رنو

معرفی رنو 4 جدید، بازگشت اسطوره با کراس‌اوور برقی

رنو ۴ پس از ۳۰ سال در قالب یک کراس‌اوور الکتریکی که بر پایهٔ رنو ۵ شکل گرفته با شعاع حرکتی حداکثر ۴۰۰ کیلومتر بازگشته است.

رنو ۴ که به‌عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، پاسخی دیرهنگام به سیتروئن ۲CV بود ولی بااین‌حال، به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و طی ۳۰ سال در بیش از صد کشور جهان بیش از ۸ میلیون دستگاه فروخت. این خودرو تا سال ۱۹۹۴ روی خط تولید باقی ماند و حالا پس از ۳۰ سال رسماً بازگشته است. بااین‌حال، رنو ۴ جدید دیگر آن هاچ‌بک ساده و ابتدایی گذشته نیست. این خودرو که پیش‌نمایش آن با کانسپت ۴ever Trophy ارائه شده بود، با ارتفاع نسبتاً زیاد تعلیق و روکش‌های پلاستیکی بدنه، اساساً نسخهٔ کراس‌اوور از رنو ۵ جدید محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب رنو ۴ جدید که با پسوند E-Tech شناخته می‌شود، سقف پارچه‌ای بازشوی برقی است که پیشینیان قدیمی‌اش را به یاد می‌آورد. این ساختهٔ جدید رنو هرچند بیشتر شبیه کراس‌اوور به نظر می‌رسد تا هاچ‌بک ولی بااین‌حال، بدنه‌ای شبیه رنو ۴ قدیمی دارد. سازندهٔ فرانسوی تلاش کرده چراغ‌های گرد قدیمی را به شکلی مدرن در رنو ۴ جدید طراحی کند درحالی‌که چراغ‌های عمودی عقب هم با گرافیک سه‌تکه کاملاً با نگاه به مدل قدیمی طراحی شده‌اند. برای سهولت در بارگیری و تخلیه نیز در صندوق خودرو تا پایین روی سپر کشیده شده است و دهانهٔ صندوق تنها ۶۱ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد.

رنو ۴ با ۴.۱۴ متر طول، بین کلیو و کپچر قرار می‌گیرد درحالی‌که با ۱.۸ متر عرض و ۱.۵۷ متر ارتفاع، ازهرجهت بزرگ‌تر از رنو ۵ است. فاصلهٔ این کراس‌اوور جدید فرانسوی از زمین هم ۱۸.۱ سانتی‌متر است. تمام نسخه‌های رنو ۴ از رینگ‌های ۱۸ اینچی استفاده می‌کنند و مثل رنو ۵، سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع چند اتصالی است.

کابین رنو ۴ E-Tech کاملاً آشنا به نظر می‌رسد زیرا داشبورد از رنو ۵ گرفته است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که ابعاد کراس‌اوور بزرگ‌تر است، ظرفیت بار ۴۲۰ لیتری آن بسیار از همتای هاچ‌بک بزرگ‌تر است. علاوه بر این، رنو ۴ فاصلهٔ محوری بزرگ‌تری برابر با ۲.۶۲ متر دارد و بنابراین فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. روی داشبورد هم یک نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۱ اینچی را می‌بینیم. همچنین خوشبختانه هنوز تعدادی دکمهٔ فیزیکی در زیر دریچه‌های تهویه به چشم می‌خورد.

رنو ۴ E-Tech روی همان پلت‌فرم AmpR Small رنو ۵ ساخته شده و به یک موتور الکتریکی مجهز است که با دو خروجی مختلف ارائه می‌شود. نسخهٔ پایه ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخهٔ قوی‌تر به ۱۴۸ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر می‌رسد. کراس‌اوور جدید رنو در نسخهٔ قوی‌تر ظرف کمتر از ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. رنو ۴ همچنین با دو پکیج باطری مختلف ۴۰ و ۵۲ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود که به ترتیب شعاع حرکتی ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلومتری را فراهم می‌کند.

این باطری‌ها از قابلیت شارژ سریع تا ۱۰۰ کیلوواتی هم برخوردار هستند که ظرف نیم ساعت باطری‌ها را از ۱۵ به ۸۰ درصد می‌رساند. به گفتهٔ رنو، سبک‌ترین نسخهٔ این خودرو ۱۴۱۰ کیلوگرم وزن دارد که با باطری بزرگ‌تر و امکانات بیشتر این عدد افزایش میابد. حداکثر ظرفیت یدک کشی رنو ۴ هم ۷۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. این ماشین همین هفته در نمایشگاه پاریس برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد و سال آینده راهی بازار اروپا خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    روش جالبی رنو پیش گرفته

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. علی Shelby

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (436 ديدگاه)

      بابای ابراهیموویچ فکر کنم رنو ۴ داشت

      موافقم 18
      مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (794 ديدگاه)

      امسال خوب داره پیش می‌ره
      رنو 5 هم خوب طراحی شده بود

      موافقم 22
      مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    دلم می خواد رنو ۲۱ در غاب سدان دوباره برگرده

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. حسام

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      اه اه، مضخرف ترین رنو تولید شده همون مدل 21 بود از چیش خوشتون میاد؟ استهلاکش از آردی هم بیشتر بود

      موافقم 5
      مخالفم 21
      1. Kiarash

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (316 ديدگاه)

        آردی ها یه سرطانی بودن ولی یادمه رنو ۲۱ ها تاکسی بودن با هیوندای اکسل دلیل اینکه میگی سرطان بودن بخاطر این بود سایپا قطعاتش رو وارد کشور نکرد

        موافقم 16
        مخالفم 2
      2. mmd@

        ۲۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        حسام چته بهترین مدل که با ۴۰۵ رقابت داشت این بود چته جانم رنو که داره احیا می‌کنه دمش گرم رنو و سیتروئن پیشرفت میکنن از خواب بیدار شدن ولی پژو😭 چرا اخه☠️☠️☠️🎖️🎖️🎖️🏆🏆🥇😈😈😈❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

  3. جرمی کلارکسون

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    اسطوره ها دارن برقی میشن

    موافقم 15
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1476 ديدگاه)

    طراحیش خیلی برام جالبه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. Sina_carshow

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (206 ديدگاه)

    ۱۴۸ اسب بخار برقی ۴۰۰ کیلومتر رنج؟
    نمیخوام تبلیغ چینی کنم ولی چری icar 03 یا جیکوب جی ۶ خودروی awd میده ۲۷۵ اسب و ۵۰۰ کیلومتر رنج با ۰ تا ۱۰۰ حدود ۶.۵ و اسپیکر های اینفینیتی ۱۲ تایی تازه ۸ تا حالت رانندگی هم داره
    چرا باید اینو انتخاب کرد به جا اون؟

    موافقم 8
    مخالفم 23
    1. Kiarash

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (316 ديدگاه)

      سینا اصلا معلومه تبلیغ نکردی دیگه از تبلیغم گذشته ! شما همونی نیستی که دیروز و پریروز میگفتی بی وای دی یو ۸ از کادیلاک اسکالید و جی کلاس بهتره ؟ 😂😐🤔
      والا من که همین رنو ۴ و ۵ رو به کل شرکت چری ترجیح میدم ای کاش توی ایران هم مونتاژ داشت

      موافقم 24
      مخالفم 5
      1. Sina_carshow

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (206 ديدگاه)

        من میگم در یه سطحن شما ثابت کن بدتره ثابت نه با لوگو برند با منبع معتبر

        موافقم 1
        مخالفم 9
    2. amir

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3592 ديدگاه)

      سینا جان خودتو درگیر این لگن بیچاره فکستنی با این آمار و ارقام خجالت اور نکن
      شما به مقایسه کینگ بی وای دی یو ۸ با اسکالید و جی کلاس و سلطان جاده ها یعنی نیوep9 با بوگاتی شیرون بپرداز
      حیف وقت گران بهای شما نیست که برای آنالیز این رنوی حقیر بپردازی؟

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. Sina_carshow

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (206 ديدگاه)

        والا مثکه دیشب بدجوری از خجالتت در اومدم با تایم نوربرگرینگ تویی که از برقی ها بدت میومد از ریمک مایه گذاشتی یادم نمیره که اونم باز کند تر از نئو بود تو اون پیست

        اینکه یو ۸ با اسکلید مقایسه بشه به خاطر اینه در یک سگمنت هستن و قیمت مشابه دارن جی کلاس و اسکلید
        هروقت تونستی منطقی ثابت کنی ماشین پایین تری هستش یو ۸ اونوقت حرفتو قبول دارم حتی تایم نوربرگینگ ماشینای محبوبتم بلد نیستی

        اونکه لگن فکستنیه این رنو ۴ شکی درش نیس یا این مشخصات و پرفورمنس
        آمار فروش رنو ۵ و ۴ هم در میاد ببینیم چیکار کردن در قلب اروپا

        شما بمونید با لوگو رنوتون که دیگه فرمولو یک هم نیس و ته زورش تو خودرو سازی همین رنو رافال هستش که یه کراس اور ساده هستش
        رنو دیگه رنوی قدیم نیس فقط یه لوگو ازش مونده تعصبو بزارید کنار

        موافقم 3
        مخالفم 11
        1. Kiarash

          ۲۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (316 ديدگاه)

          سینا ما قبول داریم چین واقعا پیشرفت کرده ولی من ماشین باز نمیرم سراغ ماشینی که برقی باشه یا طراحیش مثل یخچال ساید بای ساید باشه من ماشین باز نمیرم سراغ خودرویی که هیچ اصالتی نداره و نمیرم سراغ خودروساز چینی که هیچوقت نمیتونه لذت سواری و مهندسی آلمانی و اروپایی رو داشته باشه بعد میگی شما بمونید با لوگوی رنو همون لوگو رنو می ارزه به کل خودروسازی چین

          موافقم 5
          مخالفم 4
        2. Sina_carshow

          ۲۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (206 ديدگاه)

          کل ماشینای جدید چینی توسط مهندسان و طراحان اروپایی ساخته شدن طراحان لامبورگینی و آئودی و بی ام و …
          مهندساش هم همینطور
          کی گفته لذت سواری نداره؟ اتفاقا چینی ها به لطف تعلیق نرمی که ماشینای اخیرشون داشته یکی از بهترین سواری هارو حتی بهتر از ماشینای گرونتر از خودش (حالا نه ماشین سه برابر قیمتش ولی مثلا بگیم ۵۰ درصد گرونتر ) میده به عنوان کسی که تست کردم تمام خودرو های چینی و غیر چینی رو میتونم با قاطعیت اینو بگم

          و اینم صد درصد مطمئن هستم قطعا یه چینی برقی تو محدوده قیمتی رنو ۴ قطعا لذت سواری بیشتری داره

          اصالت بی ارزش ترین ویژگی تو خرید خودرو هستش
          اینو من نمیگم آمار فروش ثابت کرده و امثال شما اولین کسایی هستید از چینی ها استقبال میکنید اصلی ترین دلیل هم قیمت نسبت به امکانات هستش
          از طرفی هم خوب شما یکم برید تحقیق کنید راجب هزینه های نگه داری و مصرف سوخت خودرو های محبوبتون وحشت میکنید چون مثلا تو امارات بنزین لیتری به پول ما ۴۵ هزار تومنه با هر درآمدی عدد زیادیه
          این موضوع اصالت نه فقط خودرو بلکه تو همه لوازم این همه از اصالت نوکیا و اچ تی سی و سونی گفتیم چی شد؟ این همه سامسونگ رو مسخره کردیم یا شیائومی رو الان جایگاه اونارو نگا کجا هستن
          بازار بی رحم تر از این حرفاست اصالت حالیش بشه مدیر با لیاقت نباشه تحقیق و توسعه زیاد نباشه شرکت سرنوشتش کنار رفتن از رقابته
          دوست ندارم رنو با این خودرو های خنده دار اخیرش هم اسم رنو ۴ و ۵ رو خراب کنه هم به شرکت خودش آسیب بزنه واقعا نامید شدم از این ماشین

          لوگو رنو میارزه به کل صنعت چین؟ این چه حرفیه الان رنو مثلا چیکار کرده اینجوری تعصبشو میکشی اینم رنو نه برند بزرگی مث تویوتا و لکسوس، مخصوصا با این خراب کاری های اخیرش تو اتحادش با نیسان که همه میخوان از هم جدا شن نیسان آیندش بهتر شه
          رنو اگر کاری بلده بکنه اول با نیسان یه پروژه بزرگ استارت بزنه و اون آلپاین رو از وضعت ضرر دهی نجات بده
          الان جگوار و لندرور برا بقاشون دارن از پلتفرم‌های چری استفاده می‌کنن اونم چری نه مثلا بی وای دی
          از اونور مزدا با چانگان همکاری میکنه
          ولوو و لوتوس و اسمارت از پلت فرمای جیلی استفاده می‌کنن
          واقع بین باش چین تو ۵ سال اخیر ۸۰۰ درصد رشد صادرات و فروش داشته تو حوزه خودرو

          موافقم 6
          مخالفم 7
  6. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2569 ديدگاه)

    طراحی رترو خود اینه خیلی ساده هست همینه که عالیش میکنه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. علی منصوری

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    هم این قشنگه هم اون رنو 5 جدیده ،خیلی شبیهن، سیاست جالبیه و فک کنم حریف قدری تو سگمنت خودشون باشن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. mickeyy

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    این هم خیلی خوبه به خصوص سقفش که جالبه اما رنو 5 جدید رو ترجیح میدم اون فوق العادست. دلم میخواد یدونه رنو 5 جدید داشته باشم واسه شهر ازش استفاده کنم. یدونه هم لکسوس LX داشته باشم واسه دور دور و گشت و گذار آخر هفته و سفر و جاده

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. GRAND KOLEOS 3.5 V6 AWD

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کاش با یک انجین تنفس طبیعی 2.5 لیتری
    و یک باتری
    به صورت هایبرید خفیف هم تولید میشد
    برای بازار خاورمیانه و آمریکا
    هم رنو 4 هم رنو 5

    موافقم 11
    مخالفم 3
  10. net

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3333 ديدگاه)

    چینی شده

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا