در شرایط فعلی این خبر کمی عجیب به نظر می رسد اما یک ایرانی به نام آقای پیمان کارگر مدیرعامل جدید «رنوخاورمیانه» شده و ایران نیز حالا پایگاه صادراتی رنو در خاورمیانه به شمار میرود . ایمان کارگر در نشستی خبری اظهار کرد: بخش رنو خاورمیانه در چارت سازمانی رنو فرانسه تشکیل شده و این جانب علاوه بر مدیرعاملی پارس، مدیر عاملی و نمایندگی شرکت رنو فرانسه را در ۱۳ کشور خاورمیانه برعهده گرفتم.
در طول نشست خبری آقای پیمان با اهالی رسانه از خبرنگاران اصرار بود که به این دلیل و به آن دلیل، استراتژی جدید رنو سرانجامی حداقل در کوتاهمدت نخواهد داشت و از مدیرعامل رنوپارس انکار؛ آقای کارگر البته همه مشکلات موجود را پذیرفت و حتی از سخت تر شدن شرایط نسبت به گذشته خبر داد، اما از ابتدا تا انتهای نشست خبریاش تاکید کرد که «میشود» و «میتوانیم.» او با صراحت گفت که ایران بازاری استراتژیک برای رنوییها به حساب میآید و این نه حرف او که حرف مدیران ارشد رنو است. مدیرعامل رنو خاورمیانه حتی این را هم گفت که رنو منتظر رییس جمهور آینده ایران نیست و کاری ندارد که چه کسی میهمان بعدی پاستور خواهد شد، چون برنامههایش شفاف است و خود را برای شرایط آینده کار در قلب خاورمیانه، آماده کرده است.
اما برنامهای که رنو برای ایران به عنوان پایگاه صادراتیاش در خاورمیانه دارد، از تبدیل شدن کشور به پل ارتباطی این شرکت فرانسوی با اعراب حکایت میکند. به گفته مدیرعامل رنوپارس، «رنو خاورمیانه» با حضور ۱۳ کشور شامل ایران، عراق، عربستان، کویت، بحرین، عمان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، لبنان، سوریه، یمن و افغانستان تاسیس شده است. طبق برنامهریزی انجام شده، ایران به عنوان پایگاه صنعتی رنو در خاورمیانه محسوب میشود و تولیدات این شرکت در ایران مطابق با استانداردهای بینالمللی به بازارهای خاورمیانه صادر خواهد شد. با این حال تیم بازاریابی و فروش شرکت رنوی خاورمیانه در دبی مستقر میشود و یک تیم پشتیبانی نیز در پاریس وجود خواهد داشت. همچنین در راستای برنامه جدید رنو، سرمایهگذاری این شرکت در ایران افزایش خواهد یافت که این مساله در حال بررسی است.
این خبر مهم با خبر ورود یک محصول جدید از رنو نیز به ایران همراه بود . با پایان یافتن مراحل نصب خطوط تولید و تامین قطعات محصول جدیدی از شرکت رنو در ایران تولید خواهد شد.
به نقل از ایسنا، این خودرو جدید در خارج از کشور با نام ساندرو شناخته می شود که خودرویی تولید شده بر روی پلت فرم X90 (همان پلت فرم تندر ۹۰) است. البته اگرچه ساندرو بر روی پلت فرم تندر ۹۰ تولید شده اما از نظر شکل ظاهری (بدنه) و طراحی داخلی تفاوت های زیادی با این خودرو دارد.این خودروی جدید برخلاف تندر ۹۰ طراحی بهتری داشته و با داشتن زوایای گرد و منحنی در بدنه، برعکس تندر ۹۰ از ظاهر جذابی برخوردار است. طول این خودرو حدود چهار متر بوده و فضای داخلی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ دارد. تولید ساندرو از سال ۲۰۰۸ در سایتهای تحت مدیریت شرکت رنو آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اگرچه زمان دقیق تولید و عرضه این خودرو در بازار ایران هنوز مشخص نشده اما احتمال دارد تا پایان امسال این کار صورت گیرد.
و اما روایت پدال از رنو سندرو …
رنو سندرو گامی در راستای روابط بین المللی شرکت رنو است . این محصول که در ابتدا در Mercosur (اتحادیه ی کشورهای آمریکای جنوبی) تولید و عرضه شد مانند لوگان نقشی اساسی را در پروژه های بین المللی رنو ایفا می کند . در سال ۲۰۰۸ نیز نسخه ی داچیا از سندرو ، در رومانی ، برای بازار اروپا و مغرب نیز برروی خط تولید قرار گرفت . در سال ۲۰۰۹ برنامه ای برای تولید و فروش این محصول در آفریقای جنوبی گرفته شد . و این روند حضور در بازارهای مختلف ادامه داشته است تا به اکنون که ایران بعنوان میزبان بعدی دسترو انتخاب شده است .
از ویژگی های بارز این محصول البته در بازار جهانی خودرویی پویا ، جادار و با طراحی نسبتا خوب است که این طراحی حضور در بازار کم تنوع و تشنه ای مثل ایران را تا سال ها تضمین می کند . در بازار جهانی این خودرو به قیمت کم در مقابل کلاسی که دارد مشهور است به عبارت دیگر قیمتی که سندرو دارد هم رده ی خودروهایی در کلاس ابعادی کوچک تر است . بازار هدف و اولیه ی این خودرو آمریکای جنوبی است تا بتواند نیازهای شهری و خانواده های این منطقه را پوشش دهد . بر همین اساس سندرو زاییده ی مرکز تحقیقات تکنولوژِی رنو در آمریکای جنوبی RTA ، در برزیل است .در سال ۲۰۰۵ حدود ۵۰ کارمند RTA کار را برروی این پروژه در کنار تیم توسعه آغاز کردند، که نتیجه ی آن با توجه به ظرفیت های تولید و تامین قطعات منطقه ، سندرو شد . RTA در حالی این خودرو را با توجه به ضرب العجل ها در خط تولید قرار داد که همزمان به کیفیت و هزینه های آن می اندیشید . از مزایای این پروژه قرارگیری بخش تولید در نزدیکی بخش مونتاژ بود که باعث کاهش در حمل و نقل قطعات ، هزینه های تدارکات و عوارض گمرکی شد .
برای اطمینان از هماهنگی سندرو با بازار آمریکای جنوبی هشت دستگاه از این خودرو پیش از تولید هر کدام بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر در انواع جاده های آمریکای جنوبی تست شدند . همزمان تست های مشابهی هم بروی این خودرو در فرانسه صورت گرفت . شعبه رنو در برزیل ۳۷۲ میلیون یورو برروی پروژه ی لوگان و سندرو سرمایه گذاری کردند . هر دو خودرو برروی پلت فرم B0 توسعه داده شدند که باعث کاهش هزینه ها در فاز تحقیقاتی و تولید شد .
بدون شک حضور لوگان و سندرو نشان دهنده ی ظرفیت های وقت آمریکای جنوبی و تضمین استفاده ی بهینه از امکانات آن کشور ها بود که باعث شد هزاران فرصت شغلی ایجاد شود .
حال باید دید که در صورت ادامه ی همکاری رنو با ایران آیا حاضرند تا دوباره با صرف چنین هزینه ای ، مدلی بر پایه ی ویژگی های منطقه ی خاورمیانه به طور اختصاصی طراحی کنند یا اینکه همچون هموطن دیگرشان پژو صرفا به بازاری مطمئن برای خودروهای قدیمی فکر می کنند . این سوالی است که تاریخ پاسخگوی آن خواهد بود .
به هر حال حضور رنو در چنین شرایطی می تواند شوک مثبتی به صنعت خودروسازی کشور وارد کند .
## خبر مربوط به نسل جدید داچیا سندرو
منابع : روزنامه ی دنیای اقتصاد – ایسنا
aria
۲۱ خرداد ۱۳۹۲کاش ایران پایگاه بواریا و مرسدس و لکسوس وتویوتا می شد. چقدر بدبختیم که رنو ما رو قابل دونسته . وای وای وای
shahriyar
۳۰ خرداد ۱۳۹۲اقا اریا رنو بسیار ایمن و قیمت مناسبی دارد مردم هم توان خرید تویوتا وبنز و ماشین های گران را ندارند
ناهید
۴ تیر ۱۳۹۲ما کیو باید ببینیم به کی باید پول بدیم که این رنو با این ماشینهای افتضاح و زشت دست از سرمون برداره و اینجا را پایگاه نکنه.
هنوز شوک ال90 بدقواره از بین نرفته یه بدقواره دیگه. اقای شهریار اینا جوری تبلیغ کردن انگاری فقط تو دنیا رنو میتونه ارزون درست بکنه.ضمنا الان ال90 خیلی ارزونه.توی یکی از روزنامه ها خوندم روسیه برای تولید ماشین ارزون مدل پولو فولکس واگن را انتخاب کرده که قیمتش با ال90 هیچ فرقی نداره.عکسشم انداخته بود هم داشبوردش هم ظاهرش خیلی شیک بود.
ضمنا ال90 با این همه چپ کردن خیلی ایمنه یا مگان که تموم ایربگهاشو حذف کردن.
محصولات رنو اینقدر بد تعمیرن یه بار تعمیرگاه بردم ماشینمو در این اثنا یه اقای دیگه اومد گفت میشه پمپ بنزین ماشینمو باز کنی,مکانیک از گوشه در بیرونو نگاه کرد دید پی کیه گفت فردا اول وقت بیارش وقت زیاد میبره نصفش رنو هست دیگه .یا در یه برنامه مجری با یه مکانیک سر باز کردن چراغ جلو گلف و مگان مسابقه گذاشتن چراغ گلف رو تو 53 ثانیه عوض کرد مکانیکه چراغ مگانو تو45دقیقه.
علی
۷ تیر ۱۳۹۲سلام خانم ناهید شما که میگین ماشین رنو بده در ایران بیشتر ماشینا رنو لوگان هستش ما که خودمون داریم خیلی خیلی راضی هستیم ماشین با قدرت و راحت هم هست
اینتری عاشق اینتر
۲ مرداد ۱۳۹۲مگان که عالیه
mt amreh
۱۳ آبان ۱۳۹۲اینا به جای تولید جدید بهتره مگانهای ثبت نامی اسفند 91 رو که هنوز تحویل ندادن تولید کنند و به مشتریها بدن نه اینکه به ثبت نامیهای مگان زنگ بزنن بگن بیاین به جاش 2تا پراید بگیرید.
سعید
۱۲ آذر ۱۳۹۴بی انصافی میکنید من دو تا ال 90 داشتم بسیار ماشین خوبی هست یک کم باید منطقی بود و نه احساسی. دیدید احساسات چه بلایی سرمون میاره.
محمدرضا ظریفی کردمحله
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام من ال نود دارم شش سال میشه گاهی ماشین برای من میشه ماشین آفرود . ماهیگیری میرم و کنار رودخونه میرم جاده خاکی و گلی بطور کل خیلی راحت هستم . حالا چون مدلش 87 هست می خوام عوض کنم .