سام کاویانی: بسیاری از ما ایرانیان، اغلب برندهای خودرویی را تنها از دریچه ذهن خود قضاوت میکنیم و حتی میبینیم. در این میان، اگر از برندی خوشمان بیاید و طرح و رنگ ساختههایش به دلمان بنشیند تا عرش آن را بالا میبریم و حتی گاهی اوقات، با تعریف و تمجیدهای اغراقآمیز، چنان بازار کاذب و گرانی را برایش مهیا میکنیم که حتی دست خود ما نیز از خرید محصولات آن کوتاه میشود! برعکس، اگر از برندی به هر دلیلی ناراضی باشیم و طرح و فرم ساختههای آن را نپسندیم تا جایی که امکان دارد از ارزش آن میکاهیم و حتی مواقعی، صفات منفی و نادرستی را هم به آن نسبت میدهیم تا بلکه با این کار، دق دلیمان را بیشازپیش روی آن خالی کرده باشیم! خوشبختانه این عادت نادرست فرهنگی با توجه به اطلاع روزافزون مشتریان از خودروهای روز دنیا، در سطح جامعه تا حدی رو به کاستی نهاده، اما متأسفانه هستند هنوز مشتریانی که تحت تأثیر گفتههای بی مبنا و یا حب و بغض برخی از افراد احیاناً ناآگاه درباره برند و یا مدلی خاص قرار میگیرند. دراینبین، یکی از برندهایی که در کشورمان آگاهی کمتری درباره پیشینه و سازوکار آن وجود دارد و گاهی قضاوتهای نادرستی هم درباره آن ابراز میشود، برند رومانیایی داچیا است که در این متن سعی نمودیم که با چند پرسش و پاسخ کوتاه شما را بیشتر با این سازنده اروپایی آشنا نماییم.
داچیا کی تأسیس شد و محصولات اولیه آن چه بود؟
کمپانی داچیا در حدود نیم قرن پیش، یعنی سال ۱۹۶۶ میلادی بنیانگذاری شد و کارخانه اصلی آن نیز در سال ۱۹۶۸ میلادی ساخته شد. تأسیسات این کمپانی در شهر کولباشی قرار دارد که امروزه این شهر با نام میوونی (MIOVENI) خوانده میشود. این کمپانی از همان بدو تأسیس با شرکت رنوی فرانسه اقدام به همکاری نمود و در همان آغاز نیز، طرحهای پایه رنو ۱۲ و ابزارهای تولیدش را از رنو خریداری نمود. حاصل این همکاری در عمل، تولید خودرویی به نام داچیا ۱۳۰۰ بود که در ظاهر از تفاوتهای اندکی با رنو ۱۲ فرانسه برخوردار بود و سالیان بسیاری، بهعنوان یک خودروی کمخرج و ارزان از محبوبیت فراوانی نزد مردمان آن دیار برخوردار بود. در همان زمان همچنین، شرکت داچیا خودروی رنو ۸ را هم تحت لیسانس با نام داچیا ۱۱۰۰ تولید میکرد. در سالهای بعد، مدلهای تکاملیافتهتری از داچیا ۱۳۰۰ با نام داچیا ۱۳۰۲،۱۳۱۰،۱۴۱۰ و همچنین مدل NOVA نیز روانه بازار شدند. شرکت داچیا تا سال ۲۰۰۲ میلادی و پس از ۳۴ سال از آغاز فعالیت خود مجموعاً حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو را تولید و روانه بازار نمود. از سال ۲۰۰۲ به بعد نیز، بیش از ۴ میلیون خودرو توسط این شرکت تولید شد و اکنون جمعاً تولیدات این شرکت از مرز ۷ میلیون دستگاه هم رد شده است.
آیا محصولات داچیا فقط به کشورهای اروپای شرقی و در حال توسعه صادر میشوند؟
برخلاف باور غلطی که دراینباره میان بسیاری از ما ایرانیان شایع است، بزرگترین بازار محصولات داچیا نه کشورهای اروپای شرقی و نه حتی خود رومانی بلکه کشور فرانسه است! برای اثبات این گفته بهتر است به خود آمار رجوع کنیم. طبق آخرین آمارهای منتشره، بزرگترین بازار محصولات داچیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ذیل بود: فرانسه با سهم ۱۹.۱ درصد نخستین بازار، آلمان با سهم ۹.۴ درصد دومین بازار، اسپانیا با سهم ۹.۴ درصد سومین، ایتالیا با سهم ۸.۵ درصد چهارمین و ترکیه با سهم ۸.۱ درصد پنجمین بازار این برند بودند. پس میبینیم که دستکم بیش از ۴۵ درصد از محصولات داچیا در کشورهای اروپای غربی و یا بهاصطلاح توسعهیافته دنیا فروخته میشود. در حال حاضر، محصولات داچیا در ۴۹ کشور جهان فروخته میشوند.
