پس از معرفی کانسپت Symbioz در نمایشگاه فرانکفورت امسال، حالا رنو نسخه پروتوتایپ کاربردی این خودرو را معرفی کرده که امکان آزمایش رانندگی واقعی با آنرا به خبرنگاران میدهد. به گفته رنو، این خودرو اولین پروتوتایپ با قابلیت رانندگی کاملاً خودکار است که تجربه سال ۲۰۲۳ را در حال حاضر ارائه میکند. سامبیوز به تکنولوژی رانندگی خودکار سطح ۴ مجهز است که این یعنی راننده میتواند بهطور کامل تمرکز خود را از جاده بردارد. علاوه بر این، تولید آلایندگی این ماشین نیز صفر است چراکه قوای محرکه آن شامل دو موتور الکتریکی میشود درحالیکه از کلیه فناوریهای اتصالی هم بهرهمند است.
معاون ارشد بخش اولید و مهندسی رنو آقای «Gaspar Gascon Abellan» در رابطه با این پروتوتایپ گفته است:
«شما تا پیش از نشستن درون سامبیوز نمیتوانید تصوری از آینده حملونقل داشته باشید. مهندسین و تیم طراحی ما ماشین خودرانی ساختهاند که متعلق به دهه آینده بوده و تجربه جدیدی از حملونقل را ارائه میکند. قوای محرکه الکتریکی و ویژگیهای اتصالی در این پروتوتایپ تعبیه شده تا سنتهای قدیمی در زمینه رفتن از جایی بهجای دیگر را به چالش بکشد».
همانطور که اشاره شد، سامبیوز به دو موتور الکتریکی مجهز است که هردو در اکسل عقب نصب شدهاند و با همکاری با سیستم فرمان گیری چهارچرخ 4Control رنو، داینامیک و پویایی بهتری را در جاده ارائه میکند. پروتوتایپ سامبیوز ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر را بهطور مداوم در اختیار راننده میگذارد اما حداکثر خروجی موتورهای الکتریکی آن برابر با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر گشتاور است که ماشین را ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند.
پروتوتایپ سامبیوز به یک پکیج باطری ۷۲ کیلووات ساعتی مجهز است اما ساختار آن میتواند باطریهایی با ظرفیت تا ۱۰۰ کیلووات ساعت را در خود جای دهد. همچنین میتوان تا ۸۰ درصد از باطریها را در کمتر از نیم ساعت شارژ کرد. این خودرو ۴.۹۲ متر طول، ۱.۹۲ متر عرض و ۱.۴۴ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۳.۰۷ متر است؛ بنابراین سامبیوز خودروی بزرگی است که بیشتر به یک هاچبک بزرگ شباهت دارد. به لطف استفاده از سطوح شیشهای زیاد در خودرو علاوه بر زیبایی ظاهری، نور بیشتری هم به داخل کابین راه پیدا میکند.
بخش بیرونی این پروتوتایپ به طیف گستردهای از ویژگیهای آئرودینامیکی مانند ورودیهای هوای عمودی، بادگیرهای جانبی و اسپویلر روی سقف (که بهطور خودکار در حالت داینامیک بیرون میآید) مجهز است. از دیگر ویژگیهای ظاهری سامبیوز نیز میتوان به چراغهای جلو و عقب باریک، رادارها و سنسورهای اولتراسونیک، دوربین جلو، دوربین عقب و دوربینهای جانبی اشاره کرد که درون دستگیرهٔ درها پنهان شدهاند. همانند اکثر کانسپتهای امروزی، آینههای جانبی هم با دوربین جایگزین شدهاند.
در داخل خودرو کنسول مرکزی وجود ندارد و یک نمایشگر بزرگ هم در میانهٔ داشبورد تعبیه شده است. درون رو دریها نورپردازی کار شده و دو نمایشگر کوچک هم در طرفین کابین تعبیه شده که با پخش تصاویر دوربینهای جانبی در اصل نقش آینهای جانبی را بازی میکنند. این در حالی است که آینهٔ وسط هم درواقع نمایشگری است که تصاویر دوربین عقب را نشان میدهد. طرح کلی کابین سامبیوز اما با توجه به حالت رانندگی انتخابی، بهطور خودکار تغییر میکند. در حالت AD غربیلک فرمان و داشبورد ۱۲ سانتیمتر به سمت عقب حرکت میکند درحالیکه در حالت داینامیک علاوه بر تغییر تنظیمات پیشرانه، فرمان و شاسی، صندلی راننده نیز حمایت بیشتری از بدن را ارائه میکند تا حسی مشابه صندلیهای گود خودروهای اسپرت داشته باشد.
حالت کلاسیک اما حالت استاندارد خودرو است که در آن همهچیز مانند یک خودروی معمولی قرار میگیرد؛ اما هنگامیکه سامبیوز در حالت رانندگی خودکار قرار میگیرد میتوان از تجربهٔ واقعیت مجازی آن لذت برد. برای این کار تنها باید کلاه واقعیت مجازی را بر سر گذاشته و به یک سفر مجازی رفت. در این حالت بهمنظور ارائهٔ تجربهای راحت، سیستم سرعت، مسیر، موقعیت خودرو در جاده و همچنین وسایل نقلیهٔ اطراف آنرا در همان زمان شبیهسازی و پخش میکند.
به گفتهٔ رنو، نسخهٔ پروتوتایپ سامبیوز با شرکایی چون LG و Ubisoft، بهطور همزمان در کنار نسخهٔ کانسپت آن طراحی شده است. گام بعدی این شرکت فرانسوی ارائهٔ قابلیت رانندگی خودکار سطح ۲ در یکی از خودروهای تولیدی خود در سال ۲۰۱۹ است. این در حالی است که تکنولوژی رانندگی خودکار سطح ۴ رنو هماکنون تقریباً آماده بوده و در انتظار اخذ مجوزهای دولتی است؛ بنابراین انتظار میرود این تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ به خیابانها راه پیدا کند.
امیرحسین (Lion26)
۲۰ آذر ۱۳۹۶پدال بی زحمت خبر رونمایی از موتور مشترک رنو و بنز هم بذار.
Just France and Japan.
کارل شلبی
۲۰ آذر ۱۳۹۶جالبه ولی قدرت ۶۰۰اسبی بعد شتاب ۶ثانیه ای!!!??
:::فرشاد:::
۲۰ آذر ۱۳۹۶جالبه بدونین یکی از خبرنگاران ایرانی هم به دعوت رنو این ماشین رو تست کردن، دوست عزیزمون آقای امین آزاد
Amir Machine
۲۰ آذر ۱۳۹۶حال باز یه سری میان میگن آتاآشغالهای فرانسوی…!!!!!!!
جالب اینکه اینجور افراد خودشون رو هم عشق ماشین و ماشین شناس حرفهای میدونن!!!
امیرحسین (Lion26)
۲۰ آذر ۱۳۹۶داداش بزار دلشون خوش باشه.
آخه می دونی چون انقدر پشت فرمون ماشینای مختلف نشستن با هم مقایسه کردن به این نتیجه رسیدن که ماشینای فرانسوی خوب نیستن.
مثلا پژو 3008 الکی خودروی سال اروپا اعلام کردن یا دو سه دوره که با خودروی تک دیفرانسیل قهرمان مسابقات داکار بود و…
بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود… پسته ی بی مغز چون لب باز کند رسوا شود
Just France and Japan
حامد
۲۰ آذر ۱۳۹۶دوست عزیز این کانسپته واقعی نیست
فرانسویا تا تونستن از این کانسپتا دادن و هیچوقت هم تولید نشده
درضمن فرانسوی اشغال نیست فقط گزینه های خیلی بهتری نسبت به فرانسوی ها هست
ولی خودروهای کوچک و اقتصادیشون عالیه
مبین پورمند
۲۰ آذر ۱۳۹۶برا همینه دیگه تموم تنکنولوژی هامون برا کارخونه های فرانسویه!!
حامد
۲۰ آذر ۱۳۹۶دوست عزیز این کانسپته واقعی نیست
فرانسویا تا تونستن از این کانسپتا دادن و هیچوقت هم تولید نشده
درضمن فرانسوی اشغال نیست فقط گزینه های خیلی بهتری نسبت به فرانسوی ها هست
ولی خودروهای کوچک و اقتصادیشون عالیه
Amir Machine
۲۰ آذر ۱۳۹۶خیر دوست عزیز این کانسپت نیست پروتوتایپه، کانسپت اونی بود که با همین نام تو نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد.
این پروتوتایپه و مثل یه ماشین تولیدی کاملاً قابلیت استفاده رو داره. پروتوتایپ یعنی پیشتولید که با تغییرات اندکی میشه به تولید انبوه برسه.
همونطور که تو متن گفته شده، تکنولوژی رانندگی خودکار سطح چهار رنو تقریباً آمادۀ تولیده، یعنی این ماشین با همین تکنولوژیها رو میشه همین الان به تولید انبوه رسوند اما تنها چیزی که مانع این کار میشه فعلاً بحثهای قانونی و مجوزهای دولتیه.
یه کانسپت ایدهای که صرفاً برای نمایش تکنولوژی ساخته میشه با یه پروتوتایپ کاربردی که قابلیت آزمایش تو جادههای عمومی رو داره خیلی فرق داره.
ناشناس
۲۰ آذر ۱۳۹۶اگه منظورت منم، آره بازم میگم. فقط توجه داشته باش که من نسبی گفتم. مطلقا آتاشغال نیست و اتفاقا خیلی هم خوبن. اما در مقام مقایسه با ژاپنی ها و آلمانی ها و … چندان بد نیس از واژه آتاشغال (با کمی اغراق برای واضح تر شدن فاصله) استفاده کنیم.
ضمنا داداش من خودمو عشق ماشین میدونم. اگه میشد با وسیله ای عشق رو اندازه گرفت می فهیدی کی عاشقه واقعیه و کی عاشق نما !!! ولی به هیچ وجه ماشین شناس حرفه ای نمیدونم خودمو. چیزای نسبتا بدیهی که نیاز به حرفه ای بودن نداره. زیاد سختش کردی شما. خیلی سادست پی بردن به این چنین واقعیات آشکار. فقط کافیه تعصب رو کنار بذارید انوقت با یه یه مقدار تحقیق متوجه میشین واقعیت چیه.
Amir Machine
۲۰ آذر ۱۳۹۶پاسخ شما رو تو همون پست دوئل دادم دوست عزیز
مبین پورمند
۲۰ آذر ۱۳۹۶میتونم بپرسم اخرین ماشین دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل و یا بالاتر از حجم موتور ۱.۶ لیتری فرانسوی،کدومشونه؟؟؟
اصن سابقه داشتیم بجز پژو ۴۰۵ دوهزار cc پژو بالتر از ۱۶۰۰ یا ۱۸۰۰ بزنه؟؟؟
Amir Machine
۲۱ آذر ۱۳۹۶خب این چه ربطی داره؟
یعنی هر شرکتی که موتور بالاتر از 1.6 لیتر یا ماشین چهارچرخ محرک تولید نکنه میشه آشغال؟
سیاست خودروسازان فرانسوی ساخت ماشینهای اقتصادی با موتورهای کوچیک و کممصرفه این کجاش اشکال داره؟
ضمناً همین الان رنو کولئوس با موتور 2.5 لیتری بنزینی و سیستم چهارچرخ محرک قابل خریداریه
SAEED
۲۰ آذر ۱۳۹۶بعد از کانسپت پژو اینستینکت اومد و از جهاتی هم شبیه اونه
به خودرو های برقی امیدوارم ولی به نظرم در هر صورت نمیتونن جایگزین لذت بنزینی ها بشن
مرسی
سروش
۲۱ آذر ۱۳۹۶اقا امیر وقتی کسی از جمله دهنم سرویس شد استفاده میکنه بنڟرت واقعا دهن طرف سرویس شده؟ اصلا دهان سرویس شدنیه؟ اگه کسی میگه ماشین فرانسوی اشغاله معنیش این نیست که باید ساعت نه شب بندازی تو پلاستیک و ببری دم در . منڟورش اینه که نسبت به خودرو سازهای المانی و ڗاپنی و امریکایی تو رده پایین تری قرار داره و بجای خرید ماشین فرانسوی میتونی به گزینه های بهتری فکر کنی . اگه امکان خرید ماشین امریکایی و المانی باشه من یکی حتی به فرانسوی فکر نمیکنم چ برسه به خرید
امیر
۲۱ آذر ۱۳۹۶به نظر من ماشینهای فرانسوی رو میشه مقایسه کرد با ماشینهای آلمانی ولی کره ای ها باتوجه به پیشرفت چشم گیری داشتن ولی قابل مقایسه با آلمانیها نیستن.
سروش
۲۱ آذر ۱۳۹۶دوستانی که به کامنت من دیسلایک میدن . فرض کنید میخوام ی فورد اف ۱۵۰ بخرم . ی گزینه فرانسوی معرفی کنید که از خریدن فورد منصرف بشم
با تشکر