Euro NCAP یا “European New Car Assessment Programme” نهادی است که از دیرباز در زمینه آزمایش ایمنی خودروها فعالیت میکند و حالا دیگر کمتر کسی است که به آن اهمیتی ندهد یا نتایجش را قبول نداشته باشد؛ بهطوری که در بسیاری از موارد مردم برای آگاهی درباره میزان ایمنی خودروهای تازهای که وارد بازار فروش میشوند به نتایج تستهای Euro NCAP مراجعه میکنند یا بهطور مختصر تعداد ستارههای ایمنی آنها را مورد توجه قرار میدهند.
برای سال ۲۰۱۵ این نهاد با معرفی یکسری قواعد جدید، روش عمل و فرآیندهای بروز شده و استفاده از مانکنها و شبیه ساز جدید تصادفات میکوشد تا خودروها را بهتر به چالش بکشد و با انجام آزمایشهای قویتر، نتایج مطمئنتری به دست آورد.آقای “مایکل ون راتینگِن” منشی عمومی شرکت در توضیحی مختصر میگوید:
تستهای سخت و شدید اطلاعات بسیار مفیدی درمورد چگونگی حفاظت از سرنشینان با قد متفاوت در اختیار قرار میدهد و از طرفی باعث ایجاد انگیزه در خودروسازان برای بهبود هرچه بیشتر ضریب امنیت محصولاتشان میشود.
در آخرین سری، سه خودروی آئودی تیتی، رنو ترافیک و اوپل/واکسهال ویوارو مورد آزمایش قرار گرفتند و نمرات متفاوتی در بخشهای مختلف به دست آوردند.
1. آئودی TT: طبق گزارش Euro NCAP این خودرو در کل دارای عملکرد محافظتی بسیار مناسبی در تصادفات است و این تقریباً همان چیزی است که برای دستیابی به ۵ ستاره ایمنی لازم است اما نداشتن بعضی تکنولوژیهای روز ایمنی مثل ترمز اضطراری خودکار (که هماکنون اکثر محصولات آئودی از آن بهره میبرند) و فقدان تکنولوژی قوی برای جلوگیری از تصادف مانع کسب این امتیاز شد. TT در ردیف جلو دارای دو ایربگ راننده و سرنشین و ایربگ های جانبی است و نیز به سامانه الکترونیکی کنترل پایداری بهصورت استاندارد مجهز است. 2. رنو ترافیک و اوپل/واکسهال ویوارو: این دو خودروی خواهر و برادر در گروه خودروهای ون مورد آزمایش قرار گرفتند که نمایش مورد انتظار را نداشتند و امتیازاتشان تقریباً برابر بود. Trafic اواخر امسال به عنوان یک ون تجاری وارد بازار فروش میشود اما Vivaro هنوز به اصطلاح در بازداشت بوده و شاید در سال ۲۰۱۶ روی خط تولید برود.نتایج
آئودی TT
مدل مورد آزمایش: ۲ لیتری، TFSI، Sport، وزن خشک ۱۲۳۰ کیلوگرم، مدل ۲۰۱۵، رودستر اسپورت ۳ در، راست فرمان.
سرنشین بزرگسال: ۸۱ درصد
سرنشین خردسال: ۶۸ درصد
عابرین پیاده: ۸۲ درصد
سامانههای کمکی ایمنی: ۶۴ درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای ۴ ستاره ایمنی
رنو Trafic
مدل مورد آزمایش: dCi 115 Combi، ون ۸ یا ۹ نفره، وزن خشک ۲۲۱۵ کیلوگرم، مدل ۲۰۱۵، ون خانوادگی و تجاری، چپ فرمان.
سرنشین بزرگسال: ۵۲ درصد
سرنشین خردسال: ۹۱ درصد
عابرین پیاده: ۵۳ درصد
سامانههای کمکی ایمنی: ۵۷ درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای ۳ ستاره ایمنی
اُپل/واکسهال Vivaro
مدل مورد آزمایش: dCi 115 Combi، ون ۸ یا ۹ نفره، وزن خشک ۲۲۱۵ کیلوگرم، مدل ۲۰۱۵، ون خانوادگی و تجاری، چپ فرمان.
سرنشین بزرگسال: ۵۲ درصد
سرنشین خردسال: ۹۱ درصد
عابران پیاده: ۵۳ درصد
سامانههای کمکی ایمنی: ۵۷ درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای ۳ ستاره ایمنی
لاکی استریک
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ترافیکو برا خردسالان ساختن باید بچه ها سوار شن برا بزرگا خطر داره :D
ASTON MARTin
۱۱ اسفند ۱۳۹۳دوتا ایربگ جانبی براش میزاشتن نصف مسئله حل شده بود :|
_______________________
دوستان کسی میدونه اینایی که الان سه ستاره هستن تکلیفشون چیه؟ تو اروپا اجازه تولید بهشون داده نمیشه دیگه نه؟
NA-NikandreosApotheon-NA
۱۰ اسفند ۱۳۹۳مقاله معتبری بود ممنون.
در ضمن من از ون اپل خوشم اومد
saleh.cars.motorcycles
۱۰ اسفند ۱۳۹۳خیلی خوبه که همچین نهادهایی وجود داره که خودرو ها رو مورد تست های مختلف ایمنی قرارمیدن واطلاعات بسیار زیادی هم برای خریداران خودرو ها دارن وهم اطلاعات بسیار مهمی برای خودرو سازان تا محصولات با کیفیتر وایمنتری را به بازار عرضه کنن
باتشکزازآقای امین قوام صفری
Zora
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ستاره پیشکش , ماشینای ایران تک نقطه هم نمیگیرن !!! :)
احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
۱۰ اسفند ۱۳۹۳یه سوال اینکه تو کشور ما میگن خودروها از فلان سال باید استاندارد یورو 4 داشته باشن این استاندارد شامل استاندارد ایمنی هم میشه یا فقط واسه آلایندگی و مصرف سوخته.
در ضمن من مطمئنم این استاندارد ها در ایران واقعیت نداره .ولی اگه منظورشون استاندارد ایمنی باشه یه دروغ آشکاره
سعید
۱۰ اسفند ۱۳۹۳تا اونجایی که من میدونم استاندارد یورو 4 فقط در مورد آلایندگی هست که البته هنوز هم به طور کامل اجرا نشده،شاید هم اصلا نشده،فکر کنم توی اروپا اصلا استاندارد یورو 4 یا تولید نمیشه یا مجوز تردد نداره و باید حتما یورو 5 باشه؛البته مطمئن نیستم،اکثر خودروسازهای بزرگ هم الان با استاندارد یورو 6 دارن خودرو تولید میکنن
سعید
۱۰ اسفند ۱۳۹۳رنو ترافیک و اوپل/واکسهال ویوارو با ایمنی کودکان 91 درصد خیلی جالبه،نمیدونم چجوری این ایمنی رو به دست آورده ولی هرچی هست عدد خیلی بالاییه،کمتر ماشینی میشه که این درصد بالا رو تو قسمت ایمنی کودکان داشته باشه،چندتا مثال میزنم:
مرسدس بنز سی کلاس: 84 درصد
نیسان قشقایی 83
گلف اسپرت ون 85
لندروور دیسکاوری اسپرت 83
اشکودا فابیا 81
پورشه ماکان 87
مرسدس بنز جی ال ای 88
مرسدس بنز وی کلاس 88
بی ام و سری2 اکتیو تورر 85
تسلا مدل اس 77
لکسوس ان ایکس 82
داچیا لوگان ام سی وی 75
پژو پارتنر 74
کیا سول 82
رنو مگان هاچبک 78
سامان از تبریز
۱۱ اسفند ۱۳۹۳سلام
یه آئودی A5 تو تبریز بود
بایه SD تصادف کرد ه
عکسشو دیدم حالم خراب شد
طرف راننده آئودی کلا داغون شده :(
عکسشم دارم :(
محمد
۱۱ اسفند ۱۳۹۳از طرف راننده زده بود؟
با چه سرعتی زده بود؟
راننده آئودی وضیعتش چجوری بود؟