مقدمه
داچیا لوگان (که در ایران با نام تندر نود شناخته میشود) سه سال پس از عرضه به بازار جهانی، در سال ۸۶ به ایران هم راه یافت. تندر نود طی این سالها بهعنوان یک خودروی خانوادگی- اقتصادی و پرفروش شناخته شد و همین موضوع سبب شد تا ایرانخودرو نمونه فیسلیفت تندر نود را هم به بازار عرضه کند. ساندرو در اواخر سال ۹۴ توسط پارسخودرو به بازار عرضه شد. ازآنجاکه تندر از قبل برای خریداران شناخته شده بود ساندرو از پلتفرم، موتور و گیربکس تندر استفاده میکرد و در زمان نسبتاً کوتاه اعتماد خریداران ایرانی را به دست آورد و فروش خوبی را تجربه کرد.
طراحی
در نمونه فیسلیفت تندر فرم سپرها، در صندوق عقب و جلوپنجره تغییر کرده است. آگه تیزبینانهتر نگاه کنیم متوجه همرنگ بودن سپرها با بدنه تغییر قاب مه شکن و خودرو آینهها و اضافه شدن قسمتهای کرومی میشویم، مسلماً این تغییرات باعث شده که خودرو نسبت به نمونه قبلی بهروزتر و شکیلتر جلوه کند؛ البته نباید فراموش کرد که این فیسلیفت در سال ۲۰۰۹ انجام شده و امروز کمی قدیمی به نظر میرسد و هنوز برای بهتر شدن جای کار دارد.
طراحی خارجی ساندرو بسیار ساده است و در طراحی از خطوط تیز و حجم دهنده استفاده نشده است، همین موضوع سبب شده است تا طراحی خودرو کمی کسلکننده به نظر برسد. البته در تیپ استپوی (Step way) ساندرو با اضافه شدن اجزایی نظیر روف رک، رکاب زیر درها، زه پلاستیکی گلگیرها و درها، کاسه چراغ مشکی و دیفیوزر عقب توانسته تا حدود ظاهری پویاتر ایجاد کند. در بخش فنی هم دچار تغییراتی مانند کوتاهتر شدن کورس دندهها و بلندتر شدن ارتفاع خودرو شده است.
در کل میتوان در بخش طراحی گفت توانسته تناسب بهتری بین اجزای بدنه ایجاد کند و ظاهری بهتر نسبت به تندر به مشتریان ارائه دهد.
مشخصات فنی، آپشنهای رفاهی و ایمنی
تندر و ساندرو از موتور و گیربکس یکسان بهره میبرند که قبلاً هم در مگان هم دیده شده بود. این موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۰۵ اسب بخار و قدرت ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور را به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک منتقل میکند.
هر دو خودرو دارای ۲ ایربگ و ترمزهای ABS و EBD هستند. ترمزهای جلوی هردو خودرو دیسکی و ترمزهای عقب کاسهای است. دو خودرو ۳ ستارهٔ ایمنی از سازمان یورو انکپ (EURO NCAP) دریافت کردهاند. و اما در بحث آپشنهای رفاهی باید گفت تقریباً این دو خودرو هیچ آپشنی ندارند! اما وجود آپشنهایی مانند: حالت برفی گیربکس، تنظیم سیستم صوتی از پشت فرمان، تنظیم برقی آیینهها، چهار شیشه برقی، تنظیم ۶ حالته صندلی راننده بهصورت مکانیکی، تنظیم ارتفاع نور چراغها از داخل کابین و کامپیوتر سفری میتواند تا حدودی نظر خریدار را نسبت به این خودروها تغییر دهد.
تجربه رانندگی
بلافاصله بعد از ورود تندر متوجه کیفیت پایین متریال استفاده شده داخل کابین میشویم. طراحی داخلی خودرو بسیار ساده است و معمولاً کلیدها بهصورت درشت و محکم طراحی شدهاند تا در طول زمان دچار مشکل نشوند. تندر شروع حرکت بسیار خوب ظاهر میشود و شتاب گیری خوبی دارد. خودرو در دستاندازها و چالههای شهر بسیار نرم عمل میکند و تکان زیادی به کابین و سرنشینان وارد نمیکند.
دید به اطراف بهواسطه آینهها و شیشههای بزرگ خوب است ولی دید عقب به دلیل شیب در صندوق عقب به سمت بالا و زاویه نسبتاً زیاد عقب خودرو به بالا کمی آزاردهنده است و ممکن است در هنگام پارک کردن موتور، دوچرخهها و افراد قدکوتاه را نبینید؛ البته اگر دوربین و سنسور عقب در این خودرو تعبیه شده بود بخش زیادی از مشکل حل میشد.
یکی از کمبودهایی که پس از مدتی رانندگی با تندر متوجه میشوید فضا برای قرار دادن خردهریزهایی مانند موبایل، بطری آب و… است.
قدرت و گشتاور تندر نیز برای شیبها و شتاب گیریهای داخل شهر و بعضاً بیرون شهر کافی است. حالت برفی گیربکس، خودرو را دنده ۲ را میاندازد تا از هرز گردی لاستیکها جلوگیری کند. بعد از چند ساعت رانندگی با تندر متوجه عملکرد کمنظیر و هماهنگی گیربکس و موتور میشوید بهطوریکه شما کمتر متوجه معکوس شدن یا عوض شدن احساس نمیکنید. البته شما نباید از گیربکس انتظار خودرو چندمیلیاردی را داشته باشید!
فرمان خودرو نسبتاً نرم است و راحت میچرخد. ابعاد نسبتاً خوب خودرو باعث شده که سرنشینان ازلحاظ فضای پا و سر مشکلی نداشته باشند. صندلیهای تندر بسیار خشک و سفت است بهطوریکه در سفرهای طولانی موجب کمر در سرنشینان میشود. ترمزها در سرعتهای بالا نیز بسیار عالی عمل میکنند و کاملاً از پس جثه این خودرو بهصورت کامل برمیآیند.
عملکرد کولر خودرو نیز بسیار مناسب است و مشکلی در خنک کردن کابین ندارد.
پایداری خودرو سرپیچها کمی آزاردهنده است و ممکن است در بسیاری از پیچها شما را برای ثابت نگهداشتن سرعت خودرو در شک بیندازد.
عایقبندی کابین نیز در حد قابل قبول است و صدای باد تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر اصلاً آزاردهنده نیست. البته به دلیل ۴ سرعته بودن گیربکس این خودرو در سرعتهای بالاتر از ۹۰ کیلومتر کمی موجب آزار سرنشینان میشود.
کار با اهرمی که پشت فرمان بهمنظور کنترل سیستم صوتی تعبیه شده کمی سخت است برای عادت کردن به آن کمی به زمان نیاز دارید.
دسترسی به ادوات داخل کابین نیز بهراحتی صورت نمیپذیرد برای مثال سرنشینان عقب برای دسترسی به کلید شیشهبالابر باید بهطور کامل به کف خودرو خم بشوند و یا راننده برای دسترسی به کلیدهای روی کنسول نیاز به جلو آمدن از روی صندلی خود دارد.
مصرف سوخت تندر شهر و با کولر روشن حدود ۹.۵ لیتر و در حاده در بهترین حالت به ۶.۵ لیتر میرسد.
بعد از ورود به کابین ساندرو متوجه میشوید متریال استفاده شده و قالبگیریهای داخل کابین هیچ تفاوتی با تندر ندارد و همان مشکلات و مزیتها را دارد.
فضای کابین و خصوصاً صندوق عقب ساندرو کمی کوچکتر از تندر است که تا حدودی به ابعاد کوچکتر نسبت به تندر برمیگردد.
بعد از چند دقیقه رانندگی با ساندرو متوجه میشود عملکرد آن فقط در دو مورد با تندر متفاوت است. مورد اول دید به عقب است که به دلیل عمود بودن شیشه عقب بهتر از تندر است. مورد دوم نیز پدال گاز دومرحلهای است که به این صورت عمل میکند: وقتی پدال گاز خودرو را کمی بیشتر از حد عادی بفشارید دندهها دیرتر عوض میشود و معکوسها بسیار بهتر انجام میشود که این امر باعث شتابگیری نسبتاً بهتر نسبت به تندر میشود.
همانطور که پیشتر گفته شد رانندگی با ساندرو (دسترسی به ادوات، عایقبندی، مصرف سوخت، عملکرد ترمزها و…) عملاً تفاوتی نسبت به تندر ندارد. البته به دلیل ارتفاع پایینتر ساندرو نسبت تندر هندلینگ کمی بهتر از تندر است که البته قابلچشمپوشی هست.
هزینههای نگهداری
طبق گفته مالک تندر هزینه تعویض روغن موتور و فیلتر هوا حدود ۶۰۰ هزار تومان میشود. قطعات یدکی هر دو خودرو هم بهوفور در بازار موجود است و قیمت نسبتاً مناسبی دارد. بعضی از قطعات مانند تسمه تایم و یا لنت ترمز کمی گرانتر از سایر رقبا است اما همان لنت یا تسمه تایم عمر بیشتری دارد و میتوان مسافت بیشتری را با آن طی کرد.
نتیجهگیری
تندر خودرویی کم استهلاک، جادار، پرقدرت و مناسب برای خانواده است که در صورت نگهداری مناسب میتوان سالیان سال بهعنوان خودروی اصلی یک خانواده استفاده کرد. اما مواردی مانند صندلیهای خشک، هندلینگ ضعیف، ظاهر نچسب و بیروح و… باعث شده این پدر از پسرش ساندرو عقب بماند و نتواند برنده این رقابت باشد.
در پایان از آقای محمد شیرازی و خانم محبوبه دهدشتیان جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
مقایسه مشخصات فنی تندر و ساندرو
تندر نود پلاس | ساندرو | |
مشخصات موتور | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سیسی | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت موتور (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۱۰۵ |
گشتاور | ۱۴۰ | ۱۴۰ |
ابعاد خودرو (طول. عرض. ارتفاع) | ۴۲۹۰.۱۷۴۰.۱۵۲۵ | ۴۰۲۰.۱۷۴۶.۱۵۳۴ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۱۵ کیلوگرم | ۱۱۰۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸ لیتر در صد کیلومتر | ۸ لیتر در صد کیلومتر |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ |
genius
۳ تیر ۱۴۰۱اینا بعلاوه تیپ پایه و لوآپشن ماشینی مثل پژو۲۰۸ با موتور ۷۵ اسبیش با حقوق سه چهار ماه کارگر ساده اروپایی قابل خریدنن اصلا اونجا کسی بهشون بعنوان یه جنس خاص نگاه نمیکنه اما همینا تو این مملکت بخاطر اتمی صفرشون دیگه نیست!!!
rezism
۱۶ مرداد ۱۴۰۳اتمی چه ربطی ب تو تولد خودرو داره؟!
اتمی قوی بشیم تولید خودرو بهتر میشه؟
اتمی ضعیف بشیم تولید خودرو بهتر میشه؟
تولید خودرو بهتر بشیم تولید خودرو بهتر میشه؟
رامتین
۳ تیر ۱۴۰۱بین ماشینهای داخلی (مونتاژی) بنظرم صرفنظر از ظاهر، ساندرو استپ وی (زیر 500میلیون) و پژو 2008 (زیر 1میلیارد) بهترین گزینه هست. البته شاید بعضیها بگن خودروی چینی هم خوبه. بله خودروی چینی هم اخیرا کیفیتش بهتر شده، اما مشکل اینه خودروی چینی زیر پانصد میلیون نداریم. حال مقایسه هر چینی با پژو2008 کاملا برتری بسمت پژو خواهد رفت. بنابراین بحث نباید کرد. گیربکس و موتور این خودرو فوق العاده هست. موتور پژو EP6 هست که 1.6 لیتر حجم و 165 اسب داره. این موتور در سال 2019 توانش رسید به 180. اکثر برندهای تاپ دنیا از موتور 1.6 توان 200 (مثل النترا اسپرت و خیلی از چینی های اخیر) گرفتند اما همین موتور روی پژو RCZ توان حیرت آور 270 اسب آنهم 10 سال پیش ارائه کرد که باید گفت بینظیره.
حسین
۱۰ تیر ۱۴۰۱فکر کنم شما نه خودروی جدید چینی نه پژو 2008 داشتین. 2008 موتور و گیربکس خوبی داره و تمام. در هر زمینه دیگه ای ماشینهای جدید چینی بهتر عمل میکنن از جمله استهلاک. 2008 هم مثل تمام پژوها خرابی جلوبندی و سیستم برقی زیادی داره.
JDM lover
۳ تیر ۱۴۰۱یه ادم معمولی تو ایران با ماهی ۱۰ میلیون حقوق حداقل باید ۴۰ ماه کار کنه تا بتونه یه ال نود بگیره( با فرض اینکه ۴۰۰ میلیونه قیمتش)
در حالی که تو کشور های اروپایی ساده ترین کارگر با حدود سه ماه حقوق میتونه همچین ماشینای اقتصادی رو به راحتی بخره
واقعا وضعیت اقتصادی افراد تو ایران خیلیییییی بد شده و توان خرید افراد بسیار بسیار پایینه
فرامرز
۳ تیر ۱۴۰۱والا تو آلمان حقوق پایه بعد از کسر مالیات و … زیر ۱۵۰۰ یورو میشه که اگه چیزی ازش پس انداز نمیشه کرد مگه اینکه مجرد باشی و تو خونه کوچیک یا اشتراکی زندگی کنی. ولی کاری که تو تهران ۱۰ تومن درآمد داشته باشه تو مونیخ ۲۵۰۰ یورو برات درآمد داره که یه نفر مجرد میتونه رو ماهی ۱۰۰۰ یورو پس انداز حساب کنه و یه ساله یه ساندرو دو نسل جدیدتر صفر بخره. مطمئنا حقوق ها تو شرق اروپا به مراتب پایینتره و درآمد همین شغل تو رومانی زیر ۵۰۰ یورو و تو ترکیه زیر ۳۰۰ یورو هست.
فرامرز
۴ تیر ۱۴۰۱البته شما با ۱۰۰۰ یورو پس انداز لازم نیست نگران پول جمع کردن باشید چون میتونید ساندرو رو از دم قسط با سود سالانه زیر ۵ درصد بخرید و واریزی ماهانه هم شاید تا ماهی کمتر از ۱۵۰ یورو قابل اتتخاب باشه.
تحت پیگرد
۴ تیر ۱۴۰۱تو ایرانم نمیشه پول پس انداز کرد فرض کن چه تو ایران چه تو اروپا بتونی تمام پولت رو ذخیره کنی اونوقت تو ایران برای خربد خودرو چندسال باید صبر کنی در شرایطی که تو اروپا چند ماه این حقوق 10 میلیونی هم که گفت خدا وکیلی من تا حالا تو اطرافم ندیدم کسی بگیره دیگه تهش 6 تومن بوده افرادی رو میشناسم که هنوز حقوق یک و پونصد میگیرن
JDM lover
۴ تیر ۱۴۰۱منم خواستم ده میلیونو حساب کنم که یکی از بالاترین حقوق هارو در نظر بگیرم تا عمق فاجعه رو ببینید
نوید AJ
۶ تیر ۱۴۰۱جناب فرامرز، واقعیت رو نگو که دوستان غرب پرستمون ناراحت میشن. بزار تو همون جهل شیرین خودشون بمونن.
تابش
۱۹ اسفند ۱۴۰۲شما از پس انداز حرف میزنید ما از حقوق پایه کارگر. اگه به پس انداز باشه که کارگر ایرانی ۵۰۰ ماه هم کار کنه یه موتور گازی نمیتونه بخره. چه برسه به ماشین اقتصادی. اصلا قابل مقایسه نیستن این لگن هایی که ما با قیمتهای نجومی سوار میشیم با ماشینهایی که بقیه دنیا سوار میشن 😓
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۳ تیر ۱۴۰۱فانتزی همه معلمها همین ماشین🙂
نوشته بود اگر دوست پسری دارید که ال 90 داره قطعا شمارا به خاطر خودتون (اخلاقتون) میخواد نه به خاطر قیافه چون اگر قیافه براش مهم بود ماشین دیگه ای میخرید.😅😅😅
البته خدایی حالا خوبه تو تولید شده های اخیر به قول خودم ” یکم خوبه ”
اسپرتشم دیدم بد نمیشه
TML BN
۴ تیر ۱۴۰۱ال نود معروفه به ال نود کارمندی
داوود
۳ تیر ۱۴۰۱سلام. لطفا” بخش وزن خالص جدول را اصلاح فرمایید.
پدرام
۳ تیر ۱۴۰۱من رفیقم تندر داره خودم 405 slx، مهم ترین مزایای تندر نسبت به ماشین خودم رو میگم شتاب گیری و کشش خوب (البته تو سرعت های بالا 405 فکر کنم بیفته جلو)، کیفیت ساخت و دوام بالای قطعاتش که رنگ تعمیرگاه هم نمی بینه تازه من رفیقم خیلی هم اهل رسیدگی نیست! اما معایبش به نظرم خیلی بیشتر می چربه نسبت به 405، اول اینکه صندلی های جلو به شدت ناراحت و سفت که زیاد نمیشه تحملش کرد از اون بدتر صندلی های نیمکتی عقب که بازم خیلی بده دوم شیشه بالابر برقی دکمه اش تقریبا کف خودروهست برای ردیف عقب که کار رو سخت می کنه، سوم هندلینگ و تعادلش خیلی مزخرفه و سر پیچ ها و بریدگی ها باید با سرعت خیلی پایین و با احتیاط بپیچید، به هر حال اگه سمت تندر رفتید بهتره صندلی هاشو با یک خودرو وارداتی نظیر کرولا و… عوض کنید.
حمید
۷ مهر ۱۴۰۲داداش خروسا با عقاب مقایسه کردی آخه ساندرو چه به ۴۰۵
پدرام
۳ تیر ۱۴۰۱انتخابم بین این دوتا قطعا ساندرو هست
REZA.T
۳ تیر ۱۴۰۱به نظر من تندر گزینه ی منطقی تری هست البته که ساندرو طراحی بهتری دارد ولی فضای بار تندر بهتر از ساندرو هست و ساندرو مخصوصا در تیپ اسپ وی با قیمتی غیر منطقی فروش می رود . ولی در کل انتخاب بین این دو سلیقه ای هست
نیما
۳ تیر ۱۴۰۱به نظر من تندرپلاس ظاهر بهتری دارد
meysam
۳ تیر ۱۴۰۱من با پول اینا یه مزدا 323 کم کارکرد ترتمیز میگیرم خیال خودمو از هر جهت راحت میکنم
تمام مزایای این دوتا رو در حد بالاتری داره و معایبشون رو هم نداره
فکر میکنم حتی با قیمت پایینترن بشه خرید
سینا
۴ تیر ۱۴۰۱مزدا ۳۲۳ ماشین خوبی نیست
ورنایا آوانته گزینه مناسب تری
meysam
۳ تیر ۱۴۰۱ریو هم گزینه خیلی خوبیه و استهلاک بشدت پایینی داره و خیلی هم ارزونتره
Hamid
۳ تیر ۱۴۰۱در مورد بازار دست دومش و خوش فروش بودنش اطلاع دارین آقا میثم؟! منظورم ریو هست … چون فکر نکنم خیلی پرطرفدار باشه …
در مورد ۳۲۳ هم موندیم اینو بخریم یا با بودجه کمتر سراغ آکورد بریم و پول اضافی رو نگهداریم …
سینا
۳ تیر ۱۴۰۱مزدا ۳۲۳ دیگه خیلی خیلی قدیمی شده
meysam
۳ تیر ۱۴۰۱مزدا 323 بازار پر رونقی نداره
لوازمش هم گرونه
ولی دو تا از آشناها دارن اصلا نمیفروشن انقدر که راضی هستن
یکیشون حدود 370 تا کارکرده توش میشینی از نرمی و بی صدایی ماشین لذت میبری
هیچ هزینه خاصی هم رو دستش نذاشته چون آشناست کاملا در جریانم
ریو لوازمش بیشتره ولی قیمت رو نمیدونم احتمال میدم ارزونتر از مزدا باشه ولی اونم ماشین کم استهلاکیه. حتی اگه به خرج هم بیافته با یه اورحال ساده میتونه سالها بی دردسر برات کار کنه
آکورد 92-93 ماشین بینظیریه ولی نه برای الان. لوازم کمیاب و گران، تعمیرکار کم، اکثرا هم مستهلک شدن و به دردسرش نمی ارزه مگر اینکه عشقش رو داشته باشی
The Grand Tour
۴ تیر ۱۴۰۱من هم شرایط شمارو دارم و میخوام مزدا 323 بخرم.
از ریو زیاد خوشم نمیاد ولی خب بین 323 و سیویک 1.6 انژکتور و گالانت جی تی آی موندم.
بین این 3 تا نمیدونم کدوم بهتره.
نگرانیم بیشتر از تامین قطعات در مرحله اول و بعد قیمت قطعات و مکانیک هستش.
HamiD
۴ تیر ۱۴۰۱ممنون از پاسختون آقا میثم
سینا
۴ تیر ۱۴۰۱مزدا ۳۲۳ ماشین خوبی نیست
ورنایا آوانته گزینه مناسب تری
نیما
۴ تیر ۱۴۰۱من خودم رانا پلاس پانوراما انتخاب میکنم
نیما
۴ تیر ۱۴۰۱ورنا بهتره
زهره
۳ تیر ۱۴۰۱آوانته اتوماتیک انتخاب بهتری است
سینا
۳ تیر ۱۴۰۱رنو سیمبل از هر نظر بهتر از این دو تا است
مهم ترینش وارداتی بودنشه
رضا
۳ تیر ۱۴۰۱حتما از این نوع مقاله ها بنویسید
مهدی
۳ تیر ۱۴۰۱مزدا ۳۲۳ قدیمی شده و بازار خوبی نداره لوازمش خیلی گرونه ولی ریو لوازمش ارزونتره و بازارش برای فروش تا حدودی بهتر
سینا
۴ تیر ۱۴۰۱سیمبل بهتره
پدرام
۴ تیر ۱۴۰۱قطعا اما قیمتش هم بیشتره
رضا دادخواه
۴ تیر ۱۴۰۱سلام. من خودم تندر و ساندرو ندارم. ولی همسایه ما انواع ماشین خرید مثل پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و پارس سمند ببشتر از ۶ ماه هیچکدام را نداشت اما ی ساندرو خریده چند ساله داره.
البته قیمت ها خیلی متفاوته بین این ماشین ها ولی برای کسی ک پول داشته باشه ماشین خوبیه
Ahmad
۴ تیر ۱۴۰۱مقایسه خوبی بود.
من باشم ساندرو انتخاب میکنم
البته با این خرج و درآمد باید بزارمش تو برنامه 120 سال آینده.
المیرا
۴ تیر ۱۴۰۱ساندرو
سینا
۴ تیر ۱۴۰۱فقط تویوتا
سینا
۴ تیر ۱۴۰۱انتخابم تو این رنج قیمت ام وی ام ایکس ۲۲ است
فریدون محمودیزاده
۱۴ خرداد ۱۴۰۲یه ساندرو دستی مدل ۹۵ داشتم هفت سال زیر پام بود یبار تعمیرگاه نرفتم فقط تعویض روغن ولنت اما یه ازخدا بخبری تو جاده شیراز باهمون شاخ به شاخ شد اما بخاطر ایمنی ساندرو هیچمون نشد اما ۲۰۷ تا جعبه عقب جمع شد فروختمش ودوباره میخوام یه تندر پلاس بگیرم ال نود خوبه چه ساندرو چه النود عالیه
لیلا
۱۵ آبان ۱۴۰۳من میخوام حدود 650 هزینه کنم. کسی میتونه راهنمایی کنه x22 بگیرم یا ساندرو ؟