رنو ۵ توربو 3E که قصد زنده کردن یاد رنو ۵ توربوی موتور وسط قدیمی را دارد، در تعداد محدود ۱۹۸۰ دستگاه ساخته خواهد شد.
پس از نمایش کانسپتی در اواخر سال ۲۰۲۴، رنو حالا نسخهٔ تولیدی رنو ۵ توربو 3E را معرفی کرده است. این خودرو بهجز تغییراتی جزئی مثل اضافه شدن نشان RS در پشت ستونهای B، با نسخهٔ کانسپت خود یکسان به نظر میرسد. بااینحال، درحالیکه رنو ۵ معمولی هاچبکی پنجنفره با درهای عقب است، نسخهٔ توربو دودر و دونفره است. تفاوت بزرگ دیگر اینکه در این هاچبک برقی داغ برخلاف همتای معمولی، نیروی موتور به چرخهای عقب منتقل میشود تا کاملاً یاد رنو ۵ توربوی موتور وسط قدیمی را زنده کند.
گلگیرهای عقب برآمدهٔ رنو ۵ توربو 3E میزبان موتورهای الکتریکی درون چرخی هستند که هرکدام ۲۷۰ اسب بخار قدرت دارند و مجموع قدرت را به رقم فوقالعادهٔ ۵۴۰ اسب بخار میرسانند. این موتورها داخل چرخهای عظیم ۲۰ اینچی قرار گرفتهاند. به لطف این نیرو، رنو ۵ توربو 3E ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. یک پکیج باطری ۷۰ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن حداکثر ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ فراهم میکند.
هرچند رنو ۵ توربو 3E از نسخهٔ معمولی بزرگتر است و از باطری بزرگتری هم استفاده میکند ولی تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد که با رنو ۵ معمولی با باطری ۵۲ کیلووات ساعتی یکسان است. رنو با استفاده از فیبر کربن در داخل و بیرون خودرو توانسته وزن را کاهش دهد. همچنین حذف درها و صندلیهای عقب هم در این موضوع نقش داشته است. در همین حال، رنو ۵ توربو 3E از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد که امکان شارژ سریع با ظرفیت حداکثر ۳۵۰ کیلووات را فراهم میکند درحالیکه حداکثر سرعت شارژ نسخهٔ معمولی تنها ۱۰۰ کیلووات است. این یعنی میتوان از ۱۵ تا ۸۰ درصد باطریهای هاچبک داغ رنو را ظرف تنها ۱۵ دقیقه شارژ کرد.
رنو ۵ توربو 3E در داخل هم به ترمز دستی عمودی به سبک خودروهای رالی مجهز شده است که نشان میدهد با هاچبک کاملاً متفاوتی نسبت به نسخهٔ معمولی و حتی نسخهٔ اسپرت آلپین A290 طرف هستیم. سطوح آلکانترا، رول کیج و صندلیهای اسپرت با کمربندهای ایمنی شش نقطهای هم به خاصتر شدن فضلی کابین توربو 3E کمک کردهاند. این نسخهٔ جذاب از رنو ۵ اما خودرویی تولید محدود است و تنها در ۱۹۸۰ دستگاه ساخته میشود که به سال معرفی رنو ۵ توربوی قدیمی اشاره دارد.
قیمت توربو 3E هنوز اعلام نشده است ولی احتمالاً ششرقمی خواهد بود. رنو پذیرش سفارشات خرید برای این ماشین را هفتهٔ آینده آغاز میکند و تحویل اولین نمونهها از سال ۲۰۲۷ شروع خواهد شد. قرار است توربو 3E در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا عرضه شود.
______________
۲۷ اسفند ۱۴۰۳خدایی جذابه با 580 اسب و طراحی جذاب
محسن
۲۷ اسفند ۱۴۰۳عجب هیولایی واووووو
JaMsHiD-B
۲۷ اسفند ۱۴۰۳وزنش چقدره؟
BMW is GOD
۲۸ اسفند ۱۴۰۳۱۴۵۰
۲۸ اسفند ۱۴۰۳پشمام حاجی این ۱۴۵۰ کیلو هست بعد سایپا رو این یه موتور ضعیف تر از پراید گذاشته پشمام این چجوری تو سربالایی ایران میره خدایی با موتور ضعیف تر از موتور پراید تو سربالایی من دیدم خوب بالا میرفت ماشاالله بهش جدا واقعا مهندسی واقعی آینه بعد اریزو پنج توربو چون یک تن و ۳۰۰ هست موتور ۱۵۰۰ توربو روش جواب نمیده سربالایی نمیره واقعا ماشاالله به طراحی رنو پنج واقعا فرانسوی با اصالته رنو پنج فکرکن با موتور حدود ۱۰۰۰ سیسی و یک و نیم تن وزن سربالایی رو پر سرعت بالا بری واقعا دم طراحش گرم ماشاالله به این رنو
۲۸ اسفند ۱۴۰۳اوف عجب ماشینیه
snoopsagg
۲۸ اسفند ۱۴۰۳اینکه زومیت یسری خبرارو زودتر از پدال کار میکنه واقعا عجیبه
البته اینکه از ۲۵۰ تا مقاله زومیت که در روز کار میکنن ۲ تاش ارزش خوندن دارن هم قابل ذکره
nima.jdm
۲۸ اسفند ۱۴۰۳حتی داشبوردش هم همونه فقط مدرن شده
رنو ۵ توربو بنزینی کجا این کجا
Sina_carshow
۲۸ اسفند ۱۴۰۳این دقیقا همین خودرویی بود آرزوی ساختش رو توسط یه کمپانی داشتم
حالا چه سوپرایز شدم این کمپانی رنو بود
واقعا کار برا فولکس واگن و فورد و تویوتا خیلی سخت شد با این ماشین
رو کاغذ که میتونه میراث نسخه اصلیش رو حفظ کنه فوق العادس در یک کلام
دارم تصورش میکنم با اون رنگ قرمز توربو کلاسیک دیگه چه چیزی بشه دمش گرم رنو دمش گرم
یه سوپر هاچ بک درجه یک داد بیرون
من هنوز منتظرم یه 208gti یا 208 R پژو بده بیرون یه جانشین در خور 205gti حالا که رنو اینو داده بیرون
Titanium
۲۸ اسفند ۱۴۰۳خوبه رنو ۵ لجند داره برمیگرده..
نی نی
۲۸ اسفند ۱۴۰۳رقیبش چیه ؟
Mr Tiger
۲۸ اسفند ۱۴۰۳یعنی کسی پیدا میشه بجای ام ۳ و ام ۵ و امثالهم شش رقم پرداخت کنه برا رنو؟