مدهای صنعت خودرو روز به روز تغییر میکنند اما کلاس هاچبک های خانوادگی کامپکت سالیان سال است که محبوبیت خود را حفظ نموده و اگر شاهدی برای این ادعا میخواهید نگاهی به هوندا سیویک بیندازید که هماکنون در دهمین نسل خود به سر میبرد.
اگرچه هوندا تاریخچهای پربار دارد اما مدیران کمپانی قویاً روی آینده تمرکز کردهاند و نسل جدید سیویک را با همان شخصیت عجیبوغریب همیشگی و البته روشی مجللتر تولید کردهاند. همچنین طیف جدیدی از قوای محرکهی کارا و برخی تجهیزات ایمنی چشمگیر به همراه آسایش مثالزدنی در سیویک جدید ارائه شدهاند.
هرچند، سیویک تنها هاچبکی نیست که به میراث و تاریخچهی خود میبالد. فولکسواگن گلف حدود ۴۰ سال است که در بازار میدرخشد و هفت نسل آن در بازار حاضر بودهاند؛ و حالا هفتمین نسل گلف فیس لیفت شده و با تجهیزات بیشتر، پیشرانهها و تریم های بازنگری شده پای به این کارزار گذاشته است.
-
هوندا سیویک
مدل | هوندا سیویک ۱.۰ Turbo EX |
قیمت (پوند) | ۲۳۰۴۰ |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۲۷ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۶ |
آلایندگی (گرم در هر کیلومتر) | ۱۱۷ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
در طی بیش از ۴ دهه، هوندا سیویک از یک خودروی شهری به یک هاچبک خانوادگی تقریباً کامل رشد پیدا کرده است. دهمین نسل این خودرو هم از نظر ظاهری و هم از نظر کابین کاملاً جدید بوده و لوکستر از نسل قبلی خود به نظر میرسد. طیف پیشرانههای انتخابی نیز بهبود یافته و ما در این تست از پیشرانهی ۱ لیتری و تریم EX استفاده کردهایم.
علیرغم خروجی تقریباً یکسان پیشرانهی ۱ لیتری با مگان و تولید گشتاور قابلتوجه ۲۰۰ نیوتون متری، سیویک قافیه را به گلف میبازد. این خودرو در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیم ثانیه کندتر از گلف بوده و در شتاب گیریهای بین دندهای نیز از گلف عقب میافتد.
نظرات آزمایشکنندهها: آپشن های کارخانهای کمی برای سیویک وجود دارد اما میتوانید با پرداخت ۶۰۰ پوند و افزودن پکیج تکنولوژِی به مدلهای EX امکاناتی چون چراغهای LED و شارژ بیسیم گوشی هوشمند را دریافت کنید.
-
فولکسواگن گلف
مدل | فولکسواگن گلف ۱.۰ TSI (110) SE Nav |
قیمت (پوند) | ۲۰۱۲۰ |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۶ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۳ |
آلایندگی (گرم در هر کیلومتر) | ۱۰۹ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
جدیدترین نسخهی گلف اساساً نمونهی بهروز شدهی هفتمین نسل این خودروست که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است. فولکسواگن برای برتری در این کلاس کمکاری نکرده است. پیشرانههای جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی بهروز شده، تجهیزات ایمنی بیشتر و… در این خودرو به چشم میخورند.
زیر کاپوت خودروی حاضر در تست پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری وجود دارد که قبلاً در مدل بسیار کممصرف بلوموشن در دسترس بود. علیرغم حجم کم پیشرانه، شاهد عملکرد خوبی هستیم. این خودرو از نظر شتاب نیم ثانیه سریعتر از سیویک بوده و در شتاب گیری بین دندهای نیز از پس مگان پرحجمتر برآمد. برای نمونه شتاب گیری این خودرو در دندهی چهارم و از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه طول کشید که ۱.۱ ثانیه سریعتر از رنو مگان است.
نظرات آزمایشکنندهها: فولکسواگن کار هوشمندانهای را در بهروزرسانی گلف انجام داده و بخشهای موردنیاز را بهبود بخشیده است. به عنوان نتیجه، کیفیت درجه یک کلاس به همراه تکنولوژیهای گیرا به گلف بازگشتهاند.
-
رنو مگان
مدل | رنو مگان ۱.۲ TCe Dynamique S Nav |
قیمت (پوند) | ۱۹۷۵۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۲ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۸.۳ |
آلایندگی (گرم در هر کیلومتر) | ۱۲۰ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
جدیدترین نسل رنو مگان به لطف استایل صیقلی، کابین شیک و آسایش مثالزدنی یک رقیب واقعی است. ترکیب پیشرانهی قوی ۱.۲ لیتری و مدل دینامیک ۱۹۷۵۰ پوندی از مگان انتخابی مناسب ساخته است.
در بحث شتاب این خودرو یکدهم ثانیه از سیویک نیز کندتر است و البته علیرغم وجود گشتاور ۲۰۵ نیوتون متری نمیتواند در شتاب گیری بین دندهها نیز عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد.
نظرات آزمایشکنندهها: رنگ متالیک خودرو عموماً بهای ۵۴۵ پوندی دارد اما رنگ قرمز این خودرو تنها هزینهی ۱۰۰ پوندی داشته است.
-
قضاوت نهایی
رتبهی اول: فولکسواگن گلف
رتبهی دوم: رنو مگان
رتبهی سوم: هوندا سیویک
دیگر گزینهها در این کلاس
اوپل/واکسهال آسترا ۱.0T SRi Nav
قیمت: 20375 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری ۱۰۴ اسب بخاری
جدیدترین نسل آسترا از ظاهری تیز، دینامیک رانندگی عالی و پیشرانهای مشتاق بهره میبرد اما از نظر جذابیت گرانبها بودن نمیتواند با گلف رقابت نماید. البته در تریم Sri NAV آسترا شاهد لیست بلندبالای تجهیزات هستیم.
مزدا ۳ ۲.۰ Sport Nav
قیمت: 20845 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری ۱۱۸ اسب بخاری
مزدا استفاده از پیشرانههای کمحجم را نادیده گرفته بنابراین مزدا ۳ از پیشرانهی ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد. ترکیب پیشرانهی مشتاق با هندلینگ درگیر کننده باعث ایجاد هاچبکی مجهز برای رانندگان علاقهمند شده است.
منبع: autoexpress