بازار خودروی ایران در چند ماه اخیر تبوتاب زیادی داشته است. طی این مدت چندین خودروی جدید رونمایی یا معرفی شدهاند که حضورشان نقش مهمی در افزایش تنوع و گزینههای پیشِ روی مردم ایفا میکند. پس از رکود چندساله و محدودیتِ شدیدِ انتخابها، این موج جدید همچون نوش دارویی است که دو قدم مانده به مرگ سهراب از راه رسیده و جان دوبارهای در روح این بازار خسته و پرتکرار میدمد. همین موضوع بهانهای شد تا به سراغ دو سدان اندازه متوسط و لوکس برویم که اخیراً راه خود را به کشورمان پیدا کردهاند: دیاِس 5LS و رنو تلیسمان. شاید این دو در نقاط دیگر دنیا روبروی هم قرار نگیرند، اما در ایران با التفات به شرایط قیمتی مشابه، با یکدیگر مقایسه خواهند شد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی هریک میپردازیم تا شباهتها و تفاوتهایشان ملموستر گردد. با پدال همراه باشید.
این دو مرکب لوکس فرانسوی در بحث تأمین قوای محرکه ویژگیهای مشابهی دارند و ازآنجاکه در زمره سدانهای اندازه متوسط شهری جای میگیرند نباید تصور عملکرد خارقالعادهای در ذهنتان باشد.
رنو تلیسمان
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): ۴۸۴۸ / ۲۰۸۱ / ۱۴۶۳
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۸ میلیمتر
وزن خالص: ۱۴۴۴ کیلوگرم
ابعاد لاستیکها: ۴۵/۲۴۵، رینگ ۱۸ اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر ۱۶۱۸ سیسی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۲۶۰ نیوتنمتر در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۷.۷ ثانیه
سقف سرعت: ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): مکفرسون جناغی / اِکسل نیمه صُلب
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۵.۸
ظرفیت باک بنزین: ۵۱ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی
دیاِس 5LS
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): ۴۷۰۲ / ۱۸۴۰ / ۱۵۱۰
فاصله بین دو محور: ۲۷۱۵ میلیمتر
وزن خالص: ۱۴۷۵ کیلوگرم
ابعاد لاستیکها: ۵۰/۲۲۵، رینگ ۱۷ اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر ۱۵۹۸ سیسی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: ۱۶۱ اسب بخار
بیشینه گشتاور: ۲۴۰ نیوتنمتر
جعبهدنده: شش سرعته خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۸.۳ ثانیه
سقف سرعت: ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات / میل پیچشی
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۶.۳
ظرفیت باک بنزین: ۶۰ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی
در حال حاضر مدل ۲۰۱۷ تلیسمان E3 توسط نگین خودرو، نماینده رسمی کمپانی رنو در ایران، با فروش مشارکتی و پیشپرداخت ۷۵ میلیون تومانی در دسترس بوده و تحویل آن ۱۲۰ روز کاری به طول میانجامد.
در جانب دیگر، شرایط فروش 5LS هنوز بهطور کامل منتشر نشده و تنها قیمت پایه ۱۹۲ میلیون تومانی آن برای مدل ۲۰۱۷ اعلام گردیده است. برای اطلاع از نحوه فروش اقساطی و احتمالاً مشارکتی این فرانسوی جوان باید کمی بیشتر صبر کنید.
با موج جدیدی که از حدود دو سال پیش آغاز شده، محصولات چند خودروساز خوب دنیا کموبیش به کشور راه یافتهاند. همچنین تعدادی از کمپانیهای بزرگ مثل فولکس واگِن و بامو در حال انجام مذاکرات برای تولید محصولات خود در ایران هستند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در کنار ورود خودروهای روز دنیا، فناوری و دانش جدید نیز راه خود را به صنعت این مرزوبوم بیابد.
علیرضا ایرانی
۲۵ دی ۱۳۹۵سلام دوستان، من حدود یک هفته هست که رنو تالیسمان رو تحویل گرفتم و مورد آزمایش قرار دادم. چون 4 سال پیش آزرا گرندجور داشتم و بعد از اون هم سوناتا ال اف، به جرات میتونم بگم تالیسمان از نظر قدرت موتور و هماهنگی بین موتور و گیربکس بی نظیره. خودم شتاب صفر تا 100 رو تست گرفتم که حدود 8 ثانیه بود. هرکجا که احساس نیاز به شتاب داشته باشین فقط کافیه گاز رو تا انتها فشار بدین تا توربو دوبل تالیسمان خودنمایی کنه و شما رو به صندلی بچسبونه. ترمز عالییی، امکانات بسیار مناسب رفاهی داخل کابین، البته از نظر راحتی صندلی باید اعتراف کنم هیوندا که داشتم راحت تر بود اما تالیسمان هم بواسطه ماساژور صندلی قابل قبوله. اما موتور و گیربکس 7 دنده دو کلاچه واقعا تکه. با این قیمت قطعا بازار رو قبضه میکنه. البته من ثبت نام نکرده بودم و از شخصی که ثبت نام کرده بود و زمان تحویل قصد فروش داشت با گارانتی نگین خودرو و به قیمت 209 میلیون خریدم که از خریدم کاملا راضی هستم و هرگز به هیوندا و کیا و حتی تویوتا فکر نمیکنم.
حسين
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام دوست عزیز، یک سوال داشتم اونم این که شما که تجریه رانندگی با این ماشین رو دارید، ارتفاع کفش چجوریاست؟؟ یعنی اینکه توی سرعت گیرا یا ناهمواریا کفش نمیگیره؟؟ مثلا مزدا سه نیو رو همه میگن که کفش خیلی پایینه. ممنونم
ع ف
۲۷ دی ۱۳۹۵من هم تلیسمان E3 ثبت نام کردم و هنوز تحویل نگرفته ام. اولش کمی دو دل بودم ولی با مطالعه بیشتر دلگرم شدم. این خودرو حتی تو بازارهای جهانی و در مقایسه با هم ردیفای مدل 2016-17 مثل پاسات- فورد فیوژن- پژو 508 و تویوتا کمری و … حرف زیاد برای گفتن داره و ماه به ماه فروشش میره بالا. چه برسه به بازار بسته داخلی که الکی قیمت خیلی از سدانهای وارداتی زیاده.
کاپیتان
۳۰ دی ۱۳۹۵بنظر من موتور ۱۶۰۰ سی سی هر چقدر هم دیزاین عالی داشته باشه بعد از پنج سال وا میره اونوقت ماشین عین جنازه دستت میمونه، ایران بخاطر ارزان بودن انرژی ماشینهای با موتور پر حجم خیلی بهتره ، اینها همه سو سول بازیه
TSHDN
۴ بهمن ۱۳۹۵رنو تالیسمان گزینه ی بهتری نسبت به ds5 هست.
سهيل
۹ بهمن ۱۳۹۵با سلام من سه هفته است که تلیسمان را تحویل گرفته ام و تا کنون خودرو توربو نداشته ام پس از رانندگی حتی کوتاه مدت و ملایم پس از خاموش کردن موتور در پارکینگ بوی بد سوختگی روغن یا پلاستیک می آید، آیا این به علت نویی موتور است و طبیعی است؟ اگر دوستانی که اتوموبیل توربو به خصوص تلیسمان دارند نظرشان را بگویند ممنون خواهم شد
Ashkan
۱۰ اسفند ۱۳۹۵سلام.من ک. چند روزی هست تحویل گرفتم تلیسمان رو.خودروی عالی از همه نظر محشره.پیش نهاد میکنم کسایی ک سدان دوس دارن بخرنش بعد از سدان جنسیس بهترین سدان هست توو ایران
Nima
۱۹ اسفند ۱۳۹۵من یک ماهی میشه تحویل گرفتم تلیسمان رو واقعا ماشین عالی از نظر من خیلی خیلی ماشین زیبای هسته و با جرعت میتونم بگم رنو تلیسمان با این که حجم متورش 1600 میتونم با جرعت بگم برابری با متور 3000 میکنه و هر کس دونبال یک ماشین سدّان میگرده بخره تلیسمان رو انتخاب کنه عالییی من یکی از دوستام اپتیما 2017 خریده رفتم با هاش یک کورس گذاشتم تلیسمان اپتیما رو خاک کرد وقتی نشست تو ماشین رفت صبحش اپتیما رو فروخت و یک هفته قبل یک تلیسمان E3 مثل من سبتنام کرد من که دارم خیلی خیلی خیلی راضیم با این قیمت حرفی واسه گفتن از توی اپشن نداره عالی
حسين
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام دوست عزیز، یک سوال داشتم اونم این که شما که تجریه رانندگی با این ماشین رو دارید، ارتفاع کفش چجوریاست؟؟ یعنی اینکه توی سرعت گیرا یا ناهمواریا کفش نمیگیره؟؟ مثلا مزدا سه نیو رو همه میگن که کفش خیلی پایینه. ممنونم
Nima
۲۲ خرداد ۱۳۹۶نه داداش هیجا نمیگیره
سهيل
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام حسین جان
طبیعی است که تلیسمان خودرویی اسپرت و خوابیده به زمین است ولی در خیابان و جاده معمولی مشکلی ندارد تنها نکته ای که می توانم ذکر کنم کوبیدن فنربندی چرخهای عقب در دست أنداد ها است که نمی دانم بقیه دوستانی که تلیسمان دارند با این مشکل روبرو هستند یا خیر
Nima
۲۲ خرداد ۱۳۹۶نه همچین مشکلی نیست أینا طبیعی هسته ماشین هنوز نو هسته یکم کار کنه خوب میشع إینو لباسی میشوری تنگ میشع
هژیر
۲۶ اسفند ۱۳۹۵سلام من بین کمری۲۰۱۶وسوناتا مونده بودم،اما وقتی باتالیسمان آشناشدم،فهمیدم واقعا یه چیزه دیگست و در جا ثبت نامش کردم.اونایی که ثبت نام کردن،شک نکنن که بسیار ماشین خوبیه من خودم انواع ماشینارو داشتم اما تالیسمان به نظرم خیلی متفاوته .تکنولوژی گیربکس موتور و هندلینگش واقعا از اپتیما سر تره اونم یه سر و گردن. طراحیش که فک نکنم نیاز به گفتن داشته باشه چون تاحالا هیچ سایت و کارشناسی از ظاهرش ایراد نگرفته واقعا وقتی دیدمش اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خلاقانه ست جدیده زیبا و جسورانه. داخلش از متریال با کیفیت استفاده شده . اینکه هداپ داره جالبه واقعا. در ضمن بهتون قول میدم تالیسمان روز به روز به قیمتش افزوده میشه.اونایی که میخوان ثبت نام کنن معطل نکنن،بهتون قول میدم ،قیمتش چندماه دیگه بسیار افزایش پیدا میکنه.
Mahmoud
۲۶ اسفند ۱۳۹۵فقط سوزوکی کیزاشی.185اسب بخار.گیربکس cvt. صفر تا صد.8.5ثانیه.سیستم صوتی.Rockford.2400حجم موتور.220گشتاور موتور.نصف قیمت تالیسمان.
ahmad
۱۲ خرداد ۱۳۹۶سلام… میخاستم بپرسم تالیسمان قیمتشو تو بعضی سایتا نوشته 180 میلیون و بعضی سایت ها 207 میلیون… 185 تومن مدل 2016 هست و 207 میلیون مدل 2017؟ چه فرقی با هم میکنن؟ شتاب هاشون یکیه؟ کار کردشو حد اقل چند تومن میشه گیر اورد؟
mro
۲۵ تیر ۱۳۹۶بین کولئوس ۲۰۱۷ و تلیسمان ۲۰۱۷ ، کدومش را ترجیح میدین؟ میدونم در یک سبک نیستن و یکی سدانه و یکی اس یو وی ولی تقریبا در یک رنج قیمت هستند … البته موتور کولیوس ۲۴۰۰ هست ولی اسب بخارش حدود ۱۶۹ هست … از نظری شاسی بلند و دارای سیستم چهارچرخ متحرک هست.. مصرف سوختش بالاتره ، توربو نداره و تنفس طبیعیه… از نظر امکانات من جایی که دقیقا امکانات رو کامل بگه پیدا نکردم ولی تلیسمان بر خلاف کولیوس سیستم تهویه دوگانه نداره… با این حال من از تلیسمان بیشتر خوشم میاد مخصوصا رنگ پژ اون و بعد سفید صدفی ولی از طرفی کولویس با همین قیمت و شاسی بلنده ولی طراحی عقبش زیاد جالب نیست با اینکه از حریفهایش بسیار سرتره… حالا اگه کسی میتونه راهنماییم کنه … خیلی ممنون
hamid
۲۶ مرداد ۱۳۹۶سلام ، من هم 13اردیبهشت 96 تالیسمان رو با تحویل 60 روزه ثبت نام کردم و20 روز پیش هم تکمیل وجه شد که همونجا اعلام کردند ظرف 15 روز خودرو را تحویل میدن. 3 روز بود برای پیگیری خرید تماس میگرفتم داخلیشون کسی جواب نمیداد تا اینکه از طریق قسمت فروش بعد کلی معطلی اعلام کردن تحویل خودرو خیلی تاخیر داره و بعد از اسرار من نهایتا گفتن حداقل 45 روز دیگر تحویل میشه. جالب اینه که اینها الان شروع کردن تحویل 45 روزه ثبت نام میکنن!!! اگر امکان تحویل 45 روزه هست پس چرا ثبت نام های قبلی رو تحویل نمیدن؟! اگر امکانش نیست چرا عامدانه دست به این کار میزنند؟ بدتر از همه اینکه مدل 2017 رو در پایان سال میلادی تحویل میدن که این یعنی یک سال مدل پایین تر و افت قیمت. دوستان عزیز با اینکه من خودم ثبت نام کردم اما لطفا این کار رو نکنید و اجازه ندید به شعورمون توهین کنن و ازمون سواستفاده کنن. الان خوشبختانه هوندا آکورد رو تحویل فوری میدن و در زمان ثبت نام من نبود پس با دقت انتخاب کنید.
امید
۱۶ شهریور ۱۳۹۶الان من ی سوال دارم خواهشا جواب منو بدین
متور تالیسمان 1600 هست مشکلی پیش نمیاد ینی کم نیست براش چرا حجم متورشو بیشتر نگرفتن؟؟؟؟
کاویان
۱۹ شهریور ۱۳۹۶با سلام من هم چند روزیه ماشین رو تحویل گرفتم رنگش سفید کیهانیه.جالبه هیچ تاخیری هم نداشت.همه چی خوبه حتی کوبش غیر طبیعی هم نداره .من یه توصیه به همه دارم سعی کنید از ماشینتون لذت ببرید. چون شاید حداکثر 10درصد جامعه بتونن ماشین 200 میلیونی و بالاتر سوار شن.البته یه عده ای هم هستند که پولشو دارن ولی ترجیح میدن تو چشم نباشن.به هرحال حالا که شما به لطف خدا و زحمت خودتتون در اون طیف10 درصد قرار گرفتین ذهن خودتتون رو با جزئیات درگیر نکنین.این ماشین 5 سال گارانتی داره و در این زمانه کمتر پیش میاد 5سال یه ماشینو نگه داریم.
عرفان
۲۴ شهریور ۱۳۹۶اقا برای شما هم رادار بین خطوط و گرمکن فرمون نداره ایا؟بعد چرا این حسگر رویه اینه بغلاش کار نمیکنه وقتی چیزی نزدیک میشه به ماشین .؟در ضمن چراغ شور هم نداره میخواستم بدونم این مدل E 3 همشون اینارو نداره یا نه ؟
پوریا
۱۹ مهر ۱۳۹۶من میخواستم ثبت نام کنم اما متوجه شدم که رادار بین خطوط و پیشگیری از تصادف و فور کنترل نداره
به نگین خودرو زنگ زدم وپرسیدم میگه فور کنترلE4 داره که ایران نمیادش (که دروغه) و رادار خطی و بقیه رو خود رنو فرانسه غیر فعال کرده
که من شنیدم میشه راه انداختش فکر کنم
من فعلا بین 508 پژو و تلیسمان و DS5ls موندم
Saeed
۱۱ مهر ۱۳۹۶با سلام کاش رنو تالیسمان شیفتر پشت فرمون گرمکن ایینه بقل گرم کن فرمون شارژ وایرلس اینارو همداشت عالی میشد وقتی ماشین توربو داره شیفتر پشت فرمون باید می ذاشت گرم کن ایینه بقل و فرمون هم توی زمستون خیلی بدرد می خوره
vahidche
۵ آذر ۱۳۹۶با سلام
بنظرم تلیسمان بدرد آدمای قد بلند نمیخوره . بخصوص اگه عقب هم ببشینی . و از همه بدتر اینکه وقتی روی دست انداز میری اذیت مشی . من قبل از اینکه تلیسمان بخرم اپتیما داشتم که تو این چیزایی که گفتم اپتیما واقعا عالی هستش و خیلی نرمه ولی از لحاظ شتاب و سرعت تلیسمان بهتره .و در کل من اپتیما رو میپسندم که البته نظر شخصیمه
عرفان
۶ دی ۱۳۹۶تلیسمان خیلی ماشین خوبیه ولی از دی اس 5 ال اس کیفیتش پایین تره خود رییس جمهور فرانسه یه دی اس 5 داره و کاملا ماشین لاکچریه…..من خودم به خاظر نداشتن بازار دس 2 قصد دارم تلیسمان بخرم اما اگه دی اس بازار داشت شک ندارم عالی بود تلیسمان داخلش پلاستیک اون ماشین از بهترین چرم دنیا و المینیوم و چوب …..البته که تلیسمان الان ارزش خرید بیشتری داره امه دی اس 5 ال اس 100 درصد بهتر از اینه