با توجه به دریافت مجوز واردات محصولات داچیا، بهزودی داستر را در خیابانهای کشورمان خواهیم دید و بنابراین بررسی و رانندگی با این کراساوور رومانیایی خالی از لطف نخواهد بود.
مدت زیادی از تغییر هویت داچیا نمیگذرد. درواقع، برند قبلی که لوگویی شبیه سپر جنگی داشت برای محصولات جدید داچیا کمی قدیمی به نظر میرسید. به همین دلیل، برند اقتصادی رنو اقدام به طراحی لوگوی جدیدی کرده که از ادغام حروف D و C تشکیل شده است. برای نصب این لوگو نیز جلوپنجرهٔ جدیدی برای همهٔ محصولات داچیا طراحی شده است. یکی از این مدلها، کراساوور داستر است که لوگو و جلوپنجرهٔ جدید جذابیت بیشتری به آن داده است.
این خودرو هماکنون در چهار تیپ به بازار عرضه میشود که تیپ پایه اسنشال نام دارد. تیپ بعدی اکسپریشن است که در اینجا آزمایش کردهایم، سپس به تیپ جورنی میرسیم و نهایتاً تیپ اکستریم در صدر خانواده قرار میگیرد. در بین این تیپها، اکسپریشن درستترین انتخاب خواهد بود زیرا هرچند مملو از تجهیزات مختلف نیست ولی از تمام موارد لازم بهره میبرد. لیست تجهیزات استاندارد این تیپ شامل سنسورهای پارک عقب با دوربین، قفل مرکزی با ریموت، سیستم تهویه اتوماتیک، پنجرههای برقی جلو و عقب، رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی و یک نمایشگر لمسی هشت اینچی با قابلیت اتصال به گوشی هوشمند میشود.
بااینحال، وقتی چنین کراساووری با قیمت یک هاچبک کوچک عرضه میشود، با همین تجهیزات اندک هم گزینهٔ ارزشمندی بهحساب میآید. این خودرو با پیشرانهٔ پایهٔ ۰.۹ لیتری سه سیلندر ۱۷,۲۹۵ پوند قیمت دارد اما با موتور قویتر ۱.۳ لیتری که در خودروی آزمایشی ما هم وجود دارد این رقم به ۱۸,۶۴۵ پوند افزایش پیدا میکند. در تیپهای جدید و اصلاحشدهٔ داستر، تمرکز روی سادگی بوده است و به همین دلیل، تنها آپشنهای قابل سفارش برای تیپ اکسپریشن رنگهای مختلف بدنه (رنگ سفید رایگان است اما پنج رنگ دیگر همگی ۶۵۰ پوند قیمت دارند) و چرخ زاپاس با قیمت ۳۰۰ پوند است.
اما غیر از تیپ و لوگو، داستر مدل ۲۰۲۳ تفاوتی با قبل ندارد و بنابراین، هنگامی رانندگی، همان کارهایی که بهخوبی انجام میدهد و همینطور کاستیهایی که دارد را یادآوری میکند. یکی از این کاستیها به ساختار داستر بازمیگردد زیرا ازآنجاییکه این خودرو از پلتفرمی بسیاری قدیمیتر از دیگر محصولات داچیا استفاده میکند، کمی سالخورده احساس میشود. کابین خودرو نیز کمی دلگیر و تاریک به نظر میرسد حتی با وجودی که نوشتهٔ جدید DACIA روی غربیلک فرمان به چشم میخورد.
در اینجا برخی قطعات تزئینی بهخصوص پانل درها که فاقد هرگونه تریم تزئینی هستند، در تیپ اکسپریشن بسیار ارزان به نظر میرسند. بااینحال، هیچ چیز بیکیفیتی در داخل خودرو به چشم نمیخورد و همهچیز بهخوبی در جای خود قرار گرفتهاند. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی هم در جای مناسبی نصب شده و استفاده از آن آسان خواهد بود. البته سیستمهایی با پاسخگویی بهتر از این را هم دیدهایم ولی با توجه به قیمت داستر، این سیستم بهخوبی وظیفهٔ خود را انجام میدهد.
هنگام حرکت، داستر به خودروی بسیار سرحالتری تبدیل میشود. این ماشین با وزنی در حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم، برای یک کراساوور بسیار سبک است و بنابراین از چابکی و قابلیت مانور خوبی برخوردار است و حتی میتواند در جادههای پرپیچوخم رانندگی بسیار سرگرمکنندهای داشته باشد. البته اندکی بادیرول وجود دارد اما مشکلساز نیست و هرچند فرمان بازخورد چندانی از سطح مسیر ارائه نمیکند ولی وزن خوبی داشته و از احساسی طبیعی برخوردار است. فاصلهٔ زیاد از زمین بدان معنا است که داستر در صورت نیاز از پس آفرودهای سبک برمیآید.
البته خودروی آزمایشی ما محرک جلو بود زیرا سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط با پیشرانهٔ دیزلی و فقط در تیپ اکستریم ارائه میشود. در رانندگیهای روزانه، سواری خودرو ممکن است سفت باشد ولی تعلیق داستر را خشن توصیف نمیکنیم. در هنگام حرکت با سرعتهای بالا نیز میزان معقولی سروصدای باد و جاده به گوش میرسد اما اصلاً آزاردهنده نخواهد بود. پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر که در خودروی آزمایشی ما وجود داشت را میتوان مناسبترین موتور داستر دانست زیرا خیلی از موتور پایهٔ سه سیلندر گرانتر نیست اما بهمراتب نرمتر کار میکند خصوصاً در حالت درجا که موتور سه سیلندر لرزشهای آزاردهندهای را به کابین وارد میکند.
این موتور همچنین قویتر بوده و پرفورمنس کاملاً مناسبی را فراهم میکند بهگونهای که داستر با این پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری ظرف حدود ۱۰.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. البته موتور ممکن است در دورهای بالا کمی خشن احساس شود اما گشتاور قابلتوجه ۲۴۰ نیوتن متری آن از دور تنها ۱,۶۰۰ rpm ارائه میشود و بنابراین معمولاً نیازی به بالا بردن دور موتور نخواهد بود.
مثل همیشه، یکی از اصلیتری نقاط قوت داستر جاداری داخلی آن است. کابین کراساوور داچیا با فضای پای مناسب نسبت به ابعاد نهچندان بزرگ خودرو، بهطورکلی جادار به نظر میرسد. علاوه بر این، پشت صندلیهای عقب هم صندوق بار بزرگی با ظرفیت ۴۶۷ لیتر وجود دارد که در صورت خواباندن صندلیها با نسبت ۶۰ به ۴۰، این عدد به ۱۶۲۳ لیتر افزایش پیدا میکند. البته صندوق بار لبهٔ نسبتاً بزرگی دارد که میتواند بارگیری وسایل حجیم را کمی دشوار کند.
جمعبندی
داستر با برند و لوگوی جدید داچیا بسیار هوشمندتر به نظر میرسد و تیپ جدید اکسپریشن که در اینجا آزمایش کردهایم انتخاب عاقلانهای به نظر میرسد خصوصاً زمانی که به پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر سفارشی مجهز شود. غیر از این موارد جدید، داستر تا حد زیادی مشابه قبل است و کفهٔ ترازوی ویژگیهای مثبت آن سنگینتر از کاستیها است. هرچند این خودرو سن بالای خود را نشان میدهد اما هنوز هم یک شاسیبلند کامپکت کاربردی است که بهطور شگفتانگیزی رانندگی جذابی دارد و از ارزش فوقالعادهای در برابر قیمت بهره میبرد.
مشخصات فنی
Dacia Duster 2023 | |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۷ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۶۸ گرم/کیلومتر |
حجم صندوق بار | ۴۶۷ لیتر |
قیمت پایه | ۱۸,۶۴۵ پوند |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
مردیم از خوشی
۸ فروردین ۱۴۰۲خودرو قشر ضعیف و فقیر تو اروپا
خودرو قشر سوپر وضع خوب ایران
خلایق هر چه لایق
ایمن ترین خودروی ساخت ایران
۸ فروردین ۱۴۰۲چندان خودرویی نیست قدیمی شده
پلتفرم تندرنود
موتور تندرنود
یه سیتروعن c3بهتر از اینه
علی اکبر عباس زاده
۳۱ شهریور ۱۴۰۲چیزی نمیدونی مجبور نیستی بگی پلتفرم نیسان جوک هست موتور تواین نمونه توربو هست که روی کپچر وحتی یه سری ماشینهای بنز هم هست چون با همکاری رنو وبنز ساخته شده
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۴۰۲خبردرمانی خوبیه !
با همین فرمان ادامه بدید ، بلاخره یه طوری میشه آخرش 😂👋🏻!
طراح خودنرو
۸ فروردین ۱۴۰۲عزیزان توجه کنید ، معمولا مقالات مربوط به داچیا را از مجلات انگلیس به حالت کپی ترجمه می کنند و توجه به شرایط انگلیس که ۴۰ درصد تعرفه ورودی و دو سه درصد مالیات و انواع و اقسام عوارض تحت حق پارکینگ و ترافیک و … داره ، ندارند هر چند قدرت خرید خیلی بالاتر از این حرفاست کاری ندارم ، ولی ،،،، ولی اما ،،، داستر در مدل پایه درب کارخانه ، از خود نگهبانی بخری ، ۹ تا ۱۱ هزار دلاره که می تونید در یالا موتور با عوارض سه درصدی قیمت صفرش رو ببینید ، در بدترین حالت ششصد تومن ، در حالت خرده فروشی ولی یه بابایی پیدا بشه صد هزار تا یه جا بخره مثلا نگین خودرو ، چهارصد تومنم بهش میدین با یه آدامس توی داشبورد برا اشانتیون ، اونم میتونه اینجا راحت ۹۰۰ قیمت بزنه .
عارف
۸ فروردین ۱۴۰۲امیدوارم خودرو اینقدر زیاد وارد بشه که شرکت ها فروش قسطی رو شروع کنند و گرنه هر کسی پول نداره که یکجا خرید کنه
Rerace777
۸ فروردین ۱۴۰۲«کره زمین ۸ میلیارد جمعیت داره و ایران ۸ میلیون جمعیت،یعنی ۱ درصد احتمال داشت ما تو ایران به دنیا بیایم»
هر موقع این جور مطالب رو میخونم یاد این جمله میوفتم...
mahan
۸ فروردین ۱۴۰۲صحیح و سنگین…
Avan
۸ فروردین ۱۴۰۲واقعا چرا بر روی خودروی ۱۳۰۰ کیلیویی موتور ۹۰۰ سی سی کار گذاشتن ؟ ولی قیمت هم به پول ایران کم نیست! ۱۹ هزار پوند میشه حدود ۱ میلیارد و صد ، که با گمرک و عوارض میشه حدود دو میلیارد.
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۲چون فناوری پیشرفت کرده نسل قبلیش تو ایران با موتور دو لیتری ۱۳۵ اسبی و ۱۹۵ نیون متری با گیربکس چهار دنده قدیمی عرضه میشد ، نسبت به نسل قبلی خودش پیشرفت خوبی داشته
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۲هیچ موقع ماشینی نبوده که چنگی به دل بزنه نه فقط داستر بلکه کل ماشین های داچیا ، ولی خب با قیمت های پایین و شرایط خرید آسان و استهلاک پایین تو اروپا محبوبیت خیلی خوبی دارن ، هرچند به شخصه ماشین های جذاب تر با برند بهتر هرچند به صورت دست دوم رو به داچیا ترجیح میدم
علی اکبر عباس زاده
۳۱ شهریور ۱۴۰۲اولا که هیچوقت ماشین صفر رو با دست دوم نمیشه مقایسه کرد شما هیچ گزینه ای از ماشین برند دوسه سال کارکرده هم نمیتونید تو این کلاس بخرید اتفاقا ماشینهای داچیا ماشینهای خیلی خوبی هستن دوام وکیفیت فنی بالا هماهنگی موتور وگیربکس با قیمت واقعا مناسب فروشش هم تو دنیا کاملا اینارو اثبات میکنه
shetab-car
۹ فروردین ۱۴۰۲حداقل پس از این همه سال از عرضه نمای کناری رو هم تغییر می کردید فقط جلو عقب عوض شده!
محمد
۱۲ فروردین ۱۴۰۲مثل خودروهای ما چند ساله به جز چراغها و سپرها تغییری نکرده
علی اکبر عباس زاده
۳۱ شهریور ۱۴۰۲پس موتور وگیربکس چی فقط شاسی تغییر نکرده البته اونم بهینه شده