یک وبسایت آمریکایی در مطلبی به ماجرای تولید رنو پیکی در ایران پرداخته است که میتوانید در ادامه برگردان فارسی آن را بخوانید.
زمانی که در حال چک کردن وبسایتهای خودرویی مختلف خارجی بهمنظور یافتن مطالب مناسب برای تجربه و انتشار در پدال بودم، در سایت theautopian.com، تصویر آشنایی نظرم را جلب کرد. این عکس یک رنو پیکی سفیدرنگ بود که سالها پیش خودم با دوربین در خیابانهای شهر گرفته و در مطلبی مربوط به این خودرو در پدال منتشر کرده بودم! از این عکس برای مطلبی تحت عنوان «چگونه رنو ۵ قدیمی در ایران با قلب کیا از مرگ بازگشت» در وبسایت مذکور استفاده شده است. اینکه یک وبسایت آمریکایی به خودروی عجیبی از ایران بپردازد، موضوع جالبی است و به همین دلیل، تصمیم بر ترجمهٔ این مطلب گرفتم که در ادامه خواهید خواند.
یکی از چیزهایی که در جهان خودرو دوست دارم، داستان برخی خودروهای افسانهای است که عمری بسیار فراتر از حد معمول پیدا میکنند. برخی از خودروها، پس از پایان عمر معمول خود، به کشور دیگری پناه میبرند و موفق میشوند در آنجا بهطور مخفیانه زندگی جدیدی را آغاز کنند. فولکسواگن بیتل یکی از این خودروها بود که مدتها پس از ناپدید شدن از خیابانهای اروپا و آمریکا، در مکزیک و برزیل همچنان تولید شد. سیتروئن 2CV نیز در قالب مدلی با نام IES سوپر آمریکا در آرژانتین برای چند سال تولید شد. خودرویی که بهتازگی یافتم اما بهطور ویژهای هیجانانگیز است زیرا ترکیبی از دو خودروی کاملاً متفاوت است که در اتحادی نامبارک اما شگفتانگیز، در ایران به هم پیوستند.
خودروی اصلی بحث ما، نسل اول رنو ۵ است. یکی از اولین هاچبکهای سابکامپکت واقعی که پیشگام برخی جزئیات طراحی بود که تا امروز در خودروهای مدرن میبینیم. خودروی دیگر هم کیا پراید است که در آمریکا با نام فورد فستیوا عرضه میشد؛ اما ارتباط این دو ماشین چیست و چه ربطی به ایران دارند؟ در سال ۱۹۷۶، رنو به یک شرکت ایرانی بنام سایپا جواز تولید رنو ۵ را با نام سپند بهصورت تحت لیسانس داد (نویسنده جریان تولید سپند در ایران را کاملاً اشتباه بیان کرده است). سپند مثل رنو ۵ خیلی خوب فروخت اما رفتهرفته قدیمی شد و سایپا هم سراغ انعقاد قرارداد با رنو برای تولید نسل دوم رنو ۵ نرفت. این یعنی رنو ۵ متعلق به سال ۱۹۷۲ همچنان در دههٔ ۹۰ در ایران تولید میشد.
از سوی دیگر، در سال ۱۹۹۳ سایپا جواز تولید کیا پراید را دریافت کرد و درنتیجه، این شرکت پراید را جایگزین رنو ۵ قدیمی کرد. بااینحال، سایپا خط تولید رنو ۵ را به یک شرکت ایرانی دیگر بنام پارسخودرو فروخت و تولید سپند همچنان ادامه یافت. در سال ۲۰۰۰ اما رنو به دلایل ژئوپلیتیکی، رابطۀ خود را با پارسخودرو قطع کرد و بنابراین، واردات قوای محرکه و سیستم تعلیق رنو ۵ از فرانسه متوقف شد. در همان دوران، سایپا پارسخودرو را تصاحب کرد و حالا دو شرکت به هم پیوستند. در این شرایط، پارسخودرو باید چه کار میکرد؟ آنها خط تولید بدنهٔ رنو ۵ را داشتند اما هیچکدام از قطعات فنی را در اختیار نداشتند. بااینحال، پارسخودرو حالا بخشی از سایپا بود و به پیشرانه و پلتفرم کیا پراید دسترسی داشت. نتیجهٔ این معادله چه میشود؟!
نتیجه، ساخت خودرویی ترکیبی با پلتفرم و پیشرانهٔ پراید ولی با بدنهٔ رنو ۵ بود! البته تفاوتهای زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. نسل اول رنو ۵ هرچند خودرویی دیفرانسیل جلو بود ولی پیشرانهٔ طولی داشت درحالیکه پراید از ترکیب مدرنتر دیفرانسیل جلو با موتور عرضی استفاده میکرد. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی چرخهای جلو در پراید حدود ۱۰ سانتیمتر و در عقب حدود ۱۵ سانتیمتر بیشتر از رنو ۵ بود. به همین دلیل، برای خودروی جدید که سپند پیکی نام گرفت، بچه گلگیرهای پلاستیکی طراحی شد تا بیرونزدگی چرخها را پوشش دهد. پیشرانهٔ برگرفته از پراید حدود ۶۲ اسب بخار قدرت داشت اما مهمتر اینکه موتور جدید امکان تجهیز به سیستم تهویه را هم فراهم میکرد که در کشوری مثل ایران آپشن مهمی محسوب میشود.
از دید من، بچه گلگیرهای پلاستیکی مشکی و حالت عریضتر پیکی، به این خودرو ظاهری اسپرت و تهاجمی بخشیده که تا حدودی یادآور رنو ۵ توربوی افسانهای است. من واقعاً این نسخهٔ عجیب از رنو ۵ را دوست دارم و موضوع باورنکردنی اینکه تولید این خودرو با بهروزرسانیهای مثل چراغهای عقب جدید، تا سال ۲۰۰۸ همچنان ادامه پیدا کرد. این یعنی نسل اول رنو ۵ به مدت ۳۸ سال تولید شده است! این نشان میدهد که استیصال در کنار عوامل اجتماعی و سیاسی، میتواند منجر به ساخت خودروهای جذابی شود.
عمو مایک
۱ مهر ۱۴۰۳بنده خدا ها برای اونا جذابه ( چون به خودرو های روز دنیا با بهترین قیمت دسترسی دارن و خب عادیه براشون، پس دنبال چیز های عجیب غریب میگردن )
حالا برای ما وحشتناکه این چیزایی که برا اونا جذابه
اگر نویسنده خارجی بفهمه هنوز همه ماشین های ایران حتی جدید ترین ها شون هنوز رو پلت فرم پراید و ۴۰۵ هستن، بعید میدونم دیگه براش جذاب بشه !
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳جدیدترین خودرو های ایرانی میشه :
ری را پلتفرم ۲۰۰۸
تارا پلتفرم ۳۰۱
شاهین پلتفرم تویوتا یاریس
آریا ( روهام) پلتفرم شاهین
خودرو های قدیمی :
دنا ، فیس لیفت سورن
سهند ، فیس لیفت ساینا اس
اطلس ، فیس لیفت کوییک
در خودرو های جدید پلتفرم ها عوض شده.
علیرضا
۱ مهر ۱۴۰۳شاهین پلت فرم ولکس c30 هست
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳بله ، شاهین پلتفرم ارتقا یافته ولکس هست و خود ولکس پلتفرم تویوتا یاریس
آراد
۱ مهر ۱۴۰۳رنو 5 ماشین باحالیه.و ترکیبش با ارابه ی مرگ برای اونا جالبه.چون اونا رنو5 رو 42سال پیش منقرظ کردن و با ماشین دیگه ای مخلوطش نکردن
عمو مایک
۱ مهر ۱۴۰۳@حسین
پلت فرم شاهین برای ۲۴ سال پیش هست ( یاریس سال ۲۰۰۰ )
تارا و ریرا هم PF1 بودن که این پلت فرم بهبود یافته همون پلت فرم ۲۰۶ هست ( توضیحات کاملش تو گوگل هست )
( پلت فرم ریرا در ظاهر شبیه پلت فرم نسل دوم ۲۰۰۸ هست ولی طبق اعلام ایرانخودرو ، پلت فرم مشترک با تارا داره که میشه مشترک با پلت فرم نسل ۱ ۲۰۰۸)
مشکل از پلت فرم نیست فقط ، اینکه کیفیت ها افتضاحه اوضاع رو خراب کرده
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳بله ، پلتفرم ولکس برای یاریس ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ بود اما ولکس ارتقاش داد . بعدا هم سایپا مجدد ارتقا داد .
پلتفرم ۳۰۱ هم ارتقا یافته پلتفرم ۲۰۶ هست و این طبیعی هست . قرار نیست هر روز پلتفرم جدید ساخته بشه .
بر اساس همین پلتفرم هم ۲۰۰۸ ساخته شد .
وقتی پلتفرم ارتقا پیدا کرد قدیمی نیست .
خود تویوتا چند سال از یک پلتفرم استفاده میکند؟
آراد
۱ مهر ۱۴۰۳پلت فرم مال 2008 داداش
amirkhanzadeh
۱ مهر ۱۴۰۳حسین آروم باش دوباره بخون بچه ها چی نوشتند اینکه فن سایپا هستی فکر نکنم برای کسی مهم باشه
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳من چرا باید فن سایپا باشم؟
من فقط وقتی میبینم طرف میگه هنوز پلتفرم پراید هست و خود تحقیری میکنه ، ناراحت میشم .
البته تجربه نشون داده همین دوستانی که بیشتر غر میزنن ، کمتر برای کشور فداکاری میکنند.
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳آخ آخ آخ، پیکی.
چه خاطره هایی با این ثبت کردم…
ممد ژانگولر
۱ مهر ۱۴۰۳یادش بخیر تنها ماشینی بود اون موقع تو برف سر نمیخورد بخاطر دف جلو بودنش . هر چی پیکان بود حسرت رنو میخوردن تو جاده برفی . قطر سولاخ اگزوزش خیلی کم بود .
amir
۱ مهر ۱۴۰۳خوشحالم که پشت این نشستم از ماشینای کوچیک خوشم نمیاد
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳منظورت نَشستمه دیگه؟
ولی خیلی حال میده خداییش، من قدم یه ذره بلنده، میخواستم توش جا به جا شم آرنج و زانو هام کبود میشد😂
پی کی برا من مساویه با شروع ماشین بازی.
Mr wrong
۱ مهر ۱۴۰۳کلا زندگی مون سوژه رسانه های خارجیه تولیداتمون بماند
علی جردن
۱ مهر ۱۴۰۳در زمانی که پیکان ها تووخیابونا جولان می دادن رنو ۵ خودروی شیک و تو چشمی بود اما فضای تنگ و محدودی داشت
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳بله ، رنو ۵ اولش که اومده بود ماشین پولدار ها بود .
پیکان آرزو فقرا .
البته جوون های الان فکر میکنند اون موقع پدر خانواده کادیلاک سویل داشت ، پسر بزرگ بیوک ، پسر کوچیک نوا ، باغبون خونه وانت آمریکایی ، یه بلیزر و موستانگ هم گوشه خونه هر ایرانی خاک میخورد . 🤣
حسین دهمرد
۱ مهر ۱۴۰۳نه بابا انقدرا هم بی عقل نیستن. کلا ۳ هزارتا کدیلاک تو ایران مونتاژ شد که اونم با جمعیت سی و پنج میلیونی تقریبا میشه از هر ده هزار نفر یک نفر. یه دودوتا چهارتای ساده هست.
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳کل ماشین های آمریکایی مونتاژ ۳۰۰ هزار عدد بود بنقل یکی از دوستان آمریکایی باز.
بعد چنان در اینستا میگن چی بودیم و چی شدیم انگار همه داشتن!
تا دهه هفتاد ، هر کس یکبار مشهد رفته بود بش میگفتن مشتی! ( مشهدی)
اینقدر سفر رفتن سخت بود .
الان جوونا فکر میکنن مردم قبل انقلاب تابستان بجای شمال میرفتن آمریکا!
در حالیکه همون شمال قفل بود.
۱ مهر ۱۴۰۳جناب واقعا چیز کمی نبودیم چیزی هم که الان هستیم هم واقعا نیستیم و اون موقع هم اون نبودیم در ضمن درست صحبت کن من پدربزرگم وانت شورلت داشت یعنی باغبون بود؟
حسین
۱ مهر ۱۴۰۳پدربزرگ منم کشاورز بود ، مگه بده؟ مگه باغبونی عیبه؟
froG-driVer
۱ مهر ۱۴۰۳اون فقط تو خونه ای صدق میکرد که باغبون داشتن اون زمان…
heshmat021
۲ مهر ۱۴۰۳وضعیت هر دوره ای با همون دوره بررسی میشه
وضعیت ایران اون موقع رو با ترکیه، برزیل و کشور های خلیج فارس مقایسه کنید
کجا بودیم و اونا کجا بودن
بعد هم زمان حال رو مقایسه کنید
حسین
۴ مهر ۱۴۰۳ترکیه نفت داشت؟
بعدشم کجا بود؟ میشه سرچ کنی ترکیه چه سالی فرودگاه داشت؟ ( چون بعضی ها فکر میکنند وقتی ما هما داشتیم ، اونا هر سوار میشدن! همین ک رضاخان رفت ترکیه ، دید چقدر جلوترن کافیه)
میشه بگی وقتی ما ایرانخودرو داشتیم ، ما چقدر فولاد تولید میکردیم و کره چقدر؟
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱ مهر ۱۴۰۳پی کی.دوستان میدونید که مخفف چیه.پراید شیری.
گاس فرینگ
۱ مهر ۱۴۰۳در واقع مخفف پارس خودرو هست (p”ars “k”hodro”)
froG-driVer
۱ مهر ۱۴۰۳P Sh
سهیل
۱ مهر ۱۴۰۳استیصال در کنار عوامل اجتماعی و سیاسی
کل زندگیمون در همین یک جمله خلاصه میشه
محمد
۱ مهر ۱۴۰۳کاش مثل کشور های تراز اول با محصولات صنعتی ، خدماتی یا فرهنگیمون به دنیا معرفی میشدیم نه مقاله های متفرقه راجع به چیزای عجیب الخلقه ، هزاران لعنت بر مسببین این وضعیت
گاس فرینگ
۱ مهر ۱۴۰۳نویسنده آمریکایی گرامی خواهشا همین جا متوقف شو و پی آردی و کارا ۱۷۰۰ و کادیلا و … رو نگیر
Amirsh
۱ مهر ۱۴۰۳کامنتای کاربرای این سایت اتوپین هم جالب بود
حسین دهمرد
۱ مهر ۱۴۰۳موتورش جلو بود اما پشت محور جاسازی شده بود. انقدر دقیق و هوشمندانه که با خودت میگی چرا بقیه اینجوی موتور رو جاساز نمیکنن. یجورایی موتوروسط محسوب میشده. واسه همین تقسیم وزنش خیلی خوب بوده.
Alireza
۲ مهر ۱۴۰۳رنو ۵ زود جوش میآورد کسی نمیدونه پی کی هم اینجوری بود یا نه
حسین دهمرد
۳ مهر ۱۴۰۳پشت رادیاتش که خالیه موتورشم چندان قدرتمند نبوده چطور جوش جوشی بوده؟
مهراد
۲ مهر ۱۴۰۳پی کی یکی از بهترین خودروها بوده و هنوز مدل های اسپرت شده بسیاری وجود دارد.
محمد
۲۴ مهر ۱۴۰۳ماشین نیست که جعبه ابزار تیز و بز منه کنار پاژن و تریلی این کوچولو دوست داشتنی همه جا میلیزه و در میاره و کار رابنداز خوشگل منه