اگر ۱۱ سال در تقویم به عقب باز گردیم، یعنی در سال ۲۰۰۵، روزی را میبینیم که در آن دانیکا پاتریک ۲۳ ساله (Danica Patrick) تبدیل به اولین بانوی رانