در این مطلب ابتدا به تاریخچهٔ نسل دوم رنو ۵ خواهیم پرداخت و در ادامه نگاهی به سرنوشت متفاوت این هاچبک فرانسوی در ایران خواهیم داشت.
رنو ۵ چه در ایران و چه دیگر کشورهای جهان خودرویی خاطرهانگیز است و به همین دلیل، بهتازگی سازندهٔ فرانسوی این هاچبک کوچک را در قالب یک مدل الکتریکی جدید احیا کرده است. بااینحال، رنو ۵ بیشتر با نسل اول خود که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد شناخته میشوند و نسل دوم آن در حال فراموشی است. ازاینرو قصد داریم در ادامه نگاهی به نسل دوم این هاچبک فرانسوی داشته باشیم که بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ تولید شد.
در سال ۱۹۸۴، دوازده سال از حضور رنو ۵ در بازار میگذشت و بیش از پنج میلیون دستگاه فروخته بود اما رقبا هم بیکار ننشسته بودند. در سال ۱۹۸۱ نسل دوم فولکسواگن پولو، در سال ۱۸۲ اوپل کورسا و در سال ۱۹۸۳ پژو ۲۰۵ به بازار آمدند و رنو را وادار به واکنش کردند. درواقع قرار نبود تا سال ۱۹۸۶ رنو ۵ جدیدی عرضه شود اما نهایتاً پروژه زودتر انجام شد و نسل دوم رنو ۵ در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۸۴ رونمایی شد.
تکنولوژی جدید با ظاهر آشنا
۱۹۸۴ پایان کار نسل اول رنو ۵ بود و این خودرو پس از ۱۳ سال و تولید ۵,۵۴۴,۶۹۵ دستگاه جای خود را به جانشین کاملاً جدیدی داد. طراحی کلی نسل دوم بشدت از مدل قبلی الهام گرفته بود اما در کل حالا بالغتر و پختهتر به نظر میرسید. این خودرو توسط «مارچلو گاندینی» طراحی شد که اعتراف کرد نمیتوانست شکلی بهتر از این ایجاد کند. نسل دوم با ۳.۵۹ متر طول و ۱.۵۸ متر عرض، ۸.۵ سانتیمتر کشیدهتر و ۳.۵ سانتیمتر پهنتر از نسل اول بود. از همان ابتدا، رنو نسخهٔ پنجدر نسل دوم را هم ارائه کرد که با ۳.۶۵ متر طول، ۶ سانتیمتر کشیدهتر از نسخهٔ سهدر بود.
نسل دوم رنو ۵ با وجود شباهت ظاهری زیاد به نسل قبلی، زیر پوست خود خودروی کاملاً جدیدی بود. پلتفرم این خودرو از رنو ۹ گرفته شده بود و درنتیجه حالا پیشرانه بجای نصب طولی نسل اول، بهصورت عرضی در جلوی محور جلو نصب میشد تا فضای داخلی بیشتر شود. شاسی خودرو هم بهطور اساس بازطراحی شده و بهبود پیدا کرد. عرضهٔ رنو ۵ جدید با طیف گستردهتری از پیشرانهها نسبت به نسل قبلی آغاز شد و حالا علاوه بر پیشرانهٔ ۱ لیتری پایه با ۴۲ اسب بخار قدرت، موتورهای ۱.۱ لیتری با ۴۵ اسب بخار و ۱.۴ لیتری در دو سطح قدرت ۶۰ و ۷۲ اسب بخار هم قابل انتخاب بود.
البته این موتورها جدید نبوده و از همان سری موتورهای بلوک چدنی OHV (پوشراد) کلیون فونت رنو بودند که پیشینهٔ آنها به بیست سال قبل یعنی سال ۱۹۶۲ بازمیگشت. پرچمدار خانوادهٔ نسل دوم رنو ۵ هم نسخهٔ GT توربو بود که پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ آن ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و این هاچبک کوچک را ظرف تنها ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. در سال ۱۹۸۶ نیز برای اولین بار یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دیزلی با ۵۵ اسب بخار قدرت زیر کاپوت رنو ۵ قرار گرفت. این نسخه که با نام TD (سهدر) و GTD (پنجدر) شناخته میشد، با مصرف ۵.۱ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر، یکی از کممصرفترین خودروهای کلاس خود در آن زمان محسوب میشد.
کلیو و توئینگو، وارثان رنو ۵
رنو ۵ به لطف پلتفرم مناسب و تعمیر و نگهداری آسان، تا پایان عمر خود همچنان یکی از پرفروشترین خودروهای کلاس خود باقی ماند و هرچند در سال ۱۹۹۰ رنو مدل جدید کلیو را بهعنوان جانشین آن معرفی کرد اما این به معنای پایان داستان رنو ۵ محبوب نبود و این دو مدل تا چند سال در کنار هم تولید شدند. در سال ۱۹۹۳ نیز هاچبک کوچکتر توئینگو بهعنوان جایگزین غیرمستقیم دیگری برای رنو ۵ به بازار آمد و نهایتاً در سال ۱۹۹۶ آخرین نمونهٔ این هاچبک پرفروش از خط تولید کارخانهٔ اسلوونی خارج شد. بدین ترتیب، پس از ۲۴ سال و تولید مجموعاً بیش از ۹ میلیون دستگاه در دو نسل، زمان خداحافظی با این خودروی موفق فرارسید. از نسل دوم رنو ۵ هم حدود ۳.۴ میلیون دستگاه ساخته شد.
رنو ۵ در ایران
در کشورمان سایپا در سال ۱۳۵۲ مونتاژ رنو ۵ را در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر با پیشرانهٔ ۹۵۰ سیسی آغاز کرد تا جایگزینی برای ژیان باشد. این خودرو در ایران هم محبوب شد و فروش بالایی را تجربه کرد اما درحالیکه نسل دوم رنو ۵ از اکتبر ۱۹۸۴ برابر با مهر ۱۳۶۳ راهی بازار اروپا شده بود، سایپا بجای مونتاژ این مدل جدید، همان نسل قبلی را صرفاً با داشبورد و سپر جلوی جدید مورد بهروزرسانی جزئی قرار داد. این داشبورد جدید در سال ۱۹۸۰ توسط رنو برای نسل اول ۵ ارائه شده بود. البته در این نسخهٔ جدید مونتاژ سایپا پیشرانه ۱.۱ لیتری قویتر هم با ۴۸ اسب بخار قدرت جایگزین نمونه ۹۵۰ سیسی قبلی شد.
نهایتاً در سال ۱۳۷۲ در شرایطی که رنو ۵ به لطف قیمت و مشخصات فنی مناسب همچنان در بازار کشورمان جایگاه خود را داشت، سایپا به تولید آن پایان داد. پس از مدتی اما نیاز به یک خودروی ارزانقیمت در کشور آشکار شد و به همین دلیل، در سال ۱۳۷۶ پارسخودرو که بهتازگی به تملک سایپا درآمده بود، خط تولید رنو ۵ را از سایپا گرفته و فرایند ایرانیزه کردن این هاچبک فرانسوی را آغاز کرد. بدین ترتیب، رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند در سال ۱۳۷۷ به بازار آمد. سپند اما از مشکلات کیفی متعدد و ضعف در مونتاژ رنج میبرد و به دلیل کیفیت پایین پیشرانهٔ ایرانیزه، قدرت آن از ۴۷ اسب بخار به ۳۷ اسب بخار کاهش پیدا کرده بود.
به همین دلیل، هرچند قیمت مناسب حدود ۳.۵ میلیون تومانی سپند ابتدا باعث شد خیلیها اقدام به ثبتنام برای خرید آن کنند اما وقتی خودروها تحویل داده و کیفیت فاجعهبار آنها نمایان شد، بازار بشدت این رنو ۵ ایرانیزه را پس زد. سپند در ابتدا در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو ۵ فرانسوی تولید سایپا نداشت اما حدود یک سال بعد پارسخودرو سپند II را عرضه کرد که با جلوپنجره، سپرها و چراغهای عقب جدید سعی شده بود چهره آن به نسل دوم رنو ۵ شبیه شود. علاوه بر این، پارسخودرو نسخهای بنام سپند جوانان را هم با سپرهای همرنگ بدنه و رینگ اسپرت ارائه کرد ولی عرضه این نسخهها هم به سپند کمکی نکرد و این رنو ۵ ایرانیزه در بازار کشورمان شکست خورد.
پارسخودرو اما که هزینه زیادی برای خط تولید سپند کرده و نمیخواست از خیر آن بگذرد، برای آنکه بتواند نظر خریداران را جلب کند، راه چاره را استفاده از قطعات فنی پراید در سپند یافت که نتیجه آن تولد پیکی بود. همانطور که اشاره شد، در نسل اول رنو ۵ پیشرانه بهصورت طولی نصب شده بود درحالیکه قوای محرکهٔ پراید باید بهصورت عرضی روی پیکی نصب میشد اما ازآنجاییکه فاصله عرضی محورهای پراید از رنو ۵ بیشتر بود و ایجاد تغییرات در قطعات فنی چرخها، اکسلها و پلوسها هزینه زیادی داشت، پارسخودرو با استفاده از بچه گلگیرهای پلاستیکی، بیرونزدگی چرخها را پوشش داده و با کمترین هزینه این مشکل را حل کرد.
پیکی که در سال ۱۳۸۰ به بازار آمد، در ابتدا به نسخه تضعیفشده موتور پراید با حجم ۱۱۰۰ سیسی و ۵۵ اسب بخار قدرت مجهز و به بازار عرضه شد اما به دلیل مشکلاتی مثل آلایندگی زیاد این موتور، پس از مدتی همان پیشرانه ۱۳۰۰ سیسی پراید در سینه پیکی قرار گرفت. پیکی که با قیمتی در حدود ۵ میلیون تومان به بازار آمد، به لطف پیشرانه قویتر پراید که حتی شتاب و کششی بهتر از رنو ۵ فرانسوی را فراهم کرده بود، در بازار تا حدودی موفقتر از سپند عمل کرد و در مدلهای ۱۳۸۳ به بعد به کولر هم مجهز شد.
آخرین تلاش پارسخودرو برای زنده نگهداشتن رنو ۵ نیز عرضه نیو پیکی در سال ۱۳۸۵ بود. ازآنجاییکه ظاهر پیکی همچنان بسیار مشابه نسل اول رنو ۵ بود، پارسخودرو با تغییراتی در چراغهای عقب و بچه گلگیرها که حالا بهصورت یکپارچه با بدنه طراحی شده بودند، سعی کرد ظاهر مدرنتر و بهتری به این فرزند نامشروع رنو ۵ ببخشد. بااینحال، نیو پیکی به علت عدم توانایی پاس کردن استانداردها، چندان دوام نیاورد و در سال ۱۳۸۶ پس از ساخت ۸,۷۸۷ دستگاه از خط تولید کنار رفت تا پرونده رنو ۵ برای همیشه در ایران بسته شود.
مقایسه مشخصات فنی نیو پیکی با نسل دوم رنو ۵
نیو پیکی | رنو ۵ نسل دو | |
سال | ۲۰۰۵ | ۱۹۹۶ |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۶۲ اسب بخار | ۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۳ نیوتن متر | ۱۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
طول | ۳,۵۳۵ میلیمتر | ۳,۶۵۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۸۰ میلیمتر | ۱,۵۶۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۳۵۰ میلیمتر | ۱,۳۸۷ میلیمتر |
وزن | ۸۳۰ کیلوگرم | ۷۷۵ کیلوگرم |
عمو مایک
۷ تیر ۱۴۰۳پلت فرم نسل دوم ش اگه تو ایران تولید و ماشینی رو اون توسعه پیدا میکرد به مراتب بهتر از کوییک و ساینا میشد.
هرچند باز هم راه درست این نیست
گاس فرینگ
۷ تیر ۱۴۰۳اساسا درک نمیکنم سایپا چرا به جای خرید خطوط تولید نسل اول ریو و دچار کردنش به سرنوشت پراید رفت کلی هزینه کرد که قطعات پراید رو توی ریو بچپونه موتور شم ضعیف کنه بشه تیبا
۷ تیر ۱۴۰۳چون مدیرانش از مشکلات مغزی برخوردار بودند
حسین
۷ تیر ۱۴۰۳شاید بشون ندادن!
وگرنه مدیران ما عاشق خرید از خارج هستند!
۷ تیر ۱۴۰۳نه عزیزم مدیران ما برای خودشون سوغاتی میخرن میارن وگرنه ما که پسرعموشون نیستیم مارو اصلا حساب نمیکنن البته شاید برامون یه 📿 از کربلا بیارن ولی پولشو میگیرن
مهدی
۱۶ مرداد ۱۴۰۳موتور تیبا قویه شده موتور پرایده نه ضعیف شده موتور ریو
موتور ریو ۱۶ سوپاپ هستش و تیبا ۸ سوپاپ
حمید
۷ تیر ۱۴۰۳نه نمیشد، کوییک و ساینا به مراتب بهترن. (از روی جَوگیری حرف نزن)
۷ تیر ۱۴۰۳https://divar.ir/v/gZvxj0Lh?ref=android
سپند صفر
گاس فرینگ
۷ تیر ۱۴۰۳صفر واقعی نیست دقت کنی آرم پارس خودرو رنگ و روش رفته
ولی دمش گرم نسبتا خوب قیمت داده مورد داشتیم میلیاردی قیمت میدادن
۸ تیر ۱۴۰۳اره
https://divar.ir/v/gZ9l94sJ?ref=android
سوزوکی جیمنی هم هست خوب قیمت داده
زیزیگولو
۷ تیر ۱۴۰۳واسه اکثر ایرانیا ماشین پیکان یکی از نوستالژیک ترین خاطرات زندگیشونو ساخته ….. پیکان سفید جوانان و مخصوصاً پیکان قرمز گوجه ای که تو بیشتر فیلما و سریالای قدیمی ایرانی میبینیمشون ولی پیکان چندتا رقیب جدی دیگه هم داره (از نظر خاطرات نوستالژیک) که یکی از این رقیبای جدی همین رنو هستش که سایپا مونتاژ میکرد و بعدها با مدلای دیگه ای مثل سپند و سپند۲ و سپند جوانان و در نهایت پیکی وارد بازار شد
فرشید
۷ تیر ۱۴۰۳به شکل عجیبی از بچگی تا الان که دیگه رسماً چهل سالم شده عاشق این ماشینم. از سبک طراحیش از همه زوایا خیلی خوشم میاد. حیف که دیگه تولید نمیشه
دیجی
۷ تیر ۱۴۰۳همین الان هم اگه پارس خودرو نیو پی کی پرومکس 500سی سی با قیمت 400میلیون بذاره برای پیش فروش 130هزار نفر ثبت نام می کنن
۷ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Renault-5-3.jpg
داشبورد رنو ۵ دهه ۸۰ میلادی با کولر
همون طور که تو متن نوشته شده پیکی بعد سال ۸۳ کولر دار شد
۷ تیر ۱۴۰۳سال ۸۳ شمسی تو ایران کولر دار شد*
هدف جهانی
۷ تیر ۱۴۰۳طراحی زشت و بدون گیرایی
حسین
۷ تیر ۱۴۰۳تحلیل سایپا در سال 72 که باعث کنار گذاشتن رنو 5 بود چی بوده واقعا؟؟
تحلیلشون در اوردن رنو 21 بدون اپشن و با موتور شعیف چی بوده؟؟
البته شاید تصمیم سیتروئن بوده ولی اگر رنو5 نسل دو فول به ایران میاومد ، خیلی خوب میشد!
حتی رنو21 فول با قویترین موتورش ، موفق بود!
datsun
۷ تیر ۱۴۰۳از نظر ایمنی واقعا ضعیف بود
۷ تیر ۱۴۰۳یه فوتبالیست بود اسمشو نمیدونم اون داخل همین رنو فوت شد و تصادف کرد
این ماشین تو اروپا یه ماشین شهریه که باهاش سرعت زیاد نباید میرفتن اون زمان ولی تو ایران تا همین ۱۵ سال پیش یا گهگاهی همین الان با این ماشین سفر میرن البته الان با این ماشینا سفر نمیرن
زکریا
۷ تیر ۱۴۰۳سیروس قایقران بود تو جاده قزوین رشت تصادف کرد به اتفاق پسرش فوت شد
Amirsh
۷ تیر ۱۴۰۳جمله بندی تیتر بی معنیه
محمدهادی
۷ تیر ۱۴۰۳این بچه ماشین خوراک اسپرت بازا بود
یادمه یه سریا از دبی موتور BPمسخریدن رو این سوار میکردن پرواز میکرد!
تا ۲۵۰ تا باهاش پر میکردن دیوونه ها!
فیات مولتیپلا
۸ تیر ۱۴۰۳چرا آریا کم پیدا میشه برای فروش؟
اشکان
۸ تیر ۱۴۰۳اگر به ارزش خرید نگاه کنید نیو پی کی نسبت به پراید و پژو ۲۰۵ واقعا ارزشمندتر بود ( نه اینکه ماشین خوبی باشه فقط ارزش خرید رو میگم ) بدنه و ترمز افتضاح بود و استاد چپ کردن ولی برای داخل شهر هم راحت بود و هم کم هزینه .