شرکت سروش دیزل برای پیشفروش رنو آرکانا آماده میشود. این محصول، یک کراساور اسپرت ساخت کره جنوبی است و احتمالا با برند متفاوت از رنو وارد ایران خواهد شد.
تاریخچهی حضور رنو در ایران، بیش از هر برند دیگری است و در واقع ورود اولین خودروی تاریخ کشورمان توسط مظفرالدین شاه از بلژیک، کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر میگیرد. علاوه بر این، سالهای زیادی پس از پیروزی انقلاب هم مدل رنو ۵ در کنار پیکان، تنها گزینهی قابل انتخاب برای مردم بود و طبیعتا به یک نوستالژی تبدیل شد.
پس از دو دهه حضور رنو ۵ به عنوان یک خودروی ارزانقیمت و کوچک در بازار ایران، فصل جدید همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی، همراه مگان و لوگان (تندر۹۰) شروع شد. این خودروها از دههی هشتاد خورشیدی به ایران وارد و مونتاژ شدند. طبیعتا، مگان مونتاژ ایران با بدنهی بزرگتر و پیشرانههای متنوع در مقایسه با لوگان (L90) جذابیت زیادی برای مردم کشورمان داشت و باتوجه به بازار انحصاری و کاملا بستهی خودروهای وارداتی، پرفروش شد.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
یکی از استراتژیهای خاص رنو در سالهای اخیر، استفاده از مدلهای مختلف مگان برای دیگر محصولات این برند است. هرچند تنها نسخهی رسمی مگان در کشورمان، نمونهی ساخت پارسخودرو محسوب میشود؛ خودروهای اسکالا و فلوئنس هم به نوعی با بدنه و تجهیزات نسل سوم مگان عرضه شدند، اما با قیمتی پائینتر در بازارهای غیر اروپائی حضور داشتند. این شرایط تا حدودی برای آرکانا نیز وجود دارد.
آرکانا از پلتفرم CMF-B HS مشابه CMF-C رنو مگان استفاده میکند. طول بدنهی آرکانا از مگان صندوقدار جدید، کوتاهتر است و نمیتوان این کراساور را نسخهی قدبلند مگان حساب کرد. از سویی دیگر، معرفی آرکانا در سال ۲۰۱۹ نشان داد، طراحی بیرونی و تجهیزات فنی این خودرو، تفاوت چندانی با نسخههای پایه از مگان ندارد.
هماکنون، آرکانا فقط در کره جنوبی و ازبکستان مونتاژ میشود. نمونهی وارداتی برای ایران هم، ساخت کره و شرکت رنو -سامسونگ است. آرکانا در سراسر اروپا، شرق آسیا، استرالیا و امریکای جنوبی فروخته میشود.
طراحی بیرونی و نمای بدنه رنو آرکانا
مشابه بسیاری دیگر تولیدات رنو، چراغهای اسپرت با روشنایی روز C شکل در نمای روبرو دیده میشوند که برای مخاطب ایرانی که رنو کولئوس و تالیسمان را میشناسد، تکراری است. در عقب هم، پیوستگی چراغها با برآمدگی لبهی صندوق، زبان طراحی سالهای اخیر رنو را تاکید میکند.
ادوات کروم جلوپنجره و خطوط عمیق روی کاپوت، ترکیبی از حس لوکس و اسپرت برای آرکانا ارایه میدهند. بخش بزرگی از سپر و نمای اصلی، دارای پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت است؛ اما این شرایط، چندان توی ذوق نمیزند. حجمدهی بدنه در نمای جلو و خصوصا دماغه، آرکانا را انتقامجو و آیرودینامیک نشان میدهد.
در نمای جانبی، حالت کوپه به خوبی دیده میشود. این مورد برای علاقهمندان بیامو X4 جالب خواهد بود و باعث تفاوت آرکانا با غالب کراساورهای موجود در ایران خواهد شد. بدون شک، آرکانا در میان دیگر تولیدات رنو، محصولی اقتصادی محسوب میشود و به همین جهت، ادوات پلاستیکی بیشتری نسبت به مگان دارد. این موضوع در قاب گلگیرها و فریم پنجرهها دیده میشود. حتی رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم نیز، ترکیب رنگ سیاه دارند.
آرکانا در نمای پشت، متفاوت از مگان سدان، شیشهی کشیده تا لبهی صندوق ارایه میکند و خودرویی فست بک (مشابه زانتیا) است. با این شرایط، شیشهی عقب همراه درپوش صندوق، جابهجا میشود تا دسترسی کاربران برای حمل بار، بهبود یابد. چراغ عقب، تفاوت چندانی با مگان ۲۰۲۰ ندارد اما حجمدهی بدنهی آرکانا، سادهتر است و جذابیت کمتری برای مخاطب ایجاد میکند. همچنین بخش بزرگی از پایین سپر، پلاستیک سیاه دارد.
ابعاد رنو آرکانا شامل طول ۴,۵۷۰ و عرض ۱,۸۲۰ و ارتفاع ۱,۵۷۶ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۷۲۰ میلیمتر میشود. سقف این خودرو در مقایسه با کراساورهایی مثل چری X55 و X33، پایینتر است اما به دلیل بهرهمندی از بدنهی کشیدهتر، صندوق جادارا و کابین راحت فراهم میکند.
طراحی داخلی و نمای کابین رنو آرکانا
فرمان، داشبورد و کلیدهای پرشمار در آرکانا، فضای بههم ریخته و شلوغ را تداعی میکنند که متفاوت از سبک طراحی مدرن است. ادوات پلاستیک مشابه فیبرکربن،دستهی دندهی بزرگ، تزئینات نارنجی یا نقرهای و فرم خروجیهای هوا نیز، چندان جالب به نظر نمیرسند.
مدلهای سفارشی آرکانا، پنل پشت فرمان دیجیتال و نمایشگر لمسی ۷ اینچ دارند. چیدمان این تجهیزات، یکی از دیگر از نکات عجیب در فضای داخلی آرکانا محسوب میشود. همچنین سه کلید گردان برای تهویه مطبوع، مشابه خودروهای چینی هستند.
سطح داشبورد، پلاستیک سخت ارزانقیمت دارد. داخل تودریها نیز کمبود مواد نرم و مبله احساس میشود. مدلهای پایه، فاقد پوشش چرم برای صندلیها هستند و فقط در نسخههای سفارشی، چرم مصنوعی فرمان و صندلی وجود دارد. از سویی دیگر، فرم اسپرت استخوانی فرمان، ترمز دستی دکمهای الکتریکی (غیر اهرمی) و استارت دکمهای، نکات مثبت در کابین آرکانا محسوب میشوند.
آرکانا چندان عریض نیست اما به دلیل کشیدگی بدنه، فضای بسیار خوب برای جلوی زانوی سرنشینان جلو و عقب فراهم میکند. البته شیب سقف و فرم کوپه باعث میشود افراد بلند قد روی صندلی عقب، فاصله ناچیز سر تا سقف داشته باشند و هنگام عبور از دستاندازها، با مشکل مواجه شوند.
آرکانا در حالت استاندارد، ۴۸۰ لیتر فضای بار دارد و از این نظر، یکی از بهترین کراساورهای کلاس کوچک است. صندلیهای عقب این خودرو، کاملا تخت میشوند و ۱۲۶۳ لیتر برای حمل بار، فراهم میکنند. سبک طراحی آرکانا به گونهای است که دو نفر با حدود قد ۱۶۰ سانتیمتر میتوانند از فضای پشت صندلیهای جلو برای خواب استفاده کنند.
پیشرانه و تجهیزات فنی رنو آرکانا
دو نوع محرک برای آرکانا در بازار جهانی وجود دارد. در ایران، فعلا مدل پایه مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱/۳ لیتر توربوشارژ وارد شده است. این نمونه، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. آرکانا با گیربکس ۷ سرعته خودکار دبل کلاچ، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. آرکانا با وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم، میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
مدل هیبرید، از ترکیب موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت آرکانا هیبرید همراه گیربکس CVT، حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد که برای مصرفکنندگان اروپایی، جذاب است. این مدل با یک سوختگیری، هزار کیلومتر مصافت را طی میکند.
آرکانا صرفا با سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو تولید میشود. نسخهی ۱/۳ لیتر توربو هیبرید ساده (Mild Hybrid) نیز در انگلیس عرضه شده تا اندکی مصرف سوخت کمتر با شتاب و قدرت مشابه آرکانا استاندارد فراهم کند.
قیمت رنو آرکانا در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران
در استرالیا رنو آرکانا مونتاژ کره مشابه آنچه در ایران دیده شده، وجود دارد. این خودرو با پیشرانه ۱/۳ لیتر توربو، گیربکس خودکار، نمایشگرهای داخل کابین و تایرهای ۲۱۵ میلیمتر به قیمت معادل ۲۵ هزار دلار امریکا فروخته میشود. با این شرایط، هزینهی خرید رنو آرکانا برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود.
برند مشهور، کیفیت مونتاژ کره جنوبی، قطعات فنی ساخت نیسان و رنو با استاندارد جهانی، همراه طراحی قابل قبول و ظاهر جذاب، نکات مثبت رنو آرکانا هستند. قیمت این خودرو در ایران، مشابه چری تیگو ۸ دو دیفرانسیل است که ابعاد بزرگتر و پیشرانهی قویتر با شتاب بهتر فراهم میکند اما، بسیاری از افراد متمول جامعه، نشان تجاری رنو یا حتی رنو- سامسونگ کرهجنوبی را ترجیح میدهند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ دی ۱۴۰۲به قول استاد جواد خیابانی: شهروند استرالیا، بین رنو آرکانا و چری تیگو 8، تویوتا راو 4 انتخاب میکنه
۲۵ دی ۱۴۰۲بازم معرفت داشت بهونه نیورد
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۲فکر میکنم دوران راهنمایی بودم که گفتن یه ماشین از رنو میخواد بیاد جایگزین پیکان با قیمت پیکان ( حدود ۴ تا ۵ میلیون )!
گذشت و گذشت تا اینکه با سه تیپ با نام تندر ۹۰ منتاژ شد از ۹ تا ۱۴ میلیون تومن و باقی ماجرا تا امروز !
اما قضیه آرکانا !!!
یادمِ زمانی که این خودرو توسط رنو معرفی شد ، رسانههای ایران گفتند این خودرو قرار بیاد ایران و مرکز تولیدش کارخانهای احداثی از طرف رنو در شهر ساوه باشه جهت منتاژ و عرضه در ایران و صادراتش به دیگر کشورها ، اما جالبش میدونید کجا بود !!!!!!
اونجا که نمایندگان زحمتکش و مسئول و دلسوز و همیشه در صحنه جو درست کردند و با هوچیگری شروع به تخریب شرایط کردند و در آخر اجازه چنین کاری به رنو ندادند (((( البته امروز میفهمم چرا ؟؟؟ چون چین از قبل همه چیز را داشت آماده میکرد تا خودش باشد و خودش تنها و یکتنه لگنسازی ایران را به دست بگیره و موفق هم شد )))) !
ما مردم ایران بدبختیم به هزاران دلیل !
ولی از طرفی هم خوشبختیم به یک دلیل که مثل آب تو هر ظرفی بریزنمان شکل میگیریم و خم به ابرو نمیاریم و این در دنیا بیهمتاست !
اینو مطمئن باشید این خودرو بیاد ایران ، حداقل ۳/۵ میلیارد قیمت میخوره به بالا تا ۵ میلیارد !
چرا فکر میکنید مدیران خودرو اجازه میده رقیبی بیاد با برندی مُعتبر تا واسش شاخ بشه !
البته من نمیدونم چرا الان دو سال شده هی واردات واردات میکنند اما از تمام این خودروهایی که هروز شوآف اومدن میکنند تنها یک کرولا در خیابان دیدم ، پس کجان این نوعروسانِ وَرپریده که پدر همه رو درآوردن با اومدنشون ، خبر مرگشون بیاد با این اومدنشون !
Dark Knight
۲۵ دی ۱۴۰۲آقای اشتری این x4 مناطق محروم هست 😂🙌
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۲البته یه جور دیگه هم میشه گفت :
آهاااای مناطق محروم ( ایرانو میگم ) ، این X4تون هست ، میخواید بخواید ، نمیخواید هم به جهنم باز مجبورید که بخواید 😂🤦♂️!
NAVID@@98
۲۶ دی ۱۴۰۲من همین رنو آرکانا رو به چینی ها ترجیح میدم 😉
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ دی ۱۴۰۲برای ایران، گیربکس اتوماتیک 7 دنده انتخاب شده
رامتین
۲۵ دی ۱۴۰۲خودروی خوبیه. موتور 1.3 هم فکر کنم مرسدس همکاری کرده. نسخه 155 اسبی هم این موتور داشت. کلا مورد قبوله. البته همچنان تمایل داشتم تالیسمان فیس لیفت توسط سامسونگ عرضه بشه.
۲۵ دی ۱۴۰۲برو سپراشو چراغاشو از دوبی بخر بیار وصل کن 😐
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ دی ۱۴۰۲تا جایی که من اطلاع دارم موتور رنو آرکانا ساخت نیسان هست. همکاری فنی با مرسدس اطلاع ندارم
اما موتور 1/3 لیتر توربو برای نیسان قشقایی و نیسان جوک، چند ساله استفاده می شه کیفیت بسیار خوبی هم داره
۲۵ دی ۱۴۰۲قشقایی ۲۰۲۳ هم گزینه خوبی هست
البته اگه قیمتش تو ایران اندازه حجم موتورش باشه
یعنی ۱/۳ میلیارد
فروش خوبی داره تا اینکه ۵ یا ۶ میلیارد به فروش برسه تو بازار
که البته حتی ۱۰ میلیارد هم باشه باز میخرن بعضیا
parhamiof
۲۵ دی ۱۴۰۲1.3 میلیارد؟؟؟😂😂😂😂
آریزو 6 پرو 1.4 عه😂
۲۶ دی ۱۴۰۲😭😭😭
net
۲۵ دی ۱۴۰۲اولین بار بی ام و سال ۲۰۰۶ با تولید x6 کلاس جدید ماشین اختراع کرد به نام کراس اور کوپه زشت. عقب ماشین های کراس اور کوپه ستون سقف شیشه عقب که کوتاه میشه خیلی بد هست
Amirreza.M
۲۵ دی ۱۴۰۲تو ۲۷۷۶ تا کامنتت با یکیش هم نظرم اونم زشت بودن کراس اوور کوپه هست و حتی ناکارآمد بودنش البته به نظر من صرفا زشت تر از کراس اوور های معموله وگرنه خیلی بد هم نیست
net
۲۵ دی ۱۴۰۲کراس اور قشنگه من خودم طرفدار کراس اور هستم
Amirreza.M
۲۵ دی ۱۴۰۲بله من هم همینو میگم کراس اوور های معمول زیبا و کاربردی هستن
البته بین کراس اوور و سدان احتمال خیلی زیاد سدان رو انتخاب میکنم
net
۲۵ دی ۱۴۰۲نوشتی وگرنه کراس اور کوپه خیلی بد هم نیست، کاری به خوب بودن و مسائل فنی کراس اور کوپه ندارم منظورم طراحی بد عقب و طراحی بد شیشه عقب کراس اور کوپه هست. کراس اور و سدان جز پرطرفدارترین و محبوب ترین کلاس بندی ماشین ها هستند و کراس اور و سدان دو دسته متفاوت پرطرفدار هستند و من خودم طرفدار دسته کراس اور و سدان هستم مثلا در حیاطم دوست دارم هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ طراحی داخلی و بیرونی رنگ مشکی و هیوندای ازرا نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ طراحی داخلی و بیرونی رنگ مشکی باشه
net
۲۵ دی ۱۴۰۲ویرایش
ازرا گرنجور
۲۵ دی ۱۴۰۲کراس اسپرت قشنگ هستن ولی بعضیاشون
مثلا X6 مدل ۲۰۱۲ یه اشغاله اصلا قیافش رو قبول ندارم
ولی X6 مدل ۲۰۲۲ رو قبول دارم
امیدوارم مدل ۲۰۲۲ X6 هم بیارن تو لیست وارداتیا البته X6 نشد X1
یا بی ام و ۳۳۰ ۲۰۲۴ رو بیارن
۲۵ دی ۱۴۰۲منظورم X62024 بود😐
۲۵ دی ۱۴۰۲انتظار دارم یه شاستی بلند تویوتا رو هم بیارن انشالله شما هم دعا کنید انشالله میارن🤲🏿🙏🏿📿
۲۵ دی ۱۴۰۲مثلاً تویوتا فورچونر رو بیارن
۲۵ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/Cars-10-5.jpg
سری ۷۰ هم خوبه
TRD
۲۵ دی ۱۴۰۲سری ۷۰ و پاترول خوب نیستن . عالین .
۲۶ دی ۱۴۰۲یه نفر دیس میده همه میدن 🤣🤣
Zahid AMG. 2005
۲۵ دی ۱۴۰۲خیلی ماشین خوبی هست
parhamiof
۲۵ دی ۱۴۰۲این ماشین اگر با قیمت مناسب وارد کشور بشه میشه قاتل کراس اوورای چینی.
حداقل بخاطر برندش فروش خوبی میتونه داشته باشه.
اگه با قیمت حدود 1.5 بیاد تو بازار میشه رقیب تیگو 7 پرو مکس که من خودم تو این رنج قیمت رنو آرکانا رو ترجیح میدم.
البته خیلی بعیده برچسب قیمتی 1.5 بخوره تو مقاله هم گفته شد میره بالای 2 میلیارد
ElNino
۲۵ دی ۱۴۰۲نزدیکای ۳ میل قیمت میخوره .
۲۵ دی ۱۴۰۲باید بین تیگو ۸ پلاگین هیبرید و این یدونه رو انتخاب کنیم
انتخاب سخت شد
برند و کیفیت و دوام یا آپشن و پر بودن نمایندگی و قطعات ؟؟
Mani
۲۵ دی ۱۴۰۲قطعات و تیگو ۸؟
خنده دار بود
Puriya
۲۶ دی ۱۴۰۲تالیسمان ۳ و نیم میلیارد
حالا این چجور میدن ۱.۵ برادر من
NAVID@@98
۲۵ دی ۱۴۰۲طراحیش مناسبه این خودرو امیدوارم مشکلات قیمت ها و مسائل شرایط بازار خودرو ایران حل بشه و محصولات متنوع بیشتر وارد بازار بشه و دست مردم در انتخاب خودرو باز باشه👍
H2
۲۵ دی ۱۴۰۲مدل هیبریدش باید میومد
parhamiof
۲۵ دی ۱۴۰۲ورود مدل هیبریدش به ایران توجیهی نداره.
تو ایران وقتی قیمت سوخت پایینه نیازی به سیستم هیبریدی نیست.
تفاوت فنی خاصی هم نداره.
پیچیدگی فنی به اضافه هزینه نگهداری بیشتره.
احسان
۲۵ دی ۱۴۰۲کاملا درست میگید ،نسخه هیبرید به شدت ارزش بالاتری داره هم تنفس طبیعی هست و هم مصرف کمتر و آلودگی کمتر،اگر دولت ادعا میکنه اینقدر به فکر مصرف بنزین و آلودگی …. هست خب خودروهای هیبریدی بهترین گزینه هستند تعرفه شو بیاره پایین، هم مصرف کمتر دارند هم نیاز نیست شبکه برق کشور بیشتر از این به مشکل بخوره.
۲۵ دی ۱۴۰۲دیوانن دیگه
هیبریدش میومد آنقدر تو گمرک بود باتریش خراب میشد
۲۶ دی ۱۴۰۲گند میزنن به همه چیز
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۲اگه قیمتش مناسب تر در بیاد چینی ها رو میزنه کنار
D16
۲۵ دی ۱۴۰۲همیشه قیمت طوری تنظیم میشه که چینی ها به صرفه تر دربیان .
Mani
۲۵ دی ۱۴۰۲این یه زمان قرار بود تو ایران مونتاژ بشه
Mani
۲۶ دی ۱۴۰۲آقا تکذیب میکنم
نمیدونم چرا فک کردم این قرار بود مونتاژ بشه
ایران فرانسه
۲۶ دی ۱۴۰۲نه اشتباه نکردی با سرمایهگذاری مستقیم رنو در سایت بن رو و علیرغم همه گربه رقصانی های سایپا و ایران خودرو قرار بود تو ساوه به همراه نیو داستر و سیمبول و کویید با مشارکت نگین خودرو و سهم اندکی ایدرو تولید بشن و حتی یک مقدار لوازم مقدماتی هم نصب شد ،ولی خب آنقدر تعلل ، کارشکنی و آزمایش های متعد موشکی که نمی دونم چرا چند سالی ه دیگه انجام نمی شه و پالس های متعدد به اونور ارسال شد که سر آخر اون مو قشنگ زد زیر برجام و رنو هم از ترس تحریم ثانویه رفت ، چون ارباب بازار خودرو ایران رو می خواست . اگر اندکی عقل و تدبیر بود الان به جای بزک نمیر بهار میاد و وعده واردات قطره چکانی ، از سال ۱۳۹۶ تا الان ده ها هزار دستگاه از این خودروی با کیفیت با قیمت به مراتب پایین تر تو ساوه تولید شده بود قصه پر غصه مملکت ما اینه
RIO
۲۶ دی ۱۴۰۲اگه بیاد من میخرم