تجربه و آزمایشرنو

اولین رانندگی با رنو 5 برقی جدید، ادای احترام موفق به یک نماد کلاسیک

سال‌ها منتظر بازگشت رنو ۵ و رانندگی با آن بودیم اما آیا این مدل الکتریکی جدید به همان اندازه‌ای که امیدوار بودیم خوب است؟

رنو ۵ کلاسیک نمونهٔ درخشانی از طراحی یک محصول متمایز بود که در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ خاطرات خوشی را به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هدیه داد. حال پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام این خودرو احیا شده و نسخهٔ جدید آن با طراحی رترو به بازار آمده است. رنو ۵ جدید اما بجای پیشرانه‌های درون‌سوز، از یک موتور الکتریکی روی محور جلو استفاده می‌کند که توسط باطری‌های ۴۰ یا ۵۲ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود.

این باطری‌ها نسبتاً کوچک هستند و به همین دلیل، حتی در نسخهٔ گران‌تر ۱۵۰ اسب بخاری که آزمایش کردیم، شعاع حرکتی طبق معیارهای WLTP تنها ۴۰۵ کیلومتر است. علاوه بر این، رانندگی ما در پیست لاوزتزرینگ در آلمان هرچند مطمئناً مشابه استفاده در دنیای واقعی نیست ولی نشان داد که در صورت رانندگی تهاجمی، این شعاع حرکتی چقدر کاهش پیدا می‌کند. نو ۵ برقی که با پسوند E-Tech شناخته می‌شود، به‌عنوان یک خودروی پیست طراحی نشده ولی هاچ‌بک الکتریکی رنو ثابت کرد که در رانندگی‌های سریع بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

معماری جدید این ماشین ترکیبی از تعلیق جلوی کلیو و کپچر با فرمان جدیدترین نسل مگان همراه با کمک‌فنرهایی است که خیلی خوب تنظیم شده‌اند. رنو ۵ جدید پایداری مناسب و چابکی خیره‌کننده‌ای دارد که این به دلیل وزن سبک تنها ۱۵۲۴ کیلوگرمی است. ترمزها با کنترل خوبی خودرو را متوقف می‌کنند و سیستم کنترل کشش باعث می‌شود خودرو قابل پیش‌بینی رفتار کند و از سنگریزه‌های کنار پیست سر درنیاورد. حداکثر سرعت خودرو اما برای محافظت از باطری‌ها روی تنها ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

باطری کوچک‌تر رنو ۵ با حداکثر ظرفیت ۸۰ کیلووات شارژ می‌شود درحالی‌که این رقم برای باطری بزرگ‌تر حداکثر ۱۰۰ کیلووات خواهد بود. هرچند رقبای کمی سرعت شارژی بیش از این دارند ولی چنین سرعتی کسانی که واقعاً به دنبال شارژ سریع هستند را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. درهرحال، در هردو نسخه، می‌توان باطری‌ها را ظرف ۳۰ دقیقه از ۱۵ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. با استفاده از شارژرهای معمولی ۱۱ کیلوواتی اما شارژ باطری‌ها حدود پنج ساعت طول خواهد کشید.

کابین رنو ۵ برقی پر از رنگ‌های متنوع و شاد است. علاوه بر اعداد رنگارنگ سرعت‌سنج روی صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی که یادآور طراحی سنتی رنو ۵ دهه ۷۰ است، در داخل خودرو عناصر رنگی دیگری از پارچهٔ صندلی‌ها گرفته تا دوخت روی داشبورد جلب‌توجه می‌کند. رنو همچنین یک هوش مصنوعی ویژه بنام Reno را هم برای هاچ‌بک الکتریکی جدید خود تدارک دیده است که نزدیک‌ترین جایگاه‌های شارژ را معرفی می‌کند و نکاتی در مورد شیوهٔ افزایش شعاع حرکتی خود بیان می‌دارد. این ویژگی بسیار جذاب به نظر می‌رسد ولی متأسفانه در طول آزمایش، شاید به دلیل خوب نبودن لهجهٔ فرانسوی ما یا تکمیل نبودن سیستم در نمونه‌های پیش‌تولید، هوش مصنوعی Reno به هیچ‌کدام از درخواست‌های ما پاسخ نداد.

در صندلی‌های عقب هم چالش‌هایی وجود دارد. هرچند رنو ۵ جدید ۴۰ سانتی‌متر طول بیشتری از نسل قبلی دارد ولی حتی بزرگ‌سالانی با قد متوسط هم در صندلی‌های عقب با کمبود فضا مواجه خواهند بود. همچنین صندلی‌های جلو خیلی نزدیک به کف خودرو نصب شده‌اند و به همین دلیل سرنشینان عقب نمی‌توانند پاهای خود را زیر آن‌ها قرار دهند. اگر حتی صندلی‌های جلو برای افرادی با قد زیر ۱۸۰ سانتی‌متر هم تنظیم شده باشد، دیگر فضایی برای زانوهای سرنشینان عقب وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر اما صندوق بار با ظرفیت ۳۲۶ لیتر در حالت عادی و ۱۱۰۶ لیتر هنگام خواباندن صندلی‌های عقب، برای خودرویی در این کلاس بسیار خوب است.

قیمت رنو ۵ الکتریکی در بازار بریتانیا از حدود ۲۳ هزار پوند برای نسخهٔ پایه با باطری کوچک آغاز می‌شود درحالی‌که نسخهٔ مجهز به باطری بزرگ‌تر، قیمت پایه‌ای در حدود ۲۷ هزار پوند خواهد داشت. تیپ‌های بالا ردهٔ این ماشین نیز باید همچنان زیر ۳۰ هزار پوند قیمت داشته باشند. هرچند این اعداد ممکن است زیاد به نظر برسد ولی حدود ۲ هزار پوند از مینی کوپر الکتریکی سه‌در کمتر و تقریباً معادل قیمت یک پژو E-208 پایه است.

جمع‌بندی

نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که رنو ۵ E-Tech جدید ادای احترام موفقی به سلف تاریخی خود خواهد بود. در این هاچ‌بک الکتریکی جدید شاهد جزئیات جالب زیادی هستیم که چشم‌ها را به رنو ۵ کلاسیک ارجاع می‌دهند درحالی‌که رانندگی خودرو هم بسیار جذاب است. البته رنو ۵ الکتریکی از لحاظ جاداری کابین، شعاع حرکتی و سرعت شارژ حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد و برای قضاوت نهایی، باید منتظر اعلام قیمت رسمی و رانندگی در جاده‌های معمولی بمانیم.

مشخصات فنی رنو ۵ جدید

Renault 5 E-Tech
پیشرانه الکتریکی
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۸.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت
شعاع حرکتی ۴۰۵ کیلومتر
طول ۳,۹۲۲ میلی‌متر
عرض ۱,۴۹۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۴۴ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۸ هزار پوند (حدودی)
امتیاز ۴.۰ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علی منصوری

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    این تو ایران بیاد چند روز بعدش احتمالا شاهد تولد سپند و سهند و پژمان و pk,mk,nk ….. چنتا مدل قد و نیم قد از کمپانی معظم سایپا باشیم، .
    .
    ولی چقدر شبیه مدل ۵ قدیمیشه, بدرد ایرانم میخوره، البته ک با این تحریمها ک اینم در حد رویاس، همین الآنم تنها اروپایی این سگمنت فیات ک قیمتش فضایی و عجیب و غریب

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. علی Shelby

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (393 ديدگاه)

      کلاسیک
      مخصوصا تو ایران

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    خیلی باحاله

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. JaMsHiD-B

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2518 ديدگاه)

    زیبا و مینیمال و ساده ولی نهایت سرعتش فکر نکنم خیلی جالب باشه

    موافقم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3820 ديدگاه)

      این که 150 تاس، سوزوکی ویتارا جدید 120 تاس😐

      موافقم 1
      مخالفم 2
    2. B

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (806 ديدگاه)

      برای یه ماشین هاچبک شهری انتظاری زیادی نمیره اما یکم قیمتش بالاست بنظرم

  4. RD 1600cc

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (416 ديدگاه)

    پشتش از 206که جادار تره ، 206 پشتش فقط واسه بچس.

  5. ali

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    با سلام
    این جز یکی از زیباترین و عین آدم ترین ماشینهای برقی هست که دیدم بسیار عالی و دوست داشتنی و خواستنی

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. amirboss

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (570 ديدگاه)

    نمی‌دونم رنو چه فکری کرده که این مدل رو برقی کرده!؟
    کاش یه نمونه بنزینی سه سیلندر هم به سبد محصولاتش اضافه میکرد.
    فعلا تو این بازاری که هنوز برقی ها به ثبات خودشون نرسیدن به نظرم رنو ریسک کرده.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Amirsh

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    طراحی بیرونی و داخلی عالی ، از مشخصات فنیش یکم نا امید شدم ، برد و سقف سرعتش کمه
    که البته رنو نسخه پرفرمنس اینو با برند آلپاین میده بیرون ، که میشه A290 ، با وجود نسخه پرفرمنسش این خریدش شاید خیلی توجیه نداشته باشه ، نمیدونم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. Galant.VR4(JDM)

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (950 ديدگاه)

    این عملکرد رنو عالیه اما اگه بخواد به دوران طلایی خودش برگرده باید خیلی از نام هارو احیا کنه که یکیش همین مگان هست و همینطور توی خیلی از کلاس ها جاش خالیه حالا که ار فرمول یک کنار کشیدین و کلا رو اسپرت ها تمرکز ندارین حداقل روی اکونومی تلاش کنید

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا