رنو رافال یک کراساوور کوپهٔ جدید و پرچمدار است که فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه میشود و به دنبال جلب نظر خریداران مدلهای لوکسی مثل بامو X4 است.
رنو از پرچمدار جدید خود با نام رافال رونمایی کرده است. این یک کراساوور کوپه با الهام از دنیای هوانوردی است و نامش نیز از یک هواپیمای مسابقهای دههٔ ۳۰ گرفته شده است. این خودرو از لحاظ فنی با مدل آسترال اشتراک دارد و فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه میشود. البته با وجودی که رافال روی پلتفرم CMF-CD مشترک با آسترال و اسپیس ساخته شده اما ظاهر کاملاً منحصربهفردی دارد. این خودرو با ۴.۷۱ متر طول، ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۱ متر ارتفاع و همینطور فاصلهٔ محوری ۲.۷۴ متری در سگمنت D قرار میگیرد.
هرچند فیسلیفت کلیو پیش از این معرفی شده اما رافال اولین محصول تولیدی رنو محسوب میشود که بهطور کامل زبان طراحی جدید این برند را به نمایش میگذارد. این زبان طراحی توسط «ژیل ویدال» شکل گرفته که رئیس سابق بخش طراحی پژو بوده است. شاید به همین دلیل است که در جلوی رافال چراغهای کشیدهای به سبک محصولات پژو دیده میشود. جلوپنجرهای که بین این چراغها قرار گرفته هم از الگوی داخلی آیرودینامیک بهره میبرد که هم بازتابی از لوگوی لوزی رنو است و هم جریان هوا را بهطور مؤثری هدایت میکند.
در پروفیل جانی خودرو بهجز فرم کوپه مانند و خط سقف شیبدار ویژگی قابلذکر دیگری به چشم نمیخورد اما در عقب چراغهای Y شکل نمای جذابی را ایجاد کردهاند. در اینجا همچنین اسپویلری روی سقف جلبتوجه میکند درحالیکه سر اگزوزها بهطور هوشمندانهای زیر سپر پنهان شدهاند. این خودرو روی رینگهای ۲۰ اینچی شیکی قرار گرفته که به جذابیت ظاهری آن افزوده و همچنین رینگهای بیرونی جدیدی مثل آبی آلپین هم برای آن قابل انتخاب خواهد بود.
رافال در داخل داشبورد و نمایشگرها را از آسترال و اسپیس قرض گرفته است. این یعنی در کراساوور کوپهٔ جدید رنو هم شاهد صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی به همراه یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی هستیم. یکی از ویژگیهای بسیار جالب کابین رافال اما سقف پانورامای شیشهای جدیدی است که قابلیت تیره یا روشن شدن را طبق خواست سرنشینان دارد. به گفتهٔ رنو، با وجود سقف شیبدار، همچنان فضای سر زیادی برای سرنشینان عقب وجود خواهد داشت و صندوق بار خودرو هم ۶۵۰ لیتر ظرفیت دارد. رافال همچنین به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفته مجهز شده که رانندگی خودکار سطح دو را فراهم میکند.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، رافال فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه میشود. نمونهٔ پایه قوای محرکهای متشکل از یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ ۱۲۹ اسب بخاری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی و یک باطری لیتیوم یونی ۲ کیلووات ساعتی است. مجموع خروجی این سیستم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس اتوماتیک هوشمند چند حالته به چرخهای جلو منتقل میشود.
بعداً رنو یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی چهارچرخ محرک را هم ارائه خواهد کرد که به لطف اضافه شدن یک موتور الکتریکی به محور عقب، قدرت را به ۳۰۰ اسب بخار میرساند. رنو همچنین وعدهٔ برد تمام الکتریکی زیادی را هم برای این نسخه داده ست. به گفتهٔ این شرکت، پلتفرم CMF-CD در رافال برای ارائهٔ لذت رانندگی تنظیم شده و از تعلیق چند اتصالی عقب، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و کالیبراسیون ویژهٔ فرمان بهره میبرد.
رنو رافال از بهار ۲۰۲۴ در سراسر اروپا عرضه خواهد شد. این خودرو که در اسپانیا تولید میشود، علاوه بر رقابت با رقبای اصلی خود یعنی پژو ۴۰۸ و سیتروئن C5 X، برای جلب نظر خریداران کراساوورهای کوپهٔ لوکس شامل مرسدس بنز GLC کوپه، بامو X4 و آئودی Q5 اسپرتبک هم تلاش خواهد کرد.
یوسف
۲۹ خرداد ۱۴۰۲بیشتر رقیب پژو 4008 هستش تا بی ام و X4. طراحی خوبی داره ولی پژو جذاب تره.
R/T
۲۹ خرداد ۱۴۰۲درسته
با x4 نمیتونه رقابت کنه
Python
۲۹ خرداد ۱۴۰۲شما رنو رو با پژو مقایسه میکنید؟
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۲همچی میگی رنو را با پژو مقایسه میکنید!انگار رنو از کره مریخ اومده پژو از کنیا!!
امیر حسین
۲۹ خرداد ۱۴۰۲پژو از رنو برتره. ولی خیلی اختلاف ندارن. پژو کمی بهتره.
MehdiTurbo
۲۹ خرداد ۱۴۰۲رقیب x4 گفته تو مقاله چون تو یه سگمنتند وگرنه از لحاظ قیمتی فرسنگ ها فاصله اس بینشون حداقل دوتا این میشه پول یه x4 ولی واقعا اختلافشان زیاد میس در این حد مخصوصا ۴۰۰۸ کلا الان مثل قبل اختلاف بنز بی ام و با اقتصادیا مثل قبل نیس قبلا خیلی فرق بود بین پژو یا مزدا یا کیا تا بنز و بی ام و
اینقدر خودروهای اقتصادی جذاب پرامکانات شدن شاید خارج بودم دول یه x4 داشتم دوتا اقتصادی جذاب میخریدم تو دوتا سگمنت متفاوت قبلا عمری ترجیح میدادم
محمد
۲۹ خرداد ۱۴۰۲شبیه طراحی های پژو شده
دیا
۲۹ خرداد ۱۴۰۲بیشتر شبیه لکسوس شده
MehdiTurbo
۲۹ خرداد ۱۴۰۲تو دنیای طراحی الکتریکی ها طراحیش عالیه
آرین
۲۹ خرداد ۱۴۰۲اگر الگوی طراحی قبلی خودش رو حفظ میکرد یا حداقل زبان طراحی مستقل برای خودش تعریف میکرد بهتر از این بود که شبیه پژو بشه و هویتش رو از دست بده. میشه مثل کلاغی که خواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره.
حسین
۲۹ خرداد ۱۴۰۲دلم رف برای پژو
آخه عزیز من این چه کاریه با طراحی خودت کردی
رنو جان
امضا خودت کجاست؟؟؟
mehrdad
۲۹ خرداد ۱۴۰۲جلوش شبیه دیگنیتی نشده به نظر شما؟
ابوالفضل
۲۹ خرداد ۱۴۰۲دیگنیتی الکتریکی
پاشا
۲۹ خرداد ۱۴۰۲یکم زیادی شبیه دیگنیتی نیست ؟
shetab-car
۲۹ خرداد ۱۴۰۲جلوش شبیه طراحی های جدید پژو شده !!
رضا
۳۰ خرداد ۱۴۰۲شبیه دیگنیتی شده!
محصول بیوک هم شبیه لاماری بود.
کلا ماشینهای جدید یا دیگنیتی شدن یا لاماری