رنو پس از مدتها رایزنی گویا قرار است بهجای مشارکت جوینت ونچر، خطهای تولید «بن رو» و بخش دوم مگاموتور (بخش شمالی) را خریداری کند تا بهطور مستقل در ایران اقدام به تولید خودرو کند.
داستان مشارکت با رنو همچنان ادامه دارد. چند هفته پس از امضای قرارداد پژو و ایرانخودرو، اینبار نام شرکت رنو در میان است. شرکتی که شریک هر دو خودروساز بزرگ ایران بوده حالا در شرایط پسابرجام ایرانخودرو و سایپا هر دو از تمایل برای ادامه همکاری با رنو خبر میدهند و حتی گفته میشود مذاکرات این شرکت با سایپا با الگو قرار دادن قرارداد پژو به شکلی جدی نزدیک به نتیجه است.اما در این شرایط خبری شنیده میشود که گزینه شکلگیری یک جوینت ونچر میان نارنجیپوشان جاده مخصوص را با رنوی فرانسوی منتفی میکند و آنهم خریداری خطهای تولید «بن رو» که اکنون در آن محصول چینی آریو سایپا تولید میشود و بخش دوم مگاموتور است.
این خبر در حالی منتشر میشود که حدود دو هفته پیش، معاون وزیر صنعت، درباره قرارداد رنو گفته بود: «رنو قرار است برای مشارکت با پارس خودرو به ایران بیاید. قرار است ما یکی از سایتهای تولیدی پارسخودرو یا بنرو را در اختیار رنو قرار دهیم و در نهایت یکی از سایتهای سایپا در اختیار جوینت ونچر رنو برای تولید قرار بگیرد.»
حالا امروز گویا دیگر خبری از اجاره سایت یا شکلگیری جوینت ونچر نیست و گویا رنوییها قصد دارند بهصورت مستقل در ایران اقدام به تولید کنند. البته این خبر هنوز بهصورت رسمی منتشر نشده و با وجود تمایل رنو برای مشارکت با دو خودروساز ایرانی، چند نکته قابل بررسی است، نخست اینکه خرید خطهای تولید توسط رنو چه آثاری را بر صنعت خودرو میگذارد؟
امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش میگوید: «بهترین گزینه برای رنو، خرید خطهای تولید است اما بعید میدانم که امکان چنین کاری فراهم شود. واقعیت این است که وقتی سرمایهگذاران خارجی بخشی از صنعت را میخرند چون سیستم مدیریتی رقابتی دارند، عیوب صنایع رقیب داخلی مشخص میشود و در حقیقت صنایع داخلی ما بدون تعارف مقابل ضعفهایشان قرار میگیرند و میتوانند برای برطرف کردن این ضعفها از این شرکتها الگوبرداری کنند. از همین رو خرید خطوط تولید بهترین حالت حضور رنو در ایران بوده و به نفع همه بخشهای صنعت خودرو است.»
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه تصریح میکند: «اگر دولت به این بلوغ برسد که بخشی از سهام را به رنو واگذار کند، مطمئن باشد اتفاقات شایستهای در صنعت خودروی ایران رخ خواهد داد. رنو به دنبال این است که فرآیند تولید، تأمین و فروش را در ایران تحت سیطره خودش بگیرد و تولید قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس را خودش بر عهده داشته باشد که اگر این موضوع محقق شود، رنو میتواند پرچمدار جهش در صنعت خودروی ایران باشد.»
گرچه دستاندرکاران صنعت خودرو از قطعی بودن فروش خط تولید بنرو به رنو خبر میدهند اما همچنان شراکت این خودروساز با ایرانخودرو و سایپا نیز محتمل است. هفته گذشته، هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره مشارکت با رنو در نشست خبری خود گفت: «اگر قرار بود از صفر شروع کنیم سراغ رنو نمیرفتیم. اما اکنون چون منافع ما با این شرکت گره خورده، منتظریم تا قرارداد سایپا با رنو مشخص شود و سپس ما مذاکرات خود را با این شرکت آغاز میکنیم.» البته از سوی دیگر رنوییها نیز از قرارداد ایرانخودرو با پژو خشمگین هستند، اما به هرحال هنوز این موضوع به قوت خود باقی است. در این شرایط این پرسش مطرح است که با توجه به تجربه نهچندان موفق گذشته درباره مشارکت رنو با دو خودروساز بزرگ ایرانی، آیا حرفهای و رقابتی خواهد بود که این مشارکت همچنان با دو خودروساز ادامه داشته باشد؟
زاوه نیز در اینباره معتقد است:
رنو برای مشارکت با هر دو خودروساز به دنبال این است که هم از حمایت دولتی بهره ببرد و هم خودش در یک فضای رقابتی بتواند در سگمنت قیمتی که این دو خودروساز اجازه ورود شرکتهای بیرونی را نمیدهند، حضور پیدا کند. همچنین رنو میخواهد ایران خودرو را حفظ کند تا گزندی از سوی این شرکت نبیند زیرا ایرانخودرو قدرت سیاسی بزرگی دارد.
او ادامه میدهد: «در چین نیز فولکسواگن چند شریک دارد اما برندهای تولید متفاوت است یعنی مثلاً یک شرکت اشکودا و دیگری آئودی تولید میکند اما بعید است که یک برند در دو شرکت تولید شوند. البته مهم نیست که چه کسی کدام خودرو را تولید میکند، بلکه مهم است که شبکه فروش دست چه کسی است بنابراین حرفهای نیست که دو شرکت یک برند را بفروشند.»
تکلیف واردات رنونمیشود که یک شرکت هم در ایران به تولید اقدام کند و هم همچنان با واردات از یک بازار سود ببرد. این نظر کارشناسان صنعت خودرو است، اقدامی که شرکت رنو در طول سالهای گذشته در ایران انجام داده است. این شرکت هم اقدام به تولید مشترک با خودروسازان ایرانی کرده و هم از طریق شرکت نگین خودرو اقدام به واردات کرده است. حالا با شرایط جدید آیا باید تغییری در وضعیت واردات صورت گیرد؟
زاوه در پاسخ به این پرسش بیان میکند: «به اعتقاد من نباید تغییری اتفاق بیفتد. اگر ما نمیتوانیم یک محصول را اقتصادی تولید کنیم و قیمت تولید بالاتر از قیمت واردات میشود، خب اجازه بدهیم که آن خودرو وارد شود.
اگر بازدهی تولید در کشور پایین است و محصول تولیدی نمیتواند با یک محصول وارداتی با ۶۰ درصد تعرفه بیشتر رقابت کند، به نظر من بهتر است جلوی آن گرفته شود و نه جلوی واردات.
دومین شریک فرانسوی صنعت خودروی ایران نزدیک به امضای قرارداد است، حال باید ببینیم که رنو میتواند پرچمدار تحول در صنعت خودروی ایران باشد.
رضا
۲۸ بهمن ۱۳۹۴من اطمینان هر کدوم از خودرو ساز های خارجی به طور مستقیم تو ایران فعالیت کنن هم قیمت گزاری بهتری انجام میدن هم کیفیت ارائه شده به مراتب بهتر خواهد بود.
همین چند روز پیش اعلام شد قیمت پیشنهادی رنو به پارس خودرو برای ساندرو 35 میلیون برای مدل دنده ای و 40 میلیون برای مدل اتومات بوده (طبق تایید پیمان کارگر مدیر عامل رنوپارس)
فقط 7 میلیون اضافه تر کشیدن روی مدل دنده ای ! طمع و حرص مدیران و خودرو سازهای داخلی سیری ناپذیره !
رنو حتی مدل جدید ساندرو رو هم پیشنهاد کرده بود که اینها ترجیح دادن همون مدل قدیم بیارن.
ارش
۲۸ بهمن ۱۳۹۴حالم از این خودروسازان داخلی به هم میخوره.خیلی زیاد
محمد حسین
۲۸ بهمن ۱۳۹۴حالت از دلالان پر نفوذ به هم بخوره که نفوذ دارند و سیاستهای حاکم را از طریق مراجع قانون گذار به نفع خودشون تصویب می کنند و اجازه نمیدهند تا مردم روی آسایش ببینند
(*مهرداد*)
۲۹ بهمن ۱۳۹۴چقدر این مدیران تنگ نظرند
Hitler
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ستقبال چشمگیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا از شرایط فروش ویژه ایام دهه مبارک فجر، رکورد فروش خودرو در سال ۹۴ را شکست و بار دیگر حمایت هم میهنان گرامی را از تولید داخلی و صنعت خودروی کشور بر همگان روشن ساخت.
به گزارش سایپا نیوز، رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اعلام خبر فوق گفت: میزان ثبت نام در آغاز طرح فروش ویژه دهه مبارک فجر، به طور متوسط 1900 پرونده در روز بوده اما در روزهای اخیر این تعداد به حدود 3000 پرونده ثبت نامی افزایش یافته است.
وی افزود: در سال جاری، با تامین منابع دولتی توسط سیستم بانکی کشور، بیشترین فروش روزانه محصولات گروه سایپا در طرح تسهیلاتی دولت در آبان ماه ثبت شده بود اما با استقبال گسترده مردم فهیم کشور از طرح ویژه دهه مبارک فجر، بدون هرگونه حمایت خاصی، رکورد فروش در طرح تسهیلاتی دولت شکسته شد.
وی این حجم از فروش را نشانه های مثبت خروج از رکود در صنعت خودرو کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قابل توجه ارزش سهام خودروسازی سایپا و استقبال عمومی از محصولات متنوع این گروه، افق روشنی برای سرمایه گذاران این صنعت متصور هستیم.
تقی زاده ضمن تشکر و قدردانی از هم میهنان گرامی که همچون گذشته پشتیبان و حامی صنعت خودروی کشور بوده اند، خاطر نشان ساخت: امیدواریم با افزایش کیفیت محصولات تولیدی و بهبود خدمات فروش و پس از فروش، بتوانیم پاسخگوی لطف و اعتماد مردم به صنعت خودرو کشور باشیم.
YaShar
۲۹ بهمن ۱۳۹۴با یه حسساب سرانگشتی می توان به صحت این اظهارت شک کرد!
اگر ما در یک ماه 26 روز کاری داشته باشیم و اونرو در 1900 پرونده درخواست خرید خودرو ضرب کنیم در یک ماه می شود نزدیک 50 هزار خودرو که در یک سال هم می شود حدود 600 هزار خودرو با توجه به سهم حدود 40 در صدی سایپا از فروش 900 هزارتایی خودرو در کشور ، عددی حدود 400 هزار دستگاه می شود! حالا حساب کنید که مدعی 3000 پرونده شده اند!!
عباس
۲۸ بهمن ۱۳۹۴سنگ هایی جلو پاشون میزارن که نتونن مستقیما کالاهاشون رو ارائه بدن چون اینطور جیب خیلیا خالی میمونه
سعید
۲۸ بهمن ۱۳۹۴اگه مستقل عمل کنه عالی میشه، آب میوفته تو سوراخ این دو غول پوشالی .
البته مطمئن باش نمی ذارن همچی اتفاقی بیوفته تا ما همچنان فرقون سوار باقی بمونیم.
ولی خدایی زوره ها، آقا نمی تونی ماشین بسازی رقابت کنی تعطیل کن برو پی کارت، ما مردم چه گناهی کردیم که باید چوب نفهمی های شما رو بخوریم، تا کی تحملتون کنیم، تا کی پول زور بریزیم تو حلق شما. تا کی هر چی شما گفتید بگیم چشم.
اه..اه..اه…
احمد باقری
۲۸ بهمن ۱۳۹۴اینا همش حرفه، الان در دنیا، کشورهایی پیشرفت می کنن که به صورت 50، 50، در کشورشون سرمایه گذاری بشه، در این صورت، تکنولوژِهای جدید هم منتقل میشه. البته مهمترین اصل، قیمت گذاری مناسب هست که اصلا مثل اینکه خبری نیست، وگرنه هدف پژو و رنو هم مشخصه، اونا فقط سود خودشون رو میخوان و تنها شرکتهایی بودن که حاضر بودن در هر شرایطی در ایران باشن، چون تنها چیزی که براشون مهم نیست اینه که ماشین با قیمت مناسب به دست مشتری برسه، به هر حال، در هر صورت، هیچ فرقی نمیکنه.
SS
۳۰ بهمن ۱۳۹۴دقیقا اشتباه شما در همینجاست
این استراتژی فرقون سازان داخلی هست که در یک خرید میخوان جیب خودشون رو پر کنن
درسته ، شرکت های بزرگ هم به دنبال سود هستن اما نه به این سبک
بلکه با گرفتن سود منطقی و تولید در تیراژ بالا که باعث ایجاد رضایت در مشتری و پایبند کردن مشتری به اون برند و اضافه شدن مشتریان جدید در اثر این رضایت میشه
البته همه این ها به شرطی هست که در بین شرکت های خارجی هم رقابت وجود داشته باشه
محمد
۲۸ بهمن ۱۳۹۴شرکت نگین خودرو رنو سیمبل رو وارد کرده فعلاقیمتش حدود90تومن هست…فکرکنم واقعا ارزش خرید داشته باشه
اخه تورنج قیمت 70تومن فقط چینی جماعت میشه خرید درحالی که رنوسیمبل یه ماشین باکیفیت وروز اروپایی هست
دانیال
۲۸ بهمن ۱۳۹۴وقتی شما هارو میبینم یاد کسایی میوفتم که واسه وانت پراید صف کشیدن و واقعا تاسف میخورم اعصابم با نظرت خورد شد
مهمان
۳۰ بهمن ۱۳۹۴من هم شما رو میبینم همینطور میشم
که فکر میکنید خودتون نیاز همه رو میفهمید و همه باید مثل شما فکر کنن و هیچکس نیاز به یه وانت شهری کم خرج نداره و همه باید برن ماشین 4 در یا اگه وانت میخوان تویوتا هایلکس بخرن که مثلا برای مغازشون جنس جابجا کنن
دانیال
۱ اسفند ۱۳۹۴سلام دوست عزیز من پول وانت پراید هم ندارم فقط میدونم این ماشین یکی از پر خرج ترین ماشیناست من کسی رو میشناسم که که دو روز بعد از این که وانت پراید از نمایندگی گرفت به علت تریکدن لاستیک چپ کرد و زن و بچشو از دست داد الانم دیونه شده . داشت از بندرعباس میرفت میناب زیارت کنه
من با نظرتون کاملا مخالفم میتونید یه سر به نمایندگی بزنید وپراید وانت یا همون وانت کم خرج شهری رو ببنید که چطور صاحباش هجوم آوردن واسه تعمیر
mehran jj
۲۹ بهمن ۱۳۹۴اخه این سیمبل که نه قیافه داره نه هیکل نه اپشن نه موتور پر قدرت داشبوردشم که 1چیزی شبیه ال 90 محمد جون رو چه حساب میگی 90 خیلی قیمت خوبیه.بنظرم 60تا 70 بیشتر نمیرزه اونم پره پرش
کورش
۳۰ بهمن ۱۳۹۴هیچ می دونی سمیمبل همان ال 90 خودمونه؟ اینقدر ال 90 رو با اتاق اولیه اون به خلق خدا انداختند که اتاق جدید اون رو به عنوان یک خودروی دیگر و با قیمت خیلی بالا وارد می کنند و می فروشند.
علی (بنتلی)
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ای بابا ظهر تو پست جگوار با اسم”علی (بنتلی)”نظر دادم هنوز تأیید نشده،ینی برا عوض کردن اسم کاربری باس از پدال اجازه میگرفتم!!!!بگذریم،درمورد تولید مستقل رنو باید بگم واقعا خبر خوبیه!البته اگه چوب لا چرخش نزارن،والا این لگن سازای پست ک جون مردم براشون ارزش نداره از آتیش کشیدن رنو هم هیچ ترسی ندارن!البته فراموش نکنیم ک داستر و لوگان ساندرو چهارستاره هستن ومدل جدید کوید هم احتمالا ب زور سه ستاره و301پژو هم سه ستاره،درمورد ایمنی لادا هم زیاد نمیدونم،امیدم ب فولکسه ک بامحصولات متنوع و ارزون وایمن مخصوص چین و هند ی تکونی ب بازار بده
moein
۲۸ بهمن ۱۳۹۴سرمایه گذار و شرکت های خارجی که نباید دلشون به حال ما بسوزه باید مسئولین !!! کشور خودمون به فکرمون باشن
تاجر همیشه از سرمایه و پول استقبال کرده
و
سیاستمدار یه روده راست تو شکمش نیت و یه حر راستم نگفته
این رو تاریخ اثبات کرده
meh.mah127
۲۸ بهمن ۱۳۹۴واقعا اگه بتونن بیاین داخل کشور و خودشون مستقل کار کنن عالی میشه
نه فقط رنو
هرشرکت خارجی / تا قیمت گذاری مناسب انجام بشه و اندک اندک از شر ویرانخودرو و سایپا خلاص شدیم
fara2001
۲۸ بهمن ۱۳۹۴رنو بیاد ایران و مستقل تولید کنه؟؟؟؟؟
بعد هم ایرانخودرو و سایپا همینجوری بشینن نیگا کنن.
به نظر شما میشه ؟؟؟؟؟؟؟
(*مهرداد*)
۲۹ بهمن ۱۳۹۴حالا چرا رنو …!!!!؟؟؟؟
MjM
۲۹ بهمن ۱۳۹۴تا وقتی که مدیران سیاسی پاشونو از این صنعت بیرون نذارن و این رانت خواران گرامی نرن.هیییییییییچ اتفاق خوب خودرویی نخواهد افتاد!!
مهرداد
۲۹ بهمن ۱۳۹۴که نخواهند رفت !! ذره ای شک نکن . اگه قرار به شایسته سالاری و قرار گرفتن هرکس در جای درستش باشه ، از دید بزرگان دیگه سنگ روی سنگ بند نمی شه . اینهم از عاقبت ما .
m
۳ اسفند ۱۳۹۴چند روز قبل یه مقاله در مورد شراکت ایران خودرو یا سایپا با رنو می خوندم.
در یکی از سایتهای معتبر!!!
نکته جالب مقاله به جز اشاره به مافیا و سهم خواهی خودروسازهای داخلی از رنو این بود که طرف استدلال کرده بود اگه رنو با ایران خودرو شریک بشه بازار ارزون قیمت داخلی یعنی بین 20 تا 30 میلیوون تومن رو می تونه از سایپا پس بگیره چرا؟؟؟؟؟؟
چون رنو کوئید رو میاره تولید می کنه که قیمتش بین 28 تا 30 میلیون تومنه!!!!!!!!!!!!!
حالا نکته این که همین رنو کوئید در حند در نسخه فول با قیمت 353 هزار روپیه که می شه حدودا 5200 دلار یا حدود 18 میلیون تومن تولید می شه.
هنوز رنو شریک نشده،تصمیم به تولید کوئید نگرفته،کوئید ت وایران قیمتگذاری نشده دوستان مافیا از طریق نشریه معتبر!!!!!!!!!صنعت خودرو دارن قیمت رو به جامعه القا می کنن که مفت و مسلم 10 میلیون تومن بریزن به جیب مبارکشون.
دیگه باقی داستان به کنار
و یه نکته جالب این که 6 ماه قبل همین پدال گرامیمون یه مقاله نوشته بود و ماشین های هم قیمت پراید رو در بازار هند معرفی کرده بود.
من یادم نمیاد اسمی از رنو کوئید با قیمت زیر 20 میلیون آورده باشه اونجا.
http://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7/%D9%BE%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF/pride-compare/