زمانیکه در سال ۱۹۹۹ شرکت رنو دست روی شرکت رومانیایی داچیا گذاشت، بسیاری از مردم آینده روشن و سودآوری از این مشارکت را پیش بینی نمی کردند. اما اکنون داچیا تبدیل به گاو شیرده رنو شده و سود بسیاری را به این کمپانی سرازیر می کند.
این درحالیست که داچیا روی مدلهای ارزان و مقرون به صرفه نظیر لوگان (در ایران: تندر) سرمایه گذاری کرده است. بسیاری از مدلهای داچیا در کشورهای در حال توسعه و با مالیات و دستمزد پایین مونتاژ می شوند. برای این منظور ۱۱ کارخانه مونتاژ در سراسر نقاط دنیا دایر گردیده است. این یعنی حذف هزینه های سنگین مالیات و حمل در اروپا و همچنین نرخ پایین مونتاژ که اکنون به طور مثال در فرانسه ۳۴ یورو در ساعت برای یک کارگر معمولی است ولی در کارخانه های همین شرکت در کشوری مثل مراکش کمتر از ۴ یورو می باشد. حاشیه سود شرکت داچیا درحالی ۹ درصد اعلام شده که این رقم برای کمپانی مادر رنو تنها ۰.۴ درصد بوده است.مدل سدان جدید لوگان 7700 یورو قیمت دارد و مدل ساندروی جدید هم ۷۹۰۰ یورو قیمت گذاری شده است. درحالیکه در ابتدای پیدایش این مدلها، قیمت هدف ۵۰۰۰ یورو بود که بعدا به ۵۹۰۰ یورو افزایش یافت. با این وجود هنوز هم داچیا لوگان یکی از ارزانترین خودروهای مدرن در اروپا به حساب می آید.
رنو انتظار دارد که امسال تنها روی پلت فرم ارزان قیمت M0 یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند. این استراتژی اکنون مورد توجه دیگر خودروسازان هم قرار گرفته و مثلا نیسان با احیای برند داتسون قصد ورود به چنین بازارهایی را دارد.
Yashar
۲۰ دی ۱۳۹۱شرکت ورشکسته داچیا با سرمایه گذاری درست و هدفمند توانست در فضای رقابتی آزاد و سالم به این موفقیت دست پیدا کنه پس موفق شدن چندان هم سخت نیست…!
بی نام
۱۶ آبان ۱۴۰۳اگه، موفق شدن سخت نیست، تو چرا هیچ پخی، نیستی دایی جان
حسين
۲۰ دی ۱۳۹۱با خوردن و خوابیدن و ایرادگرفتن
ادم موفق نمی شه!
ashkan
۲۱ دی ۱۳۹۱وقتی رقیب نداشته باشی تو بازار جنس گـــــــــو تحویل مردم میدی ولی وقتی رقیب داشته باشی پیشرفت میکنی
کم کم اینقدر ماشین چینی زیاد میشه که دیگه واویلا الان هر روز میرم بیرون تعداد ماشینای چینی جدید بیشتر شده انگار مثله این میمونه بری میوه بخری درهم باشه یکی و شانسی برداری قیافش با بقیه فرق کنه
حالا رنو اون جا گاو شیرده داره
دولت گرامی اینجا دوتا خر داره (ویران خودرو و سایپا )
رهام
۲۱ دی ۱۳۹۱7700 یورو یعنی تقریبا 2ماه حقوق 1 کارگر ساده تو اروپا تازه مدل جدیدش ،ال نود 30 میلیونی ما میشه معادل 60 ماه حقوق یه کارمند بخش خصوصی تازه اگه تو پارک بخوابه هیچیم نخوره.
علي
۲۱ دی ۱۳۹۱نمیدونم مسؤولین داخلی چه جوری این خودرو را تولید می کنند که قیمت لوگان قدیمی 9000 یورو اعلام میشود. واقعا” که نوبره
سامی
۲۱ دی ۱۳۹۱با نصف قیمت تولید میکنن … هم از کیفیتش میزنن هم به کارگر چیزی نمیدن …
پلتفرم قدیمی تولید داخل شاید 4000 یورو هم براشون در نیاد …
با قیمت جدید ارز که شاید بشه 2000 یورو !
سالار
۲۷ دی ۱۳۹۱پیکان هم مثل گاو شیرده بود برای ایران خودرو ….
علیرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۱ناها باید آرزوی خودروی خوب سوار شدنو به گور ببریم. خود کرده را تدبیر نیست
زضا
۱۵ تیر ۱۳۹۲خوش بحال شما که فکر میکنید که یک کارگر اروپایی در ۲ ماه ۷۷۰۰ یورو در امد داره!
ازاین ۳۴ یورو
۱- یک مقدار شرکت بابت هزینه کارفرما به دولت میدهد
۲- بعد مبلغ باقی یک مقدار برای تعطیلات سایانه شرکت نگهداری میکند (سالی ۴ یا ۵ هفته مرخصی)
۳- در اخر یک مالیات هم از کارگر بدولت داده میشود و هر چی باقی بماند دست کارگر میرود.
هر سه مورد درصدهای مختلفی در کشورهای مختلف دارد.