رنو

رنو 5 توربو 3E معرفی شد؛ سوپر هاچبک برقی با 507 اسب بخار قدرت

این هاچبک تازه می‌تواند سوپراسپرت‌های چند سال اخیر را به چالش بکشد.

سرانجام شرکت رنو از نسخه تولیدی ابرهاچ‌بک خود رونمایی کرد. این محصول چشم‌نواز که در نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یک هاچ‌بک برقی مفهومی رونمایی شده بود، یاد و خاطره هاچبک موفق و پرفروش قدیمی این برند فرانسوی، رنو توربو ۵، را زنده می‌کرد. برای آشنایی بیشتر با این خودرو مطلب «با رنو ۵ توربو بهتر آشنا شوید: پادشاه رالی در لباس ساده» را مطالعه کنید.

این ابرهاچ‌بک از پلتفرم اختصاصی، سیستم دیفرانسیل عقب و پیشرانه تمام برقی ۵۰۷ اسب بخاری سود می‌برد که آن را مانند نسخه کلاسیک، به رقیبی قدرتمند برای سوپراسپرت‌های مدرن تبدیل کند. هر چند ظاهر کلی و ابعاد اصلی به نسخه مفهومی نزدیک مانده اما رنو با تکیه‌بر نسخه جدید و برقی رنو ۵، آن را به‌روزرسانی کرده است.

در بخش جلو، فرم کاپوت دورنگ یک شبیه به کاپوت نسخه کلاسیک طراحی شده درحالی‌که لوگوی مدرن-کلاسیک رنو روی آن نقش بسته است. سپر به‌عنوان صفحه‌ای کاملا مستقل به فضای خالی زیر چراغ‌های مربعی وصل شده و با تکیه‌بر حجم‌پردازی گسترده، یک خودروی اسپرت را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. اسپلیتر زیرین هم به‌صورت یکپارچه با سپر طراحی شده تا رنو بتواند در تمام بخش‌های خودرو از گلگیرهای مسابقه‌ای زیبا استفاده کند.

نمای جانبی رنو ۵ توربو 3E میزبان رینگ‌های مدرن و زیبای نیمه‌کرومی این خودرو شده که با ورودی‌های هوای جلوی طاق چرخ‌ها برجسته عقب هماهنگی کامل دارد. عبارت «R5 Turbo 3E» هم بالای گلگیرهای جانبی و زیر لوگوی رنو جا خوش کرده تا حال‌وهوایی اسپرت را به این خودرو ببخشد.

در بخش عقب هم شاهد به‌کارگیری چراغ‌های رنو ۵ جدید هستیم که درکنار دو خروجی بزرگ هوا و شیشه عقب با طراحی کلاسیک جا خوش کرده‌اند. سپر حجیم این خودرو جا را برای دیفیوزرهای اصلی این خودرو باز کرده تا رنو ۵ توربو 3E بتواند در زمینه آیرودنامیک، حرفی برای گفتن داشته باشد.

خودروساز فرانسوی اعلام کرده که رنو ۵ توربو 3E از دو موتور برقی سود می‌برد که هر دو چرخ‌های عقب این خودرو را به حرکت درمی‌آورند. پیشرانه ابرهاچ‌بک فرانسوی توان تولید ۵۰۷ اسب بخار قدرت را دارد و می‌تواند تنها در عرض ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. «لوکا دی میئو»، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو، درباره رنو ۵ توربو 3E می‌گوید که این خودرو برای افراد شجاع ساخته شده و حتما خودرویی لذت‌بخش خواهد بود. او مدعی شده که رنو بهترین‌هایش را برای توسعه این خودرو دور هم گردآورده است؛ به‌این‌ترتیب گمانه می‌زنیم که مهندسان آلپین هم درگیر این پروژه بوده باشند.

هر چند تولید رنو ۵ توربو 3E نهایی شده اما خودروسازی رنو از زمان عرضه و قیمت نهایی آن حرفی به میان نیاورده است. رسانه «اتوکار» انتظار دارد که نخستین مدل‌های رنو ۵ توربو 3E در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند. از آنجا که این چنین مدلی با مشخصات بسیار خاص و ویژه عرضه می‌شود، احتمالا مانند نسخه کلاسیک خود، به‌صورت محدود تولید و با قیمتی نزدیک به سوپراسپرت‌ها تولید خواهد شد.

به آن‌دسته از طرفدارانی که برای دیدن این هاچ‌بک قدرتمند عجله دارند توصیه می‌کنیم که حتما مجموعه مستندهای ویدئویی شرکت سازنده را که در باب رنو ۵ توربو 3E تهیه شده و در شبکه «پرایم ویدئو» قرار گرفته‌اند را تماشا کنید. تریلر این مستند که در انتهای این مطلب قرار گرفته، پشت درهای بسته و در مرکز طراحی رنو فیلم‌برداری شده است. نظر شما درباره رنو ۵ توربو 3E چیست؟ آیا فرانسوی‌ها بار دیگر خودروسازی را به چالش می‌کشند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. الکساندر

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1241 ديدگاه)

    سبحان الله

  2. B

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (917 ديدگاه)

    قشنگ انگار همون رنو قدیمی خودمون با کیت بدنست

  3. JaMsHiD-B

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2940 ديدگاه)

    فکر کن وزنش زیر هزار کیلو باشه
    البته با این شتاب صد در صد بالای هزار کیلو هست

  4. سالار

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    عجب ماشین هیولایی هستش

  5. Kiarash

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (671 ديدگاه)

    رنو خیلی خوب داره پیش میره
    ولی قیمت همین رنو ۵ برقی عادی در آلمان ۳۴ هزارتا هست !
    البته بستگی به مدل ، آپشن …اینا هم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا