رنو

معرفی رنو رافال، شاسی‌بلند جدید پرچم‌دار با فرم کوپه و 300 اسب بخار قدرت

رنو رافال یک کراس‌اوور کوپهٔ جدید و پرچم‌دار است که فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود و به دنبال جلب نظر خریداران مدل‌های لوکسی مثل ب‌ام‌و X4 است.

رنو از پرچم‌دار جدید خود با نام رافال رونمایی کرده است. این یک کراس‌اوور کوپه با الهام از دنیای هوانوردی است و نامش نیز از یک هواپیمای مسابقه‌ای دههٔ ۳۰ گرفته شده است. این خودرو از لحاظ فنی با مدل آسترال اشتراک دارد و فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود. البته با وجودی که رافال روی پلت‌فرم CMF-CD مشترک با آسترال و اسپیس ساخته شده اما ظاهر کاملاً منحصربه‌فردی دارد. این خودرو با ۴.۷۱ متر طول، ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۱ متر ارتفاع و همین‌طور فاصلهٔ محوری ۲.۷۴ متری در سگمنت D قرار می‌گیرد.

هرچند فیس‌لیفت کلیو پیش از این معرفی شده اما رافال اولین محصول تولیدی رنو محسوب می‌شود که به‌طور کامل زبان طراحی جدید این برند را به نمایش می‌گذارد. این زبان طراحی توسط «ژیل ویدال» شکل گرفته که رئیس سابق بخش طراحی پژو بوده است. شاید به همین دلیل است که در جلوی رافال چراغ‌های کشیده‌ای به سبک محصولات پژو دیده می‌شود. جلوپنجره‌ای که بین این چراغ‌ها قرار گرفته هم از الگوی داخلی آیرودینامیک بهره می‌برد که هم بازتابی از لوگوی لوزی رنو است و هم جریان هوا را به‌طور مؤثری هدایت می‌کند.

در پروفیل جانی خودرو به‌جز فرم کوپه مانند و خط سقف شیب‌دار ویژگی قابل‌ذکر دیگری به چشم نمی‌خورد اما در عقب چراغ‌های Y شکل نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند. در اینجا همچنین اسپویلری روی سقف جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که سر اگزوزها به‌طور هوشمندانه‌ای زیر سپر پنهان شده‌اند. این خودرو روی رینگ‌های ۲۰ اینچی شیکی قرار گرفته که به جذابیت ظاهری آن افزوده و همچنین رینگ‌های بیرونی جدیدی مثل آبی آلپین هم برای آن قابل انتخاب خواهد بود.

رافال در داخل داشبورد و نمایشگرها را از آسترال و اسپیس قرض گرفته است. این یعنی در کراس‌اوور کوپهٔ جدید رنو هم شاهد صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی به همراه یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی هستیم. یکی از ویژگی‌های بسیار جالب کابین رافال اما سقف پانورامای شیشه‌ای جدیدی است که قابلیت تیره یا روشن شدن را طبق خواست سرنشینان دارد. به گفتهٔ رنو، با وجود سقف شیب‌دار، همچنان فضای سر زیادی برای سرنشینان عقب وجود خواهد داشت و صندوق بار خودرو هم ۶۵۰ لیتر ظرفیت دارد. رافال همچنین به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفته مجهز شده که رانندگی خودکار سطح دو را فراهم می‌کند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، رافال فقط با پیشرانه‌های هیبریدی عرضه می‌شود. نمونهٔ پایه قوای محرکه‌ای متشکل از یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ ۱۲۹ اسب بخاری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی و یک باطری لیتیوم یونی ۲ کیلووات ساعتی است. مجموع خروجی این سیستم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس اتوماتیک هوشمند چند حالته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

بعداً رنو یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی چهارچرخ محرک را هم ارائه خواهد کرد که به لطف اضافه شدن یک موتور الکتریکی به محور عقب، قدرت را به ۳۰۰ اسب بخار می‌رساند. رنو همچنین وعدهٔ برد تمام الکتریکی زیادی را هم برای این نسخه داده ست. به گفتهٔ این شرکت، پلت‌فرم CMF-CD در رافال برای ارائهٔ لذت رانندگی تنظیم شده و از تعلیق چند اتصالی عقب، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و کالیبراسیون ویژهٔ فرمان بهره می‌برد.

رنو رافال از بهار ۲۰۲۴ در سراسر اروپا عرضه خواهد شد. این خودرو که در اسپانیا تولید می‌شود، علاوه بر رقابت با رقبای اصلی خود یعنی پژو ۴۰۸ و سیتروئن C5 X، برای جلب نظر خریداران کراس‌اوورهای کوپهٔ لوکس شامل مرسدس بنز GLC کوپه، ب‌ام‌و X4 و آئودی Q5 اسپرت‌بک هم تلاش خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (740 ديدگاه)

    بیشتر رقیب پژو 4008 هستش تا بی ام و X4. طراحی خوبی داره ولی پژو جذاب تره.

    موافقم 64
    مخالفم 7
    1. R/T

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (960 ديدگاه)

      درسته
      با x4 نمیتونه رقابت کنه

      موافقم 34
      مخالفم 5
    2. Python

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1088 ديدگاه)

      شما رنو رو با پژو مقایسه میکنید؟

      موافقم 14
      مخالفم 42
      1. amir

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (521 ديدگاه)

        همچی میگی رنو را با پژو مقایسه میکنید!انگار رنو از کره مریخ اومده پژو از کنیا!!

        موافقم 51
        مخالفم 1
      2. امیر حسین

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (155 ديدگاه)

        پژو از رنو برتره. ولی خیلی اختلاف ندارن. پژو کمی بهتره.

        موافقم 11
        مخالفم 12
    3. MehdiTurbo

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2401 ديدگاه)

      رقیب x4 گفته تو مقاله چون تو یه سگمنتند وگرنه از لحاظ قیمتی فرسنگ ها فاصله اس بینشون حداقل دوتا این میشه پول یه x4 ولی واقعا اختلافشان زیاد میس در این حد مخصوصا ۴۰۰۸ کلا الان مثل قبل اختلاف بنز بی ام و با اقتصادیا مثل قبل نیس قبلا خیلی فرق بود بین پژو یا مزدا یا کیا تا بنز و بی ام و
      اینقدر خودروهای اقتصادی جذاب پرامکانات شدن شاید خارج بودم دول یه x4 داشتم دوتا اقتصادی جذاب میخریدم تو دوتا سگمنت متفاوت قبلا عمری ترجیح میدادم

      موافقم 13
      مخالفم 2
  2. محمد

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (306 ديدگاه)

    شبیه طراحی های پژو شده

    موافقم 41
    مخالفم 3
    1. دیا

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (185 ديدگاه)

      بیشتر شبیه لکسوس شده

      موافقم 2
      مخالفم 15
  3. MehdiTurbo

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2401 ديدگاه)

    تو دنیای طراحی الکتریکی ها طراحیش عالیه

    موافقم 25
    مخالفم 4
  4. آرین

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (442 ديدگاه)

    اگر الگوی طراحی قبلی خودش رو حفظ می‌کرد یا حداقل زبان طراحی مستقل برای خودش تعریف می‌کرد بهتر از این بود که شبیه پژو بشه و هویتش رو از دست بده. میشه مثل کلاغی که خواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره.

    موافقم 19
    مخالفم 7
  5. حسین

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (783 ديدگاه)

    دلم رف برای پژو
    آخه عزیز من این چه کاریه با طراحی خودت کردی
    رنو جان
    امضا خودت کجاست؟؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 4
  6. mehrdad

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    جلوش شبیه دیگنیتی نشده به نظر شما؟

    موافقم 11
    مخالفم 20
    1. ابوالفضل

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      دیگنیتی الکتریکی

      موافقم 2
      مخالفم 10
  7. پاشا

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    یکم زیادی شبیه دیگنیتی نیست ؟

    موافقم 4
    مخالفم 6
  8. shetab-car

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    جلوش شبیه طراحی های جدید پژو شده !!

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. رضا

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    شبیه دیگنیتی شده!
    محصول بیوک هم شبیه لاماری بود.
    کلا ماشین‌های جدید یا دیگنیتی شدن یا لاماری

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا