پیروزی در استیج رالی مونتهکارلو، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و شتاب جانبی بهتر از سوپراسپرت فراری تنها بخشی از افتخارات رنو پیکی دوستداشتنی بوده است.
روزی روزگاری، رنو از یک هاچبک کوچک شهری رونمایی کرد که یک درجه پایینتر از فولکسواگن گلف قرار گرفت و «۵» نامیده شد. این خودرو در آمریکا با نام «رنو لِکار» به فروش میرسید و برای رسیدن به سرعت معیار (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) به ۱۶.۷ ثانیه زمان نیاز داشت. اما این شروع داستان رنو ۵ بود تا به یکی از ماندگارترین هاچبکهای تاریخ تبدیل شود.
مسابقه به نفع مردم
هاچبکساز مشهور زمان، فولکسواگن، تولید گلف را سالها ادامه داد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ از یک مدل مفهومی رونمایی کرد که صندوق عقب آن، میزبان بزرگترین موتور این شرکت یعنی W12 بنتلی کانتیننتال بود، ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و راندمان افتضاحی داشت. درحالیکه فولکسواگن پس از آغاز قرن ۲۱ میلادی به این نتیجه رسید که باید میراث خود را گرامی بدارد، رنو در دهه هفتاد میلادی این کار را انجام داد؛ فرانسویها نسخه بهبودیافته «۵ توربو» را رونمایی کردند که معادل گلف GTi بود (با این تفاوت که در آن زمان هنوز خبری از GTi نبود). آنها حتی پا را از تولید کانسپت فراتر گذاشته و ۵ هزار دستگاه رنو توربو را به فروش رساندند.
دلیل اصلی معرفی توربو، دریافت مجوز حضور این خودرو در مسابقات بود. رنو به بهانه حضور در رالی، خودرویی را به مردم عرضه کرد که کابینی شبیه به موزه دکوراسیون فرانسوی داشت. فرمان متمایز، داشبورد جدید و صندلیهای خاص رنو R5 توربو (نام دیگر این خودرو) در هیچ خودروی دیگری استفاده نشدند. سقف آن از جنس آلومینیومی و کاپوت، سپر و طاق چرخهای آن از جنس فایبرگلاس پلیاستر تولید شده بود. طراحی این نسخه به دستان پرتوان طراح لامبورگینی میورا، «مارچلو گاندینی»، سپرده شده بود.
هر چند رنو از روی اجبار ۴۰۰ دستگاه از این خودرو را تولید کرد اما تقاضا آنقدر خوب بود که تمام آنها پیش از معرفی نهایی ۵ توربو بهفروش رسیدند. تنها در سال اول، ۱,۳۰۰ دستگاه از این هاچبک کوچک به دست مردم رسید. همهچیز خوب پیش میرفت تا اینکه هزینه تولید سقف آلومینیومی و کابین متمایز برای رنو افزایش پیدا کرد؛ این شرکت هم با معرفی رنو R5 توربو ۲، قطعات آلومینیومی بدنه را کنار گذاشت و از کابین نمونه عادی رنو ۵ استفاده کرد. این تغییرات محبوبیت هاچبک یادشده را کم نکرد و سازنده موفق شد تا ۲ هزار دستگاه R5 توربو ۲ ایوو را به فروش برساند.
پیشرانه
زیر کاپوت این خودروی اقتصادی دیفرانسیل جلو خالی نبود اما میزبان پیشرانه هم نبود. رنو بهسادگی صندلیهای عقب را حذف کرده بود تا جای آنها را با موتور پر کند. خودروهای دیگری مانند آلفارومئو 4C، لوتوس الیزه، تویوتا MR2، هوندا بیت، فیات X1/9 و… هم با همین تکنیک توسعه یافتهاند اما ساختار پیشرانه رنو یک تفاوت اساسی داشت. مهندسان رنو موتور را ۹۰ درجه چرخانده بودند تا درازای آن، در راستای طول خودرو قرار بگیرد و سپس آن جلوتر از محور عقب خودرو قرار دادند.
به این ترتیب، هاچبک اقتصادی فرانسوی به آرایه موتور سوپراسپرتهای مشهوری چون لامبورگینی آونتادور و مدلهای فراری مجهز شد. رنو ۵ توربو از نظر عملکرد هم با خودروهای اسپرت فراری برابری میکرد! این خودروی کوچک به یکی از نخستین مدلهای مجهز به اینترکولر تبدیل شد که بر پایه یک پیشرانه ۱.۴ لیتری حرکت میکرد که ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
رالی و فناوریهایش
سیستم تعلیق دو جناغه رالی و ترمزهای دیسکی در تمام چرخهای رنو R5 توربو تعبیه شده بودند. رنو موفق شد به شتابجانبی ۰.۸۶ جی دست پیدا کند که آن را جلوتر از فراری 308GTB قرار میداد. موتور آن که با تاخیر توربوی فراوان همراه بود، فاقد سروصدای مکانیکی بود و گوش راننده را تنها با صدای توربو و اگزوزها نوازش میداد. تصور کنید امروزه یک هاچبک ساده مثل گلف R عملکرد و فرمانپذیری بهتری را در مقایسه با یک فراری 296GTB از خود نشان دهد؛ R5 توربو در این حد خوب بود!
اما همه این خوبیها به قیمت امروزی ۱۲۰ هزار دلار تمام میشد که آن را در رده سوپراسپرتها قرار میداد با این تفاوت که دستپخت فرانسویها کاربردی هم بود. اگر مسابقات و قوانین آنها نبودند، هیچگاه خودروهایی مانند ۵ توربو تولید نمیشدند که امکانات خودروهای رالی را داشته باشند و علیرغم موتور کوچک، باک ۹۳ لیتری داشته باشند! ۵ توربو با هر باک پر میتوانست مسافتی ۱,۴۰۰ کیلومتر را طی کند.
نسخه مسابقهای R5 توربو در مسابقات به پیروزیهایی هم دست پیدا کرد اما از بخت بد رنو، همزمان با آئودی کواترو چهارچرخ محرک وارد مسابقه شد که صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد. با این وجود، عملکرد رنو ۵ توربو در جاده با سوپراسپرتها برابری میکرد و همین بود که هنر دست گاندینی، به پوستر اتاق خواب کودکان تبدیل شد.
Mad.z.Max
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳به به، خوشحالم که ویدیو های جیسون کامیسا و کلا کانال Hagerty رو بیشتر معرفی میکنین. این بشر همه ی ویدیو هاش خوبن!
سری ویدیو های Icons یا Revelations اش رو حتما توی یوتوب ببینین لذذذت ببرید
علی صفرپور
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا مطالب، فیلم برداری و تهیه برنامهش با توجه به بودجه ای که داره با برنامه کلارکسون و …. برابری میکنه. مطلب فردیناند پیئک رو هم حتما بخونین از همین کاناله.
Mad.z.Max
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳بله دقیقا همینطوره که میگین، اون مطلب رو هم خوندم و لذت بردم، واقعا ممنون
froG-driVer
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳من اولین ویدیویی که ازش دیدم درگ ماشین های سنگین وزن
بود(رپتور.کالینان.جی.اوروس.رنجروور….)یه جرعه میتونم بگم جزو سه تای اول لیست برنامه های مرتبط با خودرو هست ویدیو هاش
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳کوچولوی خواستنی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳گرگ در لباس پراید
محمدهادی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳گرگ واقعی اینه
نه ۴۰۵ و پرشیا و پژو ۲۰۰۰ های ما
اصن استایلو نگاکن تو
خود سوپر اسپرته
همه جوره
بابا دسسخوش رنو
محی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳یه دونه زرد تو ایران بود،من عکسش رو دیده بودم،البته این که قانونی اومده بود یا نه رو نمیدونم
پیام۲
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تو گرن توریسمو 7 هست
خیلی سبکه و تو پیچ پرتاب میشه
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشینای فرانسوی کلشون توی بازی چابک هستن و یه سواری خاص خودشون رو دارن . مثل پژو RCZ GR.3 که با اینکه دف عقبه ولی از خیلی دو دف ها سریع تره . یا رنو کلیو V6 گرفته تا پژو 908 FAP دوازده سیلندر ( این آخریو واقعا دوست دارم . برچسب های 905 رو هم روش زدم ظاهرش عالیه ) داون فورسی هم که تولید میکنه وحشتناکه . میدونم بازیه ولی توی پیچ ها از تویوتا GR010 بهتر عمل میکنه . جاهایی که تویوتا باید ترمز کنی با پژو باید گاز بدی . حالا اینکه این پژو جدیده مثل 908 باشه یا نه نمیدونم ولی هر چیه حتما ضعیف تره . چون میگم این پژو 908 توی پیچ هر ماشینیو جز سوپر فرمولا و SRT تاماهاوک رو قورت میده
پیام۲
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بالاخره یکی فهمید من چی میگم
محمدهادی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳از گران توریسم ۳ به اینور پای ثابته بازیه
تو گرن ۴ بهترین عملکرد رو داشت
باید باهاش لیسانس میگرفتی
خیلی سخت بود زدن تایم پیشنهادیش
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ایرانیا خیلی با این مدل رنو البته قدیمیش خاطره دارن ولی پیکان بدون هیچ حرفو حدیثی نوستالژیک ترین ماشین تو ایران هستش و بعد از پیکان ژیان و فولکس قورباغه ای و رنو و …….. بقیه هستن
jalopy
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳مصداق بارز فلفل نبین چه ریزه
جرمی کلارکسون
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳پادشاه مناطق صعب العبور و سیل زده زلزله خیز
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳فرانسه آشغال ساز نیست . ( توی یه مقاله توی همین سایت نوشته شده بود )
فقط توی زمان بد وارد هر چیزی شده .
کلا رالی بر مبنای دف عقب بنا شده بود . رنو باید زود تر از آئودی میومد که بتونه حداقل یه برد رو برای خودش داشته باشه تا زمانی که رالی همه ماشیناش دف عقب بودن . فرانسه واقعا دوست داشتنیه . کلا باهاشون حال میکنم از ماشینای تورینگشون گرفته تا همین ماشینای رالی . پژو هم تنها شرکتیه که مثل تویوتا هم توی لمانز هست هم توی رالی هم توی مسابقات تورینگ ! واقعا که حقشون این نیست . البته سیاست هاشون هم غلطه حالا هرچقدرم ماشیناشون خوب باشه
R
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی حرفه یه هاچبک زشت اقتصادی بهتر از فراری باشه😅
JaMsHiD
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳یه مقاله هم از هات هاچ های فرانسوی دو موتوره بسازید .
خیلی کار جالبیه ، دوتا موتور شش سیلندر یا چهار سیلندر توربو میذارن رو ماشین ، اندازه یه دوازده سیلندر راه میره
محسن
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آقا این ارز از نات کوین هم با ارزش تره تا زمان داره واردش شید بزن رو لینک👇👇
https://t.me/hamster_kombat_bot?start=kentId5912538530