کمپانی فرانسوی و اصیل رنو، در چند سال اخیر خوشبختانه متوجه ضعف خود در بخش طراحی شد و (درست همانند خودروسازان خادم و دلسوز وطنی!) با عزمی جدی درصدد ایجاد یک تحول برآمد. نتیجه کار واقعاً حیرتانگیز است؛ مدلهایی که طی این انقلاب طراحی متولد شدند واقعاً نسبت به پیشینیان خود چندین پله فراتر بوده و تصوری کاملاً متفاوت از رنو به بیننده و آشنایان دنیای خودرو میبخشند. نکتهای که در سبک جدید به چشم میخورد، امضای طراحی خاصی است که در چراغهای جلو و عقب وجود دارد و علیرغم تشابهاتی که گاهاً اغراقآمیز مینماید، پختگی و هویت خاص و بسیار دلنشینی به مدلهای تازه این برند اعطا کرده است. در این نوشتار قصد داریم به همین بهانه، نسخههای سدان تلیسمان ۲۰۱۶ و مگان ۲۰۱۷ را از نظر شمایل بیرونی باهم مقایسه کنیم و بیشتر به کُنه طراحیشان وارد شویم. به شخصه امیدوارم بزودی در بازار کشور کنار هم بوده و جانانه به رقابت با رقبا بپردازند (البته اگر قربانی بعضی از دلسوزانِ جان نشوند!).
در نمای جلو و دماغه اشتراک بسیار زیاد است. امضای خاص طراحی به وضوح خود را نشان داده و رنو بودن هردو را فریاد میزند. چراغهای جلو، چراغهای روشنایی در روز، نشان رنو، طرح جلوپنجره، خطوط کاپوت و شمایل کلی سپر دقیقاً مشابه هم بوده و شاید برای افراد عادی قابل تشخیص و تمییز نباشند.
البته تفاوتهایی هرچند جزئی نیز وجود دارند: DRL مگان یکپارچه با چراغ اصلی، کوتاهتر و قطورتر است، اما DRL تلیسمان کاملاً یکپارچه نیست و طول بیشتر و پهنای کمتری دارد. لبه پایین جلوپنجره در مگان با رسیدن به گوشه چراغ قطع میشود اما در تلیسمان ادامه یافته و لبه پایینی چراغ را نیز تشکیل میدهد. سپر مگان همرنگ بدنه بوده و بخش پایینیاش ارتفاع بیشتری دارد، تیغههای افقی داخل ورودی هوای مرکزی نیز ۴ عدد هستند؛ اما در تلیسمان آن قسمت باریکتر بوده و کرومکاریهایی در پایین و اطراف مه شکنها صورت گرفته و تنها ۳ تیغه افقی در ورودی هوایش تعبیه شده است. نکته دیگری که وجود دارد، مگان در تصویر روبرو از جلو باریکتر، تپلتر و جسورتر مینماید، حال آنکه تلیسمان عریضتر و متشخصتر به نظر میرسد. گرافیک درون چراغها نیز تفاوت داشته و در تلیسمان یکپارچهتر و منسجمتر از مگان است.
به جانب که میآییم، پیش از هر چیز تفاوت طول دو خودرو توجهمان را جلب میکند. اشتراکات اینجا هم غالباند. نمای نیمرخ تلیسمان حالتی استخوانی و در مگان حالتی عضلانی دارد (که البته در سایر زوایا نیز تقریباً همینطور است). لاستیکها در مگان ابعاد کوچکتری دارند که با التفات به تفاوت کلاس دو برادر کاملاً منطقی است.
قوس عمودی گوشه بخش عقب در تلیسمان کمتر است و چراغها نسبت به مگان کمتر بیرون زدهاند. مهمترین تفاوت در ستون عقب دیده میشود؛ جایی که تلیسمان پنجرههای جانبی خود را کشیده و با زاویه تند و موازیِ ستون تا نزدیک گلگیر آورده، اما لچکی عقب مگان ذوزنقه مانند بوده و جهتگیریاش به سمت پایین، ستون را عریضتر کرده است.
دقیقاً در نقطه مقابل، آینه جانبی تلیسمان در گوشهایترین نقطه جای گرفته، اما در مگان پس از آینه قطعهای پلاستیکی دیده میشود. خطوط پایین بدنه نیز کمی از نظر طول متفاوتاند.
بیشترین تفاوتها در نمای عقب به چشم میخورند. درواقع تنها وجه مشترکی که وجود دارد برآمدگی لبه صندوق عقب و محل قرارگیری الماس رنو است.
در مگان: چراغها ارتفاع بیشتری دارند و لبه بالاییشان قوس مقعر دارد، سرتاسر لبه پایینی تا نزدیکی نشان رنو به رنگ قرمز روشن میشود، روی سپر دو فرورفتگی هست که پلاک در مرکز قرار میگیرد و دوتای جانبی نقش زیبایی و آئرودینامیک ایفا میکنند. در پایینترین قسمت، دو چراغ شبتاب در دو گوشه تعبیه شده که بینشان پلاستیک مشکیرنگ با لوله اگزوزِ درونش به چشم میخورد.
در تلیسمان اما چراغها ذوزنقه مرتبتری هستند که یکی از اضلاعش به سمت مرکز امتداد مییابد، دورتادور چراغ مخصوص ترمز بوده و دنده عقب و راهنما در مرکز قرار گرفتهاند، برآمدگی بالای محل پلاک پایین آمده و تا جانب خودرو ادامه دارد، خطی سرتاسری و موازی کمی پایینتر دیده میشود که زیرش باز بخش پلاستیکی و دو خروجی اگزوز تعبیه شده است (که انگار اصلا خروجیهای سامانه اگزوز نیستند!). نام هر دو برادر نیز در مرکز درب صندوق بار با حروف بزرگ خودنمایی میکند. در کل رخ پشتی تلیسمان مسنتر و شیکتر اما مگان جوانتر و تاحدودی اسپورتتر مینماید.
رنو با حرکت جدیدش حقیقتاً انقلابی برپا کرد. مگان و تلیسمان بهعنوان مثالهای بارز این انقلاب، در هردو نسخه سدان و واگن شیک، زیبا و دلربایند و تا حد زیادی راضیتان میکنند. امضای طراحی کاملاً غالب بوده و آنچه باعث تفاوتشان میشود، چیزی غیر از تفاوتهای فاحش ظاهری است. در نمای جلو و جانبی شباهتها بسیار بیشترند، اما در عقب تفاوتها بیشتر خودشان را نشان میدهند. هم مگان و هم تلیسمان در کلاس خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند و از مدعیان اصلی به شمار میروند. بدون هیچ اغراقی باید به رنو بخاطر چنین تحول و قدم سازندهای آفرین گفت و به محصولاتش با چشم متفاوتی نگاه کرد.
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ مهر ۱۳۹۵شرمنده دوستان که جای مناسبی این رو نمیگم ببخشید
سایت محترم پدال یه خبر مهم دارم میخوام تو قسمت معرفی یه ماشین امریکایی بگم
لطفا فردا یه مطلب از ماشین امریکایی بزارید تا به دوستانم بگم تو اون قسمت ترجیحا در مورد کامارو باشه مطلب
یا علی
رضا
۲۷ مهر ۱۳۹۵خیلی از نظر ظاهری شبیه به هم هستند کلا رنو همین یه طرح رو داره و روی همه ماشینش کپی پیست میکنه
امیرحسین (Lion26)
۲۷ مهر ۱۳۹۵این اصالت یک خودرو و خودرساز می رسونه ،مثلا شما هر مدلی از یه بنز یا پژو و یا هر کمپانی با اصالت دیگه رو ببینید،تشخیص میدید که این خودرو متعلق به همون کمپانی هست.
مثل کره ای ها نیستن.مثلا شما یه اسپورتیج جدید و قدیمی ببینی،هیچوقت نمی تونی تشخیص بدی که که مدل 2016، ادامه همون نسل هست.
Just France and Japan.
madjid911 GT2
۲۷ مهر ۱۳۹۵.
هر کی یک سلیقه ای داره.
رضا
۲۷ مهر ۱۳۹۵امیر حسین جان باهات موافقم ولی شباهت این دو خیلی زیاده
امیرحسین (Lion26)
۲۷ مهر ۱۳۹۵درسته رضا جان،حق با شماست ولی باز بر می گرده به زبان طراحی اون کمپانی .
ولی بازم میگم حرفت قبول دارم،شباهت هایی دارن مخصوصا نمای بیرونی جلو.
Just France and Japan.
مجید
۲۷ مهر ۱۳۹۵من محصولات رنو مخصوصا مدل های با پسوند تروفی رو خیلی دوست دارم محصولات با ارزشی تولید کرده مثل همین مدل مگان وطرفارای خودش رو تو اروپا داره. انقلاب طراحیش هم تا این جای کار خیلی خوب بوده ولی فقدان موتور های قوی برای جذابیت اسپرتی یکم تو محصولاتش احساس میشه مثلا همین مدل تالیسمان با این همه امکانات موتورش خیلی قوی نیست اما به هر حال همین هم یه قدم مثبت رو به جلو و خوب هستش
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵افرین مجید
sasan
۲۷ مهر ۱۳۹۵معمولا خودروساز ها تا 4سال فیس اصلی و حفظ میکنند.همین اسپورتیج از 2011 تا 2015 ظاهر کلی یکی بود فقط تغیرات خیلی جزئی روش انجام شد.یا همین مزدا 3 از2010 تا 2014 یکی بود اما 2015 به بعد به طور کلی فیسش تغییر کرد با نسل قلبش هیج شباهتی نداشت.چون کره ایه الکی ایراد نگیرین لطفا!
M
۲۸ مهر ۱۳۹۵پروفسور امیرحسین الان این مگان کجاش به نسل قبلیش شباهت داره؟؟؟؟؟؟؟
یا مثلا کولئوس؟؟؟؟!!! یا مثلا تویوتا هر نسل کمری واسه خودش یه شکل هست!!!!!
اتفاقا کره ای ها از 2011 چه کیا وچه هینوندایی کاملا دارای اصالت طراحی هستن!!
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵اصالت خوب اومدی
ali
۲۸ مهر ۱۳۹۵خیلی نازن ولی آدم فرمونشون رو می بینه یاد ال90 می افته می خوره تو ذوقش
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵خیلی خوشگل
جواد
۲۷ مهر ۱۳۹۵اگه پولشو داشتم مسلما خودرو لوکستر و مجهزتر یعنی تالیسمان میخردم ولی حیف با همین داداچ 132 خودم حال میکنم
كوروش
۲۷ مهر ۱۳۹۵واقعا زیباست
به معنای واقعی کلمه عالیست
طراحی این ماشین ۱۰۰٪ بیست میگیره من عجیب از طرح مگان خوشم اومد همیشه از این چراغ های عقب کشیده بدم می اومد اما حالا می بینم توی مگان واقعا جذابه امید وارم قیمتش خوب باشه توی ایران (البته بعید می دونم) چون رقیب و برنده در برابر اکثر خودرو های این کلاسه یک چیز شاهکار رنو همیشه فرمون های فوق بسیار نرم و تعلیق عمری اونا بود بخصوص با این وضع خیابان های ما نکته بدش هم تعمیرات سختش مثل مگان توی ایران که مثلا جعبه فیوزش زیر باتری هست و یا سنسور هاش و… که این نسل جدید همه رو برطرف کردند حتی سیستم فنر بندیش کاملا با نیسان یکیه این عمر بالاش رو تضمین می کنه بنظر جزء معدود خودرو های بی عیب می اید
حميد
۲۷ مهر ۱۳۹۵رنو کار قشنگی کرده یک زبان طراحی جدید این دوتا خودرو واقعا زیبا هستند من نسل قبل مگان رو واقعا دوست نداشتم
ایران فرانسه
۲۷ مهر ۱۳۹۵حسن این زبان طراحی مشترک اینه که وقتی شما مبلغ قابل توجهی هزینه می کنی و ماشین میخری با تغییرات متعدد و سریع اون تیپ یا سایر محصولات احساس تضرر و دموده شدن خریدتو نداری این انتقاد به کمپانی های کره ای وارده که در بعضی موارد سالیانه فیس لیفت ماژور انجام میدن و خواه نا خواه مدل قبلی از رده خارج میشه هر چند شاید به نظر عده ای این نشانگر قدرت اون کمپانی باشه
احسان(احسان سابق)
۲۷ مهر ۱۳۹۵هر کی تونست تفاوت ها رو پیدا کنه هزاران لایک نثارش
Alirankhodro
۲۷ مهر ۱۳۹۵قدم بلند رنو در طراحی
علیرضا
۲۷ مهر ۱۳۹۵کاملا کپی شده عین بنز وقتی آدم یه ماشین میخره بقیه باید بفهمن این مگانه یا تالیسمن عموم مردم باید بفهمن نه شماها که سرتون همش تو سایتای خودرو
كاپيتاليسم
۲۷ مهر ۱۳۹۵شما برای خودت ماشین میخری یا مردم؟
بنظرم مگان جدید که حاصل همکاری نیسان و رنو هست ارزش بالایی برای خرید داره بشرط قیمت منطقی البته
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵دمت گرم کاپیتالیسم عزیز
احسان
۲۹ مهر ۱۳۹۵شما انگار فقط برای بقیه ماشین سوار میشی
خب نخر شما :)
مهران
۱ آبان ۱۳۹۵حق با علیرضا است. اینکه یک برند Family image یک رویکرد موفق و حساب شده هستش اما شباهت تا این حد در حد کپی ، پیست یک نمره منفی است.
اصولا کسانی که از استایل خودرو های کره ای ایراد میگیرند نمی دونن که این استایل تحت مدیریت یکی از موفق ترین طراحان روز جهان که یک آلمانی است قرار داره و اتفاقا موفقیت او باعث پیشرفت بسیار سریع این و شرکت کره ای شده.و زبانزد طراحان موفق دنیا شده.
sunmartin
۲۷ مهر ۱۳۹۵متاسفانه این طراحی اصلا جالب نیست و کمپانی رنو این درک نکرده که تفاوتی در محصولاتش ایجاد کنه دلیلش خیلی ساده است هزینه کمتر برای طراحی شرکت رنو اصلا شرکت لاکچری سازی مثل آئودی و بی ام وبلیو نیست در میان اروپایی ها اصلا بحساب نمیاد و از آسیایی هم عقب تر است بخصوص از مزدا و کیا من که هیچ تفاوتی در کپچر و کلیو و کجار نمیبینم طراحی یک خط مورب زیر چراغ قطعا پس از مدتی دموده و خسته کننده میشود
Mehrbod
۲۸ مهر ۱۳۹۵مزدا به کیا چه دخلی داره؟ این کجا و دیگری کجا !
احسان
۲۹ مهر ۱۳۹۵اتفاقا هیلی بازخورد خوبی گرفته و همه سایتها و مجلات تعریف کردن
ضمنا در اروپا دوم یا سوم هست رنو در فروش
نوید جهرمی
۲۸ مهر ۱۳۹۵رنو برای نفوذ و دردست گرفتن بازارهای کشورهای درحال توسعه محصولات داچیا رو ب اسم رنو عرضه کرده و میکنه. امیدوارم که این رویه رو عوض کنه. وگرنه این سرمایه گذاری و تغییرات اساسی تحت تاثیر همون محصولات ارزون قیمت و رده پایین قرارمیگیره.
امیدوارم از تجربیاتش در فرمولا وان و مسابقات استفاده کنه و در همه ی محصولاتش شاخه ی اسپورتی پیاده کنه و محدود ب مگان آر اس یا کلیو نشه.
بازسازی آلپینا هم خبر خوبی بوده از طرف رنو.
آرمان
۲۸ مهر ۱۳۹۵از وقتی تالیسمان اومده حس بهتری نسبت به تندر دارم ، احساس میکنم مال یک خانواده زیباست حتی اگر خودش زشته.
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵طراحیش خیلی بهتر شده.
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵طراحیش خیلی بهتر شده. پیشرفت خوبی داشته.
Mehrbod
۲۸ مهر ۱۳۹۵زبان طراحی رنو بسیار حرفه ای و آینده نگرانه است..
عیسی
۲۸ مهر ۱۳۹۵خوب همه کادیلاکا هم شبیه هم هستند…بنزم از سی کلاس تا اس کلاس همه شبیه همند…نمیشه به شباهت محصولای یه کمپانی ایراد گرفت…
نت
۲۸ مهر ۱۳۹۵DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.جدیدا کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش رو همین جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند
شاهین
۲۸ مهر ۱۳۹۵سال 2011 که طراحی جدید سوناتا رو دیدم واقعا برام جذاب بود که هیوندا تونسته همچین ماشینی رو طراحی کنه…
الان این رنو همون حسو به من میده
البته کیفیت رنو قابل مقایسه با هیوندا نیست از لحاظ ظاهر میگم
نت
۲۸ مهر ۱۳۹۵DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش همن جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۵طراحی خوبی پیدا کرده
حامد
۲ آبان ۱۳۹۵این مدل اگه بیاد ایران اولین کاری که میکنن کل داشبوردشو عوض میکنن و داشبورد ال-90 رو میزارن بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131 قیمت پایه200میلیون
بعد میان داشبورد خودشو میزارن منتهی بدون مانیتور.بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131ELبا قیمت 220میلیون
بعد میان مانیتور فابریکشو میزارن اسمشو میزارن تالیسمان-GLXقیمت250میلیون.
بعد میان شرایطی میفروشن 100میلیون اول میگیرن مابقی 1ساله و 6 فقره چک هر کدوم به مبلغ30میلیون که قیمت تمام شده میشه280میلیون.
بعد میگن خدمت به مردم چقدر شیرینه
در حالیکه این ماشین قیمت با تجهیزات جانبیش32000یورو که معادل130میلیون تومنه
Sajjad Ahmadi
۱۶ آبان ۱۳۹۵تالسیمان بهتره
آرش ک
۲۲ مرداد ۱۳۹۸این که شبیه هم هستند ایراد محسوب نمی شه. الان اکثر برندهای معروف تو هر نسلی یه امضای خاص برای همه محصولاتشون در نظر می گیرن مثلا بنز از نظر ظاهری کلاس C و E و S خیلی شبیه هم هستند و امضای این نسل بنز تو شون مشخصه و بی ام و و پژو و خیلی از خودرو سازهای دیگه هم این کار رو می کنن.