ایستگاه خبررنو

هشدار رنو که نادیده گرفته شد

مهر: خودروسازان در حالی با وجود تعهدات قبلی به مشتریان، هنوز هم ولع ثبت‌نام‌های جدید را دارند که شرکای خارجی‌شان می‌گویند نسبت به پیش‌فروش‌های بی‌برنامه و عدم تامین قطعه، به آنها هشدار داده بودند.


با آغاز زمزمه‌هایی در دولت مبنی‌بر افزایش نرخ رسمی خودرو با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به موازات آن، کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش‌ شده که در تعهدات قبلی خودروسازان بود، متوقف شد. در این شرایط، هر روز به بهانه‌های مختلف، تعداد زیادی از مشتریانی که باید در موعدهای‌ مشخص، خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند، با ممانعت خودروسازان در ایفای تعهداتشان مواجه شدند.


در سبد محصولات پیش‌فروشی، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترک با خارجی‌ها قرار داشت که مشخص بود میزان تولید آنها با توجه به گرفتاری‌های تحریم، قطعا به مرور کاهش خواهد یافت و بنابراین خودروسازان قادر به انجام تعهدات خود نخواهند بود. اکنون کار به جایی رسیده است که بسیاری از خودروهای ثبت‌نامی تولید مشترک با خودروسازان فرانسوی، به دست ثبت‌نام‌کنندگان نرسیده است، آن هم در حالی که تکمیل وجه شده و شرکت‌های خودروساز مابه‌التفاوت قیمت را نیز دریافت کرده‌اند. در عین حال، به گفته برخی منابع آگاه خودروسازان خارجی که شریک ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم را در رابطه با نبود قطعه و پک‌های مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی داده بودند؛ اما ظاهرا آنها تنها به فکر جمع کردن منابع مالی از دست مشتریان برای پوشاندن ناکارآمدی‌های خود بودند.


در این مورد، یک منبع مطلع در رنوپارس هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا در زمینه پیش‌فروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ‌وی و تندر ۹۰ هشدار داده بود، اما آنها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین، اقدام به پیش‌فروش کرده‌اند. تمام اینها در حالی است که باز هم عطش ثبت‌نام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها با وجود تعهدات سنگین، اقدام به ایجاد تعهد جدید می‌کنند. اینجا است که دستگاه‌های نظارتی باید وارد شوند و حقوق مصرف‌کنندگان را اعاده کنند. در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته که خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    هیچ وقت هیچ بقالی نمیاد بگه آهای مردم!ماست من ترشه لطفا از من ماست نخرید!حکایت ما مردم و مونتاژکاران وطنی هم همینه اونها تو سایتشون آگهی فروش این ابوقراضه ها رو میزنن و ما هم نیم ساعته ده ها هزار دستگاه از این محصولات رو بدون قیمت قطعی و رنگ و آپشن تضمینی میخریم!!!تا ما اینطوری رفتار میکنیم یقینا اینا دلشون برای ما نخواهد سوخت و بیش از این به ما زور میگن

  2. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (205 ديدگاه)

    به امید روزی که سلطان خودرو هم اعدام بشه.

  3. آرمین

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (419 ديدگاه)

    چه کشور خوبی داریم …

  4. حمیدرضا

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    دستگاه های نظارتی رو خوب نوشتید من هیچ حرفی درموردشون نمی زنم‌چون میدونم چه اتفاقی میفته

  5. me84

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    آدم باید خودش عاقل باشه. اونایی که پول دادن و الان ماشین بهشون نمیدن حقشونه. آخه***وقتی حتی تو بقالی هم میری صحبت از تحریمها و قطع واردات خیلی از اجناس وارداتیه با این وجود بازم میری پول میدی به اینا حقته که پولتو بخورن. ***دود از کله آدم بلند میشه حرکات یه عده رو میبینه.

