در مارس ۲۰۲۴ اتحاد استراتژیک گروه رنو–نیسان 25 ساله خواهد شد. زمانی که این دو خودروساز اروپایی و ژاپنی با یکدیگر متحد شدند چهارمین خودروساز بزرگ دنیا با فروش ترکیبی ۴.۸۲ میلیون دستگاه متولد شد.
اتحاد رنو-نیسان به تدریج پیشرفت کرد و به لطف موفقیتهای فوقالعادهای که با شاسی بلندها و برخی خودروهای دیگر به دست آورد به بازیگر مهمی در دنیا تبدیل شد. البته امروز وضعیت متفاوت است و اتحاد یاد شده با چالشهای بزرگی روبروست. رشد سریع اتحاد رنو-نیسان احتمالاً یکی از مهمترین دستاوردهای این دو خودروساز است.
در سال ۱۹۹۹ دو خودروساز رنو و نیسان فروش ۴.۸۲ میلیون دستگاهی داشتند. رنو در آن زمان به تازگی داچیا رومانی و سامسونگ کره جنوبی را به چنگ آورده بود. فروش دو شرکت اروپایی و ژاپنی تا سال ۲۰۰۵ رشد پایداری داشت و به ۶.۱۳ میلیون دستگاه رسید. حتی پس از عرضه اولین نسل قشقایی در سال ۲۰۰۷ اوضاع بهتر هم شد. قشقایی به عنوان یکی از اولین کراس اوورهای واقعی بازار قلبهای زیادی را تسخیر کرد و در اروپا نیز خوش درخشید. اتحاد رنو-نیسان در سال ۲۰۱۰ به فروش ترکیبی ۷.۲۸ میلیون دستگاه رسید. همین روند هشت سال پیاپی ادامه داشت و در سال ۲۰۱۸ رکورد ۱۰.۷۶ میلیون دستگاه را ثبت کرد.
در آن سال اتحاد رنو-نیسان بزرگترین خودروساز دنیا بود. بخشی از عملکرد قابلتوجه رنو-نیسان در آن دوران را میتوان به خرید برندهای جدید نسبت داد. گروه رنو در سال ۲۰۰۹ کنترل اتوواز را به دست گرفت، شرکتی که سازنده لادا بود. رنو با ورود به بازار روسیه که در آن زمان جزو ۱۰ بازار خودرویی بزرگ دنیا بود توانست شرایط را به دست بگیرد. در سال ۲۰۱۶ نیز نیسان همین کار را با میتسوبیشی انجام داد. دیگر دستاورد مهم دو شرکت در سالهای اخیر تعهد به خودروهای برقی بوده است. هر دو برند رنو و نیسان جزو اولین خودروسازان بزرگی بودند که خودروهای برقی ارزانقیمت را معرفی کردند. نیسان در سال ۲۰۱۰ خودروی لیف را معرفی کرد و رنو نیز نسخه تولیدی Zoe را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. در آن سال تسلا فقط ۳ هزار دستگاه مدل S را به فروش رسانده بود اما استقبال اولیه به زودی با فقدان تولید خودروهای جدید به سردی گرایید. این روند بهطور خاص در اروپا و آمریکا مشاهده میشود زیرا مشتریان در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به سمت خودروهای برقی حرکت کردند.
در آن زمان اگرچه بهبودهایی در سبد محصولات دو خودروساز موردبحث رخ داده بود اما از نظر خودروهای جدید کمبودهای جدی احساس میشد. نیسان نسل دوم لیف را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و رنو نیز بهطور قابلتوجهی خودروی Zoe را ارتقا داد؛ اما برخلاف شاسی بلندهای درونسوز که باعث رشد سریع اتحاد رنو-نیسان شدند، خبری از شاسی بلندهای برقی این دو برند نبود؛ اما سه شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی میخواهند به چالشها غلبه کنند و برای این کار روشهایی همچون به اشتراکگذاری پلتفرم به ویژه در زمینه خودروهای برقی را انتخاب کردهاند. البته هنوز راه زیادی باقی مانده است. علاوه بر این خروج از بازار روسیه نیز چالش بزرگی بوده است. در سال ۲۰۲۱ و زمانی که لادا هنوز تحت کنترل رنو بود روسیه سومین بازار مهم این خودروساز به شمار میرفت. نهایتاً باید گفت اتحاد یاد شده استراتژی تمرکز روی خودروهای برقی را اتخاذ کرده است. نیسان آریا و رنو مگان E-Tech تنها دو نمونه از خودروهای برقی جدیدی هستند که تولید شدهاند و قطعاً در سالهای پیش رو محصولات بدون آلایندگی بیشتری توسط رنو و نیسان عرضه خواهند شد.
Ehsan
۲۷ فروردین ۱۴۰۲گروه هیوندای کیا رتبه سوم! فکر میکردم امسال چهارم بود،ماشالله 👏🏻
اتحاد رنو نیسان تو وضعیت خوبی نیست اصلا،نیسان که سه ساله داره ضرر میده و برچسب ورشکستگی بهش خورد،رنو هم که تغییر خاصی نکرد.بنظرم باید تغییر استراتژیک سنگینی بدن.حس میکنم نیسان بیشتر داره ضرر میکنه این وسط البته دلایل مربوط به خود مدیریت نیسان هم هست بخصوص جدایی گوسن
کیان
۲۸ فروردین ۱۴۰۲معذرت میخوام کامنت اول و ریپلای میکنم، ولی وقتی کامنتها رو میخونی میفهمی ک حتی همین مقاله هم خونده نشده و دقیقا یه نظری خلاف فکت و امار موجود در مقاله با اعتماد به نفس کامل کامنت شده !!!
یه بار بخونینش، انگار میان تتیر بخونن و عکس نگاه کنن و برحسب اون نظر بذارن
فرشید
۲۸ فروردین ۱۴۰۲یادمه اون سال ها نه وضعیت رنو و نه وضعیت نیسان چندان خوب نبود تا اینکه سروکله اعجوبه ای بنام کارلوس گون (یا گوسن) پیدا شد و جالبه که قدرش رو هم ندونستند
Kamy
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ازدواج ناموفق
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ فروردین ۱۴۰۲باز هم خوبه طلاق نگرفتن، ادامه دادن :)
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ازدواج چه صیغهایه دیگه !
من تحقیق کردم از منابع مُعتَبَر ، گفت طی روابطی نامشروع ، رنو وَبالِ گردن نیسان شده و تو یه دفترخونه بردن تو شناسنامش تا فرزندانش پدری نیسان بالا سرشان باشه !
میگید نه ، پس به تک تک محصولات رنو توجه کنید که در باتن نیسان هستند !
همیشه مراقب روابطتان باشید تا گردنگیرتان نشوند !
Eagel
۲۷ فروردین ۱۴۰۲لعنت به این اتحاد
Killer
۲۷ فروردین ۱۴۰۲پدال کاشکی برای فروش سال ۲۰۲۲ گروه های خودروسازی یه مطلب جدا اختصاص بدین نه همینطوری بین یه مطلب دیگه بزارینش،چون خودش تحلیل جدا داره
عقاب طلایی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲فرانسه کلاهبردار
Tesla
۲۷ فروردین ۱۴۰۲این اتحاد بیشتر به نفع رنو بوده تا نیسان ، نیسان از همون اول برند موفق و پرفروشی بوده و در کل دنیا شناخته شده هست ، ولی رنو ( و کلا شرکت های فرانسوی ) اصلا اینطوری نیستن ، رنو قبل از اینکه روابطش رو با نیسان شروع کنه ، اوضاع اصلا خوبی نداشت و تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود ، این ژاپنی ها بودند که با تزریق سرمایه و تکنولوژی مانع از این اتفاق شدن
Python
۲۷ فروردین ۱۴۰۲تزریق سرمایه در رنو؟
جالب بود.
amirmohammad
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ارزون ترین پهپاد ایرانی که شاهد 136 هست همون که در روسیه استفاه میشه حداقل 80 قطعه داره.اینکه بقول شما 27 قطعه امریکایی داشته باشه طبیعیه منم گفتم قطعا درصدی از قطعات خارجی هست.مثلا موتورش برند روتکس هست که توی پهپاد های اسراییلی و ترکی و بعضی چینی ها هم استفاده میشه و ایران هم استفاده کرده.شما پهپاد بیرقدار ترکیه و اسراییل هم ببینی اکثر قطعاتشون خارجی هست.
اما گفتم که الان امریکا و اروپا صنعت پهپاد ایران رو تحریم کردن حالا اگر صحبت شما درست باشه قاعدتا ایران دیگه نباید بتونه پهپاد بسازه ولی خب تا الان اینطور نبوده ببینیم آینده چی مشه
محمد
۲۷ فروردین ۱۴۰۲تویوتا از فولکس واگن جلو زده ؟ ماشاالله به ژاپن و همچنین کره که جایگاه سوم رو در اختیار داره . اونوقت ج ا میاد برای ما دم از پهپاد میزنه که کل قطعاتشم خارجیه
amirmohammad
۲۷ فروردین ۱۴۰۲جدا این خبر ربطی به پهباد نداشت هرطور حساب کنیم.ولی خب بعید میدونم پهبادای ایران تمام قطعاتش مال خارج باشن اینکه توی ساخت یک وسیله مقدار زیاد یا کمی از قطعات باقی کشورها استفاده بشه تو همه حوزه ها هست اما کلش خارجی بشه نه
بنظرم دوستان پدال اگه گاهی مطلبی از صنایع نظامی ایران و جهان بزاره بد نیست اگه دوستان موافق باشن.قبلا چندبار گذاشتین استقبال شد.امیدوارم اقای اشتری درنظر بگیرن
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز بنده تو صنعت پهپادی نیستم ولی به عنوان کسی که در مورد صنایع هوایی یچیزایی میدونم چون از نزدیک ناظر بودم باید بگم تمامی قطعات هواپیماهای داخلی یا از هواپیما های قدیمی سری اف چهار باز شده و یا اینکه از کشور هایی مثل پاکستان وارد شده حتی پیچ ها …
amirmohammad
۲۸ فروردین ۱۴۰۲شما جواب خودت رو توی جمله اولت دادی وقتی از صنعت پهپادی چیزی نمیدونین توش هم نیستین چطور با اطمینان نظر میدین؟ همینکه صنعت پهپادی رو با هواپیما مقایسه میکنین یعنی خیلی ایراد بهتون وارده.من زیاد مطالعه میکنم راجع به مساِیل نظامی اینو بهتون بگم که صنعت ساخت هواپیما و قطعاتش با صنعت ساخت پهپاد خیلی خیلی تفاوت داره
شما دقت کن کشورهایی هستن که پهپادهای خوبی میسازن مثل اسراییل ترکیه ایران اما نمیتونن هواپیما یا قطعاتش رو بسازن و کشورهایی هستن که هواپیما و جنگنده نسل 4 و 5 میسازن اما نمیتونن پهپاد خوب بسازن مثل روسیه و فرانسه و آلمان.اینکه یک کشور نتونه هواپیما بسازه ربطی به تواناییش برای ساخت پهپاد نداره و بلعکس
ماتو ایران هواپیمای داخلی نداریم اصلا.اگه قاهر رو میگین که اصلا عملیاتی نشد و قراره اونم پهپاد بشه.ایران تا وقتی تحریمه عمرا نمیتونه هواپیما بسازه
ایران الان به طور کامل تحریم پهپادی شد توسط امریکا و اروپا و اگر کاملا از خارج قطعاتش رو وارد کنه پس احتمالا دیگه هیچ پهپادی نباید بتونه بسازه ولی خب هنوز داره میسازه.قطعا درصدی از قطعات پهپاد های ایران و باقی کشورها از سایر کشورها وارد شده اما نه همش.مثلا پهپاد بیرقدار تریکه چندین قطعه مریکایی و المانی و سویدی داره
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲استاد امیر محمد همین چندوقت پیش خبرش در اومد که فقط 27 قطعه مهم از پهپاد ها امریکاییه
Tesla
۲۷ فروردین ۱۴۰۲البته رنو علاوه بر نیسان شرکای دیگری هم دارد که مهم ترین اونها : سامسونگ هست ( البته بعد از نیسان ) ، تمامی سیستم های نرم افزاری محصولات رنو توسط سامسونگ ساخته و ارائه میشن ، روابط سامسونگ و رنو به حدی نزدیکه ، که خودرو های رنو در بازار کره جنوبی با نام و برند سامسونگ فروخته میشن ( مثلا اسم رنو تالیسمان توی بازار کره جنوبی : سامسونگ sm6 باشه )
بهزاد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲واقعا به چیزی که نوشتی اعتقاد داری؟!
میدونی سامسونگ موتورز چیه یا نرم افزار را چه شرکت هایی توسعه میدن؟!!!!!
سامسونگ موتورز شریکه؟!؟!
heshmat021
۲۷ فروردین ۱۴۰۲کیا هیوندا سوم، بعد میگی سهم خوبی از بازار دارن ، یسری ناراحت میشن 😕
Car love
۲۷ فروردین ۱۴۰۲رتبه فروش هیوندا-کیا رو .عالیییی
amirmohammad
۲۷ فروردین ۱۴۰۲بنظرم اشتباه بزرگی بود
samurai
۲۷ فروردین ۱۴۰۲اتحاد ویران حودرو سایپا مطمئن 2 و خورده ای
ساختن اشغال و فروختنش با کلی دروغگویی و اپشن الکی و خریدن جایزه و فروش اقساطی ….کاری نداره مهم اینه چی میسازی و کیفیتش چیه بی هویت مزخرف ….
Morteza
۲۸ فروردین ۱۴۰۲😅😅😅😅
عارف
۲۷ فروردین ۱۴۰۲بعضی ها رو هوا چرا حرف می زنند اگه رنو نبود الان نیسان ده بار ورشکست شده بود. این اتحاد به نفع نیسان بوده
datsun
۲۸ فروردین ۱۴۰۲خاطرات کارلوس گون رو مطالعه کن
بهزاد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲این اتحاد به زودی دچار تغییرات زیادی خواهد شد و سهم رنو به ۱۵ درصد کاهش یافته و بنا بر آخرین اخبار نیسان ، میتسوبیشی علاقه ای به قراداد رنو و جیلی و عربستان برای تولید انجین نداره و نمیخواد وارد این ماجرا بشه.
این یکی از نظرات مدیران نیسان هست؛
Imbalance had long riled Nissan executives who complained Renault did not pay its fair share of costs for innovation and development. Nissan’s emerging strategy reflects a belief within the automaker that the 23-year-old alliance has run its course for many of the biggest challenges it faces, the people said
خلاصه ی کلام گفته رنو هزینه ای بابت نوآوری و توسعه نکرده و سالهاست از تکنولوژی رایگان بهره برده و ادامه راه این اتحاد بنا بر صحبت های مدیران نیسان فقط برخی قطعات مشترک هست.
در ادامه ی توسعه نرم افزاری نسل آینده ی خودروهای هوشمند نیسان و میتسوبیشی برون سپاری خواهد شد و یکی از شرکای اصلی شرکت بوش آلمان میباشد و در این مورد راه نیسان و رنو کاملا جداگانه طی میشه و تقریبا میشه گفت از این اتحاد در سالهای آینده فقط ۱۵ درصد سهام باقی میمونه و بعد از سالها برخی دوستان میتونن شاهد عملکرد این دو باشند و امروز را به یاد بیارند!