رنو

رانندگی با رنو 5 توربو GT، هیجان هاچبک داغ با 120 اسب بخار!

در نسل دوم رنو ۵، سازندهٔ فرانسوی نسخهٔ GT توربو را با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ ارائه کرد که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ تولید شد.

داستان رنو ۵ توربو از سال ۱۹۸۰ آغاز می‌شود یعنی زمانی که نسخهٔ دونفرهٔ موتور وسط برای رالی ساخته شد و طبق قوانین مسابقات، رنو نسخهٔ جاده‌ای آن را هم ارائه کرد. هرچند رنو ۵ توربوی جاده‌ای تنها ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در نسخه‌های مسابقه‌ای به ۳۵۰ اسب بخار می‌رسید. این ماشین در اولین مسابقهٔ خود در مونت کارلو با رانندگی «ژان راگنوتی» به پیروزی رسید. بااین‌حال، حرکت رنو به سمت القای اجباری تازه آغاز شده بود. در سال ۱۹۸۲، رنو یک توربوشارژر گرت را به پیشرانهٔ رنو ۵ آلپین اضافه کرد و قدرت را با ۱۸ اسب بخار افزایش به ۱۱۰ اسب بخار رساند.

سپس زمانی که نسل دوم رنو ۵ در سال ۱۹۸۴ به بازار آمد، خیلی زود نسخهٔ GT توربو برای آن معرفی شد. اولین عصر طلایی هاچ‌بک‌های داغ در راه بود. DNA پیشرانهٔ پوشراد GT توربو آن‌قدر قدیمی بود که به عصر ژوراسیک بازمی‌گشت اما هاچ‌بک رنو با ۱۱۵ اسب بخار قدرت از پژو ۲۰۵ GTI با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری قوی‌تر بود. در این ماشین همچنین با فرمان سریع‌تر، ترمزهای بزرگ‌تر، ارتفاع کمتر تعلیق و فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخ‌ها، دینامیک هم ارتقاء پیدا کرده بود.

فیس‌لیفت سال ۱۹۸۷ کیت بدنهٔ جدید، ۵ اسب بخار قدرت بیشتر و سیستم خنک‌کنندهٔ توربوشارژر را برای GT توربو به ارمغان آورد که قبلاً با مشکل داغ کردن مواجه بود. در سال ۱۹۹۰ نسخهٔ ویژهٔ رایدر با رنگ آبی متالیک به بازار آمد و یک سال بعد تولید GT توربو به پایان رسید. محبوبیت و پتانسیل تیونینگ بالای این خودرو باعث شده امروز نمونه‌های سالم و دست‌نخوردهٔ آن بسیار کم پیدا شود و درنتیجه ارزش GT توربو افزایش پیدا کرده است اما هنوز هم نصف ۲۰۵ GTI قیمت دارد.

خودروی ما یک نمونهٔ پس از فیس‌لیفت مدل ۱۹۹۰ با رنگ خاکستری تنگستن و رینگ‌های آلیاژی ۱۳ اینچی است که یکی از معدود نمونه‌های سالم GT توربو محسوب می‌شود. جلوپنجرهٔ خاص، رکاب‌های بیرون زده، برچسب‌های گرافیکی جسورانه و آن مه شکن‌های زرد فرانسوی، این ماشین را کاملاً از نسخه‌های معمولی رنو ۵ متمایز کرده‌اند. بااین‌حال، از بین همهٔ این ویژگی‌ها، خلوص شکل سادهٔ خودرو می‌درخشد زیرا مارچلو گاندینی که نسل دوم رنو ۵ را طراحی کرد، فقط جزئیات را تغییر داد.

با بلند کردن کاپوتی که به سمت جلو باز می‌شود، پیشرانه‌ای را خواهید دید که زیر انبوهی از شلنگ‌ها، لوله‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده مدفون شده است. این همان پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری است که در رنو ۹ و رنو ۱۱ توربو هم استفاده می‌شد اما حالا در فضای کوچکی جا داده شده است که این یعنی باید مدام آمپر آب را زیر نظر داشت. با نشستن داخل GT توربو خواهید فهمید که چرا این ماشین فقط ۸۵۳ کیلوگرم وزن دارد. درها نازک احساس می‌شوند و داشبورد که طراحی عجیبی دارد به‌طور کامل از پلاستیک خشک ساخته شده است. صدای جیرجیر هم موضوعی طبیعی در اینجا خواهد بود.

لیست تجهیزات ایمنی GT توربو فقط در کمربندهای ایمنی خلاصه می‌شود و با توجه به‌ اندازهٔ کوچک خودرو، هنگام مواجهه با شاسی‌بلندهای دو تنی باید احتیاط کرد. رنو ۵ GT توربو سریع‌ترین هاچ‌بک داغی بود که در دههٔ ۸۰ می‌شد خرید. این ماشین ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که از شتاب ۸.۹ ثانیه‌ای نسخهٔ ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۵ GTI و حتی نسخهٔ ۱.۹ لیتری بعدی (۷.۶ ثانیه) سریع‌تر بود. نسل دوم فولکس‌واگن گلف GTI هم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۸.۳ ثانیه زمان نیاز داشت.

پیشرانه تا دور ۴ هزار rpm حس بی‌تفاوتی و بی‌حالی به راننده می‌دهد اما پس‌ازاین عجلهٔ دیوانه‌واری به سمت ردلاین دارد. این همان تأخیر توربوی سنتی است. در عصر توربوشارژرهای برقی و توئین اسکرول، چنین عملکردی می‌توانند GT توربو را به خودروی سختی برای رانندگی‌های آرام تبدیل کند خصوصاً در بزرگراه‌ها که در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت با دنده پنج دور موتور به ۴ هزار rpm می‌رسد. بااین‌حال، احساس آن موج ناگهانی هنگام جهش آمپر بوست بخشی از جذابیت این هاچ‌بک داغ فرانسوی است.

تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و پدال گاز خوب عمل می‌کند اما گاهی در عملکرد پیشرانهٔ چهار سیلندر کاربراتوری خودرو تردید احساس می‌شود. با همهٔ این‌ها، مقاومت در برابر سرخوشی GT توربو سخت است و به‌راحتی لبخند را روی لبان راننده می‌نشاند. فرمان بدون هیچ نیروی کمکی بسیار شگفت‌انگیز است و موجی از بازخورد را ارائه می‌کند. دماغه مثل میخ داخل تخته در ای‌پکس پیچ‌ها فرو می‌رود و اگر بیشتر تلاش کنید حتی می‌تواند چرخ عقب را هم بلند کند. قدرت اولیهٔ پایین ترمزها، سواری خشک در سرعت‌های پایین و کابین گرم بدون سیستم تهویه هم از مشکلات GT توربو هستند اما هم‌اکنون هیچ‌کس این ماشین را برای استفاده‌های روزمره نمی‌خرد و بنابراین چنین مشکلاتی قابل‌چشم‌پوشی هستند.

رنو ۵ GT توربو یادآوری کاملی از پیشرفت خودروها طی سه دههٔ اخیر است. کیفیت ساخت پایین است، محافظت در برابر تصادف اسفناک است و پرفورمنس آن حتی کراس‌اووری مثل نیسان قشقایی را هم به دردسر نمی‌اندازد اما این ماشین یادآوری می‌کند که چه چیزهایی را از دست داده‌ایم. اندازهٔ جمع‌وجور، وزن سبک، فرمان بدون فیلتر و هیجان در سرعت‌های معقول. البته DNA پر جنب‌وجوش فرانسوی در مدل‌های اسپرت امروزی رنو همچنان زنده است اما ۵ GT توربو برای اولین بار آن را در اختیار خریداران قرار داد.

مشخصات فنی رنو ۵ جی تی توربو

Renault 5 GT Turbo 1990

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی
وزن ۸۵۳ کیلوگرم
طول ۳,۵۸۹ میلی‌متر
عرض ۱,۵۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۶۷ میلی‌متر
ارزش امروز ۲۶ هزار پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای
منبع
CarMagazine

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Anti Tesla

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    وای خدای من ۱۲۰ اسسسسسسسسسب بخااااار!!!

    موافقم 48
    مخالفم 13
    1. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وزنشم ببین 850 کیلووووووووووو

      موافقم 37
  2. 18:45

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (671 ديدگاه)

    خوندن مقاله های ماشینای قدیمی مثل خوردن ماهی پلو جذاب و خاطره انگیزه.
    ممنون از آقای دهقان🙏❤️
    فرانسوی ها همیشه حتی تا به الان هم تو ساخت هاچ بک های فوق العاده بخصوص داغ اون ها تبحر ویژه ای داشتن.
    ترکیبی از جسارت طراحی، مهندسی ناب در حد یک خودروی بزرگ در دل هاچ بک کوچیک، وزن کم بهمراه قابلیت بالا تو استفاده روزمره همیشه از ویژگی های ذاتی هاچ بک های فرانسوی از جمله رنو، پژو و سیتروئن بوده…
    واسه این میگم که فرانسوی ها دستی بر آتش دارن تو سگمنت هاچ بک ها چون که اونها بودن اولین هاچ بک تاریخ خودروسازی رو ساختن و اون چیزی نبود جز سیتروئن تراکشن آوانت معروف به ملکه جاده ها!
    مدل های 2cv، رنو 5، پژو 205،206، 207 وبسیاری از اسطوره های دیگه که بماند…

    موافقم 56
    مخالفم 2
    1. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      من وقتی قدرت شاهین امسالو با رنو ۵ که مال ۳۰ سال پیش هست مقایسه کردم میدونی چیشد ؟
      مثلاً داشتم ماهی می‌خوردم تیغش رفت تو گلوم 🥵🥵🥵😖😖😖😖

      موافقم 46
      مخالفم 3
  3. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4949 ديدگاه)

    من میگم جای کوییک و ۲۰۶ و ۲۰۷ و اینا بیایم اینو تولید کنیم خیلی بهتر و با کیفیت هست ایمن تر هم از اونا هست یه مانیتور و یه کروز و یه چراغ روز و یه چراغ ال ای دی و زنون و نئون روش بزاریم خیلی بهتر در میاد یه ترمز عقب دیسکی هم بزاریم با سقف پانوراما از ۲۰۷ پانوراما بهتره مگه نه؟💪💪💪

    موافقم 67
    مخالفم 14
    1. روزگار تلخ

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      تا وقتی که مردم فکر نمیکنن احساساتی حرف میزنن و بقیه هم بدون علم و احساساتی جواب میدن وضعیت بهتر از این نمیشه

      اخه دوست عزیز این از ۲۰۶ ایمن تر هم هست ؟
      بعد جالبش این همه لایک

      فدات شم این یکی از نا ایمن ترین هاچ بک های زمان خودش به چشم دیدم تصادف شاخ به شاخش رو با سمند تا در صندوق عقب جمع شده
      ۲۰۶ که یه نسل بعد از اینه پلتفرمش و ج اسمن ترین هاچ بک های اقتصادی زمان خودش
      هر چند دوره اونم تموم شده و با داخلی سازی تبدیل به اشغال شده اما همون هم ایمنیش با این قابل مقایسه نیست

      موافقم 17
      مخالفم 33
      1. mehran

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (82 ديدگاه)

        بجای پراید لعنتی نتونستیم لااقل اینو سوار شیم🥴🥴یعنی پرشیا و ۴۰۵ رو میخوره تو جاده

        موافقم 17
        مخالفم 2
        1. مجید

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          درود. بازم خداراشکر که چینی نیست. و گرنه همه میگفتن چینی اشغال چقدر اسب بخار پایینی دارد گرچه من خودم هم رنو دارم و هم چینی

          موافقم 6
          مخالفم 3
      2. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4949 ديدگاه)

        باهاش با ۲۰۰ تا سرعت شاخ به شاخ شو با یه ۲۰۷ پانوراما ببین چی میشه😂

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. yaghoub

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    این رنو برای بیش از سی سال پیش هست .
    فقط مصرف سوخت و بازده این انجین رو با خودروهای به اصطلاح روز وطنی مقایسه کنید .

    موافقم 38
    مخالفم 2
    1. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      شاهین امسال با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ 110 اسب میگیره که رو داینو ۹۰ اسب هم نیست
      رنو ۵ توربو ۳۰ سال پیش با موتور 1.4 توربو 120 اسب میگیره
      دنیای نامردی هست

      موافقم 60
      مخالفم 2
      1. yaghoub

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (346 ديدگاه)

        فقط قدرت نیست .
        مصرف رنو هم کمتره .

        موافقم 20
        1. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (4949 ديدگاه)

          قطعا
          استهلاک کمتری هم داره

  5. Piero Ferrari

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعا حرف نداره

    موافقم 33
    1. محمدهادی

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      چقد این نسل دوش ساده و زیبا بوده
      چقد دوسداشتنی و اسپرته
      رقیب مستقیم ۲۰۵ اسپرت بوده دیگه
      دمشگرم بخش اسپرت رنو
      هیجان رو بهت هدیه میداده ۳۰ سال پیش

      موافقم 20
  6. Taha Ayoobi

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4387 ديدگاه)

    کابینش خیلی نازه

    موافقم 22
  7. BMW

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    به من همینو بدین فقط بزارین برم م🥲😂

    موافقم 20
  8. amirboss

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (756 ديدگاه)

    یه مدل واسه مسابقات رالی هم داره که موتور عقب و محور محرک عقب هست

    موافقم 15
    1. محمدهادی

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      تو گرم توریسمو یکی از بازیگران اصلی و جذاب ابر هاچبک های رالی بود
      خیلیم با ابهت بود رخش
      اون به همراه ۲۰۵ توربو رالی

      موافقم 12
  9. سیدرضا مولوی پور

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کاش تو ایران هم نیومد
    یکی این نیومد یکی رنو ۷
    یه دونه ازینا سوریه دیدم عکس گرفتم ازش

  10. کاوه

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چه قند عسلی بوده . من توقعم زیاد نیست یکی از این‌ها لطفاً 😋

  11. ali

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    یک میلیارد و هفتصد به پول خودمون قیمتشه

  12. Royal Driver

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    رنو ۵ توربو و پژو ۲۰۵ GTi واقعا ماهن. کیف میده یکی آدم بگیره بره دور دور لذت ببره از این کوچولوهای کلاسیک فرانسوی. رنو رو خیلی قبول دارم بین فرانسوی ها خیلی قبول دارم مدلاش رو👌. مخصوصا قدیمی هایی مثل این. پژو ها، سیتروئن‌ها و رنوهای قدیمی واقعا خوب بودن. از دهه ۶۰ تا اوایل ۲۰۰۰ دوره‌ای بود که فرانسوی ها نزده بودن توی ساده کردن بیش از حدی که الان دارن.

  13. علیرضا

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا دقت کردید طول 111 با طول رنو 5 تقریبا یکی هست ولی فضای داخلی پراید 111 و فضای موتوری خیلی بزرگتری نسب به رنو دارد که حتی میشه براحتی موتور مزدا یا فورد را درونش قرار داد

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا