شرکت رنو سامسونگ کره جنوبی، نسخهی جدید از کولئوس را با پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ تولید میکند. این محصول به تازگی وارد ایران شده است.
تاریخچهی حضور رنو در ایران، کل تاریخ واردات خودروی کشورمان را شامل میشود. اولین مدل بنزینی، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک به ایران رسید و همین موضوع باعث شد، کراساور کجار (قاجار) حدود صد سال بعد توسط رنو تولید شود. سالهای متمادی پس از پیروزی انقلاب هم رنو ۵ در کنار پیکان، تنها گزینهی قابل انتخاب برای مردم بود و طبیعتا به یک نوستالژی تبدیل شد.
بیشتر بخوانید:
↵بایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو برای آفرود
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
پس از حضور بیستسالهی رنو ۵ به عنوان یک خودروی ارزانقیمت و کامپکت در بازار ایران، فصل جدید همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی، با مدلهای مگان و لوگان شروع شد. این خودروها از اواخر دههی هشتاد خورشیدی به ایران وارد و در خط تولید پارسخودرو، مونتاژ شدند. طبیعتا، مگان مونتاژ ایران با بدنهی بزرگتر و پیشرانههای متنوع در مقایسه با لوگان (L90) جذابیت زیادی برای مردم کشورمان داشت و باتوجه به بازار انحصاری و کاملا بستهی خودروهای وارداتی، با استقبال هموطنان مواجه بود.
کولئوس و تالیسمان، از اواسط دههی ۹۰ خورشیدی به ایران وارد شدند و خیلی زود، مشتری جذب کردند. برخلاف تالیسمان با پیشرانهی ۱/۶ لیتر توربو که هماهنگی فنی با بنزین بیکیفیت ایرانی نداشت، کولئوس مجهز به موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی، هنوز هم پرمشتری است.
برخلاف تصور عموم مردم ایران، رنو کولئوس هرگز در فرانسه ساخته نشد. نسخههای وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با برند رنو، همگی مونتاژ کرهجنوبی و کارخانهی رنو –سامسونگ هستند. این محصول، از سال ۲۰۱۶ تا کنون، همزمان در کره جنوبی و چین تولید میشود.
کولیوس QM6 با برند رنو-سامسونگ، در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ رونمایی شد تا متفاوت از محصول اصلی که ۵ سال پیش به بازار ایران رسیده بود، جلب توجه کند. این مدل، احتمالا به دلیل مشکلات برند فرانسوی برای فعالیت تجاری در کشور ما و تحریمهای بینالمللی، نشان تجاری مخصوص خودروسازی سامسونگ را به جای رنو ارایه خواهد کرد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی رنو سامسونگ کولیوس QM6
در نگاه اول، به جز فرم صندوق عقب، تفاوت خاصی بین کولیوس کوپه و نسخهی اصلی دیده نمیشود؛ اما ساختار جلوپنجره و سپر این خودروها یکسان نیست.
نشان تجاری رنو –سامسونگ با دونیم دایره، بسیار متفاوت از برند فرانسوی، جلب نظر میکند. جلوپنجرهی مدل جدید، بزرگتر است و صرفا متشکل از خطوط سادهی افقی نیست. همچنین کولیوس قدیمی از دو مهشکن سنتی و مدور کوچک در طرفین سپر استفاده میکرد اما کولیوس کوپه، طرح مدرن مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ دارد. طبیعتا، چراغ این خودروها و حجمدهی کاپوت جلو، تفاوتی ندارند.
از پشت، چراغهای LED با طرح تمام قرمز، ابعاد مشابه کلیوس اصلی دارند اما به دلیل حذف بخش سفید رنگ، متفاوت و مدرن جلوه میکنند. دیگر اجزای بدنه، شامل سپر و گلگیرها در کولیوس جدید، تغییر نکرده است.
در مجموع، میتوان ادعا کرد، کولیوس جدید با کد QM6، زیباتر از نسخهی قدیمی به نظر میرسد و کمی تفاوت مثبت برای جذب مشتری فراهم میکند.
طراحی داخلی و نمای کابین رنو سامسونگ کولیوس QM6
نمای کلی برای ادوات اتاق، مشابه کولیوس اصلی است؛ اما پوشش چرم به قسمت پایین داشبورد اضافه شده است تا حس لوکس داخل خودرو را افزایش دهد. همچنین، کیفیت تصویر نمایشگر لمسی نیز بهبود چشمگیر داشته و رابط کاربری با تنوع اپلیکیشنهای کاربردی، عمل میکنند.
پشت فرمان، تفاوت خاصی بین کولیوس QM6 و نسخهی قدیمی دیده نمیشود. حتی پنل اطلاعات فنی، دور موتور و سرعتسنج این خودروهای نیز مشابه است. مدل وارداتی در نمایشگاه تهران ۱۴۰۲، امکانات خاص شامل صندلیهای چرم باکیفیت و امکانات مدرن، شامل دید ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، ترمز پارک دکمهای (برقی)، گرمکن و سردکن چهار صندلی، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت، ترمز خودرکار و سیستم صوتی از برند بوز (Boss) داشته است.
پیشرانه و عملکرد فنی رنو سامسونگ کولیوس QM6
مهمترین نکتهی منفی در کولیوس جدید، سیستم دیفرانسیل جلو خواهد بود. نسخهی قبلی برای بازار ایران، چهار چرخ محرک داشت. همچنین، برخلاف موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی در کولیوسهای قدیمی بازار ایران، برای QM6 از پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ استفاده میشود. محصول جدید، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتنمتر گشتاور دارد تا از این نظر، مشابه موتور ۱/۵ لیتری موجود در خودروهای چینی باشد. کولیوس ۲۰۱۷ با موتور ۲/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتنمتر داشت.
ظاهرا گیربکس کولیوس جدید با نسخهی قدیمی تفاوتی ندارد و همچنان جعبهدندهی CVT برای QM6 استفاده میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت نیز، حدود ۱۰ ثانیه، تقریبا مشابه کولیوس ۲۰۱۷ خواهد بود. در عوض، میانگین مصرف سوخت حدود یک کمتر شده و تقریبا ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت رنو سامسونگ کولیوس QM6 و هزینه خرید در ایران
در کره جنوبی برای QM6 مشابه نسخهی وارداتی، معادل ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار پرداخت میشود. با احتساب دلار ۵۵ هزار تومانی و هزینههای جانبی مربوط به عوارض گمرک و مالیات، کولیوس جدید باید برای مشتری ایرانی، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.
شرایطی که در بالا گفته شد، میتواند QM6 را به رقیب مهم برای چری تیگو ۸ تبدیل کند؛ اما بعید است دلالان بازار، چنین فرصتی را در اختیار عامهی مردم بگذارند. هماکنون، کولیوس ۲۰۱۸ کمکار درحد صفر، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان قیمت دارد.
P
۱۶ بهمن ۱۴۰۲قطعا دلالان عزیز نمیزارن خودرو ۲۲ هزازتایی حدود ۴۵ هزار به دست مردم برسه و بدون شک بالای ۷۰هزارتا ف…و خواهد شد
۱۶ بهمن ۱۴۰۲https://divar.ir/v/QZBbyDxo?ref=android
تو کشوری که کفتر رو میدن ۸۰۰ هیچ چیز از هیچکس بعید نیست 😲😔
net
۱۶ بهمن ۱۴۰۲چراغ باریک جلو کولئوس و تالیسمان خوبه ولی خط نازک ال ای دی زیر چراغ جلو کولئوس و تالیسمان خیلیییی بد هست اگر این ال ای دی نازک کج زیر چراغ جلو نداشت قشنگ میشد. نوار وسط چراغ عقب کولئوس بد هست و چراغ متصل عقب برای اس یو وی و کراس اور بد هست و جایی که آرم رنو هست متصل نشده بد هست اگر نوار متصل وسط چراغ عقب نداشت قشنگتر میشد. زه سفید زیر اینه بغل کولئوس که به چراغ جلو وصل شده خیلی بد و ناشیانه هست و نیاز به این زه سفید در اینجا نبوده و هیچ ماشینی همچین کاری نکرده و تعجبه چرا این زه سفید رو اینجا گذاشته. بالای درب باک بنزین در شیشه مثلثی زه سفید اطراف شیشه دربها کمی پهن شده بد هست اگر زه سرتاسر نازک بود قشنگتر میشد.اگزوز مصنوعی کولئوس و تالیسمان بد هست اگر دو اگزوز دایره ای زیر سپر کولئوس و تالیسمان در سمت چپ و راست بود قشنگتر میشد
net
۱۷ بهمن ۱۴۰۲افرین پدال که از کامنتهای من استفاده میکنه نویسنده نوشته، چراغ عقب تمام قرمز و حذف قسمت سفید چراغ عقب
Anti Tesla
۱۶ بهمن ۱۴۰۲X22pro رو ۷۰۰ تومن میدن
۱۶ بهمن ۱۴۰۲درسته x22 پرو ماشین قشنگی هست ولی راستش نه توش جا میشم نه واسه خانواده خوبه موتورش هم ۳ سیلندره
باز کفتر (شاهین) یه فضای داخل معمولی ای داره
میشه توش جا شد ولی X22PRO واسه خانواده های بالای ۳ نفره اصلا خوب نیست
۱۶ بهمن ۱۴۰۲من باشم با پولش یه ویتارا یا توسان ۲۰۰۸ یا یه همچین چیزی میگیرم 😐
Anti Tesla
۲۰ بهمن ۱۴۰۲داداش مگه ابعادت چقدر هست که تو x22پرو جا نمیشی؟
آرمان
۱۷ بهمن ۱۴۰۲وقتی بیاد تو بازار قطعا بالای ۶میلیارد قیمت میخوره
از اونجایی هم که قشر سرمایه دار ایران خیلی راحت و با استفاده از ارتباطات خاص،پول مفت بدست آوردن،برای ماشین ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیونی،۶ یا ۷ میلیارد تومن بصورت نقد پرداخت میکنن
Amirhossain Hossainy
۱۷ بهمن ۱۴۰۲دلال نه…خود دولت باعثشه
رامتین
۱۶ بهمن ۱۴۰۲امیدوارم تالیسمان هم عرضه کنند. نسخه فیس لیفتش 2020 انجام گرفت.
۱۶ بهمن ۱۴۰۲انشالله پژو ۴۰۸ هم بیارن رقیبش کنن😐🔥♥️
ARMAN سابق
۱۶ بهمن ۱۴۰۲داداش تا جایی که یادمه دیگه تولید نمیشه
۱۶ بهمن ۱۴۰۲داش تو کره هنوز تولید میشه ولی فرانسه تو سال ۲۰۲۲ توقف تولید شده
هلهل
۱۶ بهمن ۱۴۰۲چینی ها چه خوب چه بد حداقلش اینه که دو برابر قیمت اصلی فروش میرن نه ۴ برابر
علی جردن
۱۶ بهمن ۱۴۰۲وارداتی ها یا تک دیفرانسیل هستند یا سقف فلزی تا مبادا بهتر از چینی ها ظاهر شن
۱۶ بهمن ۱۴۰۲بچه ها بنظرتون این تو بازار آزاد اندازه کولیوس ۲۰۱۸ قیمت میخوره ؟ یا بیشتر یا کمتر ؟
از نظر آپشن تفاوت با کولیوس موجود تو ایران نداره؟
علی جردن
۱۷ بهمن ۱۴۰۲قصد لذت رانندگی داری کلئوس ۲۰۱۸ صفر ترتمیز پیدا کن نیت سود کردن داری و قصد ثبت نام و فروش این کارارو نکن… بجای الافی توی صف خرید خودرو بشین چند صفحه کتاب ورق بزن دانشتو ببر بالا خودتم ناخوداگاه می ری بالا سود هزاروصد برابری می کنی
حسن
۱۶ بهمن ۱۴۰۲این در حد تیولی بتونه تو بازار قد علم کنه اخه اون هیولا(در برابر این ) را با این قوطی مقایسه میکنید.
قیمتها بالاست اما کلئوس 2018 پتانسیل اون قیمت را داره
درسته کل مملکت دلال بازیه اما باید یه مزیتی هم داشته باشه که بتونن مانور بدن.
از نظر من در حد فونیکس تیگو 8 هم نیست و زیر قیمت اون میمونه
۱۷ بهمن ۱۴۰۲لطفاً از جرمی کلارکسون بیشتر پست بزارید
جرمی کلارکسون
۶ اسفند ۱۴۰۲سلام
برنامه گرند تور به احتمال زیاد لغو شده و قسمت آخر آن (قسمت ۳ فصل ۵) هم اکران شده
برنامه ی کلارکسون فارم هنوز ادامه دارد
EODE
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بیش از یک و نیم سال از خبر واردات خودرو گذشته و خودرویی که عموم مردم بتونن بخرن هنوز عرضه نشده و حتی در تعداد مناسب هم وارد نمیشه .
این جور خبرها و این که هر روز وعده واردات یه خودرویی داده میشه دیگه تبدیل به یه ضد حال شده واقعا . بدتر از اون واردات خودروهای برقیه که نه تعداد کافی شارژ سریع دارن ، نه برق خونه هامون خیلی مناسب شارژ کردنشونه و نه حتی احتمالا توان تامین برق کافی براشون فراهمه .
واردات خودرو به این خاطر مطرح شد که خودروهای داخلی به لحاظ کیفیت و دوام و ایمنی و امکانات و آلایندگی ارزش قیمتشون رو نداشتن ؛ پس قرار شد واردات انجام بشه تا مردم ماشین با کیفیت و ایمن و با آلایندگی پایین رو با قیمت مناسب بتونن بخرن . حالا چی شد ؟ قیمت وارداتی ها با انواع و اقسام مالیات و تعرفه نه تنها از خودروهای داخلی خیلی خیلی بالاتر رفت ، به لحاظ آپشن و قیمت هم شرایطشون طوری شد که مبادا رقابت راحتی با خودرو های چینی داشته باشن .
طرز وارد کردن خودروها هم که افتصاحه و یه سریشون توسط شرکت های گمنامی که اطلاع خاصی از نحوه پشتیبانیشون از محصولات وجود نداره عرضه میشن و انقدر همه چیز بی برنامه هستش که بعضی برندها و بعضی محصولات چندتا مدعی برای وارداتشون پیدا میشه . این وسط واردات خودروی کارکرده یه کورسوی امیدی بود که اونم از بین رفت .
مجتبی .
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تا انتخابات ازاین خبرا زیاد میشنویم.
نیازمند...
۱۷ بهمن ۱۴۰۲قسم خوردیم که خودرو فقققط چینی!!!
حالا دیگه حتی ایرانشو لوازم چینی میزنیم
نشد از چین با مارک ژاپن و کره مثلاً کولئوس و تالیسمان، میاریم
Amiiir
۱۸ بهمن ۱۴۰۲معلوم نیس این ملت از چی گله میکنن؟ اولا دلالا هم از خود ملتن و از خارج نیومدن، دوما هرکی تو هرجایی هست به نوبه خودش سر اونیکی کلاه میزاره، سوما ملت متحد بشن نخرن ببینیم کی میتونه 4/5 میلیارد بفروشه؟ چهارما از دلالا کثیف تر و بیشرف تر خودشونن اینو خودشون هم میگن
علی
۲۹ بهمن ۱۴۰۲دلال بازار سگ کی باشه که بخواد فرصت رفاه و آسایش رو از عامه مردم بگیره؟! این بی عرضگی و بی کفایتی مسوولین وزارت صمت هست که منجر به چنین وضعیت اسفناکی در بازار خودروی مملکت شده، وگرنه ۴ تا دلال خودرو چکاره هستن که وضعیت خودروی مملکت رو به چنین افتضاحی کشیده باشن که ماشین ۲۰ هزار دلاری رو به قیمت ۸۰ هزار دلار به ملت فرو کنن، کثافتی که هوای تهران رو گرفته و داره ملت رو خفه میکنه از میلیونها خودرو و موتورسیکلت فرسوده و بی کیفیتیه که بخاطر همین قیمتهای ۴ برابری قابل تعویض نیستن و ملت مجبور به استفاده از همین زباله ها هستن و چاره ای هم ندارن