رنو

رنو 900، خودروی عجیبی که به شکل برعکس طراحی شده بود!

در اواخر دهۀ ۵۰، رنو به دنبال ساخت یک خودروی لوکس نوآورانه بود که منجر به ساخت سه پروتوتایپ عجیب شد اما نهایتاً به نتیجه نرسید.

سفر امروز ما به تاریخ جذاب خودرو، از اواسط دههٔ ۵۰ آغاز می‌شود یعنی زمانی که مدیرعامل وقت رنو «پیر لوفوشو» در تصادف جان خود را از دست داد و یکی از زیردستان ارشدش «پیر دایفوس» جای او را گرفت. مدیرعامل جدید، راه موفقیت رنو را در ساخت خودروهای موتور عقب می‌دید که از لحاظ فنی ساده‌تر از طرح موتور جلو با میل‌گاردان بود. ترکیب موتور عقب علاوه بر صرفه‌جویی مالی و ساده‌سازی تولید، فضای ساکت‌تری را هم برای سرنشینان در داخل کابین فراهم می‌کرد. بااین‌حال، در آن زمان خودروهای موتور عقب صرفاً در قالب مدل‌های کوچک و ارزان‌قیمت مثل فولکس‌واگن بیتل و فیات ۵۰۰ ساخته می‌شدند درحالی‌که دایفوس قصد داشت از این ترکیب در سدان‌های بزرگ‌تر هم استفاده کند.

بدین ترتیب، در سال ۱۹۵۶ رنو دوفین به‌عنوان جانشین مدل محسوب ۴CV معرفی شد. دوفین در بازار بسیار موفق عمل کرد. این خودرو در کلاس خود برای آن زمان بسیار راحت و مدرن بود و به‌سرعت نظر فرانسوی‌ها را جلب کرد. در عقب دوفین یک پیشرانهٔ چهار سیلندر کوچک ۸۰۰ سی‌سی با تنها ۲۷ اسب بخار قدرت قرار داشت که هرچند حتی نمی‌توانست خودرو را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند ولی این کاستی را با مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری پایین جبران می‌کرد. دایفوس که موفقیت دوفین را دیده بود، تصمیم گرفت پرچم‌دار آن زمان رنو یعنی سدان فریگیت را هم با یک خودروی موتور عقب جدید جایگزین کند.

رنو دوفین

بااین‌حال، واضح بود که رنو دیگر نمی‌توانست با یک پیشرانهٔ کوچک کم‌توان و کابین معمولی در این بخش رقابت کند زیرا در آن زمان، برای ثروتمندان اروپایی امکان خرید سدان‌های لوکس چشمگیری مثل مرسدس بنز پونتون و اوپل کاپیتان وجود داشت؛ بنابراین، رنو باید دست به نوآوری می‌زد. بدین منظور، «فردیناند پیکارد» که توسعهٔ ۴CV و دوفین را انجام داده بود، مسئول این پروژهٔ جدید شد. البته مفهوم یک خودروی لوکس موتور عقب در آن زمان چیز جدیدی نبود زیرا دو سال قبل سدان تاترا ۶۰۳ با همین فرمول ساخته شده بود ولی دایفوس از پیکارد خواسته بود که کار را با یک بوم نقاشی کاملاً سفید آغاز کند و خودرویی واقعاً استثنایی و کاملاً جدید طراحی کند.

رنو ۶۰۰

نتیجهٔ کار، خلق خودرویی واقعاً غیرمعمول بود که در قالب پروتوتایپی با نام ۶۰۰ توسط شرکت ایتالیایی گیا بر اساس شاسی دوفین برای رنو ساخته شد. این خودرو برای افزایش فضای داخلی و بهبود دید بیرونی، بدون کاپوت جلو طراحی شده بود درحالی‌که بخش عقبی خودرو کاملاً کشیده شده بود تا بتواند یک پیشرانهٔ جدید و بزرگ را جای دهد زیرا قرار بود این خودرو به موتور V8 مجهز شود. البته انتظار دیدن یک نیروگاه ۵ لیتری مثل چیزی که در سدان‌های آمریکایی آن سال‌ها استفاده می‌شد را نداشته باشید زیرا رنو با اتصال دو پیشرانهٔ ۸۰۰ سی‌سی دوفین که با زاویهٔ ۹۰ درجه به هم چسبانده شدند، اقدام به ساخت یک موتور V8 برای خودروی لوکس جدید خود کرده بود. این پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست ۶۰۰ را به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

بااین‌حال، ۶۰۰ در اولین آزمایش‌های عملی نشان داد که در سرعت‌های بالا بسیار ناپایدار است. مشکل این خودرو، ترکیبی از سیستم تعلیق نرم جلو، قرارگیری راننده در جلوی محور جلو و قسمت عقبی سبک بود. به همین دلیل، خودرو دائماً منحرف می‌شد و کشش ضعیفی داشت. همچنین هرچند این طراحی با هدف افزایش فضای داخلی شکل گرفته بود ولی ورود به صندلی‌های جلو بسیار دشوار و صندلی‌ها بسیار تنگ بودند درحالیکه چرخ زاپاس پشت صندلی‌های جلو نصب شده بود! فقدان صندوق بار به دلیل قرارگیری کابین سرنشینان در جلو و نصب موتور در عقب و همین‌طور ترک خوردن شیشهٔ جلو به دلیل پیچش بدنه هم از دیگر مشکلات پروتوتایپ رنو ۶۰۰ بودند. در چین مواردی، اکثر خودروسازان تسلیم می‌شوند و می‌پذیرند که همیشه لازم نیست کاری را به هر قیمتی متفاوت انجام داد ولی دایفوس نمی‌خواست از رؤیای ساخت یک خودروی لوکس نوآورانه دست بکشد و به همین دلیل، از پیکارد خواست با درس گرفتن از مشکلات پروتوتایپ اول، نسخه‌ای بهبودیافته از این خودرو را آماده کند.

پروتوتایپ اول رنو ۹۰۰

بدین ترتیب، طراحان پشت میزهای خود برگشتند و یکی از طراحان برجستهٔ شرکت ایتالیایی گیا هم به تیم اضافه شد. پس از یک سال کار، سرانجام پروتوتایپ دوم که بازهم توسط گیا ساخته شد، با نام ۹۰۰ به دنیا معرفی شد. این خودرو با تغییراتی که در طراحی تجربه کرده بود، شبیه یک استیشن برعکس به نظر می‌رسید! گویی طراحان یک استیشن معمولی را از گیا گرفته و آن را برعکس کرده بودند! ۹۰۰ سیستم تعلیق سفت‌تری داشت و دیگر به‌اندازهٔ ۶۰۰ تکان نمی‌خورد. مشکل ترک خوردن شیشه با استفاده از پلکسی‌گلاس حل شد و برای فرمان ستون تاشو در نظر گرفته شد تا سوار و پیاده شدن راننده آسان‌تر شود. بااین‌حال، در طول آزمایشات مشخص شد پیشرانه‌ای که بدون تغییر مانده بوده، در رانندگی‌های طولانی داغ می‌شود.

پروتوتایپ دوم رنو ۹۰۰

علاوه بر این، دایفوس اصلاً از طراحی این خودرو خوشش نیامد. بااین‌حال، بودجهٔ زیادی برای این پروژه صرف شده بود و باید ادامه پیدا می‌کرد. این‌گونه بود که سومین و خوشبختانه آخرین پروتوتایپ این ایدهٔ احمقانه ساخته و با همان نام ۹۰۰ معرفی شد. این پروتوتایپ که سبزرنگ بود، حتی بیشتر از نمونهٔ قبلی شبیه استیشن برعکس به نظر می‌رسید و حتی چراغ‌های عقب آن شبیه چراغ‌های جلوی خودروهای آن زمان بودند. روی گلگیرهای عقب این پروتوتایپ، ورودی‌های هوایی تعبیه شده بود تا به خنک شدن پیشرانه کمک کند اما مهم‌ترین تغییر رنو ۹۰۰ سبزرنگ، ایجاد فضای بار در پشت پیشرانه بود. البته هیچ پارتیشنی برای جدا کردن این صندوق بار از محفظهٔ موتور در نظر گرفته نشده بود.

علاوه بر این، برای ایجاد فضای بار، پیشرانه به سمت کابین کشیده شده بود و درنتیجه نه‌تنها سکوت کابین را از بین برد و فضای سرنشینان را کاهش داد بلکه نصب و تعمیر پیشرانه هم حالا بسیار دشوار شد تا عملاً آخرین مزیت‌هایی که طرح ۹۰۰ نسبت به خودروهای معمولی داشت هم از بین برود. بدین ترتیب، پروژهٔ ساخت خودروی لوکس خلاقانهٔ رنو به گره کوری تبدیل شد که قابل باز کردن نبود و درنتیجه، سرانجام پس از ساخت سه پروتوتایپ، این پروژه لغو شد.

بااین‌حال، پنج سال بعد در نمایشگاه پاریس ۱۹۶۴، رنو یک خودروی بسیار مهم را رونمایی کرد. این یک ماشین خانوادگی بزرگ بنام رنو ۱۶ بود که از آن به‌عنوان پدر هاچ‌بک‌های امروزی یاد می‌شود. رنو ۱۶ بسیار شبیه ۹۰۰ به نظر می‌رسید با این تفاوت که به سمت درست طراحی شده بود که شامل پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو، دو ردیف صندلی و صندوق بار در عقب می‌شد. رنو ۱۶ با فروش حدود سه میلیون دستگاه طی پانزده سال تولید، به یکی از موفق‌ترین محصولات این برند فرانسوی تبدیل شد.

رنو ۱۶

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2038 ديدگاه)

    این خودرو وارد خیابونا میشد باعث حواس پرتی راننده ها و باعث تصادف می شد

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (819 ديدگاه)

      چقدر صندلی های رنو 900 اونم تو اون زمان با کیفیت بوده

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. جرمی کلارکسون

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (813 ديدگاه)

      😂😂😂😂😂

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. سوشیانت

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3403 ديدگاه)

      علی جردن یه لیگ جدیدی از کامنت های سمی رو کشف کرده

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3592 ديدگاه)

        قصدش رقابت با شماست ولی خودشم میدونه به گرد پای شما نمیرسه

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. ۲۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4806 ديدگاه)

          درود بر من

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. علی جردن

          ۲۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2038 ديدگاه)

          دوستم برگشتی؟ فکر می کردم گمت کردم
          درود بر تو

    4. amir

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3592 ديدگاه)

      لعنتی چرا اینقدر برعکس به نظر میرسه حتی وقتی به چراغاش زل میزنی انگار عقبش جلوشه جلوش عقبش!

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. A.R.A.S.H

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (309 ديدگاه)

        واقعا عجیبه

    5. علی Shelby

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (444 ديدگاه)

      باهاش مردمو گول میزدن

    6. فورد

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (887 ديدگاه)

      فکر کنم طراح رنو از ریسشون آتو داشته هرچی میگفته اونم میگفته باشه برو هرکاری دلت میخواد بکن

    7. ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4806 ديدگاه)

      😂

  2. Ace

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    واقعا عجیبه
    چطور ممکنه برای یه پروژه احمقانه و مسخره که مطمئنا در بازار هم شکست میخوره انقد وقت و هزینه صرف بشه . یه ماشین برعکس آخه چرا باید جالب باشه
    رنو همین پول و وقت رو میزاشت رو موتوراسپرت یا ساخت یه شاسی بلند مناسب ، قطعا تاریخ سازی میکرد
    اما فقط خودشو مضحکه کرد . فرانسوی ها و ایتالیاییا ازین مسخره بازیا کم ندارن حتی تو سینماشونم میشه اینطور بلاهت ها رو دید . شاید کلا این شکلین

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. A.R.A.S.H

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    عجیب و خنده دار🤣🤣🤣
    آخه یعنی چه؟؟
    طراحای رنو واقعا دیوونه بودن که این هارو ساختن🤣

  4. علی منصوری

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    داره میره انگار داره میاد
    ، ولی چه ایده ای آخه، نوآوری خوبه ولی این ی داستان دیگس، از بغلت رد بشه فک میکنی خودت داری اشتباه میری، نه میفهمی رفت نه میفهمی اومد

    1. A.R.A.S.H

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (309 ديدگاه)

      🤣🤣

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. hosen

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (438 ديدگاه)

    فرض کن با سرعت ۱۲۰ تا بری یهو اینو جلوت ببینی!
    قبضه روح میشی.

    1. A.R.A.S.H

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (309 ديدگاه)

      سکته میکنی!

    2. ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4806 ديدگاه)

      ولی این ۱۲۰ تا نمیره تهش ۸ تا بره

      1. ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4806 ديدگاه)

        ۸۰*

  6. MehdiTurbo

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2284 ديدگاه)

    جوری حرکت کن که کسی حرکت بعدیت نفهمه به روایت تصویر

  7. حسین دهمرد

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2626 ديدگاه)

    اینا مال زمانیه که تازه گل رو کشف کرده بودن

  8. amirboss

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (611 ديدگاه)

    احتمالا پیتر دایفوس با ماتحتش به دنیا اومده بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا