باگذشت دو دهه، رنو کلیو V6 همچنان یک خودروی منحصربهفرد محسوب میشود. در این مقاله به بررسی تولد پر از دردسر این خودرو و چگونگی راندمان آن میپردازیم.
کلیو V6، محبوب قلبها:
از نخستین باری که رنو اسپرت کلیو V6 وارد خط تولید شد، هماکنون ۲۲ سال میگذرد. دو دهه گذشته و هنوز هم خودروهای شجاع و سرکش زیادی مانند این هاچبک تولید نشدهاند. رنو، کلیو V6 را بهافتخار پدر آن، رنو ۵ توربو، که در مسابقات رالی مشهور شده بود به جهان معرفی کرد. هرچند که کلیو برای مسابقات رالی قهرمانی جهان ساخته نشده بود، اما توانست با جذبهاش نگاهها را بهسوی خاندان کلیو بچرخاند.
سرزندگی و استایل زیبا در تلاش رنو اسپرت هویدا و آشکار بود و توانست از همان ابتدا نگاهها را بهسوی خود بکشاند. با وجود منزوی شدن در طول سالیان، این خودرو همچنان سرشار از لذت رانندگی و جذبه است. به یاد داریم که بدنامی این هاچبک دوستداشتنی بهخاطر دستفرمان خطرناکش، زبانزد همه بود. کمتر خودروهایی پیدا میشوند که این ردای مرموز و افسانهای را برتن داشته باشند!
یکی از افرادی که از داستان اصلی تولد کلیو V6 بهخوبی آگاهی دارد، استیو ماروین است. او که هماکنون در نقش مدیر بخش تحقیق و توسعه خودروسازی فرانسوی PFA فعالیت میکند، پیشتر مسئولیت مدیریت رنو اسپرت را برعهده داشته است. او زمانی که برای شرکت مهندسی بریتانیایی TWR کار میکرده، در توسعه و بهبود فاز اول و دوم تولید کلیو V6 هم نقش اساسی داشته است. TWR شرکتی بود که رنو پروژه کلیو V6 را به آن محول کرده بود.
اشتیاق او برای کلیو V6 حتی در تماس تصویری که در زوم صورت گرفت هم مشخص بود. درخشش چشمان او بهخاطر پروژهای بود که تبدیل به نماد رنو برای ساخت خودروهای سریع و جذاب شد. اهمیت کلیو برای ماروین بیش از اینهاست، چراکه موتور V6 موجود در کلیو، نقشی حیاتی در آینده کاری او بازی کرد.
سرگرمی جذاب:
در اواسط سال ۱۹۹۰ میلادی، رنو اسپرت با سری «رنو اسپرت اسپایدر» به دنبال برگزاری مسابقات تک برندی بود. برای جایگزینی این طرح، چندین ایده مطرح شده بودند. در این میان یکی از اعضای تیم رنو به نام «الکس بِرون»، صرفا برای سرگرمی خود، درپی انجام یک پروژه شخصی بود. این پروژه به نحوی بود که اگر کلیو V6 را کنار آن بگذاریم، خودروی آرامی به نظر میرسد. برون با درنظرگرفتن این حقیقت که فاصله محوری رنو تویینگو با فراری ۳۰۸ و ۳۲۸ یکسان بود، قصد داشت تا برای ساخت یک مدل تویینگو موتورمیانی اختصاصی، یک فراری خراب را خریداری کند.
باوجوداینکه برون هرگز نتوانست رویای خود را شخصا حقیقی کند، این ایده تا سال ۱۹۹۵ به شکل یک پروژه رسمی معرفی شد. قرار بود از شاسیهای جدید رنوهای اسپایدر تروفی حاضر در مسابقات برای اتصال یک تویینگو به یک موتور V10 فرمول ۱ استفاده شود. این پروژه حکم برادر کوچکتر مدل تولید محدود Escape F1 را داشت که سال پیش از آن معرفی شده بود. اما متأسفانه مدل تویینگو نتوانست نظرها را به خود جلب کند.
اواخر سال ۱۹۹۷، رنو درحال امادهسازی برای معرفی نسل دوم کلیو بود. با این اتفاق، ایده برون رنگ تازهای به خود گرفت؛ قرار شد تا آن ایده را یا یک طراحی الهام رگفته از رنو ۵ توربو رالی ترکیب کنند و یک کلیو جدید بسازند. این کلیو که درون شرکت با نام «کلیو ماکسی» شناخته میشد، میبایست از شاسی اسپایدر استفاده میکرد؛ اما این بار قرار بود موتور آن به یک واحد ۳ لیتری V6 تغییر کند و برای ساخت بدنه هم، از پنلهای کامپوزیتی کلیو نسل ۲ با درهای پروانهای استفاده شود. متاسفانه این پروژه درست پس از آنکه مدل گلی آن ساخته شد، بویی از خط تولید نبرد و مسکوت ماند.
حرکت به سوی تولید:
خوشبختانه اثرات این پروژهها، خود را در تولید مدل مفهومی کلیو V6 کانسپت و مدل مسابقهای تروفی نشان دادند. هر دو این مدلها، بر اساس نسخه بازطراحی شده بدنه کلیو نسل ۲ ساخته شده بودند و درنهایت در سال ۱۹۹۸، در انظار عمومی رونمایی شدند. ماروین درباره این رویداد، اینگونه توضیح میدهد: «V6 نخستینبار در سال ۱۹۹۸ و در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. واکنشها به این مدل بسیار قابلتوجه بود. همه دیوانهوار اصرار به تولید این خودرو توسط رنو داشتند. خوشبختانه پیش از پایان سال جاری، رنو با «تام واکینشاو ریسینگ» تماس داشت. در نتیجه این مذاکره، مجوزی سهماهه برای انجام فاز پیش آغازین به TWR داده شد. قرار بود ثابت کنیم که میتوانیم یک خودروی جادهای بسازیم که بهاندازه کافی برای تولید متقاعدکننده است».
برای تولید یک نسخه متقاعدکننده از یک خودرو، سه ماه زمان بسیار کوتاهی است. همانطور که ماروین میگوید: «پروژه بسیار سریع پیش میرفت. هفت روز هفته به طور تماموقت در حال فعالیت بودیم تا بتوانیم دو عدد نسخه اولیه بسازیم. میبایستی آنها را با استفاده از پنلهای بنده رنو تروفی میساختیم. به یاد دارم که آن پنلها را یک شرکت کامپوزیت و مهندسی فرانسوی به نام MOC تولید میکرد. برای موتور هم به سراغ یک V6 با ۱۹۰ اسب بخار قدرت رفتیم. انجام تستها بر روی خودرو دشوار بود، اما درنهایت توانستیم تا پایان ماه مارس، دو عدد خودرو درحالتوسعه را برای اعضای VIP رنو آماده کنیم. قرار شد این دو را در برابر خودروهایی نظیر پورشه باکستر، بامو Z3 M کوپه و هوندا آکورد تایپ R».
این دو خودرو توانستند توجه اعضای رنو اسپرت را، هرچند به طرز محدودی به خود جلب کنند. بنابراین TWR مسئول اتمام فاز نخست پروژه شد. این پروژه چالشبرانگیز بهحساب میآمد و از لحاظ منطقی هم یک کابوس مهندسی به شما میرفت.
«پروژه به طور کامل به TWR محول شد. از توسعه تا انتخاب تأمینکننده قطعات، مدیریت مالی و… . سپس با یک قیمت مشخص به رنو فروخته شد. چالشهای زیادی سر راهمان وجود داشت؛ برای مثال، رنو گنجایش تولید این خودرو را نداشت؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که آن را در یک کارخانه متعلق به ولوو و TWR در اودوالا سوئد بسازند. پلتفرم مونو کوک کلیو، بدون رنگ از فرانسه میرسید و سپس جدا میشد تا جوشهای لازم روی آن انجام شود. پیش از آنکه رنگ را در اودوالا بر روی خودرو سوار شود، بدنه در مرکز ولوو در گوتنبرگ لایهپوشی میشد. دمای کورههای پخت اودوالا برای پخت قطعات کامپوزیتی کلیو خیلی زیاد بود و این تنها فرایند را پیچیدهتر میکرد؛ پس مجبور به ارسال پنلهای بدنه کلیو V6 به تأمینکنندگان رنگ بودیم که مقرشان در مرکز فرانسه قرار داشت. این فرایند دیوانهکننده بود».
چرا کلیو فاز ۱ دردسرساز بود؟!
TWR تمام تلاش خود را برای تحویل بهموقع خودرو انجام میداد. همزمان رنو هم برای به سر رساندن مسابقات تروفی خود با یک خودرو جادهای بود؛ پس زمان مهمترین فاکتور به شمار میرفت. پس تعجبی هم نداشت وقتی که خودرو فاز ۱ با وضعیتی ابتدایی وارد خط تولید شد. ماروین میگوید: «میان معرفی عمومی خودرو و ساخت مدل مفهومی تنها ۱۸ ماه زمان بود. گمان میکنم هزینه این را دادیم که به طور همزمان در حال انجام تستهای پایداری خودرو بودیم».
توسعه دینامیکی این خودرو هم در زمان کوتاهی انجام شد. ماروین توضیح میدهد: «نخستین خودرویی که ساخته شد، به شکل وحشتناکی از بیشفرمانی غلتشی رنج میبرد. ما با افزودن یک زیرطاق به خودرو، بهسرعت این مشکل را رفع کردیم؛ اما همچنان مشکلات متعدد دیگری وجود داشتند. اگر با خودرو وارد یک پیچ میشدید، فنربندی عقب کاملا درگیر سفتی میشد و چرخ خارج پیچ، زاویه همگامی را (زاویه toe) از دست میداد. بهخاطر همه این مشکلات فاز نخست کمی عجیب پیش رفت!»
مراسم معرفی کلیو V6 فاز ۱ در مونتی کارلو برگزار شد. در بررسیهای اولیه با خودرو در مسیرهای آلپ، سر پیجهای شاهد عملکرد خوبی بودیم اما گاهی باید مواظب پیچهای خیلی تند میبودیم. کلیو گنجایش بسیاری برای رشد داشت، اما هنوز تا تبدیلشدن به یک خودروی ایدهآل فاصله خیلی زیادی داشت. وزن خودرو بهخاطر موتور V6، حدود ۳۷۵ کیلوگرم نسبت به مدلهای رنو اسپرت کلیو ۱۷۲ افزایش داشت. تنظیمات موتور هم تنها ۲۲۷ اسب بخار را از آن دریافت میکرد که چندان کافی نبود و خوب دور نمیگرفت. درکل رانندگی جالب و لذت بخشی داشت. ماروین درباره رونمایی رسمی اینگونه توضیح میدهد:
«رونمایی رسمی باورنکردنی بود. ما بهلطف استفاده از قطعات مدلهای پیشتولید بهجای قطعات نسخه نهایی، خودرو را خیلی خیلی زود آماده کردیم. درطی مراسم، چون ورکشاپ تخصصی نداشتیم، مجبور بودیم از نمایندگیهای محلی کمک بگیریم. جعبهدنده خراب میشد و تقریبا هرروز تصادف میشد. شب آنها را تعمیر میکردیم تا برای روز بعد اماده باشیم».
ماروین بهخاطر نقش خود در پیشبرد فاز نخست، برای فاز دوم آمادگی بیشتری داشت؛ اما ورشکستگی مالی TWR در ۲۰۰۲ باعث اتمام همکاری آنها با رنو اسپرت شد؛ بنابراین ماروین در سال ۲۰۰۳ آماده انجاموظیفه در نقشی جدید برای رنو شد.
آغاز فاز دوم، افسانهای تازه:
امکان ندارد که شما یک رنو کلیو V6 فاز دوم زردرنگ ببینید و لبخند نزنید. درست است که ۲۵۱ اسب بخار برای یک هاچبک مقدار قابلتوجهی محسوب نمیشود، اما کمتر خودرویی بهاندازه کلیو، ظاهری جذاب و دوستداشتنی دارد. با گذر زمان، شکل کلی خودرو بهتر هم به نظر میرسد. کلیو هنوز هم مانند نسخه مفهومی سال ۱۹۹۸ نظرها را به خود جلب میکند. کلیو کابین راحتی دارد، اما همیشه آرزوی آن را داشتیم که ایکاش کلیو هم کابینی مانند رنو R5 توربو ۱ داشت.
فاز دوم تجربه رانندگی بهتری را منتقل میکرد؛ از قبل متمدنتر و چسبندهتر شده بود، موتور با بهینهسازیهای متعدد، حس بهتری را به راننده القا میکرد و حال امکان پیشبینی بهتر رفتار خودرو نیز وجود داشت. نرخ پاسخگویی جلو و عقب خودرو هماهنگتر شده بود؛ یعنی راننده با اطمینان میتوانست وارد یک پیچ شده و از آن خارج شود.
کلیو V6 فاز دو، حس اتصال به جاده را بهتر از نسل گذشتهاش منتقل میکرد، فرمان بهتر شده بود اما هنوز هم برای تغییر جهت باید بیشتر از آنچه که لازم بود فرمان را میچرخاندید. باوجود فرمانپذیری بسیار بهتر کلیو فاز ۲ نسبت به گذشته، گاه دلمان میخواست که ایکاش فرمان کمی تندوتیز میبود.
چرا کلیو فاز ۲ بهتر بود؟!
فاز دوم کلیو را از یک خودروی پروتوتایپ به نسخه نهایی تبدیل کرد. به گفته ماروین درحالیکه فاز ۱ خودرویی کاملا کپی شده از مدل تروفی بود و مشکلات بسیاری داشت، فاز ۲ شاسی بهبودیافتهای داشت. فلسفه تنظیمات خودرو تغییر کرده بود؛ فنربندی منطقی و جدید به میراگرها (Damper) اجازه میداد تا ضربات وارده از جاده به خودرو بهتر کنترل شوند. موتورش بهخوبی از پس جادههای چالیش برانگیز برمیآمد. هرچند قرار بود از موتور V6 لوتوس برای آن استفاده شود، اما با درخواست TWR برای ساخت موتور خود، این طرح کنار گذاشته شد. پورشه هم در این فرایند ECUهای بوش را برای کلیو تنظیم میکرد. ماروین توضیح میدهد: « TWR صلاحیت کار برروی تنظیمات بوش را نداشت؛ بنابراین از پورشه کمک گرفتیم. جعبهدنده را نیز از پژو ۳۰۶ GTi گرفته با نسبتدندههای اختصاصی بازطراحی کردیم. ارتفاع خودرو را نیز کاهش دادیم». با وجود همه بهبودها، وزن اضافی حاصل از حضور موتور V6 همچنان محسوس بود؛ اما درکل فاز ۲ بهتر از فاز ۱ عمل میکرد.
در انتها…
کلیو V6 نماد خودرویی است که یک خودروساز، تمام توجه و قلبش را برای تولید آن میگذارد. بخشی از دوستداشتنی بودن آن مربوط به مشکلات آن است. ناگفته نماند که بسیاری از کسانی که در این پروژه دخیل بودند، به تیم آلپاین هم برای تولید مدل A110 کمک کردند.
حال سوال این است که تاریخ چگونه از رنو کلیو V6 یاد میکند؟! به نظر من، کلیو V6 یک خودروی کوچک دیوانه، جذاب و پر از روحیه و ارزش است. خودرویی که بهاندازه و شدت اشتباهاتش (که کم و کوچک هم نبودند) نقاط قوت هم داشت. گذر زمان و فلسفه کلیو V6، بیشک آن را به یکی از بهیادماندنیترین خودروهای تاریخ تبدیل کرده است.
مشخصات فنی رنو اسپرت کلیو V6 225:
موتور | ۳ لیتری V6 |
قدرت | ۲۵۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۱۸۲ اسب بخار بر تن |
شتاب اولیه | ۵.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت زمان عرضه | ۲۷ هزار پوند |
امتیاز نهایی | ۴.۵ از ۵ |
Pooriya.BMW_Germany
۱۱ بهمن ۱۴۰۰فرانسویا انقدر ۱.۶ لیتری ضعیف و بی خاصیت ساختن که یه V6 بینشون عجیب و خاص محسوب میشه اینم بین رقباش حرفی برای گفتن نداشته ۳ لیتری V6 فقط ۲۵۰ اسب بخار فرانسه مایه ننگ اروپا و کره زمین و کهکشان راه شیری
شاهرخ
۱۱ بهمن ۱۴۰۰داداش یادت نره سوپرا هم سه لیتری شیش سیلندر داشت که تنفس طبیعی فقط 220 اسب قدرت داشت یعنی از اینم کمتر
سامورایی | 武士
۱۱ بهمن ۱۴۰۰آره ولی اون 1jz بود
دو جی زد 320 اسب بخار داشت
شاهرخ
۱۱ بهمن ۱۴۰۰دوست عزیز سامورایی سوپرا 2JZ نسخه تنفس طبیعیش 220 اسب قدرت داشت و نسخه های توربوش تا 320 اسب میرسید
JDM
۱۱ بهمن ۱۴۰۰نه داداش اشتباه نکن :(
قاتل پراید
۱۱ بهمن ۱۴۰۰چون توربو داشت ولی موتور رنو طبیعی هست
hssn
۱۱ بهمن ۱۴۰۰داداش تو واقعا ژاپنی فنی؟!:/
عجیبه همچین چیز ساده ایو نمیدونی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰خدا خیرت بده اونم همین 2jz بود منتها طبیعی و با توربو داشت و به ترتیب ۲۲۰ و ۳۲۰ اسب تولید میکردن 1jz کمتر از ۱۸۰ اسب قدرتشه!
یعنی کشته مرده این ژاپنی فن بودنتم درحالیکه این چیز به این کوچیکی از ژاپنیارو نمیدونی!😂😂😂😂
سامورایی | 武士
۱۲ بهمن ۱۴۰۰$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
شما که کلا رو من ریپلای نکن شما سر اون موضوع به خون من تشنه ای
اقا اصن باشه شماها درست میگید ://////
JDM
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آبتین righووو بیا پایین
امین
۱۱ بهمن ۱۴۰۰عجب جوابی👍
mohammad
۱۲ بهمن ۱۴۰۰هوندا s2000 موتور F20C دولیتر , ۲۴۷ اسب بخار” تفس طبیعی”
GMA
۱۱ بهمن ۱۴۰۰جناب پوریا به خودت فشار وارد نکن میترکی 🙂
اگه مایه ننگ بود پژو دومین خودروساز بزرگ و پر فروش اروپا نبود😏، حالا از خودرو های اقتصادی هم که بگذریم آلپاین با همون موتوری که شما بی خاصیت توصیفش میکنی خودرویی بسیار جذاب ساخته که مجلات ازش تحسین کردند از اونم که بگذریم
بوگاتی در بالاترین سطح خودروسازی قرار داره و قطعه به قطعه اش دست سازه😄
من خودم فرانسوی فن نیستم ولی این حجم از توهین قشنگ نیست
قاتل پراید
۱۱ بهمن ۱۴۰۰دقیقاء
Porsche 911
۱۲ بهمن ۱۴۰۰GMA عزیز
بوگاتی بیشتر آلمانی هست تا فرانسوی معمولا داخل فرانسه مونتاژ میشه تا تولید!
تمامی قطعات از آلمان به فرانسه فرستاده میشن و اونجا کار مونتاژ رو انجام میدن
GMA
۱۲ بهمن ۱۴۰۰بله این مطلب را میدونم و حرف شما کاملا درسته🙏ولی به هر حال بوگاتی برندی فرانسوی هست و کارخانه اش در مولشیام فرانسه قرار داره
1123
۱۱ بهمن ۱۴۰۰فرانسه مایه ننگ اروپا با 208 که خودروی سال اروپاست
با پژو که تو کلاس lmp شرکت میکنه بدون حتی یه ماشین سوپراسپرت
با رنو مگان آر اس که و نوربرگرینگ بین دفرانسیل جلو ها جزو بهتریناس
با حضور رنو تو بالاترین سطح موتوراسپرت بعنوان تامین کننده و کسب دوازده قهرمانی سازندگان موتور و 169 برد
برای مقایسه لازمه بگم هوندا 6 بار به قرمانی سازندگان رسیده که آخریش هم همین امسال بود
زیزیگولو
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ماشینای کامپکت مثل این هزینه های کمتری واسه مالکاشون دارن و پارک کردن و مانور دادنشونم تو شهرای بزرگ آسونتر هستش و بخاطر همین خیلیا دوستشون دارن
Aboalfazl demon
۱۱ بهمن ۱۴۰۰اینو دیدم یاد یک بررسی طنز از جرمی کلارکسون افتادم
داشت فورد جی تی رو بررسی میکرد . که گفت : این ماشین یک صندوق عقبی به اندازه داشبورد رنو کلیو داره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰لامصب این مجریای تاپ گیر یه چیزایی رو میگفتن که نباید میگفتن! از وقتی اون قسمتی که به آشغال بودن پژو اختصاص داشت رو دیدم از اون موقع تا الان با دید منفی به پژو نگاه میکنم هرچقدرم متقاعد میشم خوبه بازم به همون فکر میکنم!😂 یکم زیادهروی کردن خلاصه…
Aboalfazl demon
۱۲ بهمن ۱۴۰۰قسمت جدید فصل ۴ قسمت ۴ گرندتور رو ببین
آبروی فرانسه رو از بین میبرن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰واقعاً ؟؟
خیلی خوب حتما میرم ببینم!
علیرضا
۱۱ شهریور ۱۴۰۱فقط رانندگی فرانسوی ها رو مسخره کردن نه خودرو سازیشون
Taha Malek
۱۲ بهمن ۱۴۰۰با ی چیز حال نکنن با خاک یکسانش میکنن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰دقیقا بدجورم کلیشهای میشه…
کافر مقدس
۱۱ بهمن ۱۴۰۰استاد شما بری تاریخ خودرو سازی فرانسه اینجوری در مورد فرانسه تز نمیدی . الان شما با پژو های داغون ایران سر و کله میزنی که نشد دلیل
فرانسه هم مثل خیلی از کشورها به پیشرفت صنعت خودرو کمک کرده
۱۷۶۹ -نیکولاس جوزف کوگنوت اولین وسیله مکانیکی خودران ابداکرد
۱۸۰۷ – فرانسوا ایزاک دو ریواز یک موتور درونسوز مجهز به سوخت هیدروژن اختراع کرد.
۱۸۵۹ – ژان ژوزف اتین لنوار موتور احتراق داخلی را توسعه داد.
۱۸۸۴- ادوارد دلامار-دبتوتویل در فرانسه با ساخت اولین اتومبیل بنزینی خود را ساخت.
۱۸۸۷ – لئون سرپوله ساخت وسایل نقلیه با موتور بخار را آغاز کرد.
۱۸۹۰ – آرماند پژو پژو تیپ ۲ را تولید کردکه از موتور احتراق داخلی بنزینی استفاده میکند
۱۸۹۴- آلبرت دی دیون و ژرژ بوتون یک موتور بنزینی تک سیلندر تولید کردند و در ۱۸۹۸ یک موتور چهار چرخ تولید کردند. آنها قبلاً خودروهای مجهز به موتور بخار را در سال ۱۸۸۳ ساخته بودند.
شما بری دنبال اولین خودرو و اولین ماشین و سیستم به فرانسه میرسی . بعدش هم . ماشین با اتوموبیل فرق میکنه چیزی که بهش میگن Car تو ایران اشتباهیی میگن ماشین . ماشین یعنی سیستم در واقع
بکشید بیرون از این فاز ای جونم آمریکا . ای جونم ژاپن . ای جونم آلمان . ای جونم ایتالیا . در 80سال اخیر خودرو هیچ ارتباطی به ملیت ها نداره و در ساخت ش خیلی از کشورها دخیل ند
اصولا اینکه ایرانی ها از دانشمند های فرانسوی بی خبر هستن چیز عجیبی نیست ما خیلی چیزای دنیا بی اطلاع هستیم
GMA
۱۱ بهمن ۱۴۰۰واقعا دوست داشتنی و زیباست ولی رنوی مورد علاقه من اینه😃👇
https://www.pedal.ir/renault/renault-5-turbo-3/
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰یادش بخیر این ماشین یکی از باحال ترینا توی بازی های ویدیویی بود، ازش دل نمیکندیم…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰آقای صفر پور که تازگیا بازم شروع به کار کرده واقعاً مطالب خیلی مفیدی از ماشینای تاریخی میزاره دمتون گرم بازم ادامه بدید…
امیر
۱۲ بهمن ۱۴۰۰یادش بخیر توی نید فور اسپید کربن 2006 یکی از هم تیمی ها ماشینش این بود