  6. ونوم اف ۵

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تو ایران باید با یه دست پول رو بدی و با دست دیگه همون لحظه جنس رو تحویل بگیری هر حالتی بجز این هیچ ضمانتی نداره . حالا بماند بعضی ها سوییچ رو هم گرفتن برا محضر رفتن بازب مشکل خوردن یعنی سند ماشین مشکل دار بود …… خلاصه فقط مبادله در لحظه

  7. حسین

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک سال قبل رفته بودیم ترکیه ترنسفورمون از فرودگاه یه کورد ایرانی بود که ده سالی ترکیه زندگی میکرد
    ماشینش یه لاگونا بودش که شش سال قبل صفر خریده بودش. اولش اصلا متوجه نشدم مدلش چیه
    ماهام که همیشه تو مضیقه و حسرت و این چیزا بودیم کلی باهاش درباره ماشین و این چیزا حرف زدیم اینکه چقدر سخته تو ایران و حتی با پولم نمیتونیم یه ماشین معمولی سوار بشیم
    این اقای راننده میگفتش کم کم میخواد لاگونا رو بفروشه و یه مدل صفر دیگه بخره. تو اون موقع ماشینش سر حال بود و به قول خودش فقط فیلترا رو تا حالا عوض کرده و سالی یکبارم روغن عوض میکنه و چون خودش فنی بلده همه چیشو خودش انجام میده. جالبش این بود ما وقتی سوار شدیم فکر کردیم به به عجب ماشینیه حتما مدل ساله. ازش قیمتی که میخواد بفروشه رو پرسیدیم گفتش شاید چهل پنجاه میلیون تومن بفروشه بالای دویست هزارتا کار کرده بودش و شش سال باهاش کار کرده بود.
    بهش گفتم اگه این ماشینو ببری ایران راحت میتونی بالای صد و بیست میلیون بفروشی. گفتش با صد بیست میلیون میشه یه مگان سال صفر کیلومتر استیشن خرید. خودش میگفت میخواد یه ون شاران فولکس واگن بخره

    وضع ما اینه. نه امریکا نه اسراعیل این چیزا رو برامون ایجاد کردن. خودمون با دستای خودمون راضی شدیم انتخاب کردیم تو جهنم باشیم
    اون موقع که ترکیه بودم قیمت خیلی چیزا اصلا با ایران فرق چندانی نداشت. حتی یادمه پسته و اجیل و گردو قیمتش از ایرانم کمتر بود. خودمونم تعجب کرده بودیم
    دونر کباب تو رستوران ۵ لیر و تو کیوسکای خیابونی ۳ لیر خریدیم
    یه دست کباب شبیه کباب کوبیده ایران خریدیم که شامل دو سیخ کباب با نون و یه بشقاب سالاد شبیه سالاد شیرازی و گوجه بودش که شد ۹ لیر
    غذاهای منو هم اسمشو یادم نیست چندباری خریدیم با کلی مخلفات تو رستوران متوسط تقریبا ۲۰ لیر قیمتش شد. قسم میخورم این غذا رو تو ایران درست کنن و تو رستوران همسطح بفروشن کمتر از ۳۰ لیر نمیفروشن. جالب اینه وقتی تو رستوران یه غذایی رو سفارش میدی با دو سه تا مخلفات کامل میارن. اکثر اسما رو یادم نیست بیشتر به عکس نگاه میکردیم انتخاب میکردیم. ولی گرونترین غذا تو منو فکر کنم ۲۳ لیر بود نه بیشتر که شامل چندتا کباب و چهار تیکه مختلف پیتزا میشد که کنار هم قرار میگرفت با سالاد و ماست و نوشیدنی و غیره.
    چند روز پیش تو ساندویچ هات داگ خریدم شد ۱۸ هزار تومن تو افسریه. یعنی گرونتر از دونر کباب تو یه منطقه توریستی استانبول در اومد.
    به خدا خودمون به خودمون رحم نمیکنیم. کسی چیزی رو گرون نکرده. خودمون احتکار میکنیم. خودمونیم مشکل اصلی مملکت

    شاید بعد خوندن کامنتم بگین من چقدر گدا گشنه بودم همش از غذای ترکیه گفتم.
    دلیلش اینه که تو همه ی کشورا وقتی میخوان یه مقایسه کنن اولین معیارهاشون کیفیت غذا و قیمتشونه.

  8. MORI

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (22 ديدگاه)

    حالا که امیدی به بهبود شرایط نیست
    بیایید حداقل دعا کنیم وضعیت زودتر بدتر شه تا شاااید،شاید به خودمون بیاییم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا