صنعت خودروی جهان و ایران در چند سال اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده که یکی از مهمترین آنها محبوبیت فراگیر شاسی بلندها و کراس اوورها و به حاشیه رانده شدن سدان ها و هاچبک هاست. همین استقبال زیاد از قدبلندان باعث شده خودروسازان به فکر تولید محصولاتی باشند که در کنار افزایش فروش باعث بهبود سوددهی آنها نیز میشود. کمپانی رنو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و طیف وسیعی از کراس اوورها و شاسی بلندها را عرضه میکند.
یکی از هوشمندانهترین حرکتهای رنو را میتوان نفوذ از طریق برند ارزانقیمت داچیا رومانی به کشورهای در حال توسعه دانست. رنو با داچیا به موفقیت عظیمی دست یافته و چندین خودروساز سعی در تکرار این موفقیت داشتهاند اما هیچیک نتوانستهاند چنین چیزی را تکرار کنند. رنو در برخی بازارها که برند داچیا چندان شناخته شده نیست با برند خود حضور پیدا میکند و در بازارهای شرق اروپا نیز با برند داچیا اقدام به عرضه محصولات این خودروساز میکند. برند داچیا در سالهای اخیر کاملاً پیشرفت کرده و استقبال از محصولاتش نیز بسیار بالا بوده است. این خودروساز در سال گذشته میلادی رشد فروش ۳ درصدی را علیرغم همهگیری کرونا و کمبود نیمهرساناها ثبت کرده و به فروش ۵۳۷۰۹۵ دستگاه رسیده است. سهم داچیا از بازار اروپا با ثبت رکورد جدید به ۶.۲ درصد رسیده و این خودروساز برای اولین بار در تاریخ بین سه خودروساز اول اروپایی از نظر فروش قرار گرفته است.
این موفقیت عمدتاً به خاطر عرضه نسل جدید داچیا ساندرو و داستر بوده که به ترتیب فروش بیش از ۲۲۶ و ۱۸۶ هزار دستگاهی داشتهاند. ساندرو پرفروشترین خودروی سال اروپا از سال ۲۰۱۷ تاکنون و در بخش خردهفروشی بوده و داستر نیز عنوان پرفروشترین شاسیبلند قاره همیشهسبز را یدک میکشد. همین عملکرد نشان دهنده درستی جهت حرکت این خودروساز بوده و قطعاً در آینده حرفهای بیشتری نیز برای گفتن خواهد داشت. داچیا همچنین سبد محصولات خود را گستردهتر کرده و محصولاتی همچون اسپرینگ و جاگر را نیز معرفی میکند.
بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی رنو داستر ۲۰۲۴
با این مقدمه میخواهیم یکی از خودروهای خوب بازار داخل یعنی داستر را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. این خودرو بهصورت دستدوم در بازار حضور دارد و شاید برخی از شما عزیزان به دنبال انتخاب آن باشید پس این مقاله کاملاً مناسب این دسته از افراد خواهد بود. با ما همراه باشید.
داچیا داستر از زمان معرفی در ۱۲ سال پیش تاکنون به فروش ۲ میلیون دستگاهی رسیده است. این شاسیبلند کوچک رومانیایی هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد و به خاطر ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی، استایل ماجراجویانه، کابین جادار و تواناییهای خوب در مسیرهای ناهموار شناخته میشود. این ویژگیها با استقبال زیادی از سوی مشتریان به ویژه در اروپا مواجه شدهاند. داستر از سال ۲۰۱۹ تاکنون پرفروشترین خودروی کلاس خود در قاره همیشهسبز محسوب میشود. این خودرو در کارخانه پیتستی رومانی تولید میشود و هر روز بهطور متوسط ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک میکنند که به معنی تولید یک داستر در هر ۶۳ ثانیه است. داچیا میگوید ۲ میلیون دستگاه داستر را در حدود ۶۰ کشور در سراسر جهان به فروش رسانده است.
این شاسیبلند بر اساس پلتفرم B0 رنو که در نیسان جوک نیز بکار رفته شکل گرفته و در کشورهای متنوعی عرضه میشود. داستر عنوان ارزانترین شاسیبلند اروپا را یدک میکشد و واردات آن به کشور از سال ۲۰۱۶ و با نسخههای تک دیفرانسیل شروع شد. نسخه چهار چرخ محرک این خودرو نیز چند سال بعد در کشور عرضه شد. داستر را میتوان تندر ۹۰ شاسی بلندها دانست! این خودرو حداکثر تمرکز را روی کارایی و کاستن از هزینههای جانبی گذاشته و به همین خاطر با خودرویی بی حاشیه و کاربردی روبرو هستیم. اگر دنبال گشتوگذار در طبیعت باشید احتمالاً این خودرو را به چینیهای پر آپشن ترجیح خواهید داد!
طراحی ظاهری رنو داستر
همانطور که گفتیم داستر را باید تندر ۹۰ شاسی بلندها دانست. عمده تمرکز داستر در این خودرو کاستن از هزینهها و ارائه محصولی ساده اما کاربردی است. در بدنه داستر خبری از زرقوبرق رقبای کرهای یا چینی نخواهد بود و اجزای اصلی همچون چراغها در نهایت سادگی طراحی شدهاند. استفاده از پلاستیک سخت در سپرها اگرچه از زیبایی خودرو میکاهد اما از سمت دیگر باعث پایین آمدن هزینههای تولید و همچنین تعمیرات احتمالی خواهد شد.
در بخش جلو چراغهای چندضلعی ساده را میبینیم که به سادگی در کنار جلوپنجره نشستهاند. سپر نیز از پلاستیک استفاده فراوان کرده تا همچنان بر ماهیت ارزانقیمت این خودرو تأکید داشته باشد. البته قوس چرخ های گیرا تا حدودی از سادگی پروفایل جانبی کاستهاند. در بخش عقب نیز چراغهای ساده عمودی جزو موارد قابلذکر هستند. در مجموع طراحی داستر باب میل افرادی خواهد بود که کاربرد را به طراحی ظاهری ترجیح میدهند.
طراحی داخلی رنو داستر
اگر سوار تندر ۹۰ شده باشید قطعاً فضای داخلی داستر برای شما آشنا خواهد بود. همان فلسفه طراحی ظاهری داستر در این بخش نیز مشهود است. بخش داخلی این خودرو فضایی ساده و بیروح دارد که کیفیت آن را نمیتوان برتر از محصولات آشنای داخلی همچون تندر ۹۰ دانست. اگرچه متریال بکار رفته در این بخش حرف چندانی برای گفتن ندارند اما همین سادگی و خشکی به معنی دوام بیشتر در درازمدت خواهد بود. هرچند مواردی همچون فرمان ساده و دستهدنده زمخت و بزرگ دلزدگی اکثر افراد را در پی خواهند داشت. کابین و فضای بار این خودرو مشکل خاصی ندارد ولی صندلیها میتوانستند بهتر باشند چراکه در درازمدت خستگی راننده و سرنشینان را در پی خواهند داشت. اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، کابین داستر امتیاز بالایی را کسب نخواهد کرد.
پیشرانه و گیربکس رنو داستر
یکی از خوبیهای داستر در کشور ما را میتوان اشتراک پیشرانه با رنو مگان دانست. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو قدرت ۱۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری تولید میکند. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بسته به تیپ خودرو به چرخ های جلو یا تمامی چرخ ها انتقال مییابد. قدرت پیشرانه یاد شده برای شاسیبلندی با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم خیلی زیاد به نظر نمیرسد و این خودرو از نظر شتاب گیری شاید رضایت شما را جلب نکند اما گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری آن در خارج از جاده به کار خواهد آمد و در واقع برای ماجراجویان و طبیعت گردان گشتاور بیشتر از شتاب اهمیت دارد. اینجاست که تواناییهای آفرود داستر خود را به رخ میکشند چراکه این خودرو در مقایسه با شاسی بلندهای چینی تواناییهای خارج از جاده بسیار بهتری دارد و همین موضوع میتواند افراد زیادی را به خرید آن ترغیب کند.
استفاده از پیشرانه مگان باعث شده این خودرو در بحث قطعات مشکل چندانی نداشته باشد و هزینههای نگهداری آن نیز نسبتاً معقول است. سواری خودرو هم در مجموع رضایتبخش بوده و نرمی مناسبی برای کاربریهای روزمره دارد. البته باید به گیربکس قدیمی داستر اشاره کنیم که با دندههای کم خود جای دفاعی باقی نمیگذارد و تعویضهای نسبتاً کندی دارد.
یکی دیگر از نکات عجیب این شاسیبلند به ترمزهای عقب کاسهای مربوط میشود. اگرچه داستر خودرویی ارزانقیمت در کشورهای اروپایی و جهانی محسوب میشود و استفاده از ترمز کاسهای برای آن جای تعجبی نخواهد داشت اما داستر در کشور ما با قیمتهای نجومی معامله میشود و شاید خریدار چنین خودرویی با دیدن ترمزهای عقب کاسهای دلسرد شود. این در حالی است که اکثر خودروها از ترمزهای چهار چرخ دیسکی استفاده میکنند.
مشخصات فنی رنو داستر | |
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی |
حجم موتور | ۱۹۹۸ |
قدرت موتور (اسب بخار/دور در دقیقه) | ۱۳۵/۵۵۰۰ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر/دور در دقیقه) | ۱۹۵/۴۷۵۰ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
گیربکس | اتوماتیک تیپ ترونیک/حالت برفی |
تعداد دندهها | ۴ سرعته |
سیستم انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو/دو دیفرانسیل |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۸۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۴/۱۱.۴ (تک/دو دیفرانسیل) |
مصرف سوخت خارج از شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶.۶/۷.۳ (تک/دو دیفرانسیل) |
مصرف سوخت داخل شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۱۰.۶/۱۱.۷ (تک/دو دیفرانسیل) |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۸.۲/۸.۹ (تک/دو دیفرانسیل) |
نوع ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
نوع ترمز عقب | کاسهای |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | تورشن بیم/مستقل ۳ تکه با بازوهای نگهدارنده (تک/دو دیفرانسیل) |
اندازه تایرها | ۲۱۵/۶۵ R 16 |
رینگ | ۱۶ اینچ آلومینیومی/۱۶ اینچی فولادی |
نوع فرمان | هیدرولیک |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۳۱۵/۲۰۰۰/۱۶۹۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۲۶۰/۱۳۵۹ (تک/دو دیفرانسیل) |
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ |
امکانات و تجهیزات رنو داستر
یکی دیگر از نقاط ضعف داستر در همین بخش هویدا میشود. با تمرکز شدید داستر روی کاهش هزینهها و ارائه محصولی ارزانقیمت برای بازارهای جهانی که کلید موفقیت این خودروساز محسوب میشود خبری از تجهیزات زیاد در داستر نخواهد بود. حتی در تیپهای فول این خودرو نیز امکانات محدودی همچون دو کیسه هوا، کروز کنترل، پایش فشار باد لاستیکها، نمایشگر لمسی و… دیده میشوند و امکانات دیگری وجود ندارند. رقبای چینی نیز به مواردی همچون سانروف و تهویه مطبوع خودکار مجهز شدهاند اما داستر از آنها استفاده نکرده است. به این موارد باید سیستمهای کمکراننده و… را نیز اضافه کرد. در واقع از نظر امکانات باید داستر را با خودرویی همچون تندر ۹۰ مقایسه کرد!
این شاسیبلند در بخش ایمنی نیز ۳ ستاره از ۵ ستاره را به دست آورده است که اگرچه در برابر رقبا جای تعریفی ندارد اما خب از رقبای چینی بهتر خواهد بود.
امکانات و تجهیزات رنو داستر |
سیستم انتقال قدرت سهحالته |
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو |
دارای ۲ کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین |
سیستم ترمز ضد قفل ABS، EBA |
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش TCS |
کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده |
پشتسری ایمنی و کمربند عقب سهنقطهای |
سیستم هشدار جهت باز بودن کمربند ایمنی |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
سیستم روشنایی در روز |
شیشه عقب مجهز به گرمکن |
تنظیم آینههای جانبی برقی |
برفپاککن شیشه عقب |
شیشهبالابرهای جلو و عقب برقی |
قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان |
صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع |
صندلی عقب تاشو |
باربند |
قفل مرکزی |
کنترل سیستم صوتی پشت فرمان |
سنسور و دوربین دندهعقب |
سنسور باد لاستیک |
کروز کنترل و محدود کننده سرعت |
سیستم مدیریت پیمایش |
سیستم صوتی مولتیمدیا با مانیتور ۷ اینچ با قابلیت ورود USB و بلوتوث، پخش MP3 و میکروفون داخلی |
قیمت رنو داستر
همانطور که عرض کردیم این خودرو دیگر بهصورت صفرکیلومتر وارد نمیشد و اگر به داستر علاقهمند باشید مجبور به انتخاب نمونههای دستدوم آن خواهید بود. بسته به تیپ، مدل و تمیزی داستر موردنظر باید بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان را برای خرید آن کنار بگذارید.
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
رنو داستر | ۲۰۱۷ دو دیفرانسیل | – | ۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
رقبای رنو داستر
داستر با توجه به مشخصات، قیمت و بدنه خود با رقبای متفاوتی در بازار داخلی مواجه است. به احتمال زیاد فردی که به دنبال خودرویی با ماهیت داستر باشد سراغ محصولات چینی را نخواهد گرفت اما اگر بخواهیم رقیبی چینی برای این خودرو در نظر بگیریم میتوانیم محصولاتی همچون هایما S7 و جک S5 را نام ببریم که اگرچه از نظر استهلاک و تاریخچه برند در پس داستر و رنو قرار میگیرند اما طراحی بهروزتر، آپشن های بیشتر و پیشرانه قویتری را ارائه میکنند. ضمن اینکه بازار دستدوم این خودروها بهتر از داستر خواهد بود.
اما رقبای مطرحتر داستر را میتوان سانگ یانگ تیوولی، سوزوکی گرند ویتارا و پژو ۲۰۰۸ دانست. تیوولی خودرویی مدرنتر، سطح بالاتر، مجهزتر و زیباتر است که از گیربکس بهتر و کابینی باکیفیتتر سود میبرد اما خب داستر هم مزیتهایی همچون فضای کابین بیشتر، پیشرانه ۲ لیتری و هزینههای نگهداری کمتر را ارائه میکند. نسخههای چهار چرخ محرک داستر نیز تواناییهای آفرود بهتری نسبت به تیوولی شهری خواهند داشت.
سوزوکی ویتارا در اکثر بخشها برتر از داستر ظاهر میشود. این خودروی ژاپنی از اعتبار بیشتر در بازار برخوردار بوده و بازار بهتری نیز دارد؛ اما نقطهضعف اصلی ویتارا در برابر داستر به قیمت بیشترش مربوط خواهد شد.
نهایتاً به پژو ۲۰۰۸ میرسیم که در بخش قوای محرکه، شتاب و دینامیک سواری کاملاً داستر را شکست میدهد. در کل پژو محصولی مدرنتر بوده و طراحی بسیار شیکتری دارد. البته باید در نظر داشته باشید که پیشرانههای توربو در کشور ما مشکلات خاص خود را دارند و شاید داستر از نظر هزینههای نگهداری و استهلاک بهتر ظاهر شود.
مزایا و معایب رنو داستر
ما شاسیبلند رنو داستر را بهصورت کامل معرفی کردیم. این خودرو مزایایی همچون پیشرانه مشترک با رنو مگان، هزینههای نگهداری پایین، قابلیتهای خارج از جاده خوب، دوام بالا، فضای کابین و بار خوب و… دارد. در مقابل باید به نقاط ضعف شاخصی همچون طراحی بسیار ساده بدنه، متریال و کیفیت پایین کابین، طراحی زمخت فرمان و دستهدنده، آپشن های ساده و پیش پا افتاده و… اشاره کرد.
مزایا و معایب رنو داستر | |
مزایا | معایب |
پیشرانه کمهزینه | طراحی ظاهری و کابین بسیار ساده |
هزینههای نگهداری و استهلاک پایین | کمبود شدید امکانات رفاهی |
قابلیتهای آفرود خوب | شتاب پایین |
فضای کابین و بار مناسب | بازار دستدوم ضعیف |
جمعبندی
رنو داستر یکی از پرفروشترین شاسی بلندهای بازار اروپاست که دلیل اصلی آن نیز ارزش بسیار بالا در برابر مبلغ پرداختی است. داستر به عنوان ارزانترین شاسیبلند اروپا پیشرفتهای بسیار فراوانی داشته است و نسل جدید آن نیز در کشورهای مطرح اروپایی طرفداران زیادی دارد؛ اما وضعیت داستر در کشورمان متفاوت است. این خودرو هماکنون قیمتی سرسامآور پیدا کرده است. این وضعیت در حالی رخ داده که داستر علیرغم داشتن نقاط قوتی همچون قوای محرکه بی حاشیه، دوام بالا، آفرود مناسب و… نقاط ضعفی همچون طراحی ساده، آپشن های کم و… را نشان میدهد و به همین خاطر شاید مصرفکننده ایرانی ترجیح دهد خودرویی بهروزتر و بازار دستدوم مناسبتر را انتخاب کند. داستر بیشتر مناسب افرادی خواهد بود که اهمیت چندانی به طراحی و آپشن نمیدهند و میخواهند خودرویی کاربردی و بادوام داشته باشند.
ایران فرانسه
۲ تیر ۱۴۰۱سال ۹۲ از روی ناچاری داشتم لیفان ایکس ۶۰ می خریدم که یک روز صبح صفحه ۴ روزنامه همشهری آگهی کرد آغاز فروش شاسی بلند اروپایی با قیمت۷۹۹۰۰، سریع رفتم شوروم بلوار ارتش نگین خودرو ، جالبه ماشین نبود و فقط فیلمش ؟! پخش می شد، گفتم هر چی باشه از چینی بهتره ،دنده ای دو دیفرانسیل ثبت نام کردم. بماند که چه بلایی نگین خودرو سر ما آورد از افزایش غیر قانونی قیمت با توجه به قطعی بودن قرارداد تا تبدیل ماشین به تک دیفرانسیل و اتوماتیک، از تعلل در اسقاط خودروی فرسوده تا تحویل بی پلاک ماشین و خوابیدن دو ماهه آن تو پارکینگ خونه و با هزار شکایت و شکایت کشی ،ماشین ۲۷ اسفند ۹۲ از ساعت ۵ صبح رفتیم تو صف ساعت ۶ بعد از ظهر پلاک شد. تمام موارد مقاله کاملا درست ه اگر با قیافه اش کنار بیایید موتور جوندار و گشتاور عالی، صندوق عقب جادار ، فضای نشستن خوب ، تسلط به جاده و هندلینگ خوب ، داخل بسیار معمولی و حوصله سر ببر ، حسرت آنکه قرار بود توسط خود رنو تو سایت ساوه نیو داستر تولید بشه که برجام بهم خورد و هوا شد حیف
mahdi-es17
۲ تیر ۱۴۰۱من که ال90 سوار شدم انگار پشت کامیون بودم😐
meysam
۳ تیر ۱۴۰۱لیفان که ورشکست شد حاجی
از کدوم اصالت حرف میزنی
new ramin
HamiD
۳ تیر ۱۴۰۱تروله …
داره رامین رو مسخره میکنه …
که حقیقتا کار زشتی هست …
هر بار هم اکانتش بن میشه باز میسازه …
علی اکبر
۹ تیر ۱۴۰۱حاجی جوک میگی چانگان چری بزرگان جهان !!! اینا تو کوچه هم بزرگ نیستن برو آب نباتت رو بخور
HamiD
۲ تیر ۱۴۰۱حدود یه میلیارد تومن واسه خودروی ارزان قیمت و اقتصادی اروپایی …
مسخرست واقعا …
یه میلیارد تومن یه زمان یه میلیارد تومن بود! الان فقط یه میلیارد تومنه … یه میلیارد … کوشولو …
meysam
۳ تیر ۱۴۰۱😂😂 یه میلیارد تومن یه زمان یه میلیارد تومن بود! الان فقط یه میلیارد تومنه
یاد اون جمله کذایی افتادم که میگفت:
دانشگاه باید دانشگاه باشد. دانشگاهی که دانشگاه نباشد دانشگاه نیست (ره)
HamiD
۳ تیر ۱۴۰۱😂😂😂 دیگه خواستم مث حاج آقا خیابانی حرف بزنم
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱درسته ماشین زشت و ساده ای و اصلا جوان پسند نیست ولی نسبت به رقباش سگ جون تره
Amard
۳ تیر ۱۴۰۱ظاهرش قشنگ داخلش افتضاح اگه کارخانه تو چین بود داخلش بهتر از این طراحی میشد
ازاد
۹ تیر ۱۴۰۱داستر یک سواری کاره…ابشن نداره ولی هم توی خاکی وهم تو جاده مرگ نداره …توی جاده خیس وبارندگی عالیه …من ۵ ساله دو دیفرانسیل ۲۰۱۷ رو دارم فقط پنج بار روغن عوض کردم همین …
Kato
۲ تیر ۱۴۰۱بد قیافه و ت….
واقعا ظاهر ماشین هم خیلی اهمیت داره
آپشن هم که در حد پیکان 😂
Alan.r
۲ تیر ۱۴۰۱داستر خیلی ماشین پز زرق و برقی نیست ولی پیشرانه تقریبا خوبی داره تمام چرخ محرک هم هست در کل نسبت به چینیهای رقیبش خیلی بهتره
SLR _ 722
۲ تیر ۱۴۰۱فکر نمی کنم خیلی کسی با ماشین یک میلیاردی آفرود بره
بنظر من بیش ازحد ال نود بودن همزمان اشکال و نقطه قوت این ماشین هست . در واقع خریدار این ماشین همون منطق خریدار ال نود رو احتمالا داره
امکانات کم ولی با کیفیت مطلوب در قالب ساده و به دور از هیجان
Erfan
۲ تیر ۱۴۰۱اینکه میگید خیلی کسی با ماشین ۱میلیاردی آفرود نمیره کاملا اشتباه.
همین حالا با هایلوکس.لندکروزر وfjها اکثرا به کویر و سفر های آفرودی میرن که قیمت چند میلیاردی دارن.
حقیقتا و متاسفانه ۱میلیارد تومان داخل کشور اصلا دیگه ماشین خاصی بهتون نمیدن
جنوب
۲ تیر ۱۴۰۱یه گزینه خوب برا ایران سوزوکی جیمنی هستش
برا افرود
از این و ویتارا خیلی بهتره
البته اگه حضرات بذارن وارد بشه
دکتر
۳ تیر ۱۴۰۱واقعا ای کاش وارد بشه،من حتما میخرم
kastech
۳ تیر ۱۴۰۱جیمنی بی رقیب و دوست داشتنی
قاطر فروش
۳ تیر ۱۴۰۱کفره ولی میگم
داچیا=تویوتای اروپا
عارف
۳ تیر ۱۴۰۱منم عاشق سوزوکی جیمنی هستم. ولی کلا داخل ژاپنی ها طرفدار هوندا هستم و اگه کراس اور یا وانت هوندا وارد بشه به سوزوکی جیمنی ترجیحش میدم.
رضا
۹ تیر ۱۴۰۱با سلام
اصولا ماشینی که four will drive نباشه را نمیشه ماشین افرود یا حتی suvخواند؛ پس مقایسه داستر با پژو ۲۰۰۸ که چهار چرخ محرک نیست یا هر ماشینی که دو دیفرانسیل نباشه و نتوان باهاش افرود رفت ؛ منطقی نیست ، سوزوکی هم با اینکه ظاهر شکیل تری دارد ولی حتی یک امکان کاربردی که سامانه ضد لغزش یا esp است راهم ندارد؛ درحالیکه داستر دارد
علی اکبر
۹ تیر ۱۴۰۱بعنوان کسی که داستر داره وکارم قطعات و تعمیرات هست میگم : این ماشین درسال ۲۰۱۶ فیس لیفت شده که چهره بهتر وآپشن بیشتری داره ولی تفاوت اصلی در بحث فنی هست که ورودی هوای مانیفولد تغییر کرده و کامپیوتر گیربکس وموتور کلا عوض شده و برنامه ریزی هم تغییر کرده به همین دلیل قدرت موتور به ۱۴۳ اسب رسیده ضمن اینکه عکس العمل گیربکس عالی شده این ماشین دارای زیر بندی محکم کم استهلاک موتور وگیربکس کوپل وزن سبک که باقدرت موتور هماهنگه کامل ایمنی تایید شده هزینه نگهداری پایین قطعات با قیمت مناسب هست چیه ماشین اینارو نیاز داره قیافه هم سلیقه هست به شخصه قیافه زمخت و مردونه اش رو دوستدارم مخصوصا اگه یه تغییراتی به ظاهرش بدی
bardiya
۳۰ مرداد ۱۴۰۱قیافه رو میخوای چیکار/آپشن رو میخوای چیکار/مثلا میخوای سانروف باشه که در هوا رانندگی کنی/آپشن های لندکروز V6 با این تقریبا برابر هست نخواستم مقایسه کنم میدونم لندکروز از داستر قوی هست ولی قیمتش بالاست که نمی ارزه داستر هر چی هست از چینی مانند تیگو7 و هایما S7 خیلی بهتر است حتی اگر تک هم باشه بازم بوی اصالت رو متوجه میشی که رنو هست طراح و سازنده و بنیانگذاران و سرمایه گذاریش چه کسی بوده تاریخچه رنو خیلی با سابقه تر از چری هست که رنو کپی برداری نمیکنه اگر هم بکنه مجوز و سهام امتیاز میگیره چینی ها بدون قانون هستند که طراحی چینی ها یک بچه دوساله نقاشی میکنه مزایا رو
بگم دوام فنی و کیفیت ساخت که واقعا بعد از20 سال متوجه میشوید چه جور خودرویی هست الان هر چی بگم فایده نداره20 سال دیگر حسرت خریدن داستر هستی یک راننده تاکسی رو میشناسم ال90 گشت بازرسی داره ماشین620/000 کارکرد داره ماشین سرحاله و خدایش مصرف سوخت نسبت به آمیکو و فوتون تونلند خیلی کم مصرف و مقرون به صرفه هست و واست جاده و مسافرت خوبه ولی معایب روی کمک ها هست تقریبا اگر ناراضی هستید کمکها رو عوض کنید گازی یا بادی بندازید و صندلی ها هم کمی خشک هست میتوانید صندلی از جنس نرم انتخاب کنید یا عوض کنید یا پارچه های فابریک رو در آوردید و پارچه های راحت رو انتخاب کنید قیافه هم لامپ های عقب روLED کنید و چراغ ها رو کمی اسپرت کنید قشنگ میشه دیگه کسی نمیگه ماشین بد قیافه ای داری
فرهاد
۲۳ شهریور ۱۴۰۱سلام
بعضیا میان داستر اونم دو دیفرانسیل رو با ماشینای چینی یا حتی ۲۰۰۸ مقایسه میکنند، این غیر فنیتربن اشتباهه که بعضی افراد فنی هم مرتکب میشن
به نظر من این ماشین مال سوسول بازی و جاده صاف نیست ؛ بلکه رقیبا رو باید برد یه سربالایی گلی و شنی یا برفی، اونوقت ببین یکی میاد اسم تیگو با جک با ۲۰۰۷ بیاره؟؟؟؟!!!
جاوید دشتستانی
۵ مهر ۱۴۰۲۶ ساله داستر دو دف دارم و خوشحالم که انتخابی منطقی و عقلانی کردم داستر یه ماشینه مردونه و دارای تمام توانمندی های ضروریه و برای اینکه پول بیخودی ندین ولی یه ماشین عالی و اقتصادی سوار بشین آپشن های فاقد اولویت را نداره ولی بجاش مزیت هایی داره که فقط وقتی یه ماشین سوار حرفه ای باشید متوجه حرفم خواهید شد من که چشم براه ورود مجددش هستم. برای هر کس هم که خریدم راضی بوده