هرچند رنو به ساخت خودروهای اقتصادی شهرت دارد ولی رنو ۵ توربو 3E با قیمت ۱۸۰ هزار دلار، نهتنها گرانترین خودروی تاریخ رنو، بلکه گرانترین هاچبک داغ تاریخ محسوب میشود.
رنو معمولاً با خودروهای مقرونبهصرفه شناخته میشود اما در سالهای اخیر مدلهایی با قیمتهای بالا نیز معرفی کرده است. برای مثال، مگان RS تروفی R با قیمت ۷۲ هزار پوند معادل ۹۶ هزار دلار، توجهات را جلب کرد. حالا، رنو با ۵ توربو 3E پا را فراتر گذاشته و قیمت پایه ۱۳۵ هزار پوند معادل ۱۸۰ هزار دلار را برای این خودرو در نظر گرفته است. این قیمت در بریتانیا با پورشه ۹۱۱ کاررا GTS برابری میکند و دو برابر هیوندای آیونیک ۵ N است. در مقایسه با رنو ۵ استاندارد که تقریباً شش برابر ارزانتر است، تفاوتها چشمگیرتر میشوند.
البته برخلاف رنو ۵ استاندارد که یک هاچبک چهاردر و پنجنفره دیفرانسیل جلو است، ۵ توربو 3E یک هاچبک داغ الکتریکی دودر و دونفره دیفرانسیل عقب است که هیچ شباهتی جز نام با مدل پایه ندارد. رنو این رقم را «قیمت پایه» مینامد که یعنی آپشنها و لوازم جانبی هزینه نهایی را بالاتر خواهند برد. تنها ۱,۹۸۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد که ادای احترامی به مدل افسانهای رنو ۵ توربو سال ۱۹۸۰ است. این خودرو در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا عرضه میشود.
خرید رنو ۵ توربو 3E مانند خرید یک خودروی معمولی نیست زیرا خریداران باید فرمی در وبسایت اختصاصی رنو پر کنند، نمایندگی موردنظر خود را انتخاب کرده و منتظر تماس برای تعیین وقت بازدید از نمایشگاه بمانند. پسازآن، یک فرم رزرو امضا میکنند و این فرآیند تا اوایل سال ۲۰۲۶ ادامه دارد یعنی زمانی که نمایندگیها اسامی ۱۹۸۰ خریدار نهایی را اعلام میکنند. پیکربندی نهایی خودروها در نیمه اول ۲۰۲۷ انجام شده و تحویل از اواخر همان سال آغاز میشود. رنو تأکید میکند که بدون مشارکت مالی نمایندگیها، این پروژه امکانپذیر نبود.
رنو ۵ توربو 3E به دو موتور الکتریکی درون چرخهای عقب مجهز است که مجموعاً ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. به لطف این نیرو، هاچبک داغ برقی رنو ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. یک پکیج باطری ۷۰ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن حداکثر ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ فراهم میکند. با وجود این مشخصات، وزن خودرو تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم است یعنی تقریباً برابر با رنو ۵ استاندارد با باتری ۵۲ کیلووات ساعتی. رنو با استفاده گسترده از فیبر کربن و حذف درهای عقب و صندلیهای اضافی، وزن را به حداقل رسانده است.
اگرچه ۵ توربو 3E گرانترین خودروی تاریخ برند رنو محسوب میشود اما در گروه رنو عنوان گرانترین خودرو به آلپین A110 R اولتیمه با قیمت ۳۸۰ هزار دلار تعلق دارد. این مدل، گرانترین خودروی تولیدی چهار سیلندر تاریخ محسوب میشود.
ashkanyp
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حتما ازت میخرن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش بیارن ایران
Yaghoob
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اینم یه روش بازاریابی هست.
همایون
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا رنو تو گرون فروشی محصولات خاص شورشو دراورده خب این خودرو اگه گذشته موفقش رو کنار بزاریم چی بیشتر از بقیه برقیها داره که انقدر گرونه مطمئنم که آیونیک 5n اینو قورت میده تازه وقتی میشه با این پول پورشه ۹۱۱ خرید مگه آدم دیوانست که بره اینو بخره در مورد آلپین 110R اولتیمه ۳۸۰ هزارتا بدی ماشین چهارسیلندر ۱.۸ لیتری ۳۴۰ اسب بخری؟!در حالی که ۹۱۱GT3rs با زیر سیصدتا قابل خریداریه اصلا بریم سراغ رقیب اصلی آلپین یعنی کیمن که تو نسخه GT4 RS با موتور شش سیلندر چهار لیتری پونصد اسبی که تا ۹۰۰۰ تا دور میگیره از ۱۵۰ هزارتا قابل خریداریه تا نهایتا نسخه مسابقهای تا بندندان مسلح ۲۳۰ هزار تایی قابل خریداریه.من زیاد با قوانین بازار خودروهای لیمیتد آشنایی ندارم ولی تا اونجایی که میدونم یه خودرو اگه مشخصات قابل توجهای تو زمان خودش نداشته باشه حتی اگه تعداد کمی ازش تولید شده باشه و از برند معروفی باشه بازم قیمت بالایی پیدا نمیکنه با گذشت زمان حالا چجوری یه خودروی برقی که مثل موبایل از مد میفته قراره در آینده ارزش کلکسیونی پیدا کنه تا قیمت بالاش رو توجیح کنه نمیدونم
Ali
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴عذر میخوام ولی رنو و آلپین تاحالا چند مدل کانسپت بر اساس رنو ۵ درست کردن؟
واقعا کسی میدونه؟