رنو اسپورت برخی از خاطرهانگیزترین خودروها را در طول دو دههی گذشته تولید کرده اما برخی از سطح بالاترین نسخهها نظیر اسپورت اسپایدر و کلیو V6 نشان دادهاند که رنو چند مرده حلاج است!
اما خودرویی که اینجا میبینید اعتبار رنو را وارد مرحلهای دیگر کرده است. در واقع اگر بخواهیم صحیحتر نگاه کنیم، خودروی موردبحث بعد از رنو ۵ توربو ۲ وجود داشته است.
کمی به گذشته برگردیم؛ در خلال سالهای دههی ۷۰ میلادی که تب مسابقات داغ بود رنو نیز مشتاق به رقابت بود. هیچ خودروی دیفرانسیل جلویی برای قد علم کردن در برابر لانچیا استراتوس و فیات ۱۳۱ آبارث وجود نداشت بنابراین درحالیکه مارسلو گاندینی وظیفهی خلق بدنهای مناسب را بر عهده داشت، مهندسان رنو پیشرانهای را در میانهی خودرو باید قرار میدادند.
پیشرانهی خودرو آشنا بود، نسخهی Cleon 1397 سیسی که بهطور گستردهای در محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته بود اما با استفاده از توربو قدرت خروجی آن به ۱۵۸ اسب بخار افزایش یافته بود و آن را به قدرتمندترین خودروی فرانسوی آن روزها بدل کرده بود.
اما توربو ۲ که در تصاویر میبینید به منظور کاهش هزینهها جزئیات مرسومتری داشت اما در نهایت نسخهای افراطیتر با مشخصات مدلهای گروه B برای مسابقات رالی ارائه شد.
در بازسازی خودرو مجموعهای از قطعات رسمی بکار رفته است، از کیت بدنهی کامل Maxi گرفته تا گیربکس رنو اسپورت و مجموعهای از رینگهای خاص. پیشرانه دوباره ساخته شده و حدود ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند.
علي
۱۴ مهر ۱۳۹۵رنو ۵ ماشین خوبی بود ولی نه برای ایران. نکته جالب موتور از بوش به عنوان سیلندر استفاده بشه تا خود بلوک موتور، این طراحی عمر موتورا افزایش میداد ولی از طرفی خنک کردن محفظه احتراق سخت میشد و علاوه بر این به علت قدرت کم موتور (نزدیک به ۳۵ اسب بخار) راننده مجبور بود دور موتور را بالا نگه داره و همه اینها باعث میشد که تو مسافرتا رنو جوش آورده با کاپوت بالا کنار جاده به یکی از مناظر طبیعی تبدیل بشه.
GOD BLESS AMERICA
۱۴ مهر ۱۳۹۵درسته موتور رنو بزرگترین ایراد بود .
یادم میاد یکی دو مورد شنیدم که موتور آلفارومئو های قدیمی رو تو دل رنو پنج گذاشتن و خروجی یک خودروی چالاک و جمع و جور و قابل اطمینان برای مسابقات یا حتی مسافرتهای طولانی بین شهری بود.
متأسفانه هرگز از نزدیک یکی از تنها چند نمونه ساخته شده در ایران رو ندیدم.
امیدوارم روزی خودم یک ماشین پرشتاب جمع کنم.
Elemento
۱۴ مهر ۱۳۹۵یادش بخیر رنو 5 و سپند…
حامد
۱۴ مهر ۱۳۹۵رنو 5 مکسی یه ورژن 1.5 لیتریه360 اسبی هم داشت! اواسط دهه 80 یه هچبک 360 اسبی یه هیولا محسوب میشده. برای مثال 911 توربو گمونم 285 اسب قدرت داشته و فراری 308 هم 250 اسب.با وجود اینکه رنومکسی یه ماشین رالی بوده و پورشه و فراری خیابونی هستند به نظرم بازهم قدرت قابل توجهی هستش.
uss zumwalt DDG-1000
۱۴ مهر ۱۳۹۵ایول
دورانی داشت برای خودش
حسین
۱۴ مهر ۱۳۹۵حجم موتور و قدرتی ک میداده جالبه!
رنو ۵ های ایران از پراید سنگین تره؟
volvo fh
۱۴ مهر ۱۳۹۵از اگزوز آتش میزنه روی تایرش
لاستیکش آتش نمیگیره؟؟
احسان
۱۴ مهر ۱۳۹۵اون شعله دائمی نبوده و فقط هنگام تعویض دنده واسه یه لحظه بیرون میاد
ONE MAN ARMY
۱۴ مهر ۱۳۹۵یه سوال؟
چرا ترجمه عبارت ‘deep pocket’
رو چیزی مثل ‘جیب پر پول’ ترجمه نکنیم؟
سعید
۱۴ مهر ۱۳۹۵رنو عشقه
Kamran cooper
۱۴ مهر ۱۳۹۵وای من یه رنو 5 سال 72 خریده بودم
عاشقانه دوستش داشتم
سانروف همیشه باز
جاده ی یاسوج
کاست معین
امین
۱۸ مهر ۱۳۹۵خوشم میاد فرانسویا هروقت اراده کنن وارد گود میشن خدمت بقیه میرسن
مثلا نگاه میکنن ببینن کجا جاشون خالیه وارد داستان میشن
مدلای مختلف رنو و پژو دهه های 70 و 80 و 90 میلادی تو رالی به حریفای قدری بدل شده بودند