با اینکه مشخص نیست نتیجهی نهایی گفتوگوهای رنو و فیات-کرایسلر در ادغام مساوی چه خواهد بود اما چنین معاملهای میتواند برای نیسان به معنی دردسر باشد.
این خودروساز ژاپنی ظاهراً پیشنهادهای رنو برای شکلگیری اتحاد قویتر دو شرکت را رد کرده و اگر رنو پیشنهاد ادغام ۵۰/۵۰ فیات-کرایسلر را بپذیرد شاید نیسان در برخی بازارها به حاشیه برود.
برای مثال آمریکا را در نظر بگیرید که فیات-کرایسلر از نظر فروش پیکاپ های سبک عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با نیسان دارد. این در حالی است که نیسان سرمایهگذاری زیادی برای بازنگری در پیکاپ فول سایز تایتان انجام داده است. همچنین پیکاپ رم این خودروساز اخیراً از نظر فروش شورولت سیلورادو را پشت سر گذاشته و به دومین خودروی پرفروش بازار آمریکا تبدیل شده است.
دیگر مشکلی که میتواند وجود داشته باشد ضعیف شدن قدرت چانهزنی نیسان با شکلگیری اتحاد رنو/فیات-کرایسلر است. همچنین ساختار جدید کمپانی میتواند قدرت مدیریتی نیسان با ۱۱ عضو کلی هیئتمدیره را کمرنگ کند.
کریستوفر ریچر تحلیلگر ارشد CLSA میگوید:
این موضوع نشان میدهد که فقط نیسان رئیس نیست. رنو چندین بار با در بسته مواجه شد و به دنبال شریک جدیدی بود. این موضوع میتواند روند حرکت نیسان را تغییر دهد.
اگرچه نیسان و میتسوبیشی میتوانند انتظار اضافه شدن ۱ میلیارد یوروی دیگر به خاطر همراه شدن فیات-کرایسلر را داشته باشند اما در روند مذاکرات اشارهی زیادی به این دو خودروساز ژاپنی نشده است.
فیات-کرایسلر گفته است:
فیات-کرایسلر به دنبال همکاری با شرکای رنو است تا ارزشافزودهی بیشتری برای تمامی اعضای این اتحاد ایجاد کند. فیات-کرایسلر جایگاه و دستاوردهای شرکای رنو را تشخیص داده و مزیتهای انتظاری قابلتوجهی را از گسترش این همکاری میبیند.
اما هنوز هم نیسان میتواند وضعیت خود را در این اتحاد بازنگری شده حفظ کند. این موضوعها میتوانند خودروهای الکتریکی شده و تکنولوژی خودران باشند که فعلاً فیات-کرایسلر در هیچیک از آنها قدرت زیادی ندارد.
پیکان جوانان گوجه ای
۸ خرداد ۱۳۹۸وقتی نیسان با همراهی دولت ژاپن اون کار انجام داد که خودتون میدونید باید انتظار همچین روزی را میکشید تازه بازم رنو اول این پیشنهاد به خود نیسان داده بود
یانکی
۸ خرداد ۱۳۹۸هر چی میشه بشه فقط محصولات داج کرایسلر رم جیپ زیاد بشه
AMIR / ARMI
۸ خرداد ۱۳۹۸رنو گفته بدون رضایت شرکای اسیایی
هیچ کاری نمیکنه
ali a
۸ خرداد ۱۳۹۸اینو میدونم تو گذشته نیسان با مدیریت بد تا ورشکستگی راهی نداشته و رنو با خرید 50% سهامش و مدیریت جدید و نقدینگی نیسان رو نجات داد… ولی با این حال نیسان از نظر فنی برتر از رنو هست و این سالها رنو خیلی از تکنولوژی ها موتورها و پلتفرم نیسان استفاده کرده… بنظرم نیسان باید مستقل بشه و مثل هوندا و تویوتا مجزا کارشو ادامه بده.. مطمعنن اینطوری ماشین های بهتری هم تولید میکنه…
رنو 5 زرد قناری
۸ خرداد ۱۳۹۸اتفاقاً دوست عزیز دلیل ورشکستکی نیسان در سال 98 به خاطر عدم بروز رسانی سطح تکنولوژی و فنی محصولاتش در اون زمان بود که بعد از مشارکتش با رنو نه
تنها از ورشکستکی درآمد بلکه در عرض مدت کوتاهی به سود دهی رسید توجه داشته باشید در اون زمان هیچ کمپانی حاضر به همکاری با نیسان نبود چون خیلیها نیسانو از دست رفته میدونستن ولی رنو این ریسکو پذیرفت و امروز ما شاهد پیشرفت نیسان هستیم خلاصه کلام اینکه همین که رنو امروز فقط در فرمول یک حضور داره و علاوه بر خودش برای تیمهایی همچون ردبول و تورو روسو پیشرانه میسازه نشان از سطح بالای تکنولوژی و فنی این کمپانی داره چیزی که خیلی از خودروسازها حتی بهش فکر هم نمیکنن چه برسه به اینکه بخوان حضور هم داشته باشن چون میدونن ساخت پیشرانهای فرمول یک کار هر خودروسازی نیست .
ali a
۸ خرداد ۱۳۹۸کاملا با نظرت مخالفم… نیسان دهه نود از لحاظ تکنولوژی عقب بود !!! مدیریت بد و محصولات اشتباه نیسان رو زمین گیر کرد.. رنو یه موتور 6 سیلندر قوی هم نداشت با کمک نیسان تولید کرد…بحث فرمول یک جداست. اونجا تولید بسیار محدود برای مسابقاته…تجاری سازی و تولید انبوه بحثش فرق میکنه… الان یه موتور روی یه محصول رنو بگو که واقعا حرفی واسه گفتن داشته باشه و خوده رنو هم تولیدش کنه ؟! 6 سیلندر
رنو 5 زرد قناری
۸ خرداد ۱۳۹۸رنو 30 تی ایکس 1973 دارای پیشرانه 6 سیلندر و همچنین دو دیفرنسیال بود این مدل تقریباً 25 سال قبل از اینکه رنو سهام نیسانو بخره و با نیسان همکاری داشته باشه ساخته و اتفاقاً جزو محصولات لوکس و موفق رنو بوده .
احمدرضا
۸ خرداد ۱۳۹۸من عاشق فیات کرایسلرم و دوست ندارم خواری شو ببینم
اینکه با رنو ادغام بشه از نظر من فکر بدیه
رنو فقط چند ساله که ماشیناش خوب شده (تالیسمان و کلوئوس و مگان و…) والا ماشینای خوبی نمی زد (به غیر از مگان که بهترین ماشین دنیا شد)
اما فیات کرایسلر اعضایی مثه آلفارومئو داره که عشق منه و چند سال بهترین ماشینای دنیارو زده
AMIR / ARMI
۸ خرداد ۱۳۹۸اقا باور کنید یا نه
این ادغام به نفع هر دو هست
مثل زوجی میمونن که هم دیگه روتکمیل میکنن
نیاز های هم دیگه رو کاملا پوشش میدن
برای مثال رنو برند لوکس نداره
حالا میتونه سرمایه بریزه تو برند های الفا و مزراتی
کرایسلر برند مقرون به صرفه نداره حالا لادا و داچیا رو خواهد داشت
و کلی چیز دیگه
Ahmad
۸ خرداد ۱۳۹۸مازراتی لوکس هست ولی آلفا چندان برند لوکسی گفته نمیشه درسته تو ایران قیمت آلفا برابر با خودروهای لوکسه اما در بقیه کشورهای دنیا قیمت محصولات آلفا پایین تر از برندهای لوکسی هم چون بنز ، بی ام و ، بنتلی ، جگوار و …. هست .
احمدرضا
۸ خرداد ۱۳۹۸یه سرچ کوچیک بکن برادر
تمام خودروسازها بالاخره یه ماشین میان رده و بالارده دارن
در ضمن استلویو و جولیا جزء خودروهای لوکس حساب میشن
محض اطلاع!
علی
۸ خرداد ۱۳۹۸رنو بازار اروپا رو داره ، فیات بازار آمریکا
رنو تکنولوژی ماشین الکتریکی داره ، فیات به دنبال این موضوع هست
رنو یکی از موفق ترین برند ها تو کامپکت ها و سابکامپکت ها هست (رنو کلیو جزو بهترین های اروپاست) ـ فیات یکی از موفق ترین تو پلاتفرم های بزرگ هست
رنو 5 زرد قناری
۸ خرداد ۱۳۹۸رنو فقط چند سال خوب شده !!! رنو از اول عالی بود رنو محصولات اسطوره ای از جمله تی ایکس که 45 سال پیش دو دیفرنسیال بود _ دو مدل آلپاین که اولین بار 55 سال پیش معرفی شد _ مگان _ رنو 5 افسانه ای که خودروی سال اروپا شد و همچنین ژان راگنوتی از قهرمانان معروف دهه 70 که اولین قهرمانی خودشو با رنو 5 در مسابقات مونت کارلو بدست آورد _ رنو 8 گوردینی که اونم خودروی اسطوره ای بود بعد شما میگی رنو تازه چند سال خوب شده بهتره دوست عزیز اول کمی راجع به گذشته و تاریخچه محصولات رنو کمی تحقیق کنی بعد بیا بگو رنو تازه چند سال خوب شده الکی و ندونسته چیزی نگو .
احمدرضا
۸ خرداد ۱۳۹۸اولن که داد و بیداد نکن و جوش نیار چون با حرف من رنو خوار نمیشه و تو سرمایه دار رنو نیستی
دوم اینکه من نسبت به فیات_کرایسلر گفتم
ثانین من توی پرانتز مگان رو نوشتم
چهارمن من نظر خودمو گفتم و تو پریدی وسط
من نمیگم رنو بده میگن ادغامش با فیات_کرایسلر برای دو طرف بده
استاد!
رنو 5 زرد قناری
۹ خرداد ۱۳۹۸معلومه که با حرف تو رنو خوار نمیشه چون رنو تو کارنامه خودش به اندازه کافی خودروهای درخشان داره ، بنده سرمایه دار رنو نیستم ولی مثل اینکه شما رئیس کمپانی فیات کرایسلر هستی برخلاف تعصب بیجای بعضیا رو برند خاص و کوبیدن بعضی از خودروسازها توسط یکدیگر من اصلا تعصب خاصی نسبت به خودروسازان دیگر ندارم ، البته ناگفته نماند بعضی از کمپانیها مثل همین رنو ، سیتروئن ، فورد ، شورولت ، بنز و فولکس برام ارزش خاصی دارند و ارادت خاصی بهشون دارم ولی در مجموع تمام خودروسازهای دنیا دوست دارم و مثل خیلیها بحثهای بچگانه که این خودروساز لگنه ، اون خودروساز آشغاله ، اون یکی فلانه نمیکنم .
sina
۸ خرداد ۱۳۹۸هر چیزی که به نیسان میتسو رو مستقل تر کنه دذ طولانی مدت به نفع نیسان خواهد بود.
ارزوی من هم تشکل اتحاد نیسان میتسو به صورت مستقل هست.
یه ارزوی دیگه ام دارم که تشکیل یه اتحاد مستقل توسط لامبورگینی دوکاتی هست
LEWIS HAMILTON (مجید)
۸ خرداد ۱۳۹۸این همه ادغام دیگه داره حال به هم زن میشه
نیسان جدا بشه به نفع خودشه
وگرنه فروشش آسیب زیادی در بازار های مشترک با فیات خواهد دید
SS
۹ خرداد ۱۳۹۸به نظر من این اتحاد در کل بیشتر به نفع فیات کرایسلر خواهد بود که از انواع بحران ها مثل مدیریت ضعیف، کیفیت و تکنولوژی ساخت، کمبود تکنولوژیکی در زمینه های مختلف مثل خودروهای برقی و … رنج میبره. در عوض رنو به بازار آمریکا دسترسی پیدا میکنه و شاید بخواد وارد کلاس های جدید که بیشتر امریکایی پسند هستن بشه. البته در مجموع هر دو گروه سود خواهند کرد به شرطی که مدیریت ضعیف فیات به رنو سرایت نکنه. واقعا چطور میشه برندهای فوق العاده ای مثل لانچیا مازراتی و … رو به این حال روز انداخت!! (مقایسه کنید با برندهای زیرمجموعه رنو و فولکس واگن)