بهطور سنتی، برخی از سریعترین هاچبک های اسپورت رنو نشان تروفی را با خود حمل میکنند بنابراین به سادگی میتوانستیم حدس بزنیم که جدیدترین هاچبک داغ رنو چه نامی را به خود خواهد گرفت.
مدل جدید RS 300 تروفی که بر پایهی مدل جدید RS 280 کاپ بنا شده قویترین خودروی تاریخ رنو اسپورت بوده و روبروی خود هوندا سیویک تایپ R فوقالعاده را میبیند. این تازهوارد که قول پرفورمنس بهتر در خط مستقیم و هندلینگ تیزتری را داده تلاش خواهد کرد نسبت به مدل استاندارد بسیار بهتر ظاهر شود. خب آیا رنو توانسته در تولید یک موشک زمینی نسبتاً ارزانقیمت موفق ظاهر شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش سری به جادهها و پیستها زدهایم.
این خودرو از نظر ظاهری با نوشتهی بزرگ تروفی در سپر جلو، رینگهای جدید ۱۹ اینچی و برخی ریزهکاریهای دیگر متمایز میشود. همچنین آپشن استفاده از رینگهای سبکتر فوجی هم وجود دارد که باعث کاهش ۲ کیلوگرمی وزن در هر گوشه از خودرو میشود. گزینهی دیگر هم استفاده از لاستیکهای متمرکز روی پیست بریجستون پوتنزا S007 میباشد. داخل کابین هم یک جفت صندلی اسپورت ریکارو نصب شده که ارتفاع آنها نسبت به صندلیهای استاندارد ۲۰ میلیمتر کاهش یافته است.
زیر پوست خودرو یک قلب تپندهی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری قرار گرفته که از سیستمهای الکترونیکی بازنگری شده و توربوشارژی سود میبرد که کاراتر از قبل میباشد. همچنین یک سیستم اگزوز جدید با سوپاپ تطبیقی در RS 300 تروفی نصب شده که صدایی اسپورت تر به ارمغان میآورد. قدرت خودرو با افزایش ۲۰ واحدی به ۲۹۶ اسب بخار رسیده درحالیکه گشتاور نیز از ۳۹۰ به ۴۰۰ نیوتون متر افزایش یافته است. البته مدلهای مجهز به گیربکس دوکلاچه گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری دارند.
شما فوراً متوجه قدرت بیشتر مگان RS 300 تروفی خواهید شد. رنو ادعا میکند این خودرو چند دهم ثانیهای سریعتر بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن به ۵.۷ ثانیه رسیده است؛ اما آن چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد پرفورمنس خودرو در دورهای میانی است. تقریباً تأخیری در توربو وجود نداشته و از دور ۱۶۰۰ به بعد شاهد آتشبازی مگان خواهید بود.
صدای خودرو نیز مخصوصاً با باز شدن سوپاپ یاد شده خوب بوده و طنینی عمیق در دورهای میانی به گوش میرسد.
همچون همیشه یک گیربکس ۶ سرعته دستی ارائه میشود که تعویضهای آن خوب بوده و راننده بیشتر درگیر کار میشود؛ اما خب این گیربکس فاقد روانی گیربکس دوکلاچه میباشد.
تشخیص تفاوتها در هندلینگ تروفی سختتر است که دلیل اصلی آن استفاده از سیستم فرمان پذیری چهار چرخ مشابه با مدل استاندارد است. همچنین همان سیستم تعلیق و دیفرانسیل لغزش محدودی که بهصورت آپشن در مدل ۲۸۰ کاپ عرضه شده در تروفی نصب شده است. با این وجود رنو از دیسکهای ترمز جدید برای این خودرو سود برده که ترکیبی از آهن و آلومینیوم بوده و وزن کمتری دارد. ترمزها دیرتر مستهلک میشوند و زیر پا هم حس بهتری دارند.
کلیت خودرو کموبیش شبیه ۲۸۰ کاپ احساس میشود. در سرعتهای پایین هنوز هم حس دیرتر چرخیدن چرخهای عقب نسبت به چرخهای جلو وجود داشته و تغییر جهتهای سریع این حس را تشدید میکند؛ اما با افزایش سرعت اوضاع بهبود مییابد و چرخهای عقب در همان جهت چرخهای جلو میپیچند.
بیشک بهترین حالت رانندگی مگان RS 300 تروفی از بین حالتهای نرمال، اسپورت، مسابقهای و شخصی حالت مسابقهای است که پاسخهای سریعتر پدال گاز و سیستم فرمان پذیری چهار چرخ را در پی دارد.
در اولین پیچ مگان کمی عصبی نشان داده و شما را مجبور میکند خونسردتر بوده و دقت کافی روی رانندگی خود داشته باشید؛ اما با گذشت زمان به خودرو عادت کرده و با سرعت، دقت و چابکی بالا از پیچها عبور خواهید کرد. این خودرو به اندازهی سیویک تایپ R درگیر کننده نیست اما واقعاً سریع و پایدار است. چسبندگی بالای خودرو به همراه کنترل مناسب بدنه باعث میشود پرفورمنس قابلتوجهی را شاهد باشیم.
RS بهطور ویژهای در پیست سریع بوده و با قدرت میتواند پیچها را پشت سر بگذارد اما باید به این نکته توجه داشت که در زمان خاموش بودن ESP و خیس بودن سطح زمین احتمال لیز خوردن خودرو وجود دارد.
نقطه مقابل این حالت هندلینگ تیزی است که سواری سفتی را به همراه دارد. همچنین در پیچهای کمسرعت کمی تأثیر گشتاور پیشرانه روی چرخهای جلو مشاهده میشود.
اما تروفی یک مگان خاص بوده بنابراین با خودرویی نسبتاً جادار، آرام، مجهز و لوکس طرف هستیم؛ و اگرچه هنوز قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده اما انتظار قیمت خیلی بالایی را نداریم.
رنو اسپورت مگان تروفی خودرویی سریعتر از نسخههای پیشین بوده و ترمزها و لاستیکهای ارتقا یافتهی آن هم مورد استقبال ما قرار گرفته است؛ و با قیمت تخمینی ۳۲ هزار پوندی، احتمالاً تنها هزار پوند گرانتر از مدل RS 280 کاپ خواهد بود. با این وجود نسل جدید تروفی به اندازهی مدلهای پیشین هیجانانگیز و متمرکز حس نمیشود و همچنین درگیر کنندگی کلی آن به اندازهی هوندا سیویک تایپ R نیست.
مشخصات رنو مگان RS 300 تروفی
- قیمت: 32 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۸ لیتری توربو
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 261 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress
مهدی
۷ آذر ۱۳۹۷خوب نسل جدیدپورشه 911 هم معرفی شد
ایمان
۷ آذر ۱۳۹۷آیا زیباترین هاچبک دنیا هست ؟؟؟؟
بله : لایک ????
خیر : دیسلایک ????????
hamid3x
۷ آذر ۱۳۹۷ادم میترسه از حد نهایی موتورهای رنو استفاده کنه یهو تو دور اخر سواریش موتور یا استال میکنه یا کلا از کار میفته،البته این مشکلات مال موتورهای فرمول وان هاشه???
emad1990
۸ آذر ۱۳۹۷منظور نویسنده رو از این جمله نفهمیدم
با این وجود نسل جدید تروفی به اندازهی مدلهای پیشین هیجانانگیز و متمرکز حس نمیشود و همچنین درگیر کنندگی کلی آن به اندازهی هوندا سیویک تایپ R نیست.
درگیرکنندگی یعنی چی؟
شاهین
۸ آذر ۱۳۹۷سلام
درگیر کنندگی یعنی همون حس هیجان و لذتی که راننده داره. همچنین دخیل بودن تو فرایند روندن خودرو مثل تعویض دنده ها، احساس فرمان و… رو میگن.
ارادت
emad1990
۸ آذر ۱۳۹۷ممنون شاهین جان
آرش وان
۸ آذر ۱۳۹۷در متن اصلی کلمه ی Engaging به کار برده شده که به معنی لذت بخش ، مطبوع و جذاب است