داچیا داستر از زمان معرفی در ۱۲ سال پیش تاکنون به فروش ۲ میلیون دستگاهی رسیده است. این شاسیبلند کوچک رومانیایی هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد و به خاطر ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی، استایل ماجراجویانه، کابین جادار و تواناییهای خوب در مسیرهای ناهموار شناخته میشود. این ویژگیها با استقبال زیادی از سوی مشتریان به ویژه در اروپا مواجه شدهاند. داستر از سال ۲۰۱۹ تاکنون پرفروشترین خودروی کلاس خود در قاره همیشهسبز محسوب میشود. این خودرو در کارخانه پیتستی رومانی تولید میشود و هر روز بهطور متوسط ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک میکنند که به معنی تولید یک داستر در هر ۶۳ ثانیه است. داچیا میگوید ۲ میلیون دستگاه داستر را در حدود ۶۰ کشور در سراسر جهان به فروش رسانده است.
اولین نسل این شاسیبلند جانسخت در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ نیز نسل دومش پدیدار گردید. نسل اخیر داستر در سال ۲۰۲۱ فیس لیفت شد و همچنان جزو معدود خودروهای حاضر در کلاس شاسی بلندهای ساب کامپکت است که با سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود. دو خودروی سوزوکی ویتارا و هیوندای کنا هم دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند. داستر در اروپا با پیشرانههای بنزینی ۱ و ۱.۳ لیتری، نسخه دوگانهسوز ۱ لیتری و دیزلی ۱.۵ لیتری عرضه میشود.
دیوید دوراند مدیر طراحی بدنه داچیا میگوید روش تیمش در توسعه داستر را با مثالی از بخش پلاستیکی گلگیرهای جلو توضیح میدهد:
ما به خاطر محدودیتهای فنی باید با طراحی این خودرو کنار میآمدیم. رینگها در جهت خلاف با دربها هستند و طراحی خاص برخی قطعات که بتواند با شکل مدنظر هماهنگی داشته باشد کاری غیرممکن است. به همین خاطر ما یک اسنورکل پلاستیکی را طراحی کردیم که بین بال ها و دربها قرار میگیرد. این قطعه بسیار عملکردی است زیرا حفاظتی خوب در برابر شن و ماسه و سنگها به عمل میآورد. ما در عین اینکه باعث صرفهجویی در هزینهها شدیم، یک ویژگی طراحی منحصربهفرد را نیز به وجود آوردیم که داستر را خشنتر نشان میدهد
جدای از تولید یک شاسیبلند جادار و جانسخت برای تردد در جاده و خارج آن، داستر در رویدادهایی همچون رالی مراکش، پایکس پیک و آندروس تروفی شرکت کرده است. این خودرو از زمان معرفی تاکنون به نسخههای وانت، ون پانل، آمبولانس، خودروی پلیس و… درآمده است. شایان ذکر است داستر تاکنون بیش از ۴۰ جایزه را به خود اختصاص داده است.
پارسا عشق ماشین.
۱۶ بهمن ۱۴۰۰الان این خیلی خوبه ؟
علی اکبر
۱۶ بهمن ۱۴۰۰نه پس چی خوبه
1123
۱۶ بهمن ۱۴۰۰به امید دیدن نسل جدید این خودرو و خیابون هامون بجای محصولات از رده خارج الکی گرون
کافر مقدس
۱۶ بهمن ۱۴۰۰کاش همین داچیا و اشکودا میومدن بازار ایران جای انبوهیی از چینی ها
MR.JD
۱۶ بهمن ۱۴۰۰مارو دور ننداز …
ما اینقدر هم بدرد نخور نیستیم . ماشینای چینی
ehsan fa
۱۶ بهمن ۱۴۰۰رومانی تو مهندسی همیشه پیشرو بودند ، نمونه اش تراکتور سازی تبریز که اون زمان کارخانه با اون عظمت رو تو ایران ساختن
کوبیده
۱۶ بهمن ۱۴۰۰صنعت رومانی واقعا به نسبت کشور های بلوک شرق خیلی بهتر بود نمیدونم چرا هیچی نشدن
فرامرز
۱۶ بهمن ۱۴۰۰چرا نشدن؟ خیلی از شرکت ها مثل کنتیننتال چندین دفتر و چند ده هزار کارمند تو شهرهای مختلف رومانی دارن در حالیکه جوونای ما بیکار هستن. درآمدهاشون هم خیلی خوبه البته نه نسبت به آلمان و … ولی به نسبت ایران و ترکیه و ...
میثم
۱۶ بهمن ۱۴۰۰به نسبت قیمت واقعا ماشین خوبیه
محسن رمضان پسندی
۱۶ بهمن ۱۴۰۰من 5ساله دارم
عالی عالی
دودفشو بگیرین
ماشین سبک و کمک دار که هی جا جا نمیزارتتون
بی دردسره داشبورد و لوازم داخلش از جنس پلاستیک درجه یک که 20یتل دیگه هم همینجور با دوام میمونه
جلوبندی بسیا محکم
سواری نرم
مصرف سوخت 7ونیم عالیه
Navid_A.J
۱۶ بهمن ۱۴۰۰اینجور کامنتا بدرد میخوره. ممنون از شما
ali+a
۱۶ بهمن ۱۴۰۰اگه همین نسل جدیدش اینجا مونتاژ میشد و قیمت خوبی داشت. فروش خیلی خوبی میکرد
mm-yarlou
۱۶ بهمن ۱۴۰۰یک خودرو اقتصادی که تو اون خلاقیت و کیفیت دارن خود نمایی میکنن
ابی
۱۶ بهمن ۱۴۰۰چرا پدال جان زورت میاد بگی تمام این 2000000 ماشینی که فروخته شده است تمامی اش از موتور شرکت رنو فرانسه استفاده می کنند و داچیا در سال 1966 توسط رنو تاسیس شد و رنو فرانسه این برند اتومبیل رو در سال 1999 به تملک خود درآورده است و جزوی و زیر مجموعه از رنو فرانسه میباشد. و اگر این ماشین به جای پراید تو کشورمان تولید میکردند خیلی عالی میشد.