رنو در تلاش است تا یک هاچبک الکتریکی پرشتاب به سبد محصولات خود اضافه کند. این برند فرانسوی، سابقهی درخشان در تولید خودروهای اسپرت باقیمت اقتصادی دارد و طی سالهای اخیر نسخههای مختلف مگان هاچبک را برای رقابت با فولکس واگن گلف یا هوندا سیویک تایپ R عرضه کرده است.
رنو ۵، یکی از مشهورترین خودروهای ساخت فرانسه در تاریخ محسوب میشود. این مدل که با نام R5 نیز مشهور است، سال ۱۹۷۲ معرفی شد تا هاچبک ارزانقیمت با حداقل امکانات باشد. بعد از فروش بسیار خوب نسخههای اولیه، به مرور مدلهای قویتر همراه با تجهیزات رفاهی و فنی به خط تولید رنو ۵ اضافه شدند. عرضهی این خودرو با دو نسل تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت و حدود ۲۰ سال در ایران توسط سایپا مونتاژ میشد.
رنو ۵ توربو با بدنهی دودر و پیشرانهی توربوشارژ، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ تولید شد. این خودرو یکی از معدود هاچبکهای تاریخ است که بدنهی کوچک و ساختار موتور عقب وسط دارد. رنو R5 توربو کمتر از هزار کیلوگرم وزن داشت اما همراه پیشرانههای ۱/۴ یا ۱/۵ لیتر، قدرت ۱۵۸ و ۱۷۸ اسب بخار ارائه میکرد. نسخههای ویژه مسابقات از رنو ۵ توربو، ۲۰۸ و ۳۴۵ و ۳۸۰ اسب بخار قدرت داشتند. مدل استاندارد رنو ۵ توربو، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت داشت.
تولید رنو ۵ برقی، قطعی به نظر میرسد و نسخهی پروتوتایپ هم سال ۲۰۲۱ رونمایی شد اما این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است. جدیدترین مدل مفهومی با نام R5 Turbo 3E طراحی کلاسیک خشن، شبیه به خودروهای بازی سایپربانک ۲۰۷۷ دارد. بال عقب بزرگ نصب شده روی کاپوت عقب، از تمام زوایا دیده میشود. رنگ بدنه، ترکیب سیاه و سفید شطرنجی است؛ درحالیکه جزئیات سبز دارد.
مدل مفهومی R5 Turbo 3E، مجهز به دو موتور برقی با مجموع قدرن ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی ، ۳/۵ ثانیه خواهد بود. نهایت سرعت R5 Turbo 3E مشابه مدل کلاسک، ۲۰۰ کیلومتر برساعت پیشبینی شده است.
خودروی مفهومی رنو، رینگهای ۱۹ اینچ در جلو و ۲۰ اینچ در عقب همراه تایرهایی با پهنای ۲۲۵ و ۳۲۵ میلیمتر دارد. این مدل، بدون باتری ۹۸۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. نصب باتریها در کف بدنه، ۵۲۰ کیلوگرم به وزن R5 Turbo 3E اضافه کرده است که نکتهی منفی برای کلاس هاچبک اسپرت محسوب میشود. شارژ باتریها با برق شهری حدود ۲ ساعت زمان میبرد.
از دیدگاه رنو، R5 Turbo 3E برای پیست و هیجان مسابقات ساخته خواهد شد. به همین دلیل، مود رانندگی مخصوص دریفت خواهد داشت. ایمنی این خودرو، هماهنگ با استانداردهای فدراسیورن جهانی اتومبیلرانی (FIA) و مجهز به ستونهای محافظ اتاق (roll bar) است. همچنین ۱۰ جایگاه مناسب نصب دوربین فیلمبرداری ورزشی، روی R5 Turbo 3E وجود دارد.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۳۱ شهریور ۱۴۰۱خفنه
۹۱۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱یکی از خفن ترین ماشین هایی که تا حالا دیدم
بهراد
۳۱ شهریور ۱۴۰۱دیگه جماعتی نیست که با رنو ۵ خاطره نداشته باشه. خوبه که میان این اسطوره هارو دوباره زنده میکنن. اینم از حق نگذریم طراحیش خوب شده.
Royal Driver UK 70
۳۱ شهریور ۱۴۰۱از اینا خودمون داشتیم تو گاراژ بود.حوصلم سر میره باهاش چرخ میزدم. بهش میگفتم جوجه ۵ توربو. خیلی از این خوشم اومد ایولا.
رهگذر
۱ مهر ۱۴۰۱یادش بخیر رنو ۵ یکی از بهترین خودروها بود کم مصرف محکم کم اصطهلاک البته در نمونه های اصلی تا سال ۷۲ چهره ساده اما خوش قیافه
عاشق پدال
۲ مهر ۱۴۰۱شاید پی کی بوده.
بهزاد
۵ مهر ۱۴۰۱اسطوره جوونهای دهه ۵۰ اون وقتها رنو داشتی یعنی همه چی داشتی من مدل ۱۳۵۵دو درب و ۱۳۷۱ اسپیشیال معروف به صادراتی داشتم چه خاطراتی باهاشون دارم