچیاست که از پلتفرمی مشترک با لوگان و ساندرو بهره میبرد. این شاسیبلند که از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد، همانند دو برادر دیگرش، در کشورهای خاصی مانند هند، ایران، قزاقستان، روسیه، مکزیک، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی با برند رنو عرضه میشود.
پلتفرمی که این ۳ محصول (یعنی داستر، لوگان و ساندرو) بر روی آن قرار گرفتهاند، تنها یک هدف را دنبال میکند و آنهم هرچه ارزانتر بودن است. در نتیجه داستر یکی از ارزانترین شاسیبلندهایی است که در جهان به فروش میرسد و همین مسئله نیز موجب فروش بالای آن گردیده است در همین راستا، در سال ۲۰۱۳ داچیا داستر عنوان سومین خودروی شاسیبلند پرفروش جهان را از آن خود کرد. داستر در کشور ما در دو نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل به فروش میرسد. نسخه دو دیفرانسیل داستر از سیستم تمام چرخ متحرک نیسان بهره میبرد که عملکرد نسبتاً خوبی را از خود به نمایش میگذارد. مدل ۲۰۱۶ این شاسیبلند رومانیایی در نسخه دو دیفرانسیل توسط نگین خودرو با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان و در نسخه تک دیفرانسیل با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد. اخباری نیز مبنی بر مونتاژ داستر در پارسخودرو به گوش میرسد که بهاحتمال زیاد تا چند ماه آینده عملی خواهد شد. در این صورت باید منتظر بمانیم و ببینم که آیا نسخه مونتاژی مشخصات فنی و رفاهی مشابهی با داستر وارداتی خواهد داشت و یا اینکه همانطور که احتمال آن نیز چندان کم نیست، داستر نیز با پیشرانه ۱.۶ لیتری K4M که قبلاً بر روی تندر ۹۰ و ساندرو استفاده شده بود، تولید خواهد شد.فلوئنس
از محصولات داچیا که بگذریم، به محصولی جدید از رنو میرسیم که اخیراً نیز در حال زیاد شدن در خیابانهای کشور است. فلوئنس بهعنوان جایگزینی برای مگان نسل ۲ سدان (که هیچوقت در خارج از ایران نتوانست محبوبیتی کسب کند)، در برخی از بازارهای رنو عرضه شد. فلوئنس در کشورهای کره جنوبی، ترکیه، آرژانتین، هند و روسیه به تولید میرسد و در خود فرانسه خط تولیدی ندارد. این خودرو در کره جنوبی تحت عنوان رنو سامسونگ SM3 به فروش میرسد.
طبق اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، فلوئنس از مبدأ کره جنوبی به کشور ما وارد میشود. در نتیجه حداقل از نظر محل تولید تفاوت چندانی با رقبای کرهای ندارد و به دلیل اینکه در اروپا تولید نمیشود و به فروش نمیرسد، نمیتوان آن را چندان یک خودروی اروپایی به شمار آورد. رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۶ در نسخه ۲۰۰۰ سیسی فول با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان و در نسخه ۲۰۰۰ سیسی نیمه فول با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان توسط نگین خودرو به فروش میرسد.سفران
سفران در واقع نام دیگر رنو لتیتود است که تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی، توسط نگین خودرو با موتور ۳.۵ لیتری وارد میشد. اما پس از اعمال این قانون، نگین خودرو این مدل را با نام سفران و در دو نسخه ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری معرفی کرد.
