رنو

آلپین A310 جدید؛ رقیب پورشه 911 در سال 2028

شرکت آلپین فرانسه در حال توسعه خودروی جدید A310 برای رقابت با پورشه ۹۱۱ در سال‌های آینده است.


خودروی اسپرت و برقی آلپین A310 از آرایش کابین ۲+۲ استفاده خواهد کرد تا رقیبی برای محصولات پورشه، مازراتی و لوتوس باشد. فرانسوی‌ها از این خودرو به عنوان نماد خودروهای اسپرت آینده نام می‌برند. A310 برقی در سال ۲۰۲۸ و به عنوان پرچم‌داری بدون آلایندگی تولید خواهد شد؛ اما سبد محصولات جدید آلپین شامل هاچبک اسپرت A290 و همچنین A390 به عنوان رقیب تسلا مدل Y خواهد بود. از طرف دیگر نسل بعدی A110 با قوای محرکه برقی نیز به دو صورت کوپه و روباز تولید خواهد شد تا جانشین مدل فعلی درون‌سوز شود. قرار است تولید A110 فعلی اواخر سال جاری میلادی به پایان برسد.

تکمیل کننده سبد محصولات آلپین تا قبل از پایان دهه جاری میلادی سه خودروی برقی دیگر خواهد بود که طبق خبرها در کلاس E قرار خواهند گرفت تا به این ترتیب فرانسوی‌ها بتوانند وارد بازار آمریکا شوند. A310 جدید نام خود را از کوپه چهارنفره دهه ۷۰ میلادی گرفته است. این خودروساز از خودروی موردبحث به عنوان جانشین کاربردی‌تر A110 برقی جدید نام برده است. چنین رابطه‌ای را بین پورشه ۷۱۸ کیمن و ۹۱۱ نیز می‌بینیم و رئیس آلپاین هم می‌خواهد موفقیت ژرمن‌ها را تکرار کند. بروس پیلارد مدیر بازاریابی آلپین قبلاً گفته بود:

A110 سقف تولید محدودی دارد زیرا خودرویی دو نفره است و ما می‌دانیم که اضافه کردن دو صندلی دیگر تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

نقطه فروش کلیدی برای آلپین A310 جدید وزن پایین آن خواهد بود که استفاده از پلتفرم پرفورمنس جدید APP چنین چیزی را میسر می‌کند. این معماری ماژولار اولین بار در A110 برقی سال آینده بکار خواهد رفت، پلتفرمی که به‌طور انحصاری برای خودروهای اسپرت و برقی آینده شرکت توسعه می‌یابد. مدل‌های عادی‌تر همچون A290 و A390 از نسخه‌های دیگر پلتفرم‌های موجود گروه رنو استفاده خواهند کرد. لوکا دی مئو مدیرعامل گروه رنو مدعی است پلتفرم APP باعث خواهد شد A110 برقی سبک‌تر از خودرویی قابل‌مقایسه با پیشرانه درون‌سوز باشد. این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که A110 از باتری‌های سنگین‌وزن استفاده خواهد کرد. برای یادآوری باید گفت A110 فعلی با وزن ۱۱۰۲ کیلوگرم جزو سبک‌ترین خودروهای تولید انبوه دنیاست.

نوآوری‌هایی همچون هدایت گشتاور فعال هم به کار گرفته خواهند شد تا خودروی جدید آلپین دینامیک سواری محصولی سبک‌وزن را داشته باشد. فیلیپ کریف مدیرعامل آلپین که به خاطر مسئولیت‌های مهمی در توسعه خودروهای اسپرتی همچون فراری ۴۵۸ و آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو شناخته می‌شود اظهار داشته آلپین به تولید A310 متعهد است و اصول دینامیکی همچون چابکی را همچنان در آن حفظ خواهد کرد. پیلارد نیز خاطرنشان ساخته چنین اقداماتی برای تبدیل A310 به نماد خودروهای اسپرت آتی ضروری خواهد بود. پرفورمنس قابل‌توجه هم جزو دیگر ویژگی‌های کلیدی A310 خواهد بود. این خودرو از سه موتور برقی، یک موتور در جلو و دو موتور در عقب استفاده خواهد کرد. شاسی‌بلند جدید A390 نیز چنین طرحی خواهد داشت. قوی‌ترین خودروی تاریخ آلپین فعلاً A110 R با ۳۴۵ اسب بخار قدرت است اما مدل‌های اسپرت آینده احتمالاً از این رقم عبور خواهند کرد تا صفر تا صد بسیار بهتری داشته باشند. البته آنتونی ویلجین مدیر طراحی شرکت اخیراً اظهار داشته خودروهای جدید آلپین فقط به رانندگی اهمیت نخواهند داد و جنبه‌های دیگر را نیز در نظر خواهند داشت.

A310 جدید از نظر بصری نمای جلوی شبیه A390 خواهد داشت. قبلاً پیش‌نمایش این شاسی‌بلند به‌صورت مفهومی انجام شده تا زبان طراحی نوین آلپین به دنیا نشان داده شود. در این خودرو از نوار نورانی متمایز، دماغه‌ای تیز و تیغه مرکزی برگرفته از خودروهای لمان استفاده شده است. نکته جالب اینکه حین فعال بودن سیستم هدایت گشتاوری، چرخ‌های آلپین A390 نور آبی پخش می‌کنند. این ویژگی می‌تواند در A310 نیز دیده شود چراکه فرانسوی‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای جذاب‌تر کردن محصولات خود هستند. البته برخلاف دیگر خودروهای برقی راننده محور همچون هیوندای آیونیک ۵ N، آلپین A310 از صدای مصنوعی پیشرانه و یا دیگر ترفندهای مشابه استفاده نخواهد کرد. مدیرعامل این برند قبلاً به رسانه‌ها گفته بود خودروهای برقی جدید صدایی شبیه پیشرانه‌های درون‌سوز نخواهند داشت. او گفته است:

چنین چیزی واقعی نیست و واقعاً تقلبی به نظر می‌رسد. ما چیزهای فیکی همچون صدای مصنوعی را دوست ندارم.

احتمالاً آلپین A310 جدید دارای صدای متمایز موتورهای برقی خواهد بود چیزی که در هاچبک A290 نیز دیده می‌شود. مدیر آلپین می‌افزاید:

ما می‌توانستیم چیزی مشابه را در خودروی خود بکار ببریم چراکه چنین کاری بسیار راحت است.

توضیح: تصاویر به رندرهای دیجیتالی و غیررسمی آلپین A310 تعلق دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3830 ديدگاه)

    واکنش پورشه: چیز…. جدی میفرمایید؟
    اعتماد به نفس فرانسوی ها رو اگه درخت داشت هر ماه موز میداد اونم تو سیبری

    موافقم 30
    مخالفم 14
  2. کورش

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    رقیب پورشه ۹۱۱ 🤣🤣🤣

    موافقم 19
    مخالفم 13
  3. Khosrow

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2351 ديدگاه)

    طراحـی اینقـدر بی هویتـــ؟ ترکیبهـ خطوطـ نرمــ و شارپـــ چـی میگهـ / لوتوس الیـزهـ و پورشهـ 718 و اندکی فـراری رومــا / اینهمهـ همــ ادعـا ..

    موافقم 3
    مخالفم 19
    1. علی Shelby

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (658 ديدگاه)

      چی بگم اصلا بهم نمیخورن
      هر چی میریم جلوتر چیزای عجیب تری میبینیم

      موافقم 5
      مخالفم 10
  4. مزدک

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    درباره ی این طرح ها که نمی شه نظر فنی ابراز کرد! چون که توی پانوشت متن اعلام شده؛ رندرهای آزاد هستن و هیچکدوم طرح اصلی نیستن. اما اگر با توجه به سوابق آلپین بخوایم شرایط رو در نظر بگیریم، مدل های کلاسیک آلپین، مثل A110، A310، A610 و GTA، پایه های بسیار مناسبی هستن برای طراحی رترو. اگر نسخه ی تولیدی جدید A110 رو هم در نظر بگیریم (جدای از مباحث فنی ش، که البته کاملا در کلاس خودش قابل دفاع هست، صرفا از منظر طراحی)، یکی از زیباترین رتروهای تولید شده هست، که اتفاقا مصداق برداشت شده ی طراح ش از نمونه ی کلاسیک، کاملا منطقی و متدیک انجام شده (بر خلاف خیلی از طراحی های رترو، که یا زیاد از حد کپی مدل های کلاسیک می شن، و اغلب رستوماد هستن، یا اونقدر توی روند تکامل طراحی دستمالی می شن، که دیگه ارتباط معناداری با نمونه ی کلاسیک شون ندارن). پس هم نمونه ی کلاسیک قابل بازطراحی در مدل های کلاسیک آلپین موجود هست، هم سابقه ی بازطراحی موفق در این مجموعه وجود داره. حالا دیگه باید دید که آلپین، و مجموعه ی مدیریت رنو از این پتانسیل موجود بهره مند می شن، یا اونقدر فرانسوی بازی درمیارن، که؛ …اصل ناپیدا و مشتاقان بی نصیب گردند.
    اما در مورد رقابت با پورشه ۹۱۱؛ خیلی ها قبلا این خیال خام رو داشتن، اما در حد همون خواب و خیال باقی مونده! ۹۱۱ با زیرساخت؛ انجین باکسر درونسوز، اصیل ترین طراحی آلمانی قابل تصور، تعادل بی تکرار بین طراحی، کیفیت و کارآیی، و پشتوانه ی عظیم رزومه ی فنی دسترس ناپذیر خاندان معظم “فردیناند پورشه و پسران”، تبدیل به متر و معیار واژه ی اسپورت در صنعت خودرو شده. یک خودروی الکتریکی؛ هرچقدر هم کامل و بی نقص، حداقل تا پنجاه سال دیگه (که شاید از کارایی اسپورت های با موتور درونسوز، فقط خاطرات تکراری پدربزرگ ها، که هیچ نوه و نتیجه ای حال و حوصله ی دوباره شنیدن شون رو نداره، باقی بمونه؛ البته فقط شاید…)، توان رقابت با ۹۱۱ و هم رده های معدود اون رو نخواهد داشت.
    آلپین می تونه اسپورت ساز رمانتیک/نوستالژیک بسیار خوبی باشه، که فعلا هست، اما اگر بخواد وارد بازی رقابت با بزرگان و نام های افسانه ای شاخه ی اسپورت خودروسازی بشه، پشتوانه ی تمام ثروت عظیم و بی پایان مجموعه ی رنو/سامسونگ هم که خرج این ایده بشه، حتی به فرض تولید یک محصول واقعا قابل رقابت، بخاطر عدم پذیرش ذهنی بازار، و فقدان میراث قابل تأمل در ساخت خودروهای قهرمان (با احترام به تمام سوابق غنی موتور اسپرت رنو در مسابقات فرمولا و لمان و…)، نمی تونه به موفقیتی چشمگیر (که هیچ! حتی یک تجربه ی نتیجه بخش که ارزش استمرارش رو توجیه کنه) تبدیل بشه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. صامورایی

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    اگه لوتوس تو اوج بود در بهترین حالت رقیب هم میشدند اما رقابت با پورشه خیلی خوش خیالیه
    یاد این برقیای چینی افتادم که هرکدوم رونمایی میشدن یه عده میگفتن رقیب سختی برای تسلائه درحالیکه بی سروصدا محو میشدن همشون،،

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. Titanium

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (260 ديدگاه)

      بالاخره یه حرف حق زدی صامورایی

      موافقم 1
      مخالفم 2
    2. قنداقی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (851 ديدگاه)

      داداش چه خوش خیالی بگی یا نه بازم رقابت میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. Aj23

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    رقابت با پورشه؟
    A290رقیب تسلا مدلY؟
    وزن پایینی داره باید دید چه پایداری از خودش نشون میده!
    آلپین پتانسیل ساخت خودرویی با چنین مشخصاتی رو داره اما گمان نکنم انتخواب خریداران این خودرو باشه!
    درکل موفقیت این خودرو به عوامل زیادی بستگی داره مثل قیمت گذاری و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا