خودروی شهری و الکتریکی داچیا اسپرینگ که یکی از ارزانترین خودروهای الکتریکی اروپا محسوب میشود هنوز زمان عرضه مشخصی در بازار بریتانیا ندارد. این در حالی است که اسپرینگ در فرانسه عرضه شده ولی احتمال حضور آن در بریتانیا تا پیش از سال ۲۰۲۴ ضعیف خواهد بود. این سوپرمینی بدون آلایندگی که یکی از عوامل رشد فروش ۵.۹ درصدی داچیا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ محسوب میشود با تقاضای زیادی در بازارهای هدف مواجه شده و رومانیاییها مدعی شدهاند از ماه ژانویه تا ژوئن ۵ هزار سفارش برای اسپرینگ دریافت کردهاند.
اما تقاضای بالا به همراه مشکلاتی در زنجیره تأمین داچیا به معنی عدم اولویت داشتن عرضه این اسپرینگ در بازار بریتانیا خواهد بود چراکه این خودروساز ابتدا باید به تقاضاهای موجود پاسخ دهد. مدیر بخش فروش و بازاریابی داچیا میگوید:
در حال حاضر ما زمان انتظار ششماهه برای مشتریان کنونی داریم که دلیل آن تقاضای بیشتر از حد انتظار بوده و برخی مشکلات در زنجیره تأمین نیز به چشم میخورند که عمدتاً مشکلات قطعات برقی هستند
خاویر مارتینت ادامه میدهد:
ما روی کاهش این فاصله تمرکز کردهایم. ما اسپرینگ بازار بریتانیا را فراموش نکردهایم ولی فکر نمیکنم این خودرو در سال ۲۰۲۳ راهی این کشور شود و احتمالاً این کار در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. انتظار نداریم اسپرینگ را در سال جاری یا سال آینده در بریتانیا عرضه کنیم
اظهارات مارتینت پس از آن منتشر میشوند که لوک براد مدیر داچیا بریتانیا به اتوکار گفت هنوز هم در حال بحث و مجادله برای واردات این خودرو به بریتانیاست. براد گفته است:
ما در حال چنگ و دندان نشان دادن به تیم اصلی هستیم تا اسپرینگ را در بریتانیا عرضه کنیم. ما فعلاً تأییدیه این کار را دریافت نکردهایم زیرا داچیا در حال کار روی پاسخ دادن به تقاضاهای موجود بوده و البته این موضوع نشان میدهد اگر اسپرینگ در اروپا بسیار محبوب باشد به جرات باید گفت در بریتانیا نیز بسیار محبوب خواهد بود.
مدیر داچیا بریتانیا ادامه میدهد:
تصمیمی درباره اسپرینگ گرفته نشده است. امیدواریم این خودرو را دریافت کنیم اما در همین اثنا خودروی جاگر را داریم. شما شاهد هیبریدی و الکتریکی شدن سبد محصولات در آینده خواهید بود اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که مشتری آماده پذیرش آن باشد و از نظر هزینهها نیز منطقی جلوه کند.
اسپرینگ اوایل سال پیش در چند کشور اروپایی عرضه شد اما داچیا در ابتدا تصمیم به تعلیق فروش این خودرو در بریتانیا گرفت. این تصمیم پس از بررسی ظرفیت تولید و هزینههای توسعه نسخه فرمان راست اسپرینگ اتخاذ شد. دنیس له وت مدیرعامل داچیا سال پیش گفته بود:
وضعیت بازار بریتانیا برای اسپرینگ بسیار مثبت به نظر میرسد اما فعلاً تصمیم نهایی گرفته نشده است. دادهها نشان میدهند ۱۵ میلیون راننده در اروپا هستند که هر روز با خودروی خود تردد میکنند و ۶۰ درصد آنها فقط فاصلههای کم را طی میکنند. ما نمیگویم این افراد اسپرینگ را خواهند خرید اما مطمئن هستم این دقیقاً همان خودرویی است که نیاز دارند.
اسپرینگ از اوایل سال ۲۰۲۱ با قیمت پایه ۱۲۴۰۳ یورو (پس از کسر مشوقهای مالیاتی) راهی بازار فرانسه شد. به این ترتیب خودروی یاد شده از نظر قیمت در جایگاهی مشابه ساندرو قرار میگیرد. دولت فرانسه هماکنون مشوقهایی را برای خرید خودروهای الکتریکی زیر ۴۵ هزار یورو در نظر گرفته است. همچنین اگر خریدار خودرو اقدام به اوراق خودروی درونسوز خود کند ۲۵۰۰ یورو مشوق اضافی را نیز در اختیار خریدار قرار خواهد داد. اسپرینگ با دو تریم در دسترس است. نسخه کامفورت این خودرو از سیستم تهویه مطبوع، نمایشگر ۳.۵ اینچی با بلوتوث، درگاه USB و پوشش پارچهای سود میبرد. در نسخه کامفورت پلاس مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی، کابین با عناصر نارنجی و رنگ بدنه متالیک دیده میشوند.
اسپرینگ ساخت چین ابتدا راهی بازار اروپا خواهد شد. مشتری اصلی این خودرو شرکت اشتراک خودرویی زیتی است. اسپرینگ که در سال ۲۰۱۹ بهصورت یک کانسپت پیشنمایش شده بود بر اساس خودروی رنو سیتی K-ZE شکل گرفته و عمدتاً برای ترددهای شهری طراحی شده است. این خودرو از پیشرانه الکتریکی ۴۴ اسب بخاری و باتری ۲۶.۸ کیلووات ساعتی سود میبرد و شعاع حرکتی ۲۲۵ کیلومتری دارد. حداکثر سرعت اسپرینگ هم به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. با طول ۳.۷۳ متری این خودرو ۰.۳۵ متر کوتاهتر از داچیا ساندرو بوده اما سازنده ادعا میکند فضای کافی در کابین برای چهار نفر وجود دارد. فضای بار این خودرو نیز به ۳۰۰ لیتر میرسد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب فضایی با ظرفیت ۶۰۰ لیتر وجود خواهد داشت. در بخش جلو نیز محفظه ۲۳ لیتری قرار دارد. نسخه اشتراک خودرویی اسپرینگ در برخی کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و از صندلیهایی با پوشش چرم مصنوعی بادوام و رینگهای ۱۴ اینچی استفاده خواهد کرد. مدلهای ون اسپرینگ نیز فاقد صندلی عقب خواهند بود تا فضای بار ۸۰۰ لیتری با امکان حمل اشیایی با حداکثر طول ۱۰۳۳ میلیمتری را فراهم کنند.
پیکان جوانان گوجه ای
۲۲ تیر ۱۴۰۱قرار دادن درگاه شارژ در قسمت جلو به نظر من بدترین کار هستش چون بیشتر تصادفات مربوط به جلوی خودرو میشه…. الان اکثر خودروسازها درگاه شارژ روی گلگیر جلو یا عقب قرار میدن
دکتر استاپ
۲۲ تیر ۱۴۰۱دیگه انقدر اقتصادی خواستن در بیارن زحمت سیم کشی رو به خودشون ندادن محل شارژ همون جلو از باطری ها میاد بیرون😂
محمد
۲۲ تیر ۱۴۰۱درگاه شارژ چه ارزشی داره ؟
تعویض لازم هم بشود شرکت کلی پول بابت یک قطعه بیارزش از مشتری میگیره.
اتفاقا اینکه روی بدنه فلزی بخواهند بگذارند برای شرکت در قالب زنی ، طراحی و مونتاژ بدنه هزینهبر خواهد بود.
pedram7
۲۲ تیر ۱۴۰۱شبیه رنو کویید ه😐
Radmehr
۲۲ تیر ۱۴۰۱اقا داپیا و رنو باهم قرار دارن که این داره انقد شبیه رنو میزنه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ تیر ۱۴۰۱داچیا یک برند خودروسازی زیرمجموعه رنو هست
کارخانه و دفتر مرکزی داچیا در کشور رومانی، 56 سال قدمت داره
داچیا تحت مالکیت دولت رومانی بود اما در سال 1999 به رنو فروخته شد
ابی
۲۴ تیر ۱۴۰۱چرا نمیگی شرکت داچیا در سال ۱۹۶۶ به کمک شرکت رنو تأسیس شد و در سال ۱۹۶۸ کارخانه اصلی آن بنیان گذاشتهشد. این شرکت نخست طرحهای پایه مدل رنو ۱۲ را خریداری نمود و همچنین تصمیم گرفت تا مدل رنو ۸ که سپس به داچیا ۱۱۰۰ معروف شد را تحت لیسانس رنو تولید کند.
در تاریخ ۲ ژوئیه سال ۱۹۹۹ که رنو ۵۱ درصد از شرکت داچیا را به خود اختصاص داد و تاکنون که آن را به ۹۹٫۳٪ درصد رسانیده است، داچیا نقشی مهم و کلیدی را در استراتژی گروه رنو ایفا کردهاست. مدلهای اصلی این شرکت عادات مشتریانش را دستخوش تغییر کردهاست.
داچیا رده جوانی از خودروها را به بازار عرضه نموده، خودروهای لوگان، لوگان MCV، لوگان ون، لوگان پیک آپ و ساندرو در طول پنج سال توسط این شرکت تولید گردیدهاند. این برند بهطور پیوسته در حال رشد است. حدوداً یک میلیون خودرو داچیا از زمان عرضه خودرو لوگان در سال ۲۰۰۴ تاکنون به فروش رسیده است، که در سال ۲۰۰۸ رشدی ۱۱٫۷٪ درصدی و در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ رشدی ۱۵٫۵٪ درصدی را شاهد بودهاست. داچیا از یک برند ملی به یک برند جهانی تبدیل شدهاست که خودروهای آن در بیش از ۵۰ کشور جهان در سال ۲۰۰۹ به فروش میرسد.
موافقم ۱مخالفم ۰
کورش
۲۸ تیر ۱۴۰۱داچیا نسخه رومانیایی رنو هستش. مثل سئات در اسپانیا و اشکودا در اسلواکی که متعلق به فولکس واگن هستند
ابی
۲۴ تیر ۱۴۰۱شرکت داچیا در سال ۱۹۶۶ به کمک شرکت رنو تأسیس شد و در سال ۱۹۶۸ کارخانه اصلی آن بنیان گذاشتهشد. این شرکت نخست طرحهای پایه مدل رنو ۱۲ را خریداری نمود و همچنین تصمیم گرفت تا مدل رنو ۸ که سپس به داچیا ۱۱۰۰ معروف شد را تحت لیسانس رنو تولید کند.
در تاریخ ۲ ژوئیه سال ۱۹۹۹ که رنو ۵۱ درصد از شرکت داچیا را به خود اختصاص داد و تاکنون که آن را به ۹۹٫۳٪ درصد رسانیده است، داچیا نقشی مهم و کلیدی را در استراتژی گروه رنو ایفا کردهاست. مدلهای اصلی این شرکت عادات مشتریانش را دستخوش تغییر کردهاست.
داچیا رده جوانی از خودروها را به بازار عرضه نموده، خودروهای لوگان، لوگان MCV، لوگان ون، لوگان پیک آپ و ساندرو در طول پنج سال توسط این شرکت تولید گردیدهاند. این برند بهطور پیوسته در حال رشد است. حدوداً یک میلیون خودرو داچیا از زمان عرضه خودرو لوگان در سال ۲۰۰۴ تاکنون به فروش رسیده است، که در سال ۲۰۰۸ رشدی ۱۱٫۷٪ درصدی و در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ رشدی ۱۵٫۵٪ درصدی را شاهد بودهاست. داچیا از یک برند ملی به یک برند جهانی تبدیل شدهاست که خودروهای آن در بیش از ۵۰ کشور جهان در سال ۲۰۰۹ به فروش میرسد.