اگر به دنبال یک شاسیبلند ارزانقیمت و در دسترس باشید هرگز با گزینههای فراوانی مواجه نخواهید شد. نسل اول داچیا داستر تحسینهای زیادی را برانگیخت و یک خودروی بی حاشیه با قیمتی کاملاً ارزان بود. این خودرو هماکنون وارد دومین نسل خود شده است.
داستر جدید از تکنولوژیهای بیشتر و راحتی بهتری برخوردار بوده اما داچیا همچنان تمرکز خود را روی قیمت پایین این خودرو گذاشته است. قیمت پایه این خودرو برابر با ۹۹۹۵ پوند میباشد. نسل پیشین داستر به خاطر توانایی آفرود جالب و قیمت بسیار نازل شناخته میشد و نسل جدید نیز از این بابت تفاوتی ندارد. ما مدل کامفورت چهار چرخ محرک را در این مقایسه تست کردهایم.
حدود یک دهه از زمان معرفی داستر میگذرد و در این مدت رقبایی معرفی شدهاند که از جمله آنها میتوان به سوزوکی ایگنیس اشاره کرد. نسخهی حاضر در تست از نوع دوال جت هیبرید چهار چرخ محرک بوده و از این نظر با داستر قابلمقایسه میباشد. اگرچه که ایگنیس کمی کوچکتر است اما به خاطر تجهیزات و تواناییهای خود ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
سانگ یانگ تیوولی نیز دیگر خودرویی است که قیمت نازلی دارد. این برند کرهای با تولید تیوولی در کلاس شاسی بلندهای ارزانقیمت توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. اگرچه نسخهی بنزینی این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک همراه نمیشود اما هنوز هم ارزش بررسی را دارد؛ اما کدامیک از این سه خودرو بهترین عملکرد را در کلاس قدبلندهای ارزانقیمت دارند؟
- داچیا داستر
مدل | داچیا داستر SCe 115 4×۴ Comfort |
قیمت (پوند) | ۱۵۱۹۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۱۳ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۲.۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۸.۴ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
به منظور رقابت با طیف گستردهی شاسی بلندها و کراس اوورهای کوچک عرضه شده، داچیا دومین نسل داستر را عرضه کرده است. پیشرانهی این خودرو در زمان حرکت احساس سنتی بودن را داشته و باید دورش را بالا ببرید که خب این امر روی آرامش کابین تاثیر منفی دارد. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و خیلی هم سریع نیست.
داستر کندترین خودروی این مقایسه بوده و شتاب آن ۱۲.۱ ثانیه میباشد. در شتاب گیریهای بین دندهای نیز داستر حرف زیادی برای گفتن نداشته و در این بخش نیز کندتر از رقبا میباشد.
با این وجود داستر تعویض دندههای کوتاهی داشته و بنابراین انعطاف نسبتاً بالایی دارد. سوزوکی ایگنیس از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میکند بنابراین نمیتواند در اینجا با داستر و تیوولی رقابت جانانهای داشته باشد.
اگرچه قوای محرکهی داستر جدید مشابه نسل پیشین میباشد اما سواری آن تفاوتهایی دارد. بخش اعظم این تفاوت به فرمان برقی جدید آن مربوط میشود.
در اکثر مواقع شاهد پایداری نسبی داستر هستیم. سواری این خودرو خوب است و برخورد آن با جادههای خشن مخصوصاً با در نظر گرفتن قیمت خودرو پذیرفتنی میباشد. البته این بهبودها نبود پیشرانهای مناسب زیر کاپوت را برجستهتر میکنند.
نظرات آزمایشکنندگان
- سوزوکی ایگنیس
مدل | سوزوکی ایگنیس ۱.۲ Dualjet Hybrid ALLGRIP SZ5 |
قیمت (پوند) | ۱۳۴۹۹ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۸۹ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۵ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
در بخش شاسی بلندهای ارزانقیمت سوزوکی ایگنیس یک جایگزین بالقوه برای داستر جدید محسوب میشود. این خودرو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. هیچیک از این خودروها را نمیتوان سریع دانست. داستر به خاطر پیشرانهی خود کند حس میشود اما ایگنیس بهتر از آن عمل میکند. این خودرو در بحث شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت دو ثانیه سریعتر از داستر میباشد.
البته فواصل طولانی تعویض دندهها و وجود گیربکس ۵ سرعته باعث میشود ایگنیس در شتاب گیریهای بین دندهای عملکرد جالبی نداشته باشد و این امر باعث میشود ایگنیس به عنوان یک شاسیبلند شهری انعطاف کمی داشته باشد.
البته غلبه بر این شرایط خیلی سخت نیست زیرا فقط کافی است کمی پیشرانه را تحتفشار قرار دهید. همچنین بوست مناسب تکنولوژی هیبریدی کمکحال پیشرانه خواهد بود.
زمانی که این کار را انجام دهید ایگنیس را مشتاقتر و آرامتر از داستر خواهید یافت. گیربکس ایگنیس خیلی سرراست و دقیق نیست اما در کل عملکرد قابل قبولی دارد.
نظرات آزمایشکنندگان
- سانگ یانگ تیوولی
مدل | سانگ یانگ تیوولی ۱.۶ e-XGi EX |
قیمت (پوند) | ۱۵۵۴۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۲۶ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۸ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۹.۲ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
تیوولی ارزانترین شاسیبلند سانگ یانگ و رقیبی قابل برای داستر است. این خودرو یکی از شاخصترین محصولات برند سانگ یانگ بوده و از اقبال خوبی برخوردار شده است. هیچیک از این سه خودرو در بحث شتاب و سرعت عملکرد قابلتوجهی ندارند و پیشرانه ۱.۶ لیتری تیوولی نیز همانند داستر کمجان نشان میدهد. این امر خود را در تستهای سرعت و شتاب نیز نشان داده و تیوولی خیلی سریع نیست.
این خودرو در بحث شتاب چند دهم ثانیه کندتر از ایگنیس بوده است. البته برای استفاده از قدرت پیشرانه باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. در کل این امر باعث خواهد شد آرامش کابین تحت تاثیر صدای پیشرانه قرار گیرد.
همین موضوع درباره سیستم تعلیق و سواری تیوولی نیز صادق است زیرا کنترل سیستم تعلیق به خوبی صورت نمیگیرد. تیوولی در مواجهه با دستاندازی بزرگ ناپایدار شده و لرزشهای سیستم تعلیق به کابین منتقل میشود.
این موضوع روی راحتی و همچنین دینامیک سواری تاثیر میگذارد و تیوولی به اندازه ایگنیس احساس سرراست بودن ندارد. حتی داستر جدید با فرمانی سبک سواری بهتری دارد. تمامی این موارد باعث میشوند تیوولی بیشتر مناسب بزرگراهها باشد جایی که سواری بهتری را نشان میدهد.
نظرات آزمایشکنندگان
- قضاوت نهایی
رتبه اول: داچیا داستر
دومین نسل داستر بر پایهی ماهیت دوست داشتنی نسل اول این خودرو ساخته شده و آرامش بیشتر، تکنولوژی بهتر و سواری بهبود یافتهای دارد. پیشرانهی داستر جدید چندان جالب نیست اما این خودرو بیشتر روی فضای کابین و بار، قیمت ارزان و تجهیزات مناسب تمرکز کرده است.
رتبه دوم: سوزوکی ایگنیس
ایگنیس به دلیل فضای کابین و بار کمتر نمیتواند با داستر برابری کند اما سواری پاسخگوتری داشته و به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر خود ما را تحت تاثیر قرار میدهد. البته این خودرو خیلی راحت نبوده اما افرادی که به دنبال شاسیبلندی جمعوجور و شهری و با قیمت مناسب هستند میتوانند ایگنیس را در لیست کوتاه خود قرار دهند.
رتبه سوم: سانگ یانگ تیوولی
تریم EX این خودرو بهترین نسخه از تیوولی نیست؛ اما سانگ یانگ هنوز هم انتخابی مناسب و ارزانقیمت است که در زمان عرضه ما را تحت تاثیر قرار داد. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو میتوانست بهتر باشد و سواری آن نیز نرمتر در نظر گرفته شود اما تیوولی خودرویی ارزان بوده و سیستمهای ایمنی خوبی برای یک خانواده دارد.
منبع: autoexpress
محمد
۹ مهر ۱۳۹۷سوزوکی که طراحی کرد،
خب کمی بزرگتر طراحی میکرد با رینگ و لاستیک بزرگتر که بازار بهتری هم داشته باشه
نه اینکه شبیه هاچبک بشه
حالا ۱۰۰۰ پوند هم گران میشد، هنوز هم از داستر بعنوان شاخص این کلاس خودرویی،ارزونتر بود
کیان
۹ مهر ۱۳۹۷ولی قبول کن طراحی داخلی جذابی داره، داستر هم که جذابیت خارجیش خوبه اما داخلی متوسطه، این وسط هم بازم یک محصول از کره هستش که مثه همیشه اخر شد. جالب اینه که طرفدارای کره کلی محصولات فرانسوی و تخریب میکنن در حالیکه داستر محصول داچیای رومانیایی هست و محصول برند اصلی رنو هم نیست. سوزوکی هم که شاید درجه سوم ژاپن حساب میشه ولی واقعا طراحی خوبی داره داخلش . البته رنو داستر هم باز فک کنم زیر بنای اصلیش با یکی از نیسانها یکیه ، الان اسمش و یادم نمیاد.
ایرج
۱۰ مهر ۱۳۹۷نیسان ترانو که در بازار هند و روسیه فروخته میشه
احمدرضا
۹ مهر ۱۳۹۷من که تیوولی رو انتخاب می کنم هم خوشگل تره هم کلاسش بیشتره
ahmad
۹ مهر ۱۳۹۷برتری کامل با داستره ، هم طراحی زیباتری داره ، چه از لحاظ بیرونی و چه از لحاظ داخل ، به خصوص این نسل جدیدش ، هم جادارتره ، که باعث میشه کارایی بیشتری داشته ، و همانطور که در مطلب بالا ذکر شد تکنولوژی و سواری بهتریو ارائه میده ، پس کاملا منطقی بود که داستر رتبه اول بشه .
Omid
۹ مهر ۱۳۹۷ایگنیس به نظرم کابینش از همه بهتره
مهدی
۹ مهر ۱۳۹۷ما باید لنگ بپوشیم و نان خشک بخوریم و خر سوار بشیم و مقاومت کنیم این ها هم باشه برای کفار بی دین وذندیق
کاوه
۱۰ مهر ۱۳۹۷وای… یکی از همونا. تمومم نمیشن. تو هرپست میان یه جمله نیمچه سیاسی آمیخته با سوز و ناله میگن و میرن. خدایا صبر بده عصبانیتمون مارو بی ادب نکنه
Genius
۱۰ مهر ۱۳۹۷واقعا جای تعجبه که چطور بعضی ها به خودشون جرات میدن ایران رو بذارن کنار یمن؟!!؟یمنی که همیشه تاریخ یک کشور فقیر و عقب مانده و بدوی و عملا یکی از توابع دورافتاده عربستان محسوب میشده کجا و ایرانی که چهاردهه پیش ژاپن غرب آسیا لقب گرفته بود و حالا به این خاک سیاه نشسته کجا؟؟؟ما الآن باید رفاه و پیشرفت اقتصادی ای در حد عربستان داشتیم نه یمن!
(Ali (Chevy nova
۹ مهر ۱۳۹۷ARMAN عشقه بنجل هاى کره اى الان مىاد مىگه تىوولى از همه بهتر حتى اگه سوم شده باشه
SS
۹ مهر ۱۳۹۷داستر تو این محدوده قیمتی عالی هست
ولی موتور 1.6 اصلا مناسبش نیست. البته اروپا و انگلیس بیشتر به مصرف سوخت توجه دارن.
یه زمانی قرار بود در ایران هم با موتور دو لیتری و قیمت زیر 100 میلیون تولید بشه (انگار 10 سال پیش بود!)
Muty
۹ مهر ۱۳۹۷یه روزی نگین خودرو داستر را 90-80 تومان میفروخت
همه پوز زیرش میکردن که واه طراحیش قدیمیه ، وای دِ مده شد ، اه ال نود شاسی بلند شده اس و … هزار تا از این حرفهای پشمکی جامعه ما
بعد اومد و پر فروش ترین شاسی بلند ارزان قیمت اروپا شد
بیشترین ماشین استفاده شده در جنگل بانی و … شد
حالا همه اومدن به به و چه چه میکنن براش.
Mohammad
۱۰ مهر ۱۳۹۷داستر سال ها قبل از اینکه وارد ایران شه تست هارو قبول شده . این متاسفانه اکثر ایرانی ها هستن که خبر نداشتن و وقتی دیدنش با تعجب اون حرف هارو زدن .
" swedish arrogant tiger"
۱۲ مهر ۱۳۹۷طراحی داخلی سانگ +خارجی داستر
سوزوکی هم که اصلا نمیتونم فک کنم شاسی بلند بیشتر شبیه یه هاچبک با طراحی مزخرفش…
بنظرمن این درست تره:
1داستر
2 تیوولی
3 سوزوکی