آیا ساختههای داچیا قابل اطمینان هستند؟
امروزه داچیا یکی از شعبات اقماری رنو بهحساب میآید و استانداردهای به کار رفته در محصولات آن کوچکترین تفاوتی با استانداردهای کارخانه مادر ندارد، چون اگر غیر از این بود شرکت رنو هرگز اجازه صادرات ساختههای این کمپانی رومانیایی را به دیگر بازارهای جهان و بهویژه اروپای غربی صادر نمیکرد. در یک کلمه داچیا را میتوان برند ارزان ساز و باکیفیت رنو نامید.
آیا داچیا خودروساز موفقی است؟
از سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۶ میلادی، فروش سالانه داچیا سالانه بهاندازه ۱۳ درصد رشد نمود و از حدود ۳۲۹ هزار دستگاه به ۵۸۴ هزار دستگاه رسید درحالیکه میانگین این رشد همین بازه زمانی در صنعت موتوری جهان سالانه معادل ۴.۶ درصد بود. کمپانی داچیا در سال ۲۰۱۶ میلادی، دقیقاً ۵۸۴,۲۱۹ دستگاه خودرو را تولید نمود و کارخانه آن به لحاظ حجم تولید، پنجمین تأسیسات بزرگ تولیدکننده خودرو در قاره اروپاست. در هشت ماهه نخست سال جاری، فروش این کمپانی در قیاس با پارسال به میزان ۱۰.۹ درصد رشد نمود و به ۴۲۷,۰۲۷ دستگاه رسید و به احتمال زیاد تا آخر سال این رقم از ۶۰۰ هزار دستگاه هم فراتر میرود. داچیا همچنین بزرگترین مرکز لجستیک ساخت قطعه برای شرکت رنو محسوب میشود و حتی یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودروهای CKD در جهان نیز به شمار میآید. قطعات منفصله ساخته شده در این کارخانه برای مونتاژ محصولات رنو به شعبات این کارخانه در سرتاسر جهان ازجمله برزیل، هندوستان، روسیه، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مراکش و ایران صادر میشود.
WIKIPEDIA.ORG
FOCUS2MOVE.COM
امین
۲۹ آبان ۱۳۹۶ما باهاش مهربانیم حتی 3 برابر ارزش واقعی بابتش پرداخت میکنیم
اونه که با ما مهربان نیست در حالی قرار بود جایگزین پیکان باشه، صدرنشین قیمتها شده
ایران فرانسه
۲۹ آبان ۱۳۹۶دقیقا هلدینگ رنو همین برنامه را برای ایران داره اگه خودرو سازان داخلی بذارن و سایپا هم به دلیل ترس از حضور مستقل رنو از تحویل سایت بن رو علی رغم توافقات حاصله تا کنون خودداری کرده که منجر به عزل مدیرعاملش شد به امید هر چه زودتر اجرایی شدن موافقتنامه منعقده
محمد رضا
۲۹ آبان ۱۳۹۶ما لا فرانسوی ها و زیر مجموعه هاشان دشمنی داریم تمام.
ADAK
۳۰ آبان ۱۳۹۶منظورت از ” ما ” کیه ؟!!!؟
لطفا از طرف دیگران حرف نزن …
sevlan
۲۹ آبان ۱۳۹۶دست رنو نیست ،رنو همون چند درصد سودشو از هر تندری ببره واسش کافیه ، این مدیران و ارگان های زالو صفتی هستن که وطنی هستن و سالهاست خون مردمو میمکن ، این از زیاده خواهی اوناس که خودروهای داچیا به سه برابر قیمت فروخته میشه ، و البته بازم جا داره شعار( از ماست که بر ماست) رو بصورت کلیشه ای بیان کنم.
احمد
۲۹ آبان ۱۳۹۶مشکل اینجاست که مدل های قدیمی با قیمت های بالاتر به اسم رنو به ما میفروشن و ماهم کلی راضیم واسش سر دست میشکنیم من خودم اگه داچیا با قیمت واقعیش تو ایران عرضه بشه بدم نمیاد یه داستر جدید داشته باشم هر چند که محصولات رنو فقط به درد سوار شدن میخورن چیز خاصی ندارن که من بخاطرش طرفداریش بکن رنو استوره خودرو سازی دنیا بدونم مثل اکثر کسایی که ال 90 دارن اون جوری تعریف میکنن که اگه خبر نداشته باشی داچیا لوگان بنزی بوده ما خبر نداشتیم پ ن نظر شخصی بندست
Mohamad
۲۹ آبان ۱۳۹۶عقبش چه شبیه پرایده این عکس:
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2017/11/Dacia_SupeRNova_à_Nice_3.jpg
Hosein
۲۹ آبان ۱۳۹۶تو رده قیمتی خودشون بینظیرن.الان ماشین هفت هشت هزاردلاری همشون هیکل فرقون با اتاق سه چرخه دارن
M
۲۹ آبان ۱۳۹۶منظور نگارنده چی بود ؟ یعنی از اینی که هست الان بازم باید ملت ایران باش مهربان تر باشن ؟؟! الان ساندرو اتوماتش 50 تا 60 میلیونه ! مهربان تر …. زرشک
ستار
۲۹ آبان ۱۳۹۶پدال کلا خیلی با داچیا حال میکنی ها
چیه خدایی نه طراحی.نه امکانات.نه تکنولوژی پیشرفته ای
خیلی خودروهای دیگه ارزون رقابتی با تکنولوژی و امکانات و طراحی بهتر داره تو سطح جهانی تولید میشه
ADAK
۳۰ آبان ۱۳۹۶مثلا ؟!
حمیدرضا
۲۹ آبان ۱۳۹۶به نظر من داچیا میتونه الگوی یه خودروساز موفق باشه شرکتی که با مشارکت و جلب سرمایه خارجی از یه کمونیست ساز به یه ارزان ساز اروپایی تبدیل شده و از نظر قیمتی با پروتون و سوزوکی در اروپا رقابت میکنه و نسبت به اونا بد هم فروش نداره ولی خوب ما در ایران به علت سیاست های دست اندرکاران کمی با قیمت متفاوت محصولاتشون رو تهیه می کنیم
datsun
۲۹ آبان ۱۳۹۶خودروساز های داخلی خیلی باهاش مهربونن و از طریق مدل های منسوخ شده این کمپانی چپاول گری میکنن کلا باهاش حال میکنن
mohammad_FM 480
۲۹ آبان ۱۳۹۶به شخصه خودم دوسش دارم و محصولاتش هم تو رده و جایگاه خودش خوبه .
اگه خودروهای داچیا با قیمت کمتر واصلی تو ایران عرضه میشدن(که البته تقصیر مسئولین) قطعا مردم هم بیشتر دوستش داشتن….
ali a
۲۹ آبان ۱۳۹۶لعنت به داچیا و رنو …کی با ما مهربان بود که ما باهاش مهربان باشیم…
داچیا اگه رنو نمیخریدش هیچی نمیشد…
SAEED
۲۹ آبان ۱۳۹۶طرفدار رنو نیستم ولی همیشه داچیا رو تحسین میکنم
داچیا از اون دسته خودروهاییه که تو کلاسی که هست(اقتصادی)یکی از بهترین هاست بنظرم
مرسی
مهدی
۳۰ آبان ۱۳۹۶من خودم ساندرو داشتم بی آزارترین ماشینی که داشتم همین ساندرو بود البته حیف که الان جایی هستم که ساندرو وجود نداره و الا بجای یه فولکس پولو دست دو حتما یه ساندرو صفر میخریدم
ياسر
۳۰ آبان ۱۳۹۶با این قسمت که برندی اینقد بالا میبریم که دست خودمون هم بهش نمیرسه مث محصولات اس یو وی تویوتا بخاطر بازار لعنتی و بسته ایران شاسی های تویوتا حداقل پنجاه تومن بیشتر از ارزش واقعی بازار قیمت گذاری شدن شش ماه دنبال یه اف جی تمیزم از دویص سی تومن دارم میگردم تا همون الان دارن میدن سیصد تومن کفرم دراومده
behroozty
۱ آذر ۱۳۹۶جامع و کامل بود
ممنون پدال
٠٩١١٤٢٨٥٨٠٠
۵ آذر ۱۳۹۶واقعا همینطوره،داچیا جزء برندهایی هست که خودروی باکیفیت و اقتصادی تولید میکنه، این از نظر من یک هنره،من ساندرو دارم،هیچ آپشن خاصی نداره،سواریه نرم و راحتی داره،بخاطر کارم روزی دویست سیصدکیلومتر جابجا میشم،تا الان هفتادهزار تا باهاش رفتم،واقعا ازش راضی ام،
ممنون کارلوس قوسن