رنو در نمایشگاه ژنو امسال از یک نمونهٔ بسیار خاص و کانسپت از هاچبک الکتریکی سابکامپکت Zoe خود رونمایی کرد که Zoe e-Sport نام دارد. این کانسپت که به دو موتور الکتریکی مجهز است، ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. Zoe e-Sport با اتکا بر سه سال موفقیت رنو در مسابقات فرمول E ساخته شده و طراحی آن انعکاسی از ویژگیهای ظاهری و رنگهای خودروهای مسابقهای فرمول E رنو است.
بدنهٔ سبکوزن Zoe e-Sport از فیبر کربن ساخته شده که وزن کلی ماشین را به کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم رسانده است که البته ۴۵۰ کیلوگرم آن به باطریها اختصاص دارد. بدین ترتیب این هاچبک تندوتیز الکتریکی میتواند ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در ظاهر این کانسپت نیز از عناصر خودروهای تیم مسابقهای Renault e.dams استفاده شده است که شامل رنگ آبی بدنه و رنگ زرد در آینههای جانبی و سپرها میشود. علاوه بر این، در سپرها، اسپویلر عقب، دریچههای روی کاپوت و ورودیهای هوای جانبی نیز از فیبر کربن استفاده شده است درحالیکه رینگها هم از نوع اسپرت آلیاژی ۲۰ اینچی مشکیرنگ هستند.
در داخل نیز بیشتر از رنگ مشکی استفاده شده است اما قسمتهایی هم به رنگ آبی درآمدهاند. همچنین در بعضی جاها از آلومینیوم هم استفاده شده است درحالیکه صندلیها، غربیلک فرمان و رو دریها همگی با آلکانترا پوشیده شدهاند. Zoe e-Sport در این قسمت به دو صندلی ریکارو مجهز شده است که کاملاً بدن را در خود حفظ میکنند و برای رانندگی در پیست ایده آل هستند.
در جادهها یا بهطور دقیقتر پیستها، ساختار سبکوزن این کانسپت برای آن عملکرد بالا و همچنین سطح بالایی از چسبندگی و هندلینگ را پدید میآورد. این در حالی است که یک رول کیج با لولههای فولادی و پانلهای محافظ کولار از سرنشینان محافظت میکنند. این رول کیج بهطور کامل با استانداردهای ایمنی فیا سازگار است. برای بهبود آئرودینامیک ماشین نیز از یک بالهٔ جلو، کف تخت، یک دیفیوزر الهام گرفتهشده از فرمول E و یک اسپویلر فیبر کربنی بزرگ در عقب استفاده شده است.
در Zoe e-Sport درست مانند خودروهای فرمول E، راننده میتواند تنظیمات قوای محرکهٔ را تغییر داده و مصرف انرژی را کنترل کند. بدین منظور در پانل داشبورد سه قسمت مجزا تعبیه شده است که به راننده امکان مدیریت گیربکس، انتخاب حالات رانندگی مختلف و حتی توزیع نیروی ترمز را میدهد؛ اما بهتر از همهٔ اینها، وجود دو موتور الکتریکی قدرتمند در این هاچبک الکتریکی کانسپت است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و مجموعاً حدود ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. قدرتی که تقریباً دو برابر قدرت خودروهای مسابقهای فرمول E است و عملکردی روان را ارائه میکند. تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز از سوی باطریهایی با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت انجام میگیرد.
گذشته از شتاب صفرتاصد تنها ۳.۲ ثانیهای Zoe e-Sport، حداکثر سرعت آن نیز روی ۲۱۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است که برای رسیدن به آن به کمتر از ۱۰ ثانیه زمان احتیاج دارد. گشتاور کلی ۶۴۰ نیوتن متری آن نیز تقریباً بلافاصله پس از شروع حرکت در دسترس است و موتورهای الکتریکی تنها در چند دهم ثانیه به دوران ۴۳۰۰ rpm میرسند. همچنین مانند خودروهای فرمول E، تنها صدایی که درون کانسپت Zoe e-Sport به گوش میرسد صدای گیربکس و تایرها است.
رنو در نسخهٔ معمولی و تولیدی هاچبک Zoe از باطریهایی بنام Z.E. 40 استفاده کرده است که چگالی-انرژی بالایی دارند؛ بنابراین از همین باطریها در این نسخهٔ کانسپت هم استفاده شده است که با استانداردهای NEDC بُردی برابر با ۴۰۰ کیلومتر را برای آن فراهم میکند. این رقم در دنیای واقعی به ۳۰۰ کیلومتر در تابستان و ۲۰۰ کیلومتر در زمستان میرسد.
پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ در پدال. همراه شما خواهیم بود…
فرهاد
۲۲ اسفند ۱۳۹۵باز هم اقایون تشریف بیارن و بفرمایند که ماشین های فرانسوی اشغال هستند و از ماشین های پر زرق و برق کره ای تعریف کنند.
peyman
۲۲ اسفند ۱۳۹۵اگه با سرعت بالا رونده بشه به نظرتون کنترلش سخت نمیشه با اینکه میدونم ترمز قوی داره ولی از لحاظ تعادل تو پیچ ها نمیدونم
فرامرز
۲۳ اسفند ۱۳۹۵به خاطر آزادی عملی که تو جاسازی باتری ها وجود داره و وزن بالای باتری ها، میتونن مرکز ثقل خودرو رو خیلی پایین بیارن و تقسیم وزن ۵۰ به ۵۰ داشته باشن و این یعنی از همتایان (منظور امثال رنو زوئی هست نه لافراری) احتراقی تعادل بهتری خواهد داشت.
Mehran
۲۲ اسفند ۱۳۹۵واقعا به دلم نشست.خیلی خوبه.ادم میبینه با خودش میگه کاش هر ماشینی یه نسخه اینطوری داشته باشه. این اگر با یه میکرو توربین ترکیب بشه که بعنوان رنج اکستندر کمکش کنه واقعا بی نظیر میشه
Mehran
۲۲ اسفند ۱۳۹۵من نمیدونم هدف این سایت از فیلتر کردن کامنتا چیه الان این کامنت من چی داشت که فیلتر کرده و رفته در انتظار تایید!
amirhosein
۲۲ اسفند ۱۳۹۵پدال جدیدا داره کند عمل میکنه مثلا از رنو الپاین یا همین رنو زوئی گه جفتشون مال هفته پیش هست که رو نمایی رسمی از رنو الپاین شد ولی پدال هیچ خبری ازش نداد و هنوز هم نداده حالا بگذریم بیخیال ☺☺☺
CNA
۲۲ اسفند ۱۳۹۵به نظر من هاچ بک بنزینیش بهتر از الکتریکیه و بیشتر حال میده
البته این مظر منه
فرشاد سجادیان
۲۲ اسفند ۱۳۹۵عااالیه ? همیشه آرزوی داشتن یه خودروی خیلی کوچیک اما قدرتمند رو داشتم و دارم.
ASA
۲۲ اسفند ۱۳۹۵دیفیوزرش خوشگله!
یاسین
۲۲ اسفند ۱۳۹۵عجب قدرتی صفر تا 100 مثل هوندا NSX انصافا رنو عجب کاری کرده بخصوص طرح عقبش محشره با اون دیفیوزرش این هاچبک های کوچیک پر قدرت حس رانندگی دارن که ممکنه بعضی وقتها ترجیح بدی به جای سوپر ماشین یکی از این سگمنت رو انتخاب کنی
یادمه چند سال پیش ولوو یه مدلی رو به نام PCP معرفی کرد که 400 اسب قدرت داشت حیف که وارد تولید نشد اگه میشد چی میشد
حمیدرضا
۲۲ اسفند ۱۳۹۵چه شتاب وحشتناکی داره امیدوارم واردات این سبک خودروها تا حدی کنترل بشه وگرنه شما فکر کنید یه راننده فهیم ایرانی با سرعت 210 بدون هیچ صدایی از بغل گوش عابرین رد میشه و اگر طرف نفهمه ممکنه یه شوک بزرگ بهش وارد بشه
ونوم اف ۵
۲۳ اسفند ۱۳۹۵خیلی از زبون طراحی جدید رنو خوشم میاد این ماشین فکر کنم از رنو ۵ الهام گرفته
وحید توانا
۲۳ اسفند ۱۳۹۵وقتی من تو آلمان لامبور گینی و بوگاتی میبینم اصلا به این فکر نمیکنم