رنو

معرفی رنو 5 توربو 3E، مینی سوپراسپرت برقی با 540 اسب بخار قدرت

رنو ۵ توربو 3E که قصد زنده کردن یاد رنو ۵ توربوی موتور وسط قدیمی را دارد، در تعداد محدود ۱۹۸۰ دستگاه ساخته خواهد شد.

پس از نمایش کانسپتی در اواخر سال ۲۰۲۴، رنو حالا نسخهٔ تولیدی رنو ۵ توربو 3E را معرفی کرده است. این خودرو به‌جز تغییراتی جزئی مثل اضافه شدن نشان RS در پشت ستون‌های B، با نسخهٔ کانسپت خود یکسان به نظر می‌رسد. بااین‌حال، درحالی‌که رنو ۵ معمولی هاچ‌بکی پنج‌نفره با درهای عقب است، نسخهٔ توربو دودر و دونفره است. تفاوت بزرگ دیگر اینکه در این هاچ‌بک برقی داغ برخلاف همتای معمولی، نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا کاملاً یاد رنو ۵ توربوی موتور وسط قدیمی را زنده کند.

گلگیرهای عقب برآمدهٔ رنو ۵ توربو 3E میزبان موتورهای الکتریکی درون چرخی هستند که هرکدام ۲۷۰ اسب بخار قدرت دارند و مجموع قدرت را به رقم فوق‌العادهٔ ۵۴۰ اسب بخار می‌رسانند. این موتورها داخل چرخ‌های عظیم ۲۰ اینچی قرار گرفته‌اند. به لطف این نیرو، رنو ۵ توربو 3E ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. یک پکیج باطری ۷۰ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن حداکثر ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ فراهم می‌کند.

هرچند رنو ۵ توربو 3E از نسخهٔ معمولی بزرگ‌تر است و از باطری بزرگ‌تری هم استفاده می‌کند ولی تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد که با رنو ۵ معمولی با باطری ۵۲ کیلووات ساعتی یکسان است. رنو با استفاده از فیبر کربن در داخل و بیرون خودرو توانسته وزن را کاهش دهد. همچنین حذف درها و صندلی‌های عقب هم در این موضوع نقش داشته است. در همین حال، رنو ۵ توربو 3E از معماری ۸۰۰ ولتی بهره می‌برد که امکان شارژ سریع با ظرفیت حداکثر ۳۵۰ کیلووات را فراهم می‌کند درحالی‌که حداکثر سرعت شارژ نسخهٔ معمولی تنها ۱۰۰ کیلووات است. این یعنی می‌توان از ۱۵ تا ۸۰ درصد باطری‌های هاچ‌بک داغ رنو را ظرف تنها ۱۵ دقیقه شارژ کرد.

رنو ۵ توربو 3E در داخل هم به ترمز دستی عمودی به سبک خودروهای رالی مجهز شده است که نشان می‌دهد با هاچ‌بک کاملاً متفاوتی نسبت به نسخهٔ معمولی و حتی نسخهٔ اسپرت آلپین A290 طرف هستیم. سطوح آلکانترا، رول کیج و صندلی‌های اسپرت با کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای هم به خاص‌تر شدن فضلی کابین توربو 3E کمک کرده‌اند. این نسخهٔ جذاب از رنو ۵ اما خودرویی تولید محدود است و تنها در ۱۹۸۰ دستگاه ساخته می‌شود که به سال معرفی رنو ۵ توربوی قدیمی اشاره دارد.

قیمت توربو 3E هنوز اعلام نشده است ولی احتمالاً شش‌رقمی خواهد بود. رنو پذیرش سفارشات خرید برای این ماشین را هفتهٔ آینده آغاز می‌کند و تحویل اولین نمونه‌ها از سال ۲۰۲۷ شروع خواهد شد. قرار است توربو 3E در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا عرضه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ______________

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خدایی جذابه با 580 اسب و طراحی جذاب

    موافقم 10
    مخالفم 3
  2. محسن

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    عجب هیولایی واووووو

    موافقم 7
    مخالفم 3
  3. JaMsHiD-B

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3155 ديدگاه)

    وزنش چقدره؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. BMW is GOD

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      ۱۴۵۰

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5824 ديدگاه)

        پشمام حاجی این ۱۴۵۰ کیلو هست بعد سایپا رو این یه موتور ضعیف تر از پراید گذاشته پشمام این چجوری تو سربالایی ایران میره خدایی با موتور ضعیف تر از موتور پراید تو سربالایی من دیدم خوب بالا می‌رفت ماشاالله بهش جدا واقعا مهندسی واقعی آینه بعد اریزو پنج توربو چون یک تن و ۳۰۰ هست موتور ۱۵۰۰ توربو روش جواب نمیده سربالایی نمیره واقعا ماشاالله به طراحی رنو پنج واقعا فرانسوی با اصالته رنو پنج فکرکن با موتور حدود ۱۰۰۰ سیسی و یک و نیم تن وزن سربالایی رو پر سرعت بالا بری واقعا دم طراحش گرم ماشاالله به این رنو

        موافقم 5
        مخالفم 2
  4. ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5824 ديدگاه)

    اوف عجب ماشینیه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. snoopsagg

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اینکه زومیت یسری خبرارو زودتر از پدال کار می‌کنه واقعا عجیبه
    البته اینکه از ۲۵۰ تا مقاله زومیت که در روز کار میکنن ۲ تاش ارزش خوندن دارن هم قابل ذکره

  6. nima.jdm

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1003 ديدگاه)

    حتی داشبوردش هم همونه فقط مدرن شده
    رنو ۵ توربو بنزینی کجا این کجا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. Sina_carshow

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (397 ديدگاه)

    این دقیقا همین خودرویی بود آرزوی ساختش رو توسط یه کمپانی داشتم
    حالا چه سوپرایز شدم این کمپانی رنو بود
    واقعا کار برا فولکس واگن و فورد و تویوتا خیلی سخت شد با این ماشین
    رو کاغذ که میتونه میراث نسخه اصلیش رو حفظ کنه فوق العادس در یک کلام
    دارم تصورش میکنم با اون رنگ قرمز توربو کلاسیک دیگه چه چیزی بشه دمش گرم رنو دمش گرم
    یه سوپر هاچ بک درجه یک داد بیرون
    من هنوز منتظرم یه 208gti یا 208 R پژو بده بیرون یه جانشین در خور 205gti حالا که رنو اینو داده بیرون

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. Titanium

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    خوبه رنو ۵ لجند داره برمیگرده..

  9. نی نی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (879 ديدگاه)

    رقیبش چیه ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. Mr Tiger

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    یعنی کسی پیدا میشه بجای ام ۳ و ام ۵ و امثالهم شش رقم پرداخت کنه برا رنو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا