سالها منتظر بازگشت رنو ۵ و رانندگی با آن بودیم اما آیا این مدل الکتریکی جدید به همان اندازهای که امیدوار بودیم خوب است؟
رنو ۵ کلاسیک نمونهٔ درخشانی از طراحی یک محصول متمایز بود که در دهههای ۷۰ تا ۹۰ خاطرات خوشی را به میلیونها نفر در سراسر جهان هدیه داد. حال پس از مدتها انتظار، سرانجام این خودرو احیا شده و نسخهٔ جدید آن با طراحی رترو به بازار آمده است. رنو ۵ جدید اما بجای پیشرانههای درونسوز، از یک موتور الکتریکی روی محور جلو استفاده میکند که توسط باطریهای ۴۰ یا ۵۲ کیلووات ساعتی تغذیه میشود.
این باطریها نسبتاً کوچک هستند و به همین دلیل، حتی در نسخهٔ گرانتر ۱۵۰ اسب بخاری که آزمایش کردیم، شعاع حرکتی طبق معیارهای WLTP تنها ۴۰۵ کیلومتر است. علاوه بر این، رانندگی ما در پیست لاوزتزرینگ در آلمان هرچند مطمئناً مشابه استفاده در دنیای واقعی نیست ولی نشان داد که در صورت رانندگی تهاجمی، این شعاع حرکتی چقدر کاهش پیدا میکند. نو ۵ برقی که با پسوند E-Tech شناخته میشود، بهعنوان یک خودروی پیست طراحی نشده ولی هاچبک الکتریکی رنو ثابت کرد که در رانندگیهای سریع بسیار لذتبخش خواهد بود.
معماری جدید این ماشین ترکیبی از تعلیق جلوی کلیو و کپچر با فرمان جدیدترین نسل مگان همراه با کمکفنرهایی است که خیلی خوب تنظیم شدهاند. رنو ۵ جدید پایداری مناسب و چابکی خیرهکنندهای دارد که این به دلیل وزن سبک تنها ۱۵۲۴ کیلوگرمی است. ترمزها با کنترل خوبی خودرو را متوقف میکنند و سیستم کنترل کشش باعث میشود خودرو قابل پیشبینی رفتار کند و از سنگریزههای کنار پیست سر درنیاورد. حداکثر سرعت خودرو اما برای محافظت از باطریها روی تنها ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
باطری کوچکتر رنو ۵ با حداکثر ظرفیت ۸۰ کیلووات شارژ میشود درحالیکه این رقم برای باطری بزرگتر حداکثر ۱۰۰ کیلووات خواهد بود. هرچند رقبای کمی سرعت شارژی بیش از این دارند ولی چنین سرعتی کسانی که واقعاً به دنبال شارژ سریع هستند را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. درهرحال، در هردو نسخه، میتوان باطریها را ظرف ۳۰ دقیقه از ۱۵ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. با استفاده از شارژرهای معمولی ۱۱ کیلوواتی اما شارژ باطریها حدود پنج ساعت طول خواهد کشید.
کابین رنو ۵ برقی پر از رنگهای متنوع و شاد است. علاوه بر اعداد رنگارنگ سرعتسنج روی صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی که یادآور طراحی سنتی رنو ۵ دهه ۷۰ است، در داخل خودرو عناصر رنگی دیگری از پارچهٔ صندلیها گرفته تا دوخت روی داشبورد جلبتوجه میکند. رنو همچنین یک هوش مصنوعی ویژه بنام Reno را هم برای هاچبک الکتریکی جدید خود تدارک دیده است که نزدیکترین جایگاههای شارژ را معرفی میکند و نکاتی در مورد شیوهٔ افزایش شعاع حرکتی خود بیان میدارد. این ویژگی بسیار جذاب به نظر میرسد ولی متأسفانه در طول آزمایش، شاید به دلیل خوب نبودن لهجهٔ فرانسوی ما یا تکمیل نبودن سیستم در نمونههای پیشتولید، هوش مصنوعی Reno به هیچکدام از درخواستهای ما پاسخ نداد.
در صندلیهای عقب هم چالشهایی وجود دارد. هرچند رنو ۵ جدید ۴۰ سانتیمتر طول بیشتری از نسل قبلی دارد ولی حتی بزرگسالانی با قد متوسط هم در صندلیهای عقب با کمبود فضا مواجه خواهند بود. همچنین صندلیهای جلو خیلی نزدیک به کف خودرو نصب شدهاند و به همین دلیل سرنشینان عقب نمیتوانند پاهای خود را زیر آنها قرار دهند. اگر حتی صندلیهای جلو برای افرادی با قد زیر ۱۸۰ سانتیمتر هم تنظیم شده باشد، دیگر فضایی برای زانوهای سرنشینان عقب وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر اما صندوق بار با ظرفیت ۳۲۶ لیتر در حالت عادی و ۱۱۰۶ لیتر هنگام خواباندن صندلیهای عقب، برای خودرویی در این کلاس بسیار خوب است.
قیمت رنو ۵ الکتریکی در بازار بریتانیا از حدود ۲۳ هزار پوند برای نسخهٔ پایه با باطری کوچک آغاز میشود درحالیکه نسخهٔ مجهز به باطری بزرگتر، قیمت پایهای در حدود ۲۷ هزار پوند خواهد داشت. تیپهای بالا ردهٔ این ماشین نیز باید همچنان زیر ۳۰ هزار پوند قیمت داشته باشند. هرچند این اعداد ممکن است زیاد به نظر برسد ولی حدود ۲ هزار پوند از مینی کوپر الکتریکی سهدر کمتر و تقریباً معادل قیمت یک پژو E-208 پایه است.
جمعبندی
نشانههای اولیه حاکی از آن است که رنو ۵ E-Tech جدید ادای احترام موفقی به سلف تاریخی خود خواهد بود. در این هاچبک الکتریکی جدید شاهد جزئیات جالب زیادی هستیم که چشمها را به رنو ۵ کلاسیک ارجاع میدهند درحالیکه رانندگی خودرو هم بسیار جذاب است. البته رنو ۵ الکتریکی از لحاظ جاداری کابین، شعاع حرکتی و سرعت شارژ حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد و برای قضاوت نهایی، باید منتظر اعلام قیمت رسمی و رانندگی در جادههای معمولی بمانیم.
مشخصات فنی رنو ۵ جدید
Renault 5 E-Tech | |
پیشرانه | الکتریکی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت |
شعاع حرکتی | ۴۰۵ کیلومتر |
طول | ۳,۹۲۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۴۹۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۴۴ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۸ هزار پوند (حدودی) |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
علی منصوری
۱۸ مهر ۱۴۰۳این تو ایران بیاد چند روز بعدش احتمالا شاهد تولد سپند و سهند و پژمان و pk,mk,nk ….. چنتا مدل قد و نیم قد از کمپانی معظم سایپا باشیم، .
.
ولی چقدر شبیه مدل ۵ قدیمیشه, بدرد ایرانم میخوره، البته ک با این تحریمها ک اینم در حد رویاس، همین الآنم تنها اروپایی این سگمنت فیات ک قیمتش فضایی و عجیب و غریب
علی Shelby
۱۸ مهر ۱۴۰۳کلاسیک
مخصوصا تو ایران
MehdiTurbo
۱۹ مهر ۱۴۰۳فک میکنم فروشش تو اروپا بترکونه
هر چی بنز بی ام و از مدل های اسطوره ای و طراحی اصیلشان فاصله میگیرند بقیه برندا دنبال احیاند
جز معدود کلاسیک به روز شده هایی که الان تو خاطرم هست به نظرم بترکونه ولی باید واکنش بازار دید من خیلی دوست دارم مدل های قدیمی به روز شند
mmd@
۱۹ مهر ۱۴۰۳رنو خیلی گوگولیه 🎖️🎖️🎖️🏆🏆🏆☠️☠️☠️☣️☣️☣️☣️🤣😈😈😈😈
Kiarash
۱۸ مهر ۱۴۰۳خیلی باحاله
amirkhanzadeh
۱۹ مهر ۱۴۰۳دوست داشتنیه
JaMsHiD-B
۱۸ مهر ۱۴۰۳زیبا و مینیمال و ساده ولی نهایت سرعتش فکر نکنم خیلی جالب باشه
Taha Ayoobi
۱۸ مهر ۱۴۰۳این که 150 تاس، سوزوکی ویتارا جدید 120 تاس😐
JaMsHiD-B
۱۹ مهر ۱۴۰۳سوزوکی بهترین نسلش همونی هست که تو ایرانم هست
شاسی مستقل سیستم تعلیق عقب و جلو هم مستقل
خیلی خوبه
B
۱۸ مهر ۱۴۰۳برای یه ماشین هاچبک شهری انتظاری زیادی نمیره اما یکم قیمتش بالاست بنظرم
RD 1600cc
۱۸ مهر ۱۴۰۳پشتش از 206که جادار تره ، 206 پشتش فقط واسه بچس.
ali
۱۸ مهر ۱۴۰۳با سلام
این جز یکی از زیباترین و عین آدم ترین ماشینهای برقی هست که دیدم بسیار عالی و دوست داشتنی و خواستنی
amirboss
۱۸ مهر ۱۴۰۳نمیدونم رنو چه فکری کرده که این مدل رو برقی کرده!؟
کاش یه نمونه بنزینی سه سیلندر هم به سبد محصولاتش اضافه میکرد.
فعلا تو این بازاری که هنوز برقی ها به ثبات خودشون نرسیدن به نظرم رنو ریسک کرده.
Amirsh
۱۸ مهر ۱۴۰۳طراحی بیرونی و داخلی عالی ، از مشخصات فنیش یکم نا امید شدم ، برد و سقف سرعتش کمه
که البته رنو نسخه پرفرمنس اینو با برند آلپاین میده بیرون ، که میشه A290 ، با وجود نسخه پرفرمنسش این خریدش شاید خیلی توجیه نداشته باشه ، نمیدونم
Galant.VR4(JDM)
۱۸ مهر ۱۴۰۳این عملکرد رنو عالیه اما اگه بخواد به دوران طلایی خودش برگرده باید خیلی از نام هارو احیا کنه که یکیش همین مگان هست و همینطور توی خیلی از کلاس ها جاش خالیه حالا که ار فرمول یک کنار کشیدین و کلا رو اسپرت ها تمرکز ندارین حداقل روی اکونومی تلاش کنید
اکسل
۱۹ مهر ۱۴۰۳رنو۵ برقی:۲۳هزار پوند!!!😑😳
نیسان مگنیت: ۷ هزار دلار✅
MehdiTurbo
۱۹ مهر ۱۴۰۳کلا قیمت برقیا دو سه برابر بنزینیاست همین اگه بنزینی بود هموم ده هزارتا فی میخورد کلا قیمت برقی و بنزنی تو هیچ سگمنتی باهم مقایسه نکنید همه برند های برقی یا اگه یه برند هم برقی داشته باشه هم بنزینی برقیش خیلی گرونتر
مهردادکمال
۱۹ مهر ۱۴۰۳بسیار زیبا و هماهنگ طراحی شده و خوش قیمت هم هست. با توجه به افزایش سایز واقعا تونسته طراحی هماهنگ قدیمشو حفظ کنه. امروزه بیشتر از هر زمانی طرح های رتروی موفق رو میشه دید.
ولی ای کاش درونسوز اون هم ساخته میشد. مثلا پلاگین هیبرید یا یک هاچ بک اتشین تند و تیز به خاطر ادای احترام به رنو 5توربو
18:45
۱۹ مهر ۱۴۰۳همون خوبی شد که انتظارش و داشتم
تبریک به کمپانی رنو👏🥇
mickeyy
۱۹ مهر ۱۴۰۳خیلی جذابه کاش مثل رنو 5 کلاسیک پلاک عقب رو هم روی در صندوق قرار میدادن چراغ های دنده عقب رو هم دو طرف پلاک
مزدا
۱۹ مهر ۱۴۰۳این مدل و همین رنگ چند سال پیش معرفی شده بود چ را دوباره معرفی شده ؟
shetab-car
۱۹ مهر ۱۴۰۳قشنگه ولی یه نکته منفی تو طراحی اش هست نوع طراحی مه شکن ها طوریه که همه حواسها می ره به این سمت و کلیت ماشین دیده نمیشه
مو سفید
۱۹ مهر ۱۴۰۳ای جانم…… خود خودشه…. رنو 5 زرد رنگ عزیز منه که سال 1370 داشتمش….. چه خاطراتی باهاش داشتم….. هرجا میرفتم همه محو زیبایش میشدن…. آخه یه کم تغییرات اسپرت داده بودم شده بود عروس….. دلم چقدر تنگ شد واسش با دیدن نسخه جدید همرنگش….. این نسخه جدید هم خیلی زییاست و سعی شده طراحی اولیه رو حفظ کنن خدا حفظشون کنه و عاقبت بخیر شن و بهشت برین در انتظار تمام کارکنان این شرکت فرانسوی باشه با صالحین و مومنین محشور شن، الهی آممممییین