آلپاین A110 کنونی نام و شکل ظاهری خود را از بهترین و مشهورترین محصول تاریخ این شرکت کوچک فرانسوی گرفته است اما آلپاین در طول تاریخ خود محصولاتی غیر از A110 دههٔ ۶۰ و ۷۰ میلادی هم تولید کرده است. شاید در مورد مدل GTA و نسخهٔ تکاملیافتهٔ آن یعنی A610 شنیده باشید که آلپاین آنها را در دهههای ۸۰ و ۹۰ برای رقابت با پورشه ۹۱۱ معرفی کرد اما بین A110 قدیمی و GTA مدلی بنام A310 هم تولید شد که نهتنها این روزها فراموش شده است بلکه در همان زمان معرفی و تولید هم چندان موردتوجه قرار نگرفت.
گویا فراموشی و نادیده گرفته شدن از همان در سرنوشت A310 بوده است زیرا این خودرو در سال ۱۹۷۱ در همان نمایشگاه ژنوی رونمایی شد که لامبورگینی کانتاش برای اولین بار در آنجا به جهانیان رخ نشان داد. همچنین آلپاین پس از معرفی A310 همچنان به استفاده از همان A110 قدیمی در مسابقات رالی ادامه داد و درحالیکه A310 جدید به بازار آمده بود، این A110 قدیمی بود که در رالی مونتکارلوی سال ۱۹۷۳ قهرمان جهان شد. بااینحال، طراحی زیبای گوهای شکل A310 در مقایسه با خودروهای جعبهای شکل دههٔ ۷۰ جذابتر به نظر میرسید و آزمایشکنندگان نیز از هندلینگ خوب آن تعریف کردند.
البته با توجه به اینکه A310 زیر پوستهٔ فایبرگلاسی خود از همان شاسی A110 استفاده میکرد و پیشرانهٔ آنهم مثل سلف خود در عقب نصب شده بود، هندلینگ خوبش تعجبی نداشت. متأسفانه اما نمونههای اولیهٔ A310 بهاندازهٔ پورشه ۹۱۱ قیمت داشتند درحالیکه از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر رنو با تنها ۱۲۵ اسب بخار قدرت استفاده میکردند. البته این کوپهٔ فرانسوی به لطف آئرودینامیک خوب خود میتوانست به حداکثر سرعت مناسب ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما شتاب صفرتاصد ۸.۶ ثانیهای آن اصلاً سریع نبود.
بااینحال، آلپاین در سال ۱۹۷۶ تصمیم به رقابت مستقیم با پورشه ۹۱۱ گرفت. بدین منظور اصلاح طراحی بیرونی A310 به «رابرت اوپرون» سپرده شد یعنی طراح فرانسوی مشهوری که خودروهای خیرهکنندهای مثل سیتروئن GS و SM را در کارنامهٔ خود داشت. همچنین مهندسین آلپاین که پس از تصاحب این برند توسط رنو حالا زیر چتر این خودروساز بزرگ فرانسوی قرار گرفته بودند، A310 را به یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 جدید مجهز کردند. این موتور حاصل پروژهٔ مشترکی بین پژو، رنو و سیتروئن بود و به همین دلیل نام PRV برای آن انتخاب شد که از حرف اول نام سه خودروساز مذکور گرفته شده بود.
با این موتور جدید، قدرت A310 به ۱۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد و گشتاور نیز با بهبود چشمگیری از ۱۳۳ نیوتن متر به ۲۰۳ نیوتن متر رسید. به لطف این نیروی بیشتر، شتاب صفرتاصد حالا به ۷.۲ ثانیه رسید و حداکثر سرعت هم به ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت افزایش یافت. این اعداد برای رقابت با ۹۱۱ پایهٔ اواسط دههٔ ۷۰ کافی بودند. درنتیجهٔ این تغییرات، فروش A310 افزایش یافت اما این کوپهٔ فرانسوی امروزه خودروی نسبتاً کمیابی است.
حال یک دستگاه A310 شش سیلندر مدل ۱۹۸۰ برای فروش گذاشته شده است. این خودرو در سال ۲۰۰۴ در انباری در آلمان پیدا شد و برای بازسازی به بریتانیا فرستاده شد. باشگاه مالکان آلپاین تخمین میزند که این خودرو یکی از تنها ۲۰ دستگاهی باشد که از A310 باقیمانده است. این ماشین که در بیرون به رنگ آبی الکتریک است و صندلیهای آن مجدداً تودوزی شدهاند، روی رینگهای ۱۵ اینچی دوقسمتی منحصربهفردی قرار گرفته است و نزدیک به ۷۸ هزار کیلومتر کارکرد دارد. هرچند شاید آلپاین A310 اعتبار یا ارزش یک پورشه ۹۱۱ را نداشته باشد اما قطعاً بخش جالبی از تاریخ خودروهای اسپرت فرانسوی محسوب میشود.
امیرشایان فرازی
۲۴ تیر ۱۴۰۱۹۱۱ به این: بکش کنار گوگولی
elman
۲۴ تیر ۱۴۰۱جواب ۹۱۱ : گاز ورمه
holbay با کاربرات ۴ دهنه
۲۴ تیر ۱۴۰۱آقای امیر دهقان جوری مقاله رو تایپ کردی انگار این منظور رو داری که این رقیب پورش ۹۱۱ نبوئده در صورتی که رقیب بوده و برخی مالکین پورشه این روئ هم مالک بودن
علی
۲۵ تیر ۱۴۰۱آلپاین خطاب به 911: میخواهم رقیب تو باشم 911 در جواب میتوانی رقیب این باشی
Reza Waffen SS
۲۵ تیر ۱۴۰۱هنوزم که هنوزه خیلیا تو تخیلاتشون خودشونو رقیب 911 میدونن
amir
۲۵ تیر ۱۴۰۱عالیه
رامتین
۴ مرداد ۱۴۰۱رنو بیخیال شو. وقتتو با پورش صرف نکن!