داچیا خودروی ارزانقیمت ساندروی خود را فیس لیفت نموده و این خودرو باید با رقیب قدرتمند جدید یعنی فورد کا پلاس رقابت نماید.
داچیا از حدود ۵ سال پیش که به بازار بریتانیا بازگشته ثابت کرده که یک سورپرایز است. این برند ترکیبی از بهای ارزان و تجربهی خرید مناسبی است که باعث جذب خریداران زیادی شده و البته محصولاتی چون ساندرو باعث ایجاد آرامش خاطر از نظر فروش در بازار دستدوم میشوند. هرچند حتی داچیا نیز میداند که برای جلبتوجه خریداران به چیزی بیشتر از بهای ارزان نیاز دارد و به همین دلیل است که نسخهی پایهی ساندرو را فیس لیفت نموده است.
شاخبهشاخ
مدل | داچیا ساندرو ۰.۹ TCe Ambiance | فورد کا پلاس ۱.۲۵ Zetec |
قیمت (پوند) | ۷۷۹۵ | ۱۰۵۴۵ |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۰.۹ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۱.۲۵ لیتری |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۸۹/۱۴۰ | ۸۴/۱۱۲ |
گیربکس | ۵ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۶ | ۱۲.۱ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۵ | ۱۶۹ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۷ | ۶.۸ |
آپشن ها | رنگ متالیک (۴۹۵ پوند)، تنظیم ارتفاع (۵۰ پوند) | رنگ متالیک (۴۹۵ پوند)، سیستم تهویه مطبوع (۲۷۵ پوند)، صندلیهای گرم شونده (۱۵۰ پوند) |
- داچیا ساندرو
نقاط قوت: فضای زیاد، بهای کم، تجهیزات زیاد، پیشرانهی مشتاق
نقاط ضعف: مواد بکار رفتهی کم کیفیت، دینامیک رانندگی ضعیف، فقدان تجهیزات ایمنی
در یک نگاه شما شاید نتوانید بهروزرسانیهای ساندرو را تشخیص دهید. حاشیهی سود کم در این بخش از بازار به این معنی است که هرگونه بازنگری در خودرو باید با نیمنگاهی به هزینهها انجام شود.
زیر پوست ساندرو بدون تغییر باقی مانده است. بدین ترتیب شما هنوز با ساختاری مرتبط با نسل دوم رنو کلیو روبرو خواهید بود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شده است. پیشرانههای ارائه شده نیز آشنا بوده به جز نسخهی ۳ سیلندر ۱ لیتری ۷۴ اسبی تنفس طبیعی که جایگزین پیشرانهی ۱.۲ لیتری قدیمی شده است. هرچند، نسخهی ۰.۹ لیتری توربویی که در این تست بکار رفته هنوز هم قویترین است. این پیشرانه نهتنها قویتر از پیشرانهی تازهوارد ساندرو است بلکه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد.
ساندرو ۱.۵ ثانیه زودتر از کا پلاس به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد. مزیت شتاب گیری سریعتر ساندرو به دندههای دیگر نیز تسری یافته و این خودرو ۴.۱ ثانیه زودتر از فورد از سرعت ۸۰ به ۱۱۳ کیلومتر در ساعت میرسد.
این خودرو در جاده نیز فوراً عضلانیتر از حریف به نظر میرسد. در سرعتهای پایین ارائهی قدرت توسط پیشرانه با ناهنجاری همراه است اما وقتی دور آن به بالای ۲۵۰۰ میرسد قدرت پیشرانه آشکار میگردد.
ساندرو اگرچه در خط مستقیم به آسانی از پس فورد کا پلاس برمیآید اما شاسی کمی لنگ میزند. چسبندگی زیادی وجود داشته و خودرو همیشه ایمن و قابل پیشبینی است اما فرمان سنگین خودرو ناهمواریها را منتقل کرده و حرکات بدنه نیز به خوبی کنترل نشدهاند.
در طرف دیگر سیستم تعلیق نرم ساندرو به این خودرو اجازه میدهد تا با نرمشی سورپرایز کننده از دستاندازها عبور کند. در سرعتهای بالا کمی صدای باد و پیشرانه به گوش میرسد اما در کل برای استفاده در فواصل طولانی گزینهای خوب است.
نظرات آزمایشکنندهها
کابین: مواد بکار رفته احساس خیلی خوبی ندارند هرچند گه غربیلک فرمان جدید باعث بهبودی اوضاع شده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی: سیستم صوتی سادهی خودرو ارتقا یافته و شامل رادیوی DAB و اتصال بلوتوث است.
تجهیزات: اگرچه داچیا خودرویی پایه است اما تجهیزات ضروری را داراست.
- فورد کا پلاس
نقاط قوت: دینامیک رانندگی سرگرمکننده، آسایش زیاد، کابین جادار
نقاط ضعف: بهای بالا، پیشرانهی ضعیف، هزینههای سواری بالاتر
سومین نسل فورد کا پلاس بسیار بهتر از اولین نسل این خودرو است که در سال ۱۹۹۶ معرفی شده بود.
این تلاشها خود را در زمان حرکت با خودرو نشان میدهد و کا پلاس بالغتر و آرامتر از داچیا ساندرو میباشد.
در حقیقت از جنبههای زیادی این خودرو بیشتر شبیه فیستای گرانتر احساس میشود. در این خودرو همان فرمان بالانس شده و دقیق وجود دارد و تعویض دندهها نیز به نرمی و با دقت انجام میگیرد. کنترل بدنه عالی بوده و چسبندگی زیادی وجود دارد. راحتی سواری کا پلاس خوب است و در دستاندازها پایدارتر از ساندرو میباشد. به علاوه صدای کمتری از جاده به کابین میرسد.
پیشرانهی ۱.۲۵ لیتری فورد ساکتتر است و تنها در زمانی که دور بالاتر را بکار بگیرید سروصدا میکند. هرچند، به دست آوردن این آرامش به بهای قربانی کردن پرفورمنس خودرو بوده است. خودرو در دورهای زیر ۲۵۰۰ مشتاق نشان میدهد اما در دورهای بالاتر کم میآورد زیرا گشتاور کمتری نسبت به ساندرو دارد.
به عنوان نتیجه کا پلاس در تمامی تستهای پرفورمنس نتیجه را به ساندرو واگذار کرده است. در دنیای واقعی فاصلهی عملکردی دو خودرو مخصوصاً زمانی که در بزرگراه حرکت میکنید زیاد و قابلتوجه است.
کروز کنترل استانداردی که در این مدل وجود دارد باعث آرامش خاطر در بزرگراهها میشود. گیربکس ۵ سرعته ی خودرو در کل عملکرد مناسبی داشته و گشتاور پیشرانه برای سرعتهای بزرگراهی خوب است بنابراین کمی پرفورمنس در صورت نیاز وجود دارد اما کا پلاس در این بخش نمیتواند حریف داچیای سرزندهتر شود.
کیفیت کلی: مواد بکار رفته در این خودرو احساس مرغوبتری دارند. غربیلک فرمان چرمی احساس لوکس بودن را القا میکند.
تکنولوژی: سیستم مدیای SYNC فورد به شما اجازه میدهد تا گوشیتان را برای کنترل موزیک یا خواندن متنها متصل کنید.
تجهیزات اضافی: صندلیهای گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک آپشنال باعث ایجاد احساس بهتری میشوند اما بهای خودرو را نیز بالاتر میبرند.
- قضاوت نهایی
رتبهی اول: داچیا ساندرو
اگر به دنبال خودرویی راحت و کاربردی با بهایی معقول و ارزان هستید نمیتوانید به سادگی از ساندرو بگذرید. از نظر دینامیکی این خودرو از کا پلاس شکست میخورد اما سواری خوبی داشته و از پیشرانهای نرم و مشتاق بهره میبرد. ساندرو همچنین تجهیزات مناسب و هزینههای کمی دارد.
رتبهی دوم: فورد کا پلاس
این یک هاچبک جمعوجور آرام است که تجربهی رانندگی ریلکس تری نسبت به ساندرو دارد. کا پلاس از کابینی باکلاس تر سود برده و آپشن های خوبی دارد؛ اما در سگمنتی که پول حرف اول را میزند، بهای بالای فورد را نمیتوان توجیه کرد.
منبع: autoexpress
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
از موتور زیر 1 لیتر متنفرم ?????? ، همین یک نقطه ضعف کافیه که بگم فورد Ka پلاس رو خیلی بیشتر پسندیدم و دوست داشتم.
موتور 900 سی سی خدای نکرده روی لامبورگینی اونتادور هم که باشه نمیخوامش ، چون باید پدال گاز رو بچسپونی به کف ماشین تا حرکت کنه.
ahmad
۱۲ فروردین ۱۳۹۶معلومه اصلا مقاله رو نخوندی!
پیشرانه 900 سی سی توربو ساندرو قوی تر و بهتر از پیشرانه 1200 سی سی فورد ظاهر شده…
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
معلومه که مقاله رو کامل خوندم ، حتی اگر نمیخوندم هم توی جدولی که اول گذاشته شده همه ی اعداد لازم اومده.
به عنوان یک قانون نانوشته موتور های توربو به اندازه ی موتور های تنفس طبیعی با حداقل 150 درصد حجم خودشون قدرت تولید میکنن ، یعنی این موتور 900 سی سی اندازه ی موتور 1350 سی سی تنفس طبیعی قدرت داره ، درحالی که موتور فورد 1250 سی سی هست ،
پس حتی بدون خوندن جدول و مقاله هم میشد فهمید قدرت [ و احتمالا گشتاور] موتور ساندرو خیلی باید بهتر از فورد Ka باشه.
____________________________________________
بحث من چیز دیگه ای بود ، قدرت و گشتاور استخراجی مد نظر من نبود ، چون اصلا در یک هاچبک شهری ۱۲۰۰۰ دلاری قدرت و گشتاور مهم نیست. موتور های توربو اونم ۹۰۰ سی سی بسیار پر دردسر هستند و خیلی گاز میخورند ، تاخیر توربو دارند ، پیچیده و پرخرج اند ، و مصرف سوختشون در گرمای هوا و ترافیک به شدت بالاتر از اعداد اعلامی توسط سازنده میره ، موتور های توربو برای یک هاچبک شهری اصلا مناسب نیست ، ماشینی مثل رنو ساندرو باید کم استهلاک باشه و تا حد امکان ساده و بی دردسر.
فورد هم میتونست از موتور توربو استفاده کنه و از ۹۰۰ سی سی ۱۴۰ اسب بخار قدرت بگیره ، ولی این کار رو نکرده ، به نظرت دلیلش چیه ؟
فورد ۳۰ سال پیش از موتور ۲۱۳۷ سی سی (حدود ۲ لیتر) در مدل RS200 حدود ۸۵۳ اسب بخار قدرت می گرفت . ( هشتصد و پنجاه و سه )
احسان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶فکر کنم مهندسهای رنو به نکاتی که اشاره کردین واقف باشن و انجین توربوی بی دردسر و بدون لگی ساخته باشن. در مقاله هم به لگ اشاره ای نشده
#ali.m#
۱۲ فروردین ۱۳۹۶یه نگاه دوباره یه قدرت در مقابل شتاب بکنید تا نظرتون عوض بشه.
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
دوست گرامی ، مشخصه قدرت و گشتاور رنو بیشتره ، همون اول مقاله در جدول نوشته .
.
بذار با یک مثال برات توضیح بدم.
تویوتا کرولا موتور ۲ لیتری داره ، ب ام و سری ۵ هم موتور ۲ لیتری .
کرولا ۱۵۵ اسب قدرت داره و BMW قدرتش ۲۴۸ اسب بخاره.
.
حالا شما بگو ،
واسه یک هاچبک شهری بسیار ارزون که میخوای هر روز با خیال راحت روشنش کنی ، نمیخوای کپچیکترین هزینه ی اضافی واسه نگهداریش بپردازی و میخوای هر روز یک مسیر مشخص از خونه تا سر کار رو طی کنی کدوم موتور رو واسه ماشینت انتخاب میکنی ؟!
.
رنو ساندرو و فورد کا ارزون ترین ماشین های اروپا هستن ، یک کدومشون در ۱0.۵ ثانیه به ۱00 میرسه یکی در 12 ثانیه ، چه اهمیتی داره ؟؟؟
Pejman
۱۲ فروردین ۱۳۹۶نظر سنجی:
ساندرو+++++++++
کا پلاس ——-
#ali.m#
۱۲ فروردین ۱۳۹۶انتخاب من صددرصد داچیا هست .هم زیبا تره هم پخته تر هم به صرفه تر دلیلشم اینه که کارش ساخت ماشین اقتصادیه و تو این قسمت بهتر عمل میکنه.
☺
Madjid
۱۲ فروردین ۱۳۹۶.
فورذ 110 ساله تولید ماشین اقتصادی رو زودتر از همه ی خودروسازان شروع کرده و داره ادامه میده.
#ali.m#
۱۳ فروردین ۱۳۹۶درسته فورد باسابقه ترین خودرو سازه اینو میدونم ولی نمیشه ساندرو و لوگان یا خودرو های هندی خییلی ارزون که اولین هدفشون رو ارزون بودن قرار دادن رو با یاریس یا مالیبو یا فیستا (همون جدپراید خودمون ?)مقایسه کرد این کلاس فوق ارزون خیلی چیزا رو فدای اقتصادی بودن میکنه حتی امنیت رو .
رو این حساب گفتم فورد تو ساختن چیزایی که باهاش اونو میشناسیم مهارت بیشتری داره تا محصولات فوق ارزون قیمت.
مهدی
۱۲ فروردین ۱۳۹۶من یه ساندرو مونتاژ ایران دارم با اینکه از این ماشین خیلی زشت تر و کم تجهیزات تر و البته قوی تر هست ولی در کل بنا به پول پرداختی کاملا ازش راضی هستم چون بجز ماشینای بی کیفیت با این پول ماشین دیگه نمیشد خرید
سینا
۱۲ فروردین ۱۳۹۶چرا پدال برای اینجور مقاله ها نظرسنجی نمی ذاره ؟
نوید جهرمی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶خستسسس
میفهمییییی
خسسسسستههههه :)
Radison
۱۲ فروردین ۱۳۹۶ساندرو فقط 7700 پوند؟؟؟ میگم این خارجیا چرا مدیرای ما رو نمیبرن استفاده کنن؟ یه ماشین کم ارزش و قدیمی رو به قیمت خون آدمیزاد بفروشن.
اینجا مزدا3 قدیمی رو هنوز به اسم جدید میشناسن? و بالا 100 تومن قیمتشه!
نوید جهرمی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶فک کنم بهترین مدیرای اونور رو هم بیارن اینجا نمیتونن کاری از پیش ببرن. سیستم خرابه.
————
ما با این همه منابع و معادن خدمتی ب بشریت نتونستیم انجام بدیم هیچ، به مردم خودمون هم خدمتی نتونستیم بکنیم.
قدر کشوری مثل ایران رو ژاپن میدونه ن خودمون. کاش این مملکت دست همون ژاپنیا بود.
حمیدرضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶جالبه تو این مقاله هم نقطه قوت داچیا رو قدرت موتورش ذکر کردن مثل اکثر کسانی که این ماشین رو تست می کنن ولی دیزاین فورد خیلی جالب بود من بیشتر خوشم اومد هرچند باز هم حریف داچیا نمیشه هم از نظر قیمت هم امکانات پایه