جدیدترین نسخه از شاسیبلند دو دیفرانسیل داچیا / رنو داستر، تفاوتهای اساسی با نسلهای قبل دارد. این مدل، فناوریهای مدرن و ظاهر جذابتر از گذشته ارایه میکند.
داچیا زیرمجموعهی رنو، خودروسازی بسیار موفق کشور رومانی محسوب میشود که طی سالهای اخیر، افزایش فروش قابل توجه در اروپا و دیگر نقاط جهان داشته است. برای بازار ایران، تندر ۹۰ (لوگان) ساندرو و داستر، محصولات داچیا بودند که با برند رنو وارد کشورمان شدند.
اولین داستر، سال ۲۰۱۰ به بازار اروپا رسید و مورد توجه قرار گرفت. قیمت مناسب همراه با تجهیزات ابتدایی برای سیستم دو دیفرانیسل و رانندگی آفرود، موفقیت تجاری داستر را تضمین کرد. این روند برای نسل دوم، از ۲۰۱۷ تا امروز ادامه داشت و حالا نسل سوم نیز با پیشرفتهای مهم، معرفی شده است.
داستر ۲۰۲۴ از پلتفرم رنو کلیو و کپچر استفاده میکند. همچنین اشتراکات فنی با داچیا ساندرو و جاگر دارد. داستر جدید همراه رینگ آلومینیوم ۱۸ اینچ نسبت به مدل قبلی، ۷ میلیمتر فاصله بیشتر تا زمین خواهد داشت و برای رانندگی خارج جاده، تواناتر خواهد بود. براساس اطلاعات موجود، طول و عرض و ارتفاع این خودرو، ۴۳۴۳ و ۱۸۱۰ و ۱۶۶۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲۶۵۷ میلیمتر است. با این شرایط، عرض داستر ۲۰۲۴ نسبت به نسل دوم، ۱۲ میلیمتر کمتر خواهد بود اما ۴۰ میلیتر افزایش طول و ۳۰ میلیمتر بهبود ارتقاع خواهد داشت. فاصله محوری نیز برای مدل جدید، ۱۶ میلیمتر بیشتر شده است.
علاوهبر نمای بیرونی، کابین داستر نیز بسیار متفاوت از قبل به نظر میرسد. نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچ با ۱۰ درجه زاویه نسبت به سطح داشبورد ارایه میشود تا دسترسی و دید بهتر به راننده بدهد. نسخههای سفارشی، پنل پشت فرمان دیجیتال ۷ اینچ نیز خواهند داشت. داستر ۲۰۲۴، نهتنها صندلهای باکیفیتتر و راحتی بیشتر برای سرنشینان ردیف عقب فراهم میکند؛ بلکه صندوق ۴۷۲ لیتر نیز دارد که حدود ۳۰ لیتر بزرگتر از نسل قبل خواهد بود. همچنین علاقهمندان سفر و طبیعتگردی میتوانند روی باربند استاندارد داستر، ۸۰ کیلوگرم بار اضافی حمل کنند.
در بحث فنی، پیشرانه هیبرید ۱۴۰ اسب بخار با گشتاور ۱۴۸ نیوتنمتر برای داستر ۲۰۲۴ استفاده خواهد شد. موتور برقی با محرک بنزینی ۴ سیلندر ۱/۶ لیتری، میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر ارایه میکنند. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک (احتمالا CVT مولتی مود) تولید میشود. باتوجه به تشابه مشخصات اعلامشده با داچیا جاگر هیبرید، میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت داستر ۲۰۲۴ هیبریدی را حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه پیشبینی کرد. نهایت سرعت نیز، احتمالا ۱۷۰ کیلومتر برساعت خواهد بود.
داچیا داستر نسل سوم، پیشرانه هیبرید سه سیلندر ۱/۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر نیز خواهد داشت. این مدل، از فناوری هیبرید ساده رنو استفاده میکند تا صرفا هنگام شروع حرکت، از موتور برقی بهره گیرد. میانگین مصرف سوخت داستر سه سیلندر، ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت.
هنوز قیمت دقیق داستر ۲۰۲۴ مشخص نیست اما ظاهرا آستانه قیمت ۱۸ تا ۱۹ هزار دلار برای مدل دنده دستی تکدیفرانسیل، همراه پیشرانه ۱۳۰ اسب بخار، ارایه خواهد شد. هزینه خرید داستر با امکانات کامل و پیشرانه قویتر، احتمالا ۲۵ هزار دلار خواهد بود. داستر علاوهبر رومانی، در کلمبیا، برزیل و نیجریه مونتاژ میشود.
یوسف
۸ آذر ۱۴۰۲پیشرفت چشمگیری کرده، طراحی بدنه و کابین مشابه خودروهای آفرودی، ساده و جذابه، در کل یه پکیج مدرن، کاربردی و مقرون به صرفهس، 19-18 هزار دلار برای چنین خودرویی عالیه حتی اگر برای تریمهای بالاترش 25 هزار دلار هم بدین عالی و منطقیه.
محمد
۸ آذر ۱۴۰۲از لحاظ فنی و ظاهری پیشرفت خیلی خوبی کرده ، نسل های قبلی با طراحی ساده تر ویژگی های فنی کمتر فروش خیلی خوبی داشتن موفقیت این نسل با ارتقا هایی که داشته حتما تضمین شدست
NAVID۰۰۹۸
۹ آذر ۱۴۰۲بَهبَه
عجب ماشینِ دِلی
با این عکسها منظورش اینه که برای سفر و ماجراجویی ساخته شده !
به فاق لاستیک ۶۰ نگاه کنید ، کمتر کراساووری این فاق رو داره و اینم نشون میده خودروی نرمی باید باشه !
محمد
۹ آذر ۱۴۰۲بازم نفر اول رو ریپلای کردی و گلشعر گفتی ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آذر ۱۴۰۲چقدر هوشمندانه ادوات پلاستیک در بدنه کار گذاشته تا هم قیمت پایین بیاد و هم جذاب بشه
NAVID۰۰۹۸
۹ آذر ۱۴۰۲بازی با پلاستیک ، هم قیمترو شکونده هم وزنش را کم کرده !
P
۸ آذر ۱۴۰۲طراحی خوب ساده و جذابی داره ،چه داخل و چه خارج ،قیمت مناسبی هم داره
MAJking2
۸ آذر ۱۴۰۲انصافا به طراحیش نمیشه ایرادی گرفت
رومانی>چین>فرانسه
۸ آذر ۱۴۰۲چ عروسکیه
۸ آذر ۱۴۰۲هعیب اینو باید تو ایران مونتاژ کنن
من یه بار رنو داستر سوار شدم از اون سپر سیاها بود
شیشه های جلوش هم دستی بود و برقی نبود 😐💔
۸ آذر ۱۴۰۲یه چیز میگم به این مقاله ربطی نداره
ولی اگه شما میخواهید رنو داستر ۲۰۱۸ کم کار فول آپشن بخرید
من میگم به جاش برید رنو کولیوس نسل اول ۲۰۱۴ فول آپشن با یکم کارکرد بیشتر بخرید
بخدا ارزش خرید بیشتری داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ آذر ۱۴۰۲داستر قدیمی خیلی خشکه ولی رنو کولئوس قدیمی نرم و راحته
علی اکبر عباس زاده
۱۲ آذر ۱۴۰۲داستر خشکه!؟؟ شما سوار شدی
رامتین
۸ آذر ۱۴۰۲طراحی های ساندرو و داستر واقعا طی 10 سال اخیر پیشرفت کردند و این نکته جالبیه.
SS
۸ آذر ۱۴۰۲با توجه به قیمت طراحی خیلی خوبی داره
کابینش هم با اینکه همچنان خشک و پلاستیکی هست اما با طراحی جدید در نگاه اول بهتر به نظر میاد
اما مصرف سوخت با توجه به وزن و موتور ماشین میتونست بهتر باشه.
مصرف سوختش در حد راو4 هایبرید هست که موتور بزرگتر و قویتر و همچنین وزن بسیار بیشتری داره. به نظرم نشون میده سیستم هیبرید رنو/داچیا هنوز به پختگی سیستم تویوتا نیست و خیلی فاصله وجود داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آذر ۱۴۰۲فرانسه از کجا آوردی؟
شاپور
۹ آذر ۱۴۰۲5سال ساندرو اتومات داشتم ۹۵ تا ۴۰۰ بدون آپشن بود اما موتور گیربکس و اتاق جادار و کیفیت عالی ، محصولات داچیا درود دارن با این قیمت مناسب اما حیف از مقامات چینی پرست
noir
۹ آذر ۱۴۰۲۱۰۰ هیچ چینیامونو میزنه