سام کاویانی: کوئید مدلی از رنوست که اکنون دومین تجربه تولیدی خود را در برزیل طی میکند. تابهحال، این هاچبک اقتصادی تنها در هند تولید میشد؛ اما هفته پیش، از نسخه آمریکای لاتینی این خودرو در نمایشگاه خودروی بوئنوس آیرس ۲۰۱۷ رونمایی شد.
حال درس کوتاهی از تاریخ را مرور کنیم. اگر خاطرتان باشد، نخستین حضور جهانی رنو کوئید، سال ۲۰۱۵ میلادی و در هند استارت خورد. با قیمتی که به نحو تکاندهندهای پایین بود، یعنی ۲۵۶ هزار روپیه (حدود ۴ هزار دلار). این خودرو به ستاره صحنه بدل شد و نام رنو را بهعنوان بازیگری عمده در کلاس خودروهای اقتصادی مطرح ساخت.
بااینوجود، موسسه ایمنی GLOBAL NCAP در پارسال سوتی را بر بالای سر کوئید نواخت و آنهم زمانی بود که این هاچبک ساخت هند را تحت آزمون تصادف قرار داد. امتیازات مربوط به تست تصادف این خودرو هیچ حرفی برای گفتن نداشت و مشابه با امتیازات رقبای اصلی آن ازجمله ماروتی سوزوکی ۸۰۰ و هیوندای یون بود. در اواخر آن سال، رنو معدود تغییراتی را در ساختار بدنه این هاچبک اعمال نمود و با تکیه بر این تغییرات توانست در تست بعدی یک ستاره ایمنی را کسب نماید.
بعد از انجام تست، سازمان GLOBAL NCAP اعلام کرد که تقویت ساختاری بدنهتنها در بخش مربوط به راننده این خودرو اعمال شده است و هیچ نوعی تقویتی نیز در قسمت مربوط به سرنشین نسخه بروز رسانی شده کوئید انجام نگرفته است.
در آنسوی میدان، نسخه برزیلی کوئید از تجهیزات ایمنی بسیاری ازجمله ۴ عدد کیسه هوا (۲ عدد جلو و ۲ عدد کناری) و بهموازات آنها لنگرگاههایی برای صندلی بچه (۲ لنگرگاه ISOFIX) بهره میبرد. ضمن اینکه، سامانههای ترمز ABS و EBD هم بهصورت استاندارد در آن نصب شدهاند.
نسخه برزیلی کوئید بهزودی در موسسه ایمنی LATIN NCAP مورد آزمایش قرار میگیرد و ما کاملاً مطمئنیم که این نسخه نتایج بهتری را از همزاد هندی خود کسب خواهد نمود. پس با ما یعنی سایت «CARDEKHO» همراه باشید تا چرایی این نتیجهگیری را برایتان تحلیل کنیم!
وزن رنو کوئید برزیلی تقریباً ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر از آن نسخهای است که در هند تولید میشود. در برزیل تنها نسخه ۱ لیتری کوئید عرضه خواهد شد که وزن آن معادل ۷۹۰ کیلوگرم است. در مقابل، نسخه معادل هندی این خودرو تنها ۶۹۹ کیلوگرم وزن دارد! و علت وزن خالص بیشتر در نسخه برزیلی کوئید تنها میتواند ناشی از تقویت ساختاری بدنه و نیز امکانات ایمنی اضافه شده به آن باشد.
رویهمرفته نسخه برزیلی کوئید از نمای ظاهری یکسانی با آن نسخهای که در هند فروخته میشود، بهره میبرد اما در عوض، حجم قابلملاحظهای از تفاوت بین این دو وجود دارد. برای مثال، بر روی نسخه برزیلی کوئید، تایرهای ضخیمتر و پهنتری سوار شدهاند (سایز ۱۶۵/۷۰). این تایرها نیز بر روی رینگهای آلومینیمی به سایز ۱۴ اینچ پیچیده شدهاند، رینگهایی که بروی آنها پرداخت خاکستری رنگ تیرهای اعمال شده است؛ اما نسخه هندی کوئید از رینگهای استیل به سایز ۱۳ اینچ بهره میبرد که بر روی آنها تایرهایی به سایز ۱۵۵/۸۰ نصب شدهاند. رنو باید تایرهای ۱۴ اینچی را برای کوئیدهای ۱ لیتری ساخت هند عرضه کند. (توصیه کارشناس هندی سایت CARDEKHO به شرکت رنو)
نکته قابلملاحظه دیگر در رنو کوئید برزیلی به داخل کابین آن مربوط میشود. جایی که یک صفحه نمایش اطلاعات-سرگرمی چندرسانهای به سایز ۷ اینچ در آن نصب شده است. مشابه همین صفحه در نسخه هندی کوئید هم دیده میشود اما کمی تفاوت بین آن دو وجود دارد. در رنو کوئید برزیلی، آخرین نسخه از این صفحه نصب شده است که مشابه آن فعلاً تنها در رنو داستر/نیسان ترانو و نیز رنو لودگی (LODGY) در بازار هند دیده میشود. ضمن اینکه، در نسخه برزیلی کوئید امکاناتی چون دوربین دید عقب و نمایشگرهای ثبتکنندهای چون Eco Scoring و Eco Coaching این صفحه را پشتیبانی میکنند. (این نمایشگرها میزان مصرف سوخت در خودرو و مسافت باقی مانده تا اتمام باک بنزین و… را نشان میدهند).
رنو کوئید برزیلی از پانل سنتی و مرسوم با سه صفحه مدرج در پشت فرمان خود بهره میبرد. این در حالی است که در نسخه هندی کوئید تنها صفحه دیجیتالی عرضه میشود. وجود سه صفحه مدرج در پشت فرمان نهتنها نمای ظاهری بهتری دارد بلکه مزیتی برای سرعتسنج یک خودرو محسوب میشود. ناگفته نماند که صفحه مدرج آنالوگ در نسخه هندی کوئید کلاً عرضه نمیشود.
کنترلرهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع دستی نسخه برزیلی کوئید در محلی پایینتر از کنسول مرکزی آن نصب شدهاند. محلی که در نسخه هندی کوئید، جایگاه دکمههای شیشه برقی و کنترلرهای گیربکس AMT آن است. در نسخه برزیلی کوئید این محل میتواند مکانی برای تنظیمکنندههای واحد اطلاعات – سرگرمی آن باشد. دریچههای مرکزی سیستم تهویه مطبوع در نسخه آمریکای لاتینی کوئید، در قیاس با نمونه سست و بیدوام و سخت انتقادبرانگیز تیپ “باز و بسته شونده” نسخه هندی آن، محکم و با دوام به نظر میرسد. همچنین دکمههای کنترلی شیشههای برقی، قفل مرکزی و سامانه تهویه مطبوع نیز در نسخه برزیلی کوئید از ظاهر خیلی مرغوبتری سود میبرند.
علاوه بر این، جزییات دیگری هم در رنو کوئید برزیلی دیده میشوند که نمای ظاهری ممتازتری را برای آن مهیا ساختهاند. از آن جمله میتوان به آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، رها کننده الکتریکی درب صندوق عقب، بخارزدای شیشه عقب، برفپاککن عقب به همراه شیشهشور و مواردی از این دست اشاره داشت.
در نسخه برزیلی کوئید، کنسول مرکزی تا جاپایی عقب امتداد یافته است و کل فضای داخل صندوق عقب آن نیز مفروش است و برخلاف نسخه هندی، از پانلهایی برای حفاظت از قسمتهای لخت بدنه در داخل صندوق خود سود میبرد. بااینوجود، حجم فضای صندوق عقب در قیاس با نسخه هندی کوئید به میزان ۱۰ لیتر کمتر است.
پوشش عرضه شده در صندلیهای نسخه برزیلی رنو کوئید نیز، آشکارا مرغوبتر به نظر میرسند و صندلیهای عقب هم از کمربندهای ایمنی جمع شونده بهره برده و همچنین سه پشتسری مجزا و قابل تنظیم بر روی آنها نصب شده است. این در حالی است که در نسخه هندی کوئید کمربندهای ایمنی جمع شونده ارائه نشده و پشتسریها هم به حالت ثابت هستند.
به لحاظ فنی، رنو کوئید ساخت برزیل از یک پیشرانه ۱ لیتری و سه سیلندر بنزینی SCe نیرو میگیرد که عین همان پیشرانه در رنو کوئید ۱ لیتری ساخت هند نیز دیده میشود. همچنین، گیربکس ۵ سرعته دقیقاً مشابه یکدیگر هستند و ارقام مربوط به توان خروجی و گشتاور آنها نیز یکسان است: ۶۷ اسب بخار و ۹۲ نیوتن متر. ضمن اینکه، انتظار میرود که نسخه برزیلی کوئید با گیربکس ۵ سرعته AMT با کد EASY-R نیز به بازار عرضه شود.
حال به ما اجازه دهید که درباره آیتم قیمت سخن بگوییم. بهای نسخه پایه رنو کوئید در برزیل از ۲۹,۹۰۰ رئال (۹,۲۰۰ دلار) آغاز و به ۳۹,۹۰۰ رئال (۱۲,۳۰۰ دلار) ختم میشود که تقریباً معادل ۵۸۵ الی ۷۸۱ هزار روپیه است. این در حالی است که نسخه ۱ لیتری کوئید در بازار هند با رنج قیمتی بین ۳۵۴ الی ۴۵۶ هزار روپیه و یا تقریباً بین ۵,۵۰۰ الی ۷,۱۰۰ دلار قابل ابتیاع است. اختلاف قیمت بین دو نسخه بیش از ۲۰۰ هزار روپیه (۳,۱۰۰ دلار) است!
آیا همچون بازار برزیل، تمایل دارید که پول بیشتری را برای خودرویی ایمنتر با تجهیزاتی بیشتر خرج کنید؟ اجازه بدهید که ما هم از نظراتتان مطلع شویم.
منبع: CARDEKHO
فرشاد سجادیان
۹ تیر ۱۳۹۶نسخه هندیش که واقعا ارزش نداره، بدنش از پراید هم ضعیفتره، مگه آدم جونشو از سر راه آورده؟؟؟؟ ساخت برزیلش هم تو نسخه پایه، ای بد نیست اما وقتی رقم پرداختی بالای ۱۲ هزار دلار میره، ترجیح میدم به خودروهای دیگهای فکر کنم.
ahmad
۹ تیر ۱۳۹۶با حرفت کاملا مخالفم!
من مطئنم اگر پراد حلبی ساز در تست تصادفی مشابه کوئید شرکت کنه
نه تنها تا داشبورد بلکه تا خود صندوق عقب پرس میشه و تا میخوره!
lancer evo
۱۱ تیر ۱۳۹۶درود
اتفاقا فرشاد درست میگه ،یک چون این ماشین هیچ ستاره ای نگرفته اینی هم ک گفته از پراید هم نا ایمن تره 100% درسته ، دوما پراید درسته ایمنیش پایینه ولی اونقدری هم ک جو دربارش بد میگه افتضاح نیس اون تصادفی ک میبینی پراید له شده ، یا از عقب تا راننده جم شده یا برعکس از جلو تا صندوق جمع شده با این تست تصادف خیلی فرق میکنه ، این تست ماشینا با سرعت 100 کیلومتر برخورد میکنن ولی پرایدی ک بعد از تصادف جمع میشه ، مطمئنن بالای 150 کیلومتر سرعتش بوده
Payam
۱۱ تیر ۱۳۹۶من با پراید حلبی با سرعت 130 کیلومتر رفتم زیر 18 چرخ و خودم و دوستم زنده بیرون اومدیم . بجز سقفش که از ستون کنده شد بقیه قسمتاش زیاد تغییر شکل نداده بودن
سارا
۹ تیر ۱۳۹۶به نظر میرسه آمار قیمت اشتباه باشه وگرنه رنو لوگان که کلآ همه چیزش از این بهتر هست با قیمت پای 6 هزار یورویی به فروش میرسه
كوروش
۹ تیر ۱۳۹۶بنظر من حتی نسخه هندی این خودرو از پراید بهتر خواهد بود تصادف پراید از سمت ستون های جانبی فاجعه بار خواهد بود باز این یکم بهتره
سام
۹ تیر ۱۳۹۶سارا خانم،این متن ترجمه ای محض از یک مقاله در سایت هندی «CARDEKHO» است و ارقام مربوط به قیمت هم کاملا درست است و شما هم برای کسب اطمینان بیشتر می توانید به سایت اصلی مراجعه کنید.تا آنجایی که اطلاع دارم،تعرفه های گمرکی در هند،چین و به ویژه برزیل بمراتب بالاتر از اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی وکلا کشورهای با تجارت آزاد است و به همین دلیل نیز قیمت خودروها هم در آنها به نسبت بالاتر است.
كوروش
۹ تیر ۱۳۹۶من به جای سارا خانم از شما تشکر می کنم
احسان
۹ تیر ۱۳۹۶از پراید ضعیف تر؟ پس فیلم تست پراید رو ندیدی:
http://www.aparat.com/v/5ok3y/تست_تصادف_اصلی_و_واقعی_پراید%28فورد_فیستا%29#
Payam
۱۱ تیر ۱۳۹۶این فیلم هیچ چیزیو تایید نمیکنه اولا گفته نشده کدوم موسسه تست کرده. دوما سرعت مشخص نشده . سوما هیچ امتیاز و ستاره ای داده نشده که ما بفهمیم نتیجه روی آدمک چی بوده.
بهداد
۳ مرداد ۱۳۹۶12هزار دلار میشه 45 میلیون! یعنی گرونتر از ساندرو و تندر + !
قرار بود جایگزین پراید بشه از پژو پارس و دنا هم رد شده!
یعنی کوئید از اینا بهتره!؟
ROHAM
۹ تیر ۱۳۹۶ما که استخون نرم شدیم
هر خودرویی رو با هر بهایی می خریم
پس ای کاش مدل برزیلیش رو وارد کنن که لااقل یه خورده ایمن تره
فرشاد سجادیان
۹ تیر ۱۳۹۶نسخه برزیلیش وارد شه، حداقل ۵۵ تومن قیمتشه، انصافا خودت حاضری با این مبلغ بخریش؟
ROHAM
۱۲ تیر ۱۳۹۶ترجیح میدم جیبم خالی شه ولی عمرم تموم نشه
دانیال
۹ تیر ۱۳۹۶ایمنیش چقدر بهتره؟ این چه مطلبی بود که مقایسه ایمنی دو مدل خودرو. که ضعف استحکام بدنش کاملا واضحه رو بر اساس تعداد کیسه هوا و کمربندهای پیش کشنده مقایسه میکنه، آیا این موارد و صرف صد کیلو وزن بیشتر میتونه توجیه بیش از یک و نیم برابر بودن قیمت همون حلبی باشه؟ وقتی طراحی ضعف داره با صد کیلو بیشتر تبدیل به وولوو میشه؟
احسان
۹ تیر ۱۳۹۶بستگی داره، اگه اون صد کیلو در جاهای ضعیف بدنه برای تقویت استفاده شده باشه تاثیر داره، و از اونجایی که این کار توسط رنو انجام شده میشه خوشبین بود بهش. عکس هم تفاوت رو نشون میده
حمیدرضا
۹ تیر ۱۳۹۶این تفاوت اشکارا نشون میده که قوانین چقدر در تولید هودرو نقش دارن ولی اختلاف قیمت خیلی بالاست فیات از کویید خیلی ارزان تر هست و البته ساخته های دیار چین در برزیل که با قیمت خود چین عرضه میشن خیلی ارزش خرید نداره
جواد
۹ تیر ۱۳۹۶اگه این ستاره نگرفت مطمئن باشید پراید تو همون تست کاملا منهدم میشه
ag2000
۹ تیر ۱۳۹۶فرض کنیم نمونه ی ۱۰ هزار دلاری اش بیاد و فرض کنیم ۱۰ درصد صرفا روش کشیده بشه .
با دلار ۳۸۰۰ . ۴۱ میلیون واس ملت آب میخوره کا مطمئن هستم تازه خیلی دست پایین حساب کردم . خب طرف مغز خر خورده اینو بخره ؟
صرف برند رنو نشد که دلیل .شکست میخوره بیاد تو ایران . اونمبا این موتور ضعیف .
احسان
۹ تیر ۱۳۹۶اگه موتور ال۹۰ روش بذارن چی؟
امیرمحمد
۱۰ تیر ۱۳۹۶داداش با موتور ال نود نهایت بشه 800 کیلو دیگه تو دنده پنج شاگرد و راننده دستشونو از پنجره بیارن بیرون ماشین پرواز می کنه که :))
احسان
۹ تیر ۱۳۹۶خرید هندیش به صرفه تره با پول نمونهذبرزیلی کلا میشه انتخاب بهتری داشت
mohammad 7
۹ تیر ۱۳۹۶با عرض سلام ،
نمونه برزیلیش اگه بیاد با قیمت واقعی حدود چهل ملیون میشه ، که با توجه به سابقه خودروسازامون زیر پنجاه و پنج ملیون نمیدن ، ولی اگه رویایی فکر کنیم و بگیم خودروسازامون دست از غارت مردم بردارن و با همون چهل ملیون بیاد ، باز هم ترجیح میدم سورن ای ال ایکس بگیرم چون با تمام کهنگیش در طراحی ، ولی حداقل جاداره و صد در صد ایمن تر، و قیافش هم قابل قبول تره ،
مهدی
۹ تیر ۱۳۹۶یه پولو الان حدود ۱۳ هزار دلاره بعد یه کوئید ضعیف ۱۰ هزار اصلا نمیرزه تازه هیوندای i10 و کیا پیکانتو و میتسو میراژ و پژو ۱۰۸ همه از این سرترن و تقریبا هم قیمت این
TUNING
۹ تیر ۱۳۹۶راستی قرار بود کدومش بیاد ایران؟
نوید جهرمی
۱۰ تیر ۱۳۹۶اونی ک ایمنی و کیفیت پایین تری داره. تا ی وقت خدایی نکرده دچار تجمل گرایی و دنیاطلبی نشیم.
کورش
۱۱ تیر ۱۳۹۶مخلوطی از هردو اما پیشرفته تر. یعنی کیفیت پایین تر از هندی و قیمت بالاتر از برزیلی
بیژن
۹ تیر ۱۳۹۶فکر کنم سر همین هندی یا برزیلی بودنش، بین علمای خودرساز وطنی اختلاف افتاده ، وگرنه زودتر از اینا وارد مملکت میشد.???
واینجوری شد که ایرانیها کلا بیخیال کویید شدن?
کورش
۹ تیر ۱۳۹۶روزی را می بینم که نسخه ایرانی این خودرو در حال مقایسه با دو نسخه دیگر می باشد که از نظر کیفیت از نسخه هندی افتضاح تر اما الحق و انصاف از نسخه برزیلی آن گرانتر خواهد بود.
ارش
۱۱ تیر ۱۳۹۶خواهشا این اشغال رو دیگه به مردم مظلوم و گرفتار غالب نگنید اخه وچدانم خوب چیزیه این گاریه ماشین نیست پراید با وچود تمام مشگلاتش باز طبق استانداردهای 30 سال پیش تولید شده ولی این باری یه قرن چدبد ابروریزیه.
ش.ر
۱۱ تیر ۱۳۹۶گزینه های بهتری با خودروسازان رده بالاتر وجود دارد.
بعنوان مثال : داتسون – سوزوکی
این خودروها میتوانند جایگزین مناسبی برای خودروهای بی کیفیتٰٰ و کسل کننده داخلی باشند.
اما در مورد خودروی کویید! شما فکر میکنید اگر همین الان این خودرو برای بازار ایران تولید یا وارد شود با این قیمت به دست مشتری می رسد؟
ابدا.
در صورتیکه این خودرو با کیفیت ساخت برزیلی و هم قیمت پراید عرضه شود ٰ میتوان گفت جایگزین مناسبی برای پراید از رده خارج ٰ خواهد بود
prhm
۱۱ تیر ۱۳۹۶در کل برزیلی رو ترجیه میدم ولی به نظرم 10000دلار برای کوئید زیاده.
افشین
۱۰ مرداد ۱۳۹۶اگه قیمتش زیر سی میلیون باشه ارزش داره و گرنه مگه مغز خر خوردیم یا پول علف خرسه فوقش میریم سمند میخریم جونمون محفوظه والله با این نوناشون