تنها ۱۰ روز پس از آنکه شرکت فیات-کرایسلر پیشنهاد ادغام را به رنوی فرانسه اعلام کرد در حرکتی ناگهانی این پیشنهاد پس گرفته شد و یکی از دلایل آنهم شرایط سیاسی غیر پایدار اعلام شد. حالا منتقدان دلیل پس گرفتن پیشنهاد فیات-کرایسلر را عملکرد دولت فرانسه میدانند ولی فرانسویها هم در مقام دفاع از خود برآمدهاند.
رویترز به نقل از منابع موثق اعلام کرده دولت فرانسه که ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد خواهان برخی تضمینهای اضافی توسط فیات-کرایسلر شده بود اما به نظر میرسد این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی چنین موضوعی را نپذیرفته است.
ظاهراً چند ساعت پس از آنکه فیات-کرایسلر پیشنهاد خود را پس گرفته یکی از مقامات دولت فرانسه از مدیرعامل این خودروساز آقای جان الکان درخواست بازنگری در پس گرفتن پیشنهاد خود را داشته که او این موضوع را رد کرده است.
وزیر اقتصاد فرانسه گفته دولت این کشور نقش سازندهای در گفتوگوها داشته اما بدون حمایت همکار قدیمی رنو یعنی نیسان قادر به پشتیبانی از این معامله بزرگ نبوده است.
نیسان ژاپن اعلام کرده از رای دادن به این پیشنهاد خودداری میکند. در صورتی که ادغام رنو و فیات-کرایسلر صورت میگرفت امکان دسترسی به تکنولوژی الکتریکی رنو فراهم میشد و فرانسویها نیز میتوانستند از سود شرکتهای جیپ و رم استفاده کنند. البته این همکاری بستگی زیادی به تمایل نیسان در استفاده از تکنولوژیهای خود هم داشت.
منابع نزدیک به فیات-کرایسلر بارها به نقش مهم نیسان در این معامله اشاره داشته و از دولت فرانسه به خاطر برهم زدن این معامله انتقاد کردهاند.
هیئتمدیرهی رنو گفته از اینکه نتوانستهاند به پیشبرد این پیشنهاد کمکی کنند ناامید هستند. آنها گفتهاند علاقهی فیات-کرایسلر به ادغام با رنو نشان دهندهی میزان جذابیت این برند فرانسوی است.
نوید جهرمی
۱۹ خرداد ۱۳۹۸حالا معلومه چرا مونتاژکارای ما در ب در دنبال خودروسازای فرانسوی هستن.
تویوتا
۱۹ خرداد ۱۳۹۸چون که بار اول عقلشونو کار نمیندازن
نوید جهرمی
۱۹ خرداد ۱۳۹۸اتفاقا خیلی هم شیش دنگن.منتهی برای منافع عده ای محدود.نه منافع مردم و کشور.
Ahmad
۱۹ خرداد ۱۳۹۸دقیقاً منظورت چیه ، چون متن آخر همین مطلب جوابتو داده .
Ahmad
۱۹ خرداد ۱۳۹۸دقیقاً منظورت چیه ، چون تو همین متن آخر جوابتو داده .
Mad.z.Max
۱۹ خرداد ۱۳۹۸آخ دلم خنک شد. واقعا کرایسلر کجا، رنو کجا..
فرانسویا داشتن از خوشحالی شیرینی میدادن که تونستن انقد پیشرفت کنن، ولی حالا باید حلوا بدن.
Ahmad
۱۹ خرداد ۱۳۹۸داداش اگه فرانسویا از خوشحالی شیرینی میدادن نمیامدن خودشون معامله رو برهم بزنن تو متن هم اشاره شده که خود فرانسویا معامله برهم زدن ، کرایسلر کجا، رنو کجا.. !!! چرا جوک میگی ، این کرایسلره که باید حلوا بده ، کرایسلر اگه مال این حرفا بود که نمیامد زیر مجموعه یه برند داغون مثل فیات بشه ، از خداشون هم باشه ، اگه این اتفاق صورت میگرفت حال و روز کرایسلر خیلی بهتر از شراکتش با فیات میشد برندی که هرسال تو رده بندی کیفی آخر جدول قرار میگیره پایین تر از تمام خودروسازان فرانسوی ، در ضمن این نشون میده که رنو الارقم سهم بیشتر در کمپانی نیسان و اون همه فیلمی که سر مدیر عاملش درآوردن برای شریک ژاپنیش ارزش قائله و نظر اونها براشون مهمه که یکی دیگه از دلایل بهم خوردن این معامله بود بر خلاف ژاپنیا که اگه اونا جای فرانسویا بودن اصلاً نظر رنو براشون مهم نبود.
حسن
۲۰ خرداد ۱۳۹۸احمد
زیاد ناراحت نشو
این فیات – کرایسلر بود که بخاطر مشکلات سیاسی فرانسه و قبول نکردن نیسان با این ادغام پیشنهادش رو پس گرفت
رنو خیلی خوشحال شده بود که با فیات – کرایسلر شریک بشه و بعد سالها راهش بدن امریکا ولی تیرشون به سنگ خورد اساسی
خوشحالم این اتفتق رخ نداد تا بازم ثابت بشه خودروسازان فرانسه توان اومدن به بازار مهم امریکا رو ندارن
Ahmad
۲۰ خرداد ۱۳۹۸داداش جوش نزن ، چه این قرارداد صورت میگرفت چه نمیگرفت فرانسویا در آینده به بازار آمریکا میرن ، چه شما خوشت بیاد چه نیاد ، تا سال 2022 هم گروه پژو سیتروئن وارد آمریکا خواهند شد ، بعدشم حالا مثلاً خود فیات که به تنهایی تو بازار آمریکا هست خیلی هنر کرده ، آمار فروش محصولات فیات در سال گذشته از آمار فروش محصولات پژو تو دهه 80 میلادی کمتره ، مطمئن باش فرانسویا هم میتونستن بمونن اما خودشون تا به امروز تمایلی نداشتن به آمریکا برن ، چونکه اونا میخوان با یه برنامه ریزی دقیق و حساب شده وارد بشن نه اینکه به فروش کم بسنده کنن و مثل خیلی از خودروسازها فقط اسمش باشه که تو بازار آمریکا حضور دارن .
Mad.z.Max
۲۴ خرداد ۱۳۹۸واقعا این حجم از عُقده تو جوابای شما دو نفر بی سابقس!!
من پراید ندارم ولی نصف مردم کشورمون دارن، از رو ناچاری سوارش میشن، به اندازه کافی هم هر روز از داشتنش بیزار و بیزارتر از روز قبلش هستن (نه فقط پراید، حتی باقی تولیدای تخیلی داخلی) دیگه تو با این حرفا داغ بقیه رو تازه نکن.
دوما اگه اندازه سره سوزن درک از جامعه و کشورت داشتی، متوجه میشدی چرا میگم هموطنای طرفدار فرانسوی رو تو ذهنم هضم نمیتونم کنم.
تا بوده و بوده آشغال ترین محصول از رده خارجشونو بهمون انداختن (صد در صد که از شرایط س/یا/سی/ بیخودمون استفاده کامل کردن) و حد اکثر سود رو به جیبشون ریختن، بدون کمترین نظارت..
بعد بازم از دل همین جامعه، طرفدار دو آتیشه هم پیدا کردن!! این دیگه خیلی عالیه که بیای واسه تولیدات کشوری مثه فرانسه به ملت خودت بخندی!!
Mad.z.Max
۲۰ خرداد ۱۳۹۸فرانسوی بنجل ساز هم شد کمپانی دار مورد علاقه؟ همون فیات که بهش ایراد میگیری، یه چرخ مدل پانداش به بهترین خودروی تولیدی رنو و هم قطاراش می ارزه. ?
واقعا هموطنای فرانسوی فن رو درک نمیکنم، از چند جهت..
Ahmad
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ههههههه خخخخخخه میگه فیات بهتر از رنویه ، باشه از همین یه جملت میشه فهمید چقدر سواد خودرویی داری ، هر ننه قمری تو دنیا میدونه فیات چقدر داغونه ، والا همین رفقای اَمریکن بازت تا همین چند روز پیش از خوشحالی داشتن سکته میکردن که قرار رنو با کرایسلر شریک بشه و خوشحال بودن که کرایسلر داره از شَرِ فیات خلاص میشه ، حالا که رنو پشیمون شده میاید میگید رنو فلانه ، بِهمانه ، حکایت همون قمار بازست در ضمن هر چقدر هم بنجل باشن به بنجلی آمریکاییهای لگن ساز نمیرسن ، خدای فراخوان ، خدای آتش سوزی ، خدای شاسی شکستن ، خلاصه چی بگم ، اتفاقاً منم واقعاً اَمریکن فنهارو درک نمیکنم ، آمریکا هم شد ماشین .
فرزاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۸عمو یه چیزی گفتی ما زیر سیبلی رد میکنیم ولی جای دیگه این حرفو نزنی که ملت از*** بهت میخندن واقعاً ( فیات پاندا از کل محصولات رنو بهتره ) همون بهتر که هیچ وقت فرانسوی فن ها رو درک نکنی الانم برو پرایدتو سوار شو تصور کن ماشین آمریکایی و یه چرخش به کل صنعت خودروسازی فرانسه میارزه
Mad.z.Max
۲۴ خرداد ۱۳۹۸عهه، فرزاد که اکانت فیکه، اصن حواسم نبود ??? آرمان ماسکوبیچ سُست عنصر الان فهمیدم تویی، تو راحت باش هرچی دوس داری بگو ?
Ahmad
۱۹ خرداد ۱۳۹۸داداش اگه فرانسویا از خوشحالی شیرینی میدادن نمیامدن خودشون معامله رو برهم بزنن تو متن هم اشاره شده که خود فرانسویا معامله برهم زدن ، کرایسلر کجا، رنو کجا.. !!! چرا جوک میگی ، این کرایسلره که باید حلوا بده ، کرایسلر اگه مال این حرفا بود که نمیامد زیر مجموعه یه برند داغون مثل فیات بشه ، از خداشون هم باشه ، اگه این اتفاق صورت میگرفت حال و روز کرایسلر خیلی بهتر از شراکتش با فیات میشد برندی که هرسال تو رده بندی کیفی آخر جدول قرار میگیره پایین تر از تمام خودروسازان فرانسوی ، در ضمن این نشون میده که رنو الارقم سهم بیشتر در کمپانی نیسان و اون همه فیلمی که سر مدیر عاملش درآوردن برای شریک ژاپنیش ارزش قائله و نظر اونها براشون مهمه که یکی دیگه از دلایل بهم خوردن این معامله بود بر خلاف ژاپنیا که اگه اونا جای فرانسویا بودن اصلاً نظر رنو براشون مهم نبود.