این هاچبک تازه میتواند سوپراسپرتهای چند سال اخیر را به چالش بکشد.
سرانجام شرکت رنو از نسخه تولیدی ابرهاچبک خود رونمایی کرد. این محصول چشمنواز که در نخستینبار در سال ۲۰۲۲ بهعنوان یک هاچبک برقی مفهومی رونمایی شده بود، یاد و خاطره هاچبک موفق و پرفروش قدیمی این برند فرانسوی، رنو توربو ۵، را زنده میکرد. برای آشنایی بیشتر با این خودرو مطلب «با رنو ۵ توربو بهتر آشنا شوید: پادشاه رالی در لباس ساده» را مطالعه کنید.
این ابرهاچبک از پلتفرم اختصاصی، سیستم دیفرانسیل عقب و پیشرانه تمام برقی ۵۰۷ اسب بخاری سود میبرد که آن را مانند نسخه کلاسیک، به رقیبی قدرتمند برای سوپراسپرتهای مدرن تبدیل کند. هر چند ظاهر کلی و ابعاد اصلی به نسخه مفهومی نزدیک مانده اما رنو با تکیهبر نسخه جدید و برقی رنو ۵، آن را بهروزرسانی کرده است.
در بخش جلو، فرم کاپوت دورنگ یک شبیه به کاپوت نسخه کلاسیک طراحی شده درحالیکه لوگوی مدرن-کلاسیک رنو روی آن نقش بسته است. سپر بهعنوان صفحهای کاملا مستقل به فضای خالی زیر چراغهای مربعی وصل شده و با تکیهبر حجمپردازی گسترده، یک خودروی اسپرت را در ذهن بیننده تداعی میکند. اسپلیتر زیرین هم بهصورت یکپارچه با سپر طراحی شده تا رنو بتواند در تمام بخشهای خودرو از گلگیرهای مسابقهای زیبا استفاده کند.
نمای جانبی رنو ۵ توربو 3E میزبان رینگهای مدرن و زیبای نیمهکرومی این خودرو شده که با ورودیهای هوای جلوی طاق چرخها برجسته عقب هماهنگی کامل دارد. عبارت «R5 Turbo 3E» هم بالای گلگیرهای جانبی و زیر لوگوی رنو جا خوش کرده تا حالوهوایی اسپرت را به این خودرو ببخشد.
در بخش عقب هم شاهد بهکارگیری چراغهای رنو ۵ جدید هستیم که درکنار دو خروجی بزرگ هوا و شیشه عقب با طراحی کلاسیک جا خوش کردهاند. سپر حجیم این خودرو جا را برای دیفیوزرهای اصلی این خودرو باز کرده تا رنو ۵ توربو 3E بتواند در زمینه آیرودنامیک، حرفی برای گفتن داشته باشد.
خودروساز فرانسوی اعلام کرده که رنو ۵ توربو 3E از دو موتور برقی سود میبرد که هر دو چرخهای عقب این خودرو را به حرکت درمیآورند. پیشرانه ابرهاچبک فرانسوی توان تولید ۵۰۷ اسب بخار قدرت را دارد و میتواند تنها در عرض ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. «لوکا دی میئو»، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو، درباره رنو ۵ توربو 3E میگوید که این خودرو برای افراد شجاع ساخته شده و حتما خودرویی لذتبخش خواهد بود. او مدعی شده که رنو بهترینهایش را برای توسعه این خودرو دور هم گردآورده است؛ بهاینترتیب گمانه میزنیم که مهندسان آلپین هم درگیر این پروژه بوده باشند.
هر چند تولید رنو ۵ توربو 3E نهایی شده اما خودروسازی رنو از زمان عرضه و قیمت نهایی آن حرفی به میان نیاورده است. رسانه «اتوکار» انتظار دارد که نخستین مدلهای رنو ۵ توربو 3E در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند. از آنجا که این چنین مدلی با مشخصات بسیار خاص و ویژه عرضه میشود، احتمالا مانند نسخه کلاسیک خود، بهصورت محدود تولید و با قیمتی نزدیک به سوپراسپرتها تولید خواهد شد.
به آندسته از طرفدارانی که برای دیدن این هاچبک قدرتمند عجله دارند توصیه میکنیم که حتما مجموعه مستندهای ویدئویی شرکت سازنده را که در باب رنو ۵ توربو 3E تهیه شده و در شبکه «پرایم ویدئو» قرار گرفتهاند را تماشا کنید. تریلر این مستند که در انتهای این مطلب قرار گرفته، پشت درهای بسته و در مرکز طراحی رنو فیلمبرداری شده است. نظر شما درباره رنو ۵ توربو 3E چیست؟ آیا فرانسویها بار دیگر خودروسازی را به چالش میکشند؟
الکساندر
۲۴ آذر ۱۴۰۳سبحان الله
B
۲۴ آذر ۱۴۰۳قشنگ انگار همون رنو قدیمی خودمون با کیت بدنست
JaMsHiD-B
۲۴ آذر ۱۴۰۳فکر کن وزنش زیر هزار کیلو باشه
البته با این شتاب صد در صد بالای هزار کیلو هست
mmd@
۲۴ آذر ۱۴۰۳پونصد اسب زیر 4 ثانیه برای بنزینی خدا ولی واسه برقی کشکه
JaMsHiD-B
۶ دی ۱۴۰۳فرانسویا یه عمره بالاتر از سیصد رو تو عمرشون ندیدن
همینم براشون پیشرفته
سالار
۲۴ آذر ۱۴۰۳عجب ماشین هیولایی هستش
Kiarash
۲۴ آذر ۱۴۰۳رنو خیلی خوب داره پیش میره
ولی قیمت همین رنو ۵ برقی عادی در آلمان ۳۴ هزارتا هست !
البته بستگی به مدل ، آپشن …اینا هم داره
علیرضا
۲۴ آذر ۱۴۰۳قیمت خودرو کلا در تمام بازار ها بالا رفته الان پژو ۲۰۸ و فولکس واگن پولو هم قیمت برابری داره از ۳۰ هزاریورو تا ۴۰ هزار یورو میره تیپ پایه پژو 308 با موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر ۱۴۰ اسبی حدود ۴۴ هزار یورو و نسخه جی تی لاین تا ۵۰ هزار میره
فراری
۲۴ آذر ۱۴۰۳دلیلش انحصاری شدن بازار خودروی جهانی غول های خودروسازی مثل فولکس واگن، فیات، بنز ، بی ام و.. که هر کدوم کلی زیر مجموعه دارن و در واقع اکثر برندا زیر مجموعه اینا هستن و اتفاقی که میفته اینه که قیمتو خیلی راحت بالا میبرن
محمدهادی
۲۵ آذر ۱۴۰۳بلاخاره پس از سالها ما شاهد یک حرکت هیجان انگیز از فرانسوی ها هستیم
آخرین بازی که خودروهای فرانسوی منو به هیجان آورد،رونمایی از رنو کلیو اسپرت موتور عقب بود
بنظرم پژو هم باید از رنو درس بگیره
اونا سابقه درخشنده یی در تاریخ خودروهای اسپرت دارن
hosen
۲۴ آذر ۱۴۰۳طراحیش خیلی خوب از آب دراومده
آرین
۲۵ آذر ۱۴۰۳به به
علی
۲۶ آذر ۱۴۰۳واووووو لامصب این مثل موشک هایپر سونیک عمل میکنه پشت چراغ قرمز شاید همه بهت بخندن ولی چراغ که سبز شد شلیک میشه وهمه انگشت به دهن حیران میمونن
طرف پشت فرمون بوگاتی خشکش میزنه
کیارش
۲۸ آذر ۱۴۰۳مسئولین رانت و انحصار صنعت خودرو را رها کنند تا رشد کند،،،تا کی آقازادگی