رنو

رنو فیلانت رکورد 2025 معرفی شد؛ آزمایشگاه متحرک برای رکوردشکنی!

شرکت رنو از کانسپت جدید خود با نام فیلانت رکورد ۲۰۲۵ رونمایی کرد. فرانسوی‌ها با این خودرو به دنبال شکستن رکورد توان پیمایش خودروهای برقی خواهند بود.
رنو فیلانت رکورد 2025 / نمای جلو

رنو می‌گوید تکنولوژی‌ها و متریال جدید بکار رفته در فیلانت رکورد ۲۰۲۵ به تدریج وارد خودروهای تولیدی آتی خواهند شد. فیلانت رکورد از باتری ۸۷ کیلووات ساعتی ویژه سود برده و وزن کلی آن حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم است. هدف از تولید این محصول بدون آلایندگی ثبت رکوردهای جدید از نظر توان پیمایش با یک‌بار شارژ باتری بوده و رنو از دانش خود در زمینه خودروهای برقی برای تولید محصولی با حداکثر راندمان و کارایی سود برده است.

یکی از فاکتورهای کلیدی برای رکوردشکنی رنو فیلانت رکورد ۲۰۲۵ بدنه آیرودینامیک و روان آن است. شکل تک نفره و سرراست بدنه از خودروی تاریخی ۴۰ CV دس رکورد، نروا اسپرت دس رکورد و اتویل فیلانت الهام گرفته است. این خودروها در دهه ۲۰، ۳۰ و ۵۰ میلادی و به منظور شکستن رکوردهای سرعت طراحی شده بودند. طراحی فیلانت با کمک لیجیر فرانسه، متخصص مسابقات موتور اسپرت انجام شده و به همین خاطر جریان هوا به خوبی از اطراف بدنه عبور می‌کند. طول ۵.۱۲ متری رنو فیلانت رکورد ۲۰۲۵ که تقریباً مشابه رنجرور است به این خودرو اجازه کنترل بهتر جریان آیرودینامیکی را می‌دهد. بد نیست بدانید ارتفاع ۱.۱۹ متری کانسپت رنو حتی کمتر از سیتروئن آمی است.

باتری ۸۷ کیلووات ساعتی فیلانت رکورد توسط بخش برقی رنو یعنی آمپر توسعه یافته و سلول‌های آن به‌صورت مستقیم و بدون ماژول‌های واسط در پکیج اصلی ادغام شده‌اند تا فضای کمتری اشغال شود. این باتری در یک ساختار کربنی سبک‌وزن قرار گرفته و وزن کمتر از ۶۰۰ کیلوگرمی و پهنای ۱.۷۱ متری دارد. مجموعه باتری فیلانت ظرفیت مشابه رنو سنیک، شاسی‌بلند ۲ تنی رنو دارد، خودرویی که با یک‌بار شارژ مسافت ۶۱۰ کیلومتری را طی می‌کند. با اینکه فیلانت توان پیمایش بسیار بهتری نسبت به سنیک خواهد داشت اما هرگونه دانش به دست آمده از توسعه آن می‌تواند به استفاده از باتری‌های کوچک‌تر در محصولات تولیدی رنو کمک کرده و هزینه‌های تولید چنین خودروهایی را کاهش دهد.

باید دانست تیری کاسکاس مدیرعامل سیتروئن اخیراً اظهار کرده بود باتری‌ها بزرگ‌ترین مانع کاهش قیمت خودروهای برقی هستند و حدود ۴۰ درصد کل هزینه تولیدی این خودروها را تشکیل می‌دهند. باتری ویژه رنو که دلیل اصلی وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی فیلانت رکورد ۲۰۲۵ است یکی دیگر از جنبه‌های رکوردشکنی این خودرو خواهد بود. در باتری موردبحث و همچنین بدنه خودرو از متریال بسیار سبک‌وزن از جمله فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم خاص با استحکام بالا استفاده شده است. این مواد با استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی تولید می‌شوند تا حداقل ضایعات باقی بماند و قطعات با نهایت دقت تولید شوند.

شاسی رنو فیلانت رکورد ۲۰۲۵ از کامپوزیت آلومینیوم، کربن و فولاد ساخته شده و در عین سبکی دارای استحکام بالایی است. رنو همچنین با نصب تکنولوژی‌های فرمان با سیم و ترمز با سیم به کاهش وزن خودرو کمک نموده است. این سیستم‌ها باعث کاهش تعداد قطعات مکانیکی در خودرو شده و سطح جدیدی از دقت کامپیوتری را حین ترمز گرفتن و عبور از پیچ‌ها ارائه می‌کنند. رنو می‌گوید از هر دو تکنولوژی یاد شده در خودروهای تولیدی خود استفاده خواهد کرد. این برند همچنین خاطرنشان ساخته رینگ‌های ۱۹ اینچی که در حالت عادی یکی از عوامل تداخل در راندمان آیرودینامیکی هستند به منظور ایجاد حداقل اثر روی جریان هوا طراحی شده‌اند. دور رینگ‌ها را لاستیک‌های مخصوص میشلن که اصطکاک کمتری دارند احاطه کرده‌اند. نکته دیگر هم به بازوهای سیستم تعلیق مربوط می‌شود که نوع طراحی آن‌ها باعث بهبود عبور جریان هوا از اطراف بدنه می‌شود.

رنو فیلانت رکورد ۲۰۲۵ همچنین طراحی زیبایی دارد و ساندیپ بامبرا مدیر طراحی پیشرفته رنو می‌گوید این خودرو حس جریان و سبکی را القا می‌کند. او اظهار می‌دارد:

ما این وسیله نقلیه را به عنوان مجسمه‌ای در حال حرکت طراحی کردیم. فیلانت رکورد از جنگنده‌ها و رکوردداران سرعت قرن ۱۹ میلادی الهام گرفته و هم پرفورمنس و هم ظرافت همیشگی را به نمایش می‌گذارد

این فلسفه طراحی در کابین نیز دیده می‌شود جایی که کاکپیتی تنگ با الهام از هوانوردی و سفرهای فضایی طراحی شده و همه جزئیات به منظور ارائه حداکثر پرفورمنس، راحتی و کارایی در نظر گرفته شده‌اند. با اینکه کانسپت موردبحث همچنان دارای کنترل‌های مرسوم از جمله کروز کنترل است اما تلاش مهندسان برای کاهش وزن خودرو منجر به تعویض صندلی راننده با آرایش جدیدی شده است، این نوع طراحی خود را با شکل بدن راننده تطبیق می‌دهد. رنو تست‌های فیلانت رکورد ۲۰۲۵ را از بهار سال جدید میلادی شروع خواهد کرد. کانسپت یاد شده ابتدا راهی تونل باد و سپس پیست می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. صامورایی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (212 ديدگاه)

    ال ممدی که دعای خیر پدرمادر پشت سرش بود:

    موافقم 13
    مخالفم 1
  2. Saeed Jame

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    این دیگ چیه
    شبیه بت موبیل شده

    موافقم 3
    مخالفم 3
  3. Ali

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا بزور کردنش ۱ تن ولی نمی‌دونن تو ایران پراید ۱ تن که یه ماشین سدان😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا