علیرغم اینکه کراس اوورهای شیک و مدلهای کوچک لوکس توجهات زیادی را به خود جلب نمودهاند اما کلاس هاچبک های خانوادگی کامپکت نیز بسیار محبوب است بنابراین جای تعجب نیست که رنو با عرضهی مگان جدید میخواهد عملکردی قوی داشته باشد.
نسل چهارم رنو مگان میخواهد آمار فروش خود را با ترکیبی از ظاهر شیک، تکنولوژی و هزینههای سواری پایین بهبود دهد. یکی از نکات برجستهی مگان جدید کابینی با تکنولوژیهای ارتباطی زیاد و کیفیت بالا است. حتی نسخهای از این خودرو با سیستم فرمان پذیری چهارچرخ وجود دارد که برای اولین بار در این کلاس عرضهشده است.
ما در این مقایسه نسخهی مجهز به پیشرانهی ۱.۵ لیتری دیزلی را برگزیدهایم. برای سنجش تواناییهای این خودرو، مگان را در برابر دو حریف شناخته شده یعنی اوپل/واکسهال آسترا و سئات لئون قرار دادهایم. کدامیک از این سه خودرو میتواند انتخاب بهتری باشد؟ با ما همراه باشید تا از عملکرد هر سه مدل آگاه شوید.
شاخبهشاخ
آلایندگی و مالیاتها
هر سه خودرو در هر کیلومتر کمتر از ۱۰۰ گرم دیاکسید کربن تولید میکنند اما خروجیهای اگزوز لئون و آسترا کمتر است و این باعث شده تا مالیاتهای کمتری از این دو خودرو اخذ گردد (۱۸ درصد) که یک درصد کمتر از مگان است. با این وجود تنها ۲ پوند تفاوت هزینهی ماهانه بین ارزانترین و گرانترین خودرو برای خریداران مدلهای اقساطی وجود دارد.
واکسهال و سئات در این بخش عملکرد تقریباً یکسانی دارند و تنها ۱۰ لیتر حجم اختلاف بین صندوقعقب را نشان میدهند. فضای بار مگان با ۴۳۴ لیتر بزرگتر بوده اما فضای ذخیرهای اضافی در خودرو وجود ندارد.
سیستم اطلاعات سرگرمی
لئون در اینجا سن بالای خود را نشان میدهد و صفحهنمایش ۶.۸ اینچی آن کوچکتر از دو رقیب دیگر است به علاوه اینکه جدیدترین برنامه در آن بهصورت سفارشی قابل دسترس هستند. واکسهال از اپل کارپلی سود میبرد درحالیکه سیستم R-Link رنو میتواند با برنامههای زیادی سفارش داده شود. همچنین صفحهنمایش بزرگ و بهتر مگان کارکرد بهتری دارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: رنو مگان
در کلاس هاچبک های کامپکت معمولاً نتایج نزدیکی به دست میآید و این مقایسه نیز استثنا نیست. در نتیجهگیری نهایی مگان البته رتبهی اول را کسب نمود. نه تنها این خودرو ظاهر و کابینی شیک و زیبا دارد بلکه استانداردهای جدیدی را در زمینهی راحتی و آسایش وضع نموده است. این مدل دینامیک S همچنین یکی از بهترین سیستمهای اطلاعات سرگرمی بازار را ارائه میدهد به علاوه تجهیزات زیادی دارد.
آسترا برای اولین بار شکست خودرو اما هنوز هم هاچبک خانوادگی فوقالعادهای است. سواری عالی به همراه بالانس هندلینگ مثالزدنی آسترا را خودرویی جذاب برای رانندگان مشتاق ساخته و سرویس OnStar این خودرو در این کلاس بیرقیب است. به علاوه آسترا کاربردی، کممصرف و زیبا است و از پیشرانهی ۱.۶ لیتری دیزلی قویای سود میبرد. این خودرو فقط در مواردی چون تجهیزات، راحتی و آسایش در برابر مگان کم میآورد.
زمان برای سئات لئون در حال گذر و از دست رفتن است. اشتباه نکنید، این خودرو هنوز هم شیک، کاربردی و کمهزینه است اما در زمینه ی تجهیزات و راحتی نمیتواند با رنو رقابت کند و البته بخش ناوبری سیستم اطلاعات سرگرمی آن احساس تعلق به یک نسل قبل را دارد. اوضاع به شدت در حال تغییر است و لئونی که یک زمان در ردهی اول بود هماکنون نمیتواند به آن دست یابد.
دیگر گزینهها در این کلاس
فولکسواگن گلف ۱.۶ TDI Match Edition
قیمت: 22350 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری
شما نمیتوانید بدون نگاه انداختن به گلف به هاچبک دیگری فکر کنید. کیفیت خودرو بالا بوده و این نسخهی خاص تجهیزات بیشتری دارد. البته قیمت و آلایندگی بالای گلف باعث شدهاند تا این خودرو انتخابی هزینهبر باشد.
پژو ۳۰۸ ۱.۶ BlueHDI 120 Active
قیمت: 20345 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۱۸ اسب بخاری
جدیدترین نسل پژو ۳۰۸ به لطف طراحی کابین جادار و شیک خود از حیث فضا و استایل نمرهی بالایی دریافت میکند. پیشرانهی ۱.۶ لیتری قوی این خودرو نیز نرم و کممصرف است.
رنو مگان ۱.۵ dCi Dynamique S NAV | واکسهال آسترا ۱.۶ CDTi 110 ecoFLEX Sri NAV | سئات لئون ۱.۶ TDI SE Ecomotive Technology Pack | |
بهای مدل تست شده (پوند) | ۲۱۹۲۵ | ۲۰۹۴۵ | ۲۰۷۳۵ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۳۵۹/۱۸۱۴/۱۴۴۷ | ۴۳۷۰/۱۸۰۹/۱۴۸۵ | ۴۲۶۳/۱۸۱۶/۱۴۵۹ |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی، ۱۴۶۱ سیسی | ۴ سیلندر خطی، ۱۵۹۸ سیسی | ۴ سیلندر خطی، ۱۵۹۸ سیسی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۸ | ۱۰۸ | ۱۰۸ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۲۶۰ | ۳۰۰ | ۲۵۰ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
ظرفیت باک سوخت (لیتر) | ۴۷ | ۴۸ | ۵۰ |
حجم محفظه بار (لیتر) | ۴۳۴/۱۲۴۷ | ۳۷۰/۱۲۱۰ | ۳۸۰/۱۲۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۴۱۵ | ۱۲۷۵ | ۱۲۶۰ |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۹ | ۱۰.۳ | ۱۰ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۷ | ۲۰۰ | ۲۰۰ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۴.۱/۳.۵/۳.۷ | ۳.۹/۳.۲/۳.۴ | ۴.۱/۳.۴/۳.۶ |
منبع: autoexpress
امیر
۲۳ شهریور ۱۳۹۵الان چرا آسترا اول نشد توهمه چی بهتره بخاطرچندتا تجهیزات دوم شد خوده نویسنده اینو میگه درهمه چی بهتره جزتجهیزات!!!!
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ شهریور ۱۳۹۵رنو هم خیلی خوبه به نظرم
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۳ شهریور ۱۳۹۵هر 3 عالی بودن.
بیژن
۲۳ شهریور ۱۳۹۵نظر منم همینطوره. دوستان یه بار دیگه به جدول مقایسه مراجعه کنید!
بنظر کسی که تست درایو انجام داده فرانسوی بوده…!1
<<<<<
۲۳ شهریور ۱۳۹۵1.واکسهال
2.سئات
3.رنو
مجید
۲۳ شهریور ۱۳۹۵مقایسه خیلی کوتاه و خلاصه بود!!!!!!!!ضمنا این کلاس که اروپا نماینگان زیادی از اکثر برند ها داره چرا فقط این سه تا؟؟؟اما جدای از همه چیز مگان جدید چه قدر سنگین تر از دو رقیب دیگه س 140 کیلو سنگین تره و شتب اولیه و حداکثر سرعتش هم کمتر!!!!!!!!!!
Mercede
۲۳ شهریور ۱۳۹۵چقدر قیمت اتوموبیل در اروپا نسبت به امریکا بالا است در امریکا با این قیمت ها میشود شورلت دوج لینکلن و کادیلاک با گیربکس اتوماتیک وکلیه امکانات خریداری کرد
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۴ شهریور ۱۳۹۵تازه سوخت هم در آمریکا ارزون تره.
واسه ماشین بازا امارات متحده و ایالات متحده بهترین جا ها هستند !
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ماشین های امریکایی واقعا قیمت مناسب و خوبن
amir
۲۳ شهریور ۱۳۹۵منتقدان خودروهای فرانسوی کجا هستن؟زود باشید بیایید و بگید که نتیجه تست اشتباه بوده!!بیایید بگید که این تستها قابل اعتماد نیست.کجایید پس؟بیایید بگید که فرانسه از ژاپن و کره و حتی افغانستان هم عقب تره!
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ شهریور ۱۳۹۵رنو که من قبول دارم
حميد
۲۳ شهریور ۱۳۹۵رنو متحول شده
مجید
۲۳ شهریور ۱۳۹۵نه توی موتورو پرفورمنس!ای کاش تو این زمینه هم متحول بشه!
امیرحسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۵گویا تموم بررسی ها که نسخه های RS رنو یا سری GTI پژو رو تحسین کردن الف رو از دسته بیل تشخیص نمیدن!!!!!!!!اون کره ای ها هستن که تو پرفورمنس حرفی برای گفتن ندارن
مجید
۲۳ شهریور ۱۳۹۵دوست گرامی شما تو این تست اسمی از این دو مدل میبینی؟؟؟؟؟؟؟؟اینمقایسه مدل های خانوادگی بود نه مدل های ریس تو پیست نوربرگ رینگ !!!!!!!در ضمن همون رقبای کره ای ک گفتی شهرت و اعتبار این برند رو ندارن پس طبیعتا از رنو انتظار بیشتری میره امیدوارم منظورم رو رسونده باشم
حمیدرضا
۲۳ شهریور ۱۳۹۵چقدر تو نمای عقب شکل هم دیگن نمیدونم چرا طراحا انقدر دارن به هم نزدیک میشن
در مورد ماشین ها خروجی گشتاور واکسهال خیلی زیاده چجوری انقدر قدرت میده با این گشتاور تو شیب های سنگین هم ماشین عین یه پر کاه استارت میخوره هرچند نهایت سرعت هر سه باید کم باشه
amir
۲۳ شهریور ۱۳۹۵به نکته بسیار ظریفی اشاره کردید.به نظر من توی این کلاس گلف یک الگو هست و همه خودروسازای دیگه خواسته یا ناخواسته بیشتر سعی میکنن در زمینه طراحی به گلف نزدیک بشن.
كوروش
۲۳ شهریور ۱۳۹۵گلف یک اسطوره توی کلاس خودشه
عملکرد
امکانات
ایمنی
زیبایی (البته نه خیلی)
هزینه نگهداری بسیار پایین (جی دی پاور برابر با کرولا از نظر مصرف کنندگان دونسته)
بیژن
۲۳ شهریور ۱۳۹۵همه مدیران خودروسازی های بزرگ دنیا این اعتقادرو دارن که زبان طراحی خودروها شبیه هم شده . واین شباهت در آینده بیشتر خواهد شد.
ولی ای ول ، گشتاور اپل منو بدجوری درگیر کرده…
احمد باقری
۲۳ شهریور ۱۳۹۵هر سه تا خوبن، البته باید یه دستی به سر و روی طراحیشون بکشن.
سعید
۲۳ شهریور ۱۳۹۵فقط رنو
علي تبريزي
۲۳ شهریور ۱۳۹۵آشغال تر از ماشین چینی و کره ای میدونین چیه؟؟؟؟
همه ی ماشین های فرانسوی.
ماشین چینی بخرید حتی کره ای هم بخرید اما سوار آشغال فرانسوی نشید
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ شهریور ۱۳۹۵معلوم شانس خوبی نداشتی ها
احسان
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ماشین چینی پاش از ایران اونورتر نرفته معلومه باید اینو بگی :)
سينا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ماشینای اروپایی دارای واژه ای به نام هندلینگ هستند که تو هیچ ماشین کره ای یا چینی نمیتونی این واژه رو پیدا کنی
علیرضا
۲۳ شهریور ۱۳۹۵فقط یک نمایندگی ایرانی میتونه با عملکرد و مدیریت ناشیانه ماشین های اپل رو نابود کنه و مانع فروش و اقبال اش بشه و البته فقط ایرانی میتونه اپل دوست داشتنی رو در برابر نمونه های کره ای فاقد اارزش بدونه!!!!!!
رنو واقعاً دوباره به اوج برگشته و همه رو شگفت زده کرده چه با رنو مگان,چه با تلیسمان یا رنو کلئوس جدید
ali
۲۴ شهریور ۱۳۹۵انتخاب من بین این سه تا گلف هست ! اصلا هاچبک رو با فولکس گلف میشناسن ! تو اروپا تو امریکا گلف بازارو قبضه کرده … انتخاب بعدی رنو …
حامد
۲۶ شهریور ۱۳۹۵گشتاور توى عملکرد خودرو خیلى مؤثره. ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر، بسیار با ارزشتر از صفحه نمایش بزرگتره. به نظرم حالا که اینقدر به هم نزدیک هستن، با این اختلاف گشتاور، آسترا بهتره.
سیاوش
۲۲ مهر ۱۳۹۵واقعا مطمینین با این مصرف سوخت و حجم موتور این گشتاور رو ارایه میدن گشتاورشون خیلی غیر عادی بالا است به نظرم اشتباهه!!!!