رنو سفران یا همان لتیتود در کره جنوبی و روسیه تولید میشود و نسخه تولید کره جنوبی به کشور ما وارد میشود. نسخه تولیدی کره جنوبی در واقع نسل سوم رنو سامسونگ SM5 محسوب میشود. فروش این خودرو در ابتدا در سال ۲۰۱۰ در آسیا، استرالیا و اروپای شرقی آغاز شد. در سال ۲۰۱۱ فروش آن در مکزیک نیز شروع شد و در همان سال به اروپای غربی نیز رسید. در آخر نیز در سال ۲۰۱۵ رنو تالیسمان جای این خودرو را در ترکیب فروش اروپایی رنو گرفت. این خودرو بر روی پلتفرم D رنو/ نیسان ساخته شده است و از این جهت با رنو لاگونا، نیسان آلتیما، تیانا و ماکسیما مشترک میباشد. همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، سفران در کشور ما در دو نسخه ۲.۵ لیتری و ۲ لیتری به فروش میرسد که اولی ۱۸۲ میلیون و دومی ۱۴۲ میلیون تومان برای مدل ۲۰۱۶ قیمت دارند.اسکالا
اسکالا در کشور ما در دو نسخه هاچبک و کوپه کابریولت به فروش میرسد. اسکالا در واقع نسخه هاچبک فلوئنس میباشد و در نظر فنی مشابه آن میباشد. اسکالای هاچبک در ترکیه تولید میشود و در دو نسخه ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری به کشور ما وارد میشود. اما از طرف دیگر اسکالا کوپه کابریولت یکی از معدود خودروهای رنو در کشور ماست که در خود فرانسه تولید میشود.
بنا به اعلام نگین خودرو، اسکالای هاچبک فول با موتور ۲۰۰۰ سیسی ۱۲۰ میلیون تومان، اسکالای هاچبک فول با موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۰۲ میلیون تومان و اسکالای هاچبک نیمه فول با موتور ۲۰۰۰ سیسی ۱۱۰ میلیون تومان قیمت میخورد.کولئوس
کولئوس کراس اور جمعوجور رنو است که سروصدای حاشیههای پیرامون فروش آن بیشتر از خود خودرو بود. این خودرو در ابتدا توسط پارسخودرو به فروش میرسید، اما پس از مدتی عرضه آن به نگین خودرو واگذار شد. اولین حرکت پس از این انتقال، کاهش قیمت حدوداً ۲۰ میلیون تومانی کولئوس بود. در نتیجه در حال حاضر مدل ۲۰۱۵ این خودرو توسط نگین خودرو با قیمت حدوداً ۱۵۴ میلیون تومان برای نسخه فول و حدوداً ۱۴۹ میلیون تومان برای نسخه نیمه فول به فروش میرسد.
این خودرو در کره جنوبی، هند و روسیه تولید میشود و نسخههای وارداتی به ایران از مبدأ کره جنوبی وارد میشوند که در خود کره با نام رنو سامسونگ QM5 شناخته میشود. همانطور که در کشور ما این خودرو نتوانست در برابر رقبای کرهای و ژاپنی قدرتمند خود قدرتنمایی کند، در برخی دیگر از بازارها نیز درخشش چندانی نداشت. از جمله در بازار انگلستان که به دلیل استقبال پایین، فروش این خودرو متوقف شد. در نتیجه رنو به فکر یک کراس اور جمعوجور دیگر به نام کجار افتاد. احتمال حضور کجار در سالهای آینده در کشور ما نیز وجود دارد.کانگو
در لیست واردات نگین خودرو برای سال ۲۰۱۶ خودرویی به نام کانگو نیز به چشم میخورد که گرانترین خودروی این لیست هم میباشد. این خودرو یک ون است که با نام مرسدس بنز Citan نیز به فروش میرسد.
این خودرو تنها خودروی لیست ماست که در فرانسه تولید میشود. تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر واردات این ون اعلام نشده است. اما بر اساس ارزش گمرکی این خودرو، میتوان قیمتی بالاتر از ۱۵۰ میلیون تومان را برای آن متصور بود و در چنین شرایطی تردیدهای جدی در مورد موفق بودن آن وجود خواهد داشت.کپچر
پس از محصولات نگین خودرو، اکنون نوبت به محصول جدید ایرانخودرو، یعنی رنو کپچر میرسد. این خودرو یک مینی کراس اور است که چند ماهی است فروش آن در ایرانخودرو آغاز شده و استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است و تعداد آن در خیابانهای کشور بهتدریج در حال افزایش است.
کپچر بر پایه نسل چهارم رنو کلیو ساخت شده است که هر دوی این خودروها بهاحتمال زیاد در آینده نهچندان دور در کشور ما توسط ایرانخودرو مونتاژ خواهند شد. کپچر در دو کشور اسپانیا و کره جنوبی به تولید میرسد. در حال حاضر کپچرهایی که توسط ایرانخودرو به فروش میرسند، از نوع تولیدی در اسپانیا هستند و از طریق امارات وارد کشور میشوند. در حال حاضر مدل ۲۰۱۶ کپچر توسط ایرانخودرو به قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد.رنو کلیو
کلیو نام آخرین محصول از رنو است که قصد بررسی آن را داریم. این خودرو یکی از محبوبترین تولیدات رنو بوده و در کنار فولکسواگن گلف تنها خودروهایی هستند که تاکنون دو بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شدهاند.
کلیو هاچبکی جذاب و جوانپسند است که از نظر فنی نیز مشابه کپچر میباشد. این خودرو در فرانسه و ترکیه تولید میشود و هنوز قیمت رسمی برای آن از طرف ایرانخودرو اعلام نشده است. اما پیشبینی میشود که با توجه قیمتگذاری کپچر، کلیو قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان داشته باشد.
Lambo
۱۲ آذر ۱۳۹۴یکی از یکی زشت تر
Ashkan
۱۲ آذر ۱۳۹۴باز Clio بهتر از همشه ولی
به8تره که خود رنو تو ایران خط تولید داشته چون اگه رنو بیا 100٪ پای نیسان هم وا میشه
فورد
۱۲ آذر ۱۳۹۴خیلی هنره این خودرو های اشغال و تو این همه ماشین خوب تو دنیا پیدا کنی بیاری ایران
GTR
۱۲ آذر ۱۳۹۴جمع کنید این دفتر دستک رو،همتون (فرانسه)میخواید جیب خالی کنید.
Yas
۱۲ آذر ۱۳۹۴کپچر اصلا اون قیمت نمییرزه به نظرم ماشینایی مثل کیا سراتو و الانترا صفر کیلومتر و یا تویوتا کرولای کم کارکرد جدید بیشتر مییرزن.هم إمکانات بیشتری دارن هم نمایندگیاشون بهتره هم بزرگتر و جادار ترن.رنو کپچر اینطوری که از عکساش مشخصه به نظر یک مقدار از 206 بزرگتر و بلند تره و إمکانات خاصی هم نداره جز یه مانیتور دوربین و سنسور و ایرانخودرو هم امتحانشو پس داده و کارخونه ای نیست که بخواد خدمات پس از فروش درستی بده… ولی واقعا ممنون از نویسنده که همچین متن کامل و جامعی رو نوشتن
علیرضا رحیقی
۱۲ آذر ۱۳۹۴ارادتمندم دوست گرامی.
سعید
۱۲ آذر ۱۳۹۴نامرد تر از ایران خودرویی ها و خودروساز های داخلی کسایی اند که76تومن میدن رنو سیمبل میخرن
صدرا
۱۲ آذر ۱۳۹۴به نظر من ماشین کره ای خیلی از فرانسوی جلو تره الان. به نظر من پیشرفته ترین بازارشون ترکیه هست !
احمد باقری
۱۲ آذر ۱۳۹۴مقاله خیلی کاملی بود. بسیار ممنون.
علیرضا رحیقی
۱۲ آذر ۱۳۹۴عرض ارادت دوست عزیز.
سعید
۱۲ آذر ۱۳۹۴جالبه وقتی کولئوس از پارس خودرو افتاده دست نگین خودرو 20 میلیون ارزون تر داره میرسه دسته مردم
این چه معنی داره به نظرتون…….؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی واقعا به هین راحتی……؟؟؟؟؟؟؟
عجب کشوری داریم انصافا………؟؟؟؟؟؟
توووووووپ
great britain
۱۲ آذر ۱۳۹۴پژو برترین ماشین دنیا وهمچنین بزرگترین تسلیحات ساز جهان پیشرفته ترین توربو جت های جهان نیز ساخت این شرکت فرانسوی است. وهمچنین پرفروش ترین و پیشرفته ترین ماشین های جهان نیز کاره این نوابغ فرانسوی است. سازنده فضا پیمای اپولو 13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30……. وگفته میشه آپولو 31 هم در راهه!!!!!!!!!!!!! به گفته پژو ماشین پژو 10206 که قراره به زودی ساخته بشه
توانایی اینو داره که 0 تا 100 رو در کمتر از1/5 ثانیه طی کنه!!!!!!!!! (شبکه خبر به نقل از ایرانخودرو و سایپا)
سپنتا
۱۲ آذر ۱۳۹۴دوستان نازنین من خودم عاشق ماشسن ژاپنی هستم یخصوص تویوتا نیسان . ولی یادتون باشه بعضب از این ماشینای رنو مثل فلونس با نیسان کاملا شریکه بخصوص از نظر گیربوکس و سنسورها و … و ماشینی مثه فلونس اگه رانندگی کنید باور کنید تصور میکنید یه ماشین ژاپنی می رونید( البته خدا از این گمرک نگذره که قیمت بالاست)
احسان آرسنالی
۱۲ آذر ۱۳۹۴بخش دوم سطر پنجم مریض رو اشتباه نوشتید. مریز یا مریض؟
شاهین
۱۲ آذر ۱۳۹۴سلام احسان خوبی؟ سربازیت تموم شد؟
نه همون “کج دار و مریز” درسته.
اینم جریانش:
دست به عصا رفتن؛ کنایه از رفتار با احتیاط بخاطر شرایط موجود: تصور کنید یک لیوان آب دستتان است در صورتی که کج است مراقب باشید که نریزد و این عبارت به این معنی است که کاری را با احتیاط انجام دهید:
منسوب به خیام:
یارب توجمال آن مه مهرانگیز
آراستهای به سنبل عنبربیز
پس حکم همی کنی که در وی منگر
این حکم چنان بود که کج دار و مریز
علیرضا رحیقی
۱۲ آذر ۱۳۹۴با عرض سلام. همونطور که دوست عزیزمون آقا شاهین گفتن، کجدار و مریز درسته.
حميد
۱۲ آذر ۱۳۹۴? طراحی که أصلا صحبت نکنیم بهتره بجز یکم کپچر و کلیو که وأنها هم نمیدونم چرا اینقدر گرون
فنی هم که من یک مگان داشتم فول کامل أصلا بدرد نمیخورد زود فروختمش
کلا هزینه نگهداری رنبو و شریکش نیسان کمر شکن هست
بعد از ألمان بهترین ماشینها ژاپن و کره
رضا
۱۳ آذر ۱۳۹۴تو اینا که 88/9درصد که ال ممد خودمان هستند یک رنو لتیتود باحاله اونم بخاطر مشترکاتی که با تیانا و ماکسیما و التیما داره……
سوناتا النترا اپتیما ماکسیما تیانا التیما….. اسامی شون هم طوریه که ذهن یک جور ماشین تو ذهنش میاد… شما چطور؟
سعید
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام ، آیا نمایندگان مردم می بینند که مردم ایران علاقه کمتری به خودروهای فرانسوی دارند و هرجا فرصتی پیش آمده آن را نشان داده اند .( مناطق آزاد اقتصادی ) ، آیا آنها می خواهند مردم ایران آقا نباشند و همیشه تسلیم خواست خودروسازان باشند . اگر اینچنین نیست پس چرا اجازه می دهید خودروسازان دولتی خود را در آغوش خودروسازان فرانسوی بیندازند .
MeHDi
۱۳ آذر ۱۳۹۴اینقدر استاندارهام واسه ماشین ایده آل پایین اومده الان فقط خودرو ایمن باشه واسه من کافیه
Kamran.k
۱۳ آذر ۱۳۹۴76 میلیون بدی واس ال نودی که فقط یه خورده فیس لیفت شده ؟؟؟؟تازه اونم عقبش که خیلی زشت تر شده .منظورم سیمبله
در ضمن پارس خودرو مجبور شد فروش کولیوس رو به نگین خودرو واگذار کنه چون با قیمتی که داشت میفروخت همه میرفتن سمت نگین خودرو و اینجور نبود که بعد از واگذاری فروش کولیوس به نگین خودرو قیمتش ارزون بشه.مقاله خوب و کاملی بود ممنون از نویسنده
مهمان
۱۳ آذر ۱۳۹۴احتمالا اگه ساندرو هم بدن دست نگین خودرو نسل جدیدش ارزون تر از این قیمتی که پارس خودرو *** تعیین کرده تموم بشه
رافال M
۱۳ آذر ۱۳۹۴ببین کار ما به کجا رسیده که خودروهای بی ریخت گمنام رو از مراکش،ترکیه،هند و …باید وارد کنیم ، این خودروسازیه داریم؟؟ ***
حسین
۱۴ آذر ۱۳۹۴مردم ایران علاقه کمی به خودروهای فرانسوی دارند و گرایش بیستری به خودروهای امریکایی و آلمانی و ژاپنی دارند.
دلیلی وجود ندارد که خودروسازان ایران مخحکوم به همکاری با فرانسوی ها باشند.
اگر خودروسازی فرانسه حرفی برای گفتن داشت خود را در بازار امریکا یا ژاپن یا آلمان نشان می داد نه قراداد با کشورهایی که همه چیز آنها سیاسی است.
سارا
۱۴ آذر ۱۳۹۴اگه دقت کنید رنو اسکالا در واقع همون تندر 90 هست چه طراحی داخلیش چه خارجیش
وحید
۱۴ آذر ۱۳۹۴داستر واقعا زشت طراحی شده! عجیبه که فیس لیفت هم نشده تو مدل 2016
و بدتر از اون اینه که به زودی اینجا مونتاژ میشه و یک عمر باید قیافشو تو خیابونا تحمیل کنیم
Reza
۱۴ آذر ۱۳۹۴سیمبول فیس لیفت تندر نیست بلکه نسل جدیدشه . نسل جدید با فیس لیفت خیلی فرق داره . علت تفاوت قیمتش هم همینه.
m23
۱۶ آذر ۱۳۹۴واژه ای بهتر از * زشت * الان به ذهنم نمیرسه
نمیدونم چطور توصیفشون کنم
حامد
۱۶ آذر ۱۳۹۴این سیاست شرکت های پیشرو در صنعته. تویوتا مدل هایلوکس و کمری رو تو ویتنام تولید میکنه و آوریون رو تو استرالیا. معمولا اینجور شرکتهایی تو کشور خودشون بیشتر واحدهای تحقیق و توسعه رو مد نظر دارن و روی اونا سرمایه گذاری میکنن.بابت این مقاله از نویسنده عزیز تشکر میکنم ولی بهتر بود از بقیه برندهای خودروساز هم اسم برده میشد.امتیاز تولید پژو و رنو طی ی قرارداد دولتی بعد از جنگ به ایران داده شد اونم به خاطر بدهی فرانسه به ایران.ایران طلبشو خواست که فرانسه نداد و گفت ماشین ببرین مونتاژ کنین.اگه همینم نبود الان باید منتظر نسل جدید پیکان میبودیم
مهرداد
۵ دی ۱۳۹۴دوست عزیز کی گفته هایلوکس و کمری تو ویتنام تولید میشه ؟؟؟؟؟؟!!!!! لطفا اطلاعات غلط ندید !!!! کمری و هایلوکس در تایلند و استرالیا تولید میشه . و از تایلند و استرالیا به همه صادر میشه . تمام هایلوکسهای تو ایران تولید تایلند و کمری ها از استرالیا و تایلند هست …
مهران
۱۷ آذر ۱۳۹۴ممنون و سپاسگزار از آقای علیرضا حقیقی برا ی مطلب بسیار مفیدی که ارایه فرمودند.
با توجه به حضور بسیاری از این ماشینها در بازار چنین مطلبی ضروری بود و البته به نظرم بهتر بود که کمی کامل تر در مورد خصوصیات خودرو ها می نوشتید.
محمد
۲۳ آذر ۱۳۹۴اون دوتایی که خوب هستند هم با همکاری نیسان در کره ساختن
فرزاد
۸ بهمن ۱۳۹۴بعضی از این مردم همچین اظهار نظر میکنن که انگاری خودشون آخر تولید کننده اتومبیل هستن اگه شما از ماشین های کره ای تعریف میکنید پس چه فرقی بین مونتاژ شده های کره ایه آیا فکر میکنید یک برند مثل رنو یا پژو اینقدر بدبخت هستند که شهرت خودشون رو فدای مونتاژ بکنند یکم دست از قضاوت های عجولانه بردارید و نظر هایی را ارائه بدید که به درد بقیه بازدید کنندها هم بخوره ! الان اکثر کارخانه های اتومبیل ساز ی مطرح به همین صورت کار میکنند چون بتوانند قیمت ها را برای مصرف کننده مناسب تر در بیارن اگه ایران خودرو پژو فرانسه را تولید میکرد باید ببینیم آیا آن درصدی که برای صادرات در قراردادشون بوده کیفیت مصرف داخلیها را داشته پس کارشناس فرانسوی که در ایران خودرو بودند حتما برای یقول دوقول اینجا بودند!
گلزاده
۲۵ تیر ۱۳۹۵خود روی l90 به نام سیمبل در کشور مراکش (یک کشور عفب افتاده افریقایی) تولید و 20 میلیون تومن گرانتر به ایرانی ها میفروشند در ابتدا قراردادی بنام نمایندگی رنو (فرانسه) را تنظیم و وقتی که پولها را دادید پس از کلی دوندگی سند تولید در مراکش را به شما تحویل میدهند. لطفا گول واردکننده ها نخورید و به دقت قراردادهای ترکمانچای انها بخوانید.
رضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۵سلام دوستان رنو سیمبل همون تندر 90است با کمی تعغیر حیف پول که 76میایدن بدی ساندر ه
Reza
۲۸ مهر ۱۳۹۵سلام دوستان
میتونید من رو در مورد اینکه آدم با 70،80 میلیون چه ماشینی با کیفیتی میتونه بخره راهنمایی کنید
حسین
۲۷ آبان ۱۳۹۵در حال حاضر نه تنها خودرو بلکه در تولید دیگر کالاهای الکترونیکی کشورهایی مثل ژاپن و فرانسه و…. خودشان قطعه تولید ودر کشورهای دیگه مونتاژ محصولشان رو انجام میدن برا اینکه ارزونتر تموم بشه ولی با نظارت کامل خودشان حتی ساندرو پارس خودرو هم با نظارت مهندسین فرانسوی هست و دلیل کیفیتش هم همین هست
به عنوان نمونه اگر کسی فلوئنس رو سوار شده باشه نرمی استهلاک کم و سواری خوب و قدرت قابل قبول هندلیگ و هماهنگی خوب گیربکس و موتور رو حس میکنه حالا مهم نیست توکدوم کشور مونتاژ بشه مهم کیفیت و نظارت فرانسوی هاست که در صنعت خودرو سابقه ای دیرینه نسبت به کره دارند.