رنو از روبرو شدن با چالشها ابایی ندارد. این برند فرانسوی که اخیراً دگرگونی کامل سبد محصولات و تمرکز روی خودروهای الکتریکی را اعلام کرده خواهان حضوری پررنگتر در کلاس خودروهای C هم میباشد. به این ترتیب رنو محصولاتی برای رقابت با خودروهای گوناگون از فولکسواگن گلف گرفته تا نیسان قشقایی را طراحی و تولید میکند؛ و اینجا میخواهیم اولین سلاح جدید رنو برای تحقق اهدافش را بررسی کنیم: آرکانا…
آرکانا شاسیبلندی خانوادگی است اما از خط سقف خمیدهتر نسبت به رقبای خود استفاده میکند و این خمیدگی به حدی است که رنو محصول خود را شاسیبلندی کوپه مینامد. مدیران رنو در زمان اشاره به جایگاه آرکانا به محصولاتی همچون تویوتا C-HR اشاره میکنند و ما حدس میزنیم سیتروئن C4 اگرچه ابعاد کوچکتری دارد اما هدف دیگری برای رنو میباشد.
رنو قبلاً محصولی با نام آرکانا را در روسیه عرضه کرده اما خودرویی که ما در بریتانیا تست کردهایم از نظر فنی ۹۵ درصد متفاوت است. آرکانا بازار روسیه در کارخانه متفاوتی در کره جنوبی تولید میشود اما آرکانا بازارهای اروپایی بر پایه پلتفرم CMF-B اتحاد رنو-نیسان بنا شده است. این پلتفرم از سوپرمینی کلیو گرفته تا کراس اوور کپچر بکار رفته و حتی قشقایی و رنو کجار نیز از آن استفاده کردهاند.
پلتفرم آرکانا کوچکتر و ارزانتر بوده و به حدی کشیده شده که طول خودرو بیشتر از کجار میباشد. با اینکه نسخه هیبریدی کامل آرکانا از نظر ما عملکرد برجستهای دارد اما انتظار میرود یکسوم فروش کلی این خودرو به نسخه TCe 140 تست شده با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری بنزینی که قدرت ۱۳۸ اسبی و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متری دارد مربوط باشد. این پیشرانه با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک همکاری میکند.
یک دستیار هیبریدی ۱۲ ولتی هم وجود دارد که اساساً یک استارتر/ژنراتور یکپارچه است که اندکی از انرژی هدر رفته را ذخیره کرده و سپس به سیستم استاپ/استارت کمک نموده و در صورتی که شتاب گیری سنگین نیاز باشد بوست اضافی ۲۰ نیوتون متری در دسترس راننده قرار خواهد گرفت.
شاید اینها در روی کاغذ مجموعهای رضایتبخش باشند اما در عمل به حد کافی متقاعد کننده نیستند. برای شتاب گیری مناسب باید دو پیشرانه تا حدود ۳۵۰۰ بالا رود ولی در دورهای بالا صدای پیشرانه کاملاً بلند میشود. خودرو اصلاً به اندازه صدای تولیدی سریع حس نمیشود و اگر برای سواری سریع تصمیم بگیرید گیربکس اعتراض خواهد کرد. معکوسهای این گیربکس رضایتبخش نیست و شاید در برخی مواقع حساس رانندگی نتوان به آن اعتماد کرد.
اما شاسی همان چیزی است که زیرساخت اصلی آرکانا را نشان میدهد. خودروی تست شده از رینگهای ۱۸ اینچی زیبا استفاده کرده اما سواری خودرو در سرعتهای پایین کمی خشک احساس میشود. به نظر میرسد سیستم تعلیق در مواجهه با دستاندازها به حد نهایی عملکرد خود رسیده و ظرفیت بازی کردن زیادی ندارد.
ما دوست داشتیم بگوییم کنترل بالای حرکت بدنه و رانندگی درگیر کننده باعث خنثی شدن این ویژگی منفی میشوند اما خب آرکانا شاسیبلندی خانوادگی بوده و چیزهایی که گفتیم را ارائه نمیکند. فرمان خودرو سنگینی خوبی داشته اما سست و بیحال است و بدنه قدبلندتر هم به درد رانندگی اسپورت در جادهها نمیخورد. دینامیک کلی خودرو برای جادههای شهری پذیرفتنی بوده اما فاقد هیجان کافی است. زمانی که در بزرگراه حرکت میکنید رفاه کلی حاکم بر کابین و صدای پیشرانه خوب بوده اما از زیر خودرو صدای لاستیکها به گوش میرسد. همچنین از بخش جلو نیز میزان سورپرایز کنندهای از صدای باد توجه ما را به خود جلب میکند.
قضاوت شما درباره فضای کابین به میزان آشنا بودن و رضایت از کابین کلیو بستگی خواهد داشت زیرا شباهتهای بسیار زیادی وجود دارد. پشت آمپرهای دیجیتالی آرکانا شفاف و باکیفیت بوده و به جز نسخههای پایه همه مدلها به نمایشگر مرکزی ۹.۳ اینچی مجهز هستند. نمایشگر عمودی آرکانا کیفیت بالایی داشته هرچند اینترفیس رنو به آن خوبی نیست. هر دو سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی نیز وجود دارند.
از دیگر ویژگیهای کابین میتوان به دکمههای پیانو مانند روی داشبورد اشاره کرد که شبیه کلیو میباشد. همچنین نسخههای RS Line از تریم فیبر کربن مانند بیشتری استفاده کردهاند. نکته دیگر وجود متریال سفتوسخت در کابین است که شاید در یک سوپرمینی قابلقبول باشند اما در یک شاسیبلند فول سایز اینگونه نخواهد بود.
اما استفاده از پلتفرم یاد شده باعث ایجاد فضای کابین معقولی شده است. فضای کافی برای افراد قدبلند وجود داشته و علیرغم وجود سقفی خمیده، فضای سر موجود باعث تعجب ما شده است. فضای بار ۵۱۳ لیتری نیز پاسخگوی نیازها خواهد بود.
رنو با تولید آرکانا به دنبال طیف جدیدی از مشتریان بوده است. قیمت این خودرو نسبت به چیزی که ارائه میکند کمی بالاست و بهای مدل تست شده RS Line پس از سفارش آپشن ها به فراتر از ۳۰ هزار پوند میرسد. البته شرایط فروش اقساطی بدون بهره نیز وجود دارد که به این مورد باید دو سال سرویس رایگان و گارانتی پنجساله را نیز اضافه کرد.
با استفاده از قوای محرکه هیبریدی ملایم، نسخه پایه آرکانا خیلی نمیتواند حس یک شاسیبلند خانوادگی خاص را تداعی کند. سواری خشک در شهر جزو نقاط منفی این خودرو بوده و پیشرانه و گیربکس نیز راحتی بالایی را ایجاد نمیکنند. شاید شرایط فروش اقساطی تا حدی باعث بهبود اوضاع شوند.
مشخصات رنو آرکانا RS Line TCe 140 Auto EDC
- قیمت: 29900 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 138 اسب بخار/۲۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
ممد ژانگولر
۵ آبان ۱۴۰۰ما که فرق رنوهای سدانو نفهمیدیم چیه
از نظر من همشون مگانن
امیر
۵ آبان ۱۴۰۰خب این زبون طراحی که رنو توی محصولاتش به کار میبره.
ولی بیشتر من رو یاد اسب آبی می اندازه.
ممد ژانگولر
۵ آبان ۱۴۰۰داداش اسب آبی چرا 😂
Nima
۵ آبان ۱۴۰۰کلا ازش بد گفت جز یه چند مورد کوچیک
Karl Benz
۵ آبان ۱۴۰۰بچه ها سوال دارم
۱. چجوری لینک عکس بزارم تو سایت ؟
۲. چجوری مطالب روز های قبلو پیدا کنم ( مثلا ۱۳ مرداد ۹۹) ؟
AMG GT R
۵ آبان ۱۴۰۰می تونی در قسمت سرچ مورورگر مطب مورد نظر رو سرچ کنی
مثلا بنویسی “مرسدس بنز پدال” برات میاره بعد تعداد صفحات مطالب میاد
حسین دهمرد
۵ آبان ۱۴۰۰عکس رو تو سایتهای دیگه آپلود کن و لینکشو بزار اینجا. کاش خود پدال قابلیت آپلود مستقیم عکس رو اضافه میکرد
قبلا یه گزینه ی بایگانی تو گزینه های بالای صفحه بود نمیدونم چرا مدیر سایت حذفش کرده الان میتونی تو گوگل سرچ کنی بایگانی سایت پدال و از همونجا مستقیم بزنی روی گزینه ی بایگانی. یعنی وارد صفحه ی هوم پدال نشی.
پدال چند وقته داره پنالتی میزنه فرمت عکس ها رو هم داغون کردن. به جای پیشرفت، پسرفت میکنن. باید حتما ثابت کنن دارن تو ایران فعالیت میکنن.
مهدی
۵ آبان ۱۴۰۰جدیدا رنو ماشینهای زیبایی میسازه اما کیفیت سواری ماشینهاش واقعا بده ! همین کلیوس و تالیسمان هم خیلی شیک و جذابن اما سیستم تعلیقشون به حدی بده که اصلا جای تامل و فکر کردن نمیزاره
علی
۵ آبان ۱۴۰۰جدیدا و زیبا جور در نمیاد چون اینا رو ماشینهای دیگه هم دارن طراحی تالیسمان رو میندازند فقط همین
مهدی
۶ آبان ۱۴۰۰فکر کنم تو حالت مستی تایپ کردین چون یه جوریه که قابل فهم نیست ! 🤔
علی
۸ آبان ۱۴۰۰میگم گفتن اینکه ماشینهای جدیدش زیباتر شده درست نیست !!!
چون فقط طراحی رنو تالیسمان رو برای ماشینهای دیگه اش به کار میبره همین و بس !
فهمیدی ؟؟؟؟
Amard
۵ آبان ۱۴۰۰(آرکانا بازار روسیه در کارخانه متفاوتی در کره جنوبی تولید میشود اما آرکانا بازارهای اروپایی بر پایه پلتفرم CMF-B اتحاد رنو-نیسان بنا شده) نسخه بازار روسیه چه پلتفرمی داره چرا تو اروپا عوض کردن
علی
۵ آبان ۱۴۰۰رنو و پژو اگه تو بازار روسیه محبوب بودن الان تیگو 8 پرو خودروی سال روسیه نمیشد 😂
امیرعلی
۵ آبان ۱۴۰۰تیگو ۸ پرو بهترین خودرو چینی بازار روسیه شد
بهترین خودرو سال روسیه یک ماشین دیگه بود
Hami
۶ آبان ۱۴۰۰نسخه بازار روسیه پلتفرم B0 داره، همون پلتفرم نسل اول لوگان(تندر)، ساندرو، داستر، کپچر(نسخه بازار روسیه) و محصولات لادا.
Reza Waffen SS
۵ آبان ۱۴۰۰اصلا از کابینش خوشم نیومد
علی
۵ آبان ۱۴۰۰ماشینهای فرانسوی همشون فقط قیافه دارن وگرنه داشبوردشون متریالش نسبت به رقباشون اصلا خوب نیست موتورشون ضعیفه و ایمنی هم افتضاح
انقدر حرف از یورو ان کپ نزنید یه تصادف هایی از رنو مگان های جدید و 3008 های پژو دیدم که به خوابم نمیبینید
به زبان فرانسوی سرچ کنید
امیر
۵ آبان ۱۴۰۰من طرفدار فرانسوی ها نیستم. ولی از این ماشین خیلی بد گفتید.
ولی به هر حال ارزش چندانی نداره.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۵ آبان ۱۴۰۰قیمتش یکم زیاده ، در کل طراحیش در جلو خوبه ولی فرم کنار و عقب بدنه رو خیلی شبیه سدانها کردن و یه نا هماهنگی به وجود اومده ، در کل بدنیست ولی با این پول ماشینای بهتری هم هست
porsche
۵ آبان ۱۴۰۰قیافش عالیه
امیرحسین
۵ آبان ۱۴۰۰دقیقاً همون نقص هایی که تو کولیوس اشاره میشه
اینجا هم اشاره شده
جلو ماشین خیلی عقابی و سر پایینه
ایکاش یه لیفت میشد و بالا می اومد
پشت رو مث پورش حرکت زدن
اصن کلا پورش طور در آورد
کابین که چنگی بدل نمیزنه از لحاظ زیبایی ولی خب آپشن های زیادی به چشم میاد
فنی هم نشان دهنده ماشین شهریه
اینکه سیستم تعلیق در این نسخه هم میکوبه مشخص یه کولیوس دیگه و مجدد شکست به حساب میاد
یعنی چی تو سرعت پایین خشک . یعنی پوچ
ماشین شهری خشک دیگ ب درد چی میخوره
من کلا از اینکه این ماشین پشت خوشگلی داشت خوشم اومد و رینگ هاش و الا نکات مثبتی ندیدم
و اینکه کلا کراس باحال نیس
من عاشق ابهت هستم
ماشین بایست حجیم باشه.البته سلیقه من اینطور و هیچ اهمیتی ندار
power active
۵ آبان ۱۴۰۰رنو طراحی همه ماشیناش شبیه هم شدن عقب و جلو شبیه هم هستن !!!
(Saeed(peugeot
۵ آبان ۱۴۰۰رنو از بعد رفتن گوسن خیلی پسرفت کرده ….. در عوض پژو داره غوغا میکنه حسابی ؛ پژو ۳۰۸ نسل جدید محشره ، به احتمال زیاد یه نسخه کراس ازش ساخته بشه تا رقیب رنو آرکانا بشه
ایران فرانسه
۵ آبان ۱۴۰۰در این روزهای عجیب و غریب و نگاه های بهت زده و اقتصاد آفت زده ، این پست حسرتی در من زنده کرد . این ماشین قرار بود به جای روسیه در سایت ساوه توسط خود رنو برای اولین بار در جهان تولید و از همانجا به بازارهای هدف ( آسیای میانه و خاور میانه و شمال آفریقا) صادر بشه سهم رنو و هلدینگ نگین یک میلیارد یورو و سهم ایران فقط سایت بن رو بود که اونهم از تاپکو ( تولید کننده فیات سی ینا) بابت بدهی تملک شده بود و علاوه بر این نیو داستر فیس لیفت و کویید و در فاز بعد نیو سیمبول نیز تولید می شد ۲۵۰۰ شغل مستقیم توی ساوه ایجاد می شد و انحصار دو غول جاده مخصوص شکسته می شد ولی خب شهر موشکی از همه اینها مهمتر بود و برجام ۲ و ۳( عادی سازی روابط با آمریکا) هم ممنوع، و شد آنچه امروز باید بشینیم و عکسهای این ماشین را نگاه کنیم. امان از دوستان نادان و دشمنان دانا
net
۵ آبان ۱۴۰۰این مدل ماشینها پشتش که سقف خمیده میشه خیلی زشته.اولین بار بی ام و با تولید x6 این مدل ماشین زشت رو مد کرد
آرمی
۷ آبان ۱۴۰۰خیلی خوشگل
مهردادکمال
۷ آبان ۱۴۰۰امیدوارم چراغ یک تکه عقب دیگه مدش بره دیگه زیادی تکراری شده
مهردادکمال
۷ آبان ۱۴۰۰منو یاد زنای قاجار با ابروی پیوست میندازه 😂
MC20
۸ آبان ۱۴۰۰رنو گیج شده . . . فعلا داره دور خودش می چرخه . . . تازه داشت زبون طراحی در میاورد که با شکل و شمایل برقی ها و جلوپنجره های بی ام و ماشین های اگزوتیک کره ای . . . رنو هنوز نیومده قدیمی شد رفت . . . طفلی چه قدر خوشحال بود . . . !!!
مهردادکمال
۳ آذر ۱۴۰۰معمولی و کمی گران