موفقیت در خون رنو کلیو است و ما هر چهار نسل این خودرو را گرد هم آورده تا مقایسهای بین آنها داشته باشیم.
اولین نسل رنو کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. نام خودرو از زبان یونانی گرفتهشده و معنی “مشهور شدن” را دارد.
کلیو باید با ارائهی آسایش یک خودروی بزرگتر در پکیجی کوچکتر موفقیت رنو ۵ را تکرار میکرد. این خودرو در سال ۱۹۹۱ برندهی عنوان خودروی سال اروپا شد. در فرانسه آپشن های متعددی برای کلیو وجود داشت که از آنها میتوان به ۶ نوع پیشرانه، دو نوع بدنه و سه سطح تریم اشاره کرد. تریم های این خودرو عبارتاند بودند از S،RSi و ویلیامز.
رنو در سال ۱۹۹۸ نسل دوم کلیو را با انحناهای بیشتری به بازار فرستاد. این خودرو دارای قطعات پلاستیکی و کاپوت آلومینیومی بود و تا سال ۲۰۱۲ به انواع مختلف در خط تولید حضور داشت.
علیرغم این موضوع، نسل سوم کلیو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و برای دومین بار و در سال ۲۰۰۶ خودروی سال اروپا لقب گرفت. در سال ۲۰۱۳ نیز نسل چهارم این خودرو وارد بازار شده است. این خودرو اولین مدلی است که زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشته و پس از آن نیز شاهد خودروهای کپچر، کجار و مگان بودهایم؛ اما برای اینکه مقایسهای میان این چهار نسل داشته باشیم آنها را رو درروی هم قرار دادهایم تا روند تکامل آنها را مشاهده کنیم.
نسل اول کلیو در پاییز سال ۹۰ و در موتورشو پاریس رونمایی شده و کمی بعد در همان سال روانهی بازار شد.
این خودرو کاملاً ارزش منتظر ماندن را داشت و ازهر نظر نسبت به رنو ۵ بهبود یافته بود. در آن زمان ما این خودرو را راحت، پاسخگو و پالایش شده توصیف کردیم و سواری آن را دوست داشتیم. این خودرو در سال ۹۱ با پیشی گرفتن از رقبایی چون نیسان Primera و واکسهال کالیبرا خودروی سال اروپا شد.
اما شگفتانگیزترین چیز درباره این خودرو احساس رانندگی کلیو نسل اول در زمان حال است. فرمان خودرو به خوبی توزیع وزن شده و ابعاد کوچک به همراه پنجرههای بزرگ آن مانور دادن در شهر را آسان ساخته است. این خودرو دارای پیشرانهی ۱.۴ لیتری ۷۹ اسب بخاری است و البته بجای گیربکس خوب ۵ سرعته دستی از نمونه ی اتوماتیک استفاده میکند.
هنوز هم در جادههای باز خودرو با تواضع و وقار خاصی حرکت کرده و ماهیت هیجانانگیز خود را به نمایش میگذارد. کابین خودرو نسبت به استانداردهای امروزی محافظهکارانه است اما فضای زیاد و البته احساس خوشساخت بودن وجود دارد. نشاندهندههای آنالوگ بهطور باورنکردنی قدیمی به نظر میرسند اگرچه که عملکردی بوده و میتوان به آسانی آنها را خواند.
در بخش عقب بهطور عجیبی فضای خوب برای سرنشینان وجود دارد. در حقیقت برخی خودروهای مدرن شهری امروزی میتوانند چند مورد را از این خودرو یاد بگیرند. البته تستهای تصادف و مقررات ایمنی کلیو ۲۵ ساله با معیارهای امروزی نمیخواند اما کلیو ثابت میکند که خودروی کوچک نیز میتواند فضای خوبی داشته باشد.
درست همانند نسل اول، کلیو نسل دو نیز بر روی هندلینگ درگیر کنندهی نسل اول تمرکز کرده و از پیشرانههای قدرتمندتر بنزینی و دیزلی سود میبرد. خودروی حاضر در این بررسی دارای پیشرانهی ۱.۹ لیتری دیزلی و گیربکس ۵ سرعته ی دستی بود. کابین خودرو قدیم بهبود یافته و چشمگیر نسبت به نسل اول محسوب میشد اگرچه که پلاستیکهای بکار رفته در آن چندان جالب نیستند. صفحهنمایش دیجیتال موجود بین نشاندهندهها حس مدرنتری را به این خودرو میبخشد. نمیتوان سیستم صوتی پایه و فرمان سه پره بزرگ آن را نادیده گرفت.
در جاده کلیو نسل دو با پیشرانهی دیزلی قوی خود سرزنده نشان میدهد. گیربکس دستی این خودرو نسبت به گیربکس نسل اول بهتر بوده اما فواصل تعویض طولانیتر داشته و چندان دقیق نیست. سواری خودرو با توجه به رینگهای ۱۴ اینچی و لاستیکهای دیواره بلند خوب است.
اولویتهای مدل جدید ایمنی است و اولین مدل در این کلاس بوده که ۵ ستاره را از یورو انکاپ کسب نموده است. از جمله تجهیزات خاص این خودرو میتوان به سیستم پایش فشار لاستیکها و کارت کلید هندزفری اشاره کرد.
این استایل امنتر به هندلینگ نیز منتقل شده و خودرو هندلینگی سفتتر و حساستر نسبت به کلیو نسل دوم دارد.
در حالی سیستم فرمان بازخورد مدل اولی را ندارد اما در عوض قدرت زیادی از پیشرانهی تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با ۱۲۶ اسب بخار قدرت به دست میآید. این اول کلیو ما است که زیر ۱۰ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
در بحث سواری کلیو نسل سوم بسیار برنامهریزی تر و بهتر بوده و مناسب رانندگیهای طولانی است اما رینگهای بزرگتر و سیستم تعلیق سفتتر مدل GT به این معنی است که به اندازهی نسل دوم نرم نیست.
بدنهی طویلتر به معنی بزرگتر بودن کابین نسبت به نسلهای قبلی است درحالیکه طراحی آن هنوز هم تازه است و اولین بار زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشت. این طراحی بعدها در مدلهای دیگر نیز ادامه یافت. طراحی خودرو برای جوانان و خانوادهها جذاب است و این اولین کلیوی است که تنها بهصورت ۵ درب در دسترس میباشد.
کابین خودرو در مجموع دگرگون شده است. در کابین شاهد نشاندهندههای دیجیتال و صفحه لمسی مرکزی بزرگ هستیم. ارتباطات یک عنصر کلیدی در این نسل از کلیو بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link رنو دارای سیستمهایی چون بلوتوث، ناوبری و اتصالات بین گوشی هوشمند و این سیستم است.
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۰ شهریور ۱۳۹۵عالی. بی نظیر و دوست داشتنی.
جواد
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ساختار تقریبا جعبه ای که تقریبا در گلفم وجود داره باعث فضای بیشتر میشه به درب عقب نسل 4 با نسل قبل توجه کنید چقدر فضا بارگیری کوچک شده منظورم دهنه ورودی هستش
uss zumwalt DDG-1000
۱۰ شهریور ۱۳۹۵خوراک مسافرات
Zonda R
۱۰ شهریور ۱۳۹۵@.F
محصولی با مطلوبیت بالا و البته دینامیک سواری عالی
ارگونومی خوب و موتور و گیربکسی هماهنگ
این خودرو ارزش در برابر مبلغ پرداختی بالایی داره
و میشه گفت با قیمت 75 تومنی که وعده داده شده یه هاچبک داغ هست
world of cars
۱۰ شهریور ۱۳۹۵((اما در عوض قدرت زیادی از پیشرانهی تنفس طبیعی 4 سیلندر 1.6 لیتری با 126 اسب بخار قدرت به دست میآید ))
زیاد هم نیست !
احسان
۱۱ شهریور ۱۳۹۵شما هاچبک دیگه ای با قدرت بیشتر در این قیمت سراغ دارین؟
بهنام
۱۰ شهریور ۱۳۹۵رنو زبان جدید طراحیش خوب شده به جورایی طراحی پویاتری پیدا کرده اصالت رنو هم حفظ شده
saeid
۱۰ شهریور ۱۳۹۵رنو کلیو و پژو 208 دو خودرو هاچبک خوبی هستن که قراره وارد بشن.
تو نمایشگاه هر دو رو از نزدیک دیدم البته 208 مدل جی تی آی بود . هر دو جذاب و عالی بودن
تو رنج قیمت 70 بهترین انتخاب هستن
حمیدرضا
۱۰ شهریور ۱۳۹۵تو برزیل هنوز نسل قبلی این ماشین با قیمت بسیار مناسب تولید میشه البته ظاهرش به جذابی نسل جدید نیست ولی در کل این مدل طراحی خیلی خوبی داره و واقعا زیبا ساخته شده قدرت موتورش هم برای یه ماشین با این ابعاد خیلی خوبه همش که نباید گاز داد و تو صندلی میخکوب شد بعضی وقتام باید سرعتو کم کرد و از مناظر لذت برد درحالی که کمترین دغدغه برای مصرف سوخت و جای پارک داشته باشی
احمد باقری
۱۰ شهریور ۱۳۹۵فکر نکنم اونقدر ایمنی داشته باشه.
احسان
۱۱ شهریور ۱۳۹۵یوروانکپ نظرس با شما فرق میکنه و پنج ستاره داده بهش
omid
۱۱ شهریور ۱۳۹۵توی نمایشگاه تهران که دیدم از نظر طراحی و کیفیت خیلی خوب بود. فضای داخلی برای افراد قد بلند نه خیلی خوبه و نه خیلی بد. از 206 جا دارتره. از نظر فنی و ایمنی هم که رنو جزو پیشتازهای این کلاس هست. خودروی کوچک و با کیفیت و دوست داشتنی برای قشر متوسط که اگه بیاد مملکت ما قشر مرفه و رو به بالا فقط دستشون میرسه !
چندتا نکته هم توی عکسها توجهمو جلب کرد : در کلیو 3 ، قطعاتی مثل غربیلک فرمان، دستگیره داخلی درب و … دقیقا طرح استفاده شده توی لوگان (قبل فیس لیفت) است، و البته از بعضی قطعات خودروهای دیگر رنو برای پایین آوردن هزینه تولید.. قوای فنی هم فکرمیکنم مال کلیو نسل های قبل بوده باشه.
احسان
۱۱ شهریور ۱۳۹۵لوگان رو پلت فرم کلیو ساخته شده
MjM
۱۱ شهریور ۱۳۹۵یکی ازون هاچ بک های دوست داشتنی که نسخه RS سش فوق الهادست مثل برادر بزرگترش مگان RS!
ASTON
۱۱ شهریور ۱۳۹۵خدایی 75 تومن بدن خیلی خوبه
رامتین
۱۱ شهریور ۱۳۹۵شکی نیست که سال دیگه رنو کلیو وارد ایران میشه و قیمت حدودی 80 تومن را داره. یکی از بهترین موتورها که نامزد برترین موتور2015 بود، روش نصبه. موتور1200 توربو 120اسبی که روی کپچر هم هست.(البته موتور1600 تنفس طبیعی 120اسبی هم داره). فقط امیدوارم نگین خودرو مدل RS این خودرو را بیاره که 200 اسب توان داره. قیمت هم 140بده عالیه. چرا میگم عالیه؟ چون هیوندا ولوستر الان 130 اسب داره و قیمت حدود 130تومن. آلفا میتو هم 130اسبه و نزدیک به 140تومن. حال این هاچبک 200 اسبی را 140 بدن، یعنی فوق العاده. یه هاچبک کاملا داغ. اما احتمال اومدنش بنظر کمه!