نسخهٔ تولیدی رنو ۵ برقی جدید در نسخههایی با قدرتی از ۹۵ تا ۱۵۰ اسب بخار و شعاع حرکتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر راهی بازار خواهد شد.
در سال ۲۰۲۱ رنو با معرفی کانسپتی خبر از احیای رنو ۵ در قالب یک هاچبک الکتریکی داد و حالا سرانجام زمان معرفی نسخهٔ تولیدی این خودرو فرارسیده است. این خودرو بدون شک یکی از مهمترین رونماییهای نمایشگاه ژنو امسال محسوب میشود. خوشبختانه، طراحی نسخهٔ تولیدی رنو ۵ که با نام Renault 5 E-Tech شناخته میشود، کاملاً به کانسپت سال ۲۰۲۱ وفادار مانده و تیم طراحی بهخوبی توانسته جانشینی مدرن و درعینحال وفادار به دو نسل قبلی این هاچبک دوستداشتنی ارائه کند.
کاملاً مشخص است که در طول مسیر تبدیل کانسپت به نسخهٔ تولیدی، طراحان رنو تغییرات بسیار کمی را در رنو ۵ ایجاد کردهاند. در جلوی خودرو همچنان همان چراغهای LED با طراحی مشابه رنو ۵ قدیمی را میبینیم که در بین آنها لوگوی رنو جای گرفته است. بااینحال، در این قسمت شاهد تغییراتی مثل اضافه شدن یک ورودی هوای بزرگ در سپر جلو هستیم که به خنک کردن باطری و موتور الکتریکی کمک میکند. علاوه بر این، میتوانیم درگاه شارژ را هم ببینیم که مثل مدل بزرگتر مگان E-Tech نزدیک چرخ جلو جای گرفته است. همچنین برخلاف نسخهٔ کانسپت، در رنو ۵ تولیدی برای درهای جلو بجای دستگیرههای مخفی از نمونههای معمولی استفاده شده اما دستگیرهٔ درهای عقب مثل کلیو بهطور مخفی در ستون C تعبیه شده است. برخلاف دو نسل قبلی، رنو ۵ E-Tech فقط بهصورت پنجدر تولید میشود.
در عقب خودرو چراغهای عمودی روی گلگیرها دیده میشوند که کاملاً مشابه رنو ۵ قدیمی هستند اما بجای نوار LED که در نسخهٔ کانسپت بین چراغها کشیده شده بود، در نسخهٔ تولیدی نوار مشکیرنگی را میبینیم که نوشتهٔ RENAULT 5 روی آن نقش بسته است. یکی از ویژگیهای طراحی جالب این هاچبک جدید فرانسوی نشانگر شارژ بیرونی است که روی کاپوت تعبیه شده است. این پانل گرافیکی که به دریچهٔ روی کاپوت نسل اول رنو ۵ اشاره دارد، میزان شارژ خودرو را هنگام اتصال به برق نشان میدهد و گرافیک ۵ را به نمایش درمیآورد.
در داخل رنو ۵ الکتریکی هم مثل بیرون شاهد طراحی رترو هستیم که به گذشته اشاره دارد. ویژگی اصلی در اینجا نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰ اینچی است که به سمت راننده زاویه دارد درحالیکه زیر این نمایشگر دریچههای تهویه مشابه رنو ۵ قدیمی طراحی شدهاند. روکش پارچهای صندلیها و پانل درها به رنگ زرد بیرونی است و روی غربیلک فرمان سه پره مجموعهای از دکمهها بهعلاوهٔ دکمهٔ استارت دیده میشود. مقابل راننده نیز بسته به تیپ، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ یا ۱۰ اینچی قرار میگیرد.
رنو ۵ الکتریکی با ۳.۹۲ متر طول، ۱.۷۷ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع، تقریباً هماندازهٔ مینی کوپر جدید است و در سبد محصولات رنو بین مدلهای توئینگو و کلیو قرار میگیرد. این هاچبک الکتریکی با وجود اندازهٔ کوچک، روی رینگهای بزرگ ۱۸ اینچی با لاستیکهای ۱۹۵ قرار گرفته است و صندوق بار آن ۳۲۶ لیتر ظرفیت دارد. رنو ۵ اولین خودروی است که روی پلتفرم AmpR Small ساخته شده است که قبلاً با نام CMP-B EV شناخته میشد.
هاچبک الکتریکی جدید رنو با دو پکیج باطری ۴۰ و ۵۲ کیلووات ساعتی ارائه میشود که به ترتیب ۱۳۵۰ و ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارند. همراه با باطری ۴۰ کیلووات ساعتی، یک موتور الکتریکی در جلو ارائه میشود که در دو نسخه با ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور یا ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور قابل انتخاب خواهد بود. موتور نسخه ۵۲ کیلووات ساعتی اما ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد و خودرو را در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت این نسخه هم روی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
باطری پایه با هر بار شارژ امکان پیمودن ۳۰۰ کیلومتر را فراهم میکند درحالیکه این رقم با باطری بزرگتر به ۴۰۰ کیلومتر افزایش پیدا میکند. این خودرو از قابلیت شارژ سریع تا ۸۰ کیلوواتی برای باطری پایه و ۱۰۰ کیلوواتی برای باطری بزرگتر برخوردار است که ظرف نیم ساعت از ۱۵ تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ میکند. البته نسخهٔ پایهٔ ۹۵ اسب بخاری از این قابلیت بیبهره است. رنو ۵ برقی در عقب از تعلیق چند اتصالی بهره میبرد که برای این سگمنت غیرمعمول است. قیمت رنو ۵ E-Tech در اروپا از ۲۵ هزار یورو آغاز میشود.
محمد
۷ اسفند ۱۴۰۲طراحی خوبی داره ولی به نظرم بردش کمه ، احتمالا تو آینده مدل های یا برد بیشتر هم براش معرفی بشه ، تو این چند سال اخیر فرانسوی ها عالی تو طراحی عمل کردن
امین
۷ اسفند ۱۴۰۲این ماشین هدفش استفاده شهری و مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر هست. که برای شهر اروپایی با بافت قدیمی که کمبود پارکینگ دارند در نظر گرفته شده.
برای برد بیشتر باید باتری بزرگتر باشه که فضای جاگذاری و وزن اجازه این افزایش نمیده تنها راهش کم کردن فضای صندوق هست که اونم کلا ۳۵۰ لیتر که حداقل مورد نیاز هست و کمتر از اون قابل قبول نیست.
ماشین کوچک زیبا هدف استفاده شهری که بیشتر برای بازار اروپا در نظر گرفته شده.
مثل فیات و مینی با طراحی رترو اینم خریدار خودش پیدا میکنه. چون جذابه.
NAVID۰۰۹۸
۷ اسفند ۱۴۰۲نمیدونم چرا هیچگاه با این خودرو حال نکردم ، چرا که شاید بخاطر منتاژ سپند و پیکی در ایران بوده که از چشمم انداختش!!!
با این قیمت در این کلاس ، محصولات پژو به نظرم جذابترند!!!
اما طراحی چراغ جلوها جالبه ، یه جورایی مثل خط چشم دخترهای ۱۸ ساله میمونه که با مردمک مشکی و برق چشمشون دل میبرند!!!
طراحی داخلی هم چیز خاصی نیست جز اون داشبورد جلو سرنشین که برگرفته از قدیمیِ هستش!
شرکتها گویی جنگ بازگشت به گذشته راه انداختن و همه تو یه رقابت افتادن!
مثل اینکه فقط لندروور دیفندر بود که خط خودش را عوض کرد و پس از سالها از سنتی کشید بیرون رفته تو مدرنیته!
احتمالاً 2CV ژیان سیتروئن هم بیارن تو بازار تا این رقابتِ گذشتهگی تکمیل بشه!!!
آرش وان
۷ اسفند ۱۴۰۲رنو سنیک ماشین سال ۲۰۲۴ قاره اروپا شد .
froG-driVer
۱۱ فروردین ۱۴۰۳با این که از هیچ کدوم از محصولات رنو خوشم نمیاد ولی برای آن یکی احترام خاصی قائلم
amirboss
۷ اسفند ۱۴۰۲طراحی بی روحی داره و میتونست بهتر عمل کنه. قیمتش هم بالاست که تو خودروهای برقی عادیه.
مازیار
۷ اسفند ۱۴۰۲رنو ۵ اونقدر کاریزما داره که مدلی جدید بر اساسش تولید بشه. حتی اگه همینقدر هم شبیه باشه.
NAVID۰۰۹۸
۷ اسفند ۱۴۰۲میگه رنو ۵ کاریزما داره 😐
یا کاریزما نمیدونه چیه و فقط چندجا شنیده اومده اینجا بیان کنِ!
یا واقعاً تو دنیای دیگه زندگی میکنه و کاریزما در دیکشنری بَرَرهایش میشه کاریزما!
اصلاً سرچ کن ببین کاریزما چه معنایی میده ، بعد بیا اینجا بازگو کن ببینیم رنو۵ دقیقاً کاریزماش کجاست!
شاید اشتباه از ماست خبر نداریم و دوست داریم شما با پاسخی روشن ما را روشن کنی نه زدن به کوچه علی چپ یا جاده فرعی ؟!!!
مازیار
۷ اسفند ۱۴۰۲پاسخ که هست
اما برای سزاوار پاسخ
Taha Malek
۷ اسفند ۱۴۰۲طراحیش خیلی دل نشین تره نسبت به محصولات امروزی چون ترکیب مدرن و کلاسیک روح داره
مهدی
۷ اسفند ۱۴۰۲قیمتش خیلی خیلی بالاس و اصلا نمیتونه با برقی های چینی رقابت کنه
صرفا بخاطر نوستالژیک بودنش شاید افراد برن سراغش
با این قیمت میشه 2 تا شاسی بلند برقی خوب خرید
آرش وان
۷ اسفند ۱۴۰۲تیتر سایت یوروپ اتوموتیو نیوز در درباره رونمایی از رنو۵ جدید برقی در نمایشگاه خودروی ژنو :
Renault 5, at under €25,000, seeks to shake up small EV segment
رنو۵ با قیمت زیر 25000 یورو
به دنبال ایجاد تکانه سخت و استحاله در سگمنت خودروهای کوچک الکتریکی در بازار اروپا
parhamiof
۷ اسفند ۱۴۰۲حس زنده و شادی داره طراحیش.
Taha Ayoobi
۷ اسفند ۱۴۰۲چه خوشگله
𝐀𝐥𝐢
۷ اسفند ۱۴۰۲طراحی خیلی جذابی داره خیلی خوب هم به نسل قبلش اشاره شده
۷ اسفند ۱۴۰۲خوب اینم بیاریدش ایران
jalopy
۱۰ اسفند ۱۴۰۲من که خیلی از طراحی این ماشین خوشم اومد و اگه نسخه بنزینی اش هم عرضه بشه بنظرم میتونه موفق ظاهر بشه و مثل گذشته با نسخه های GT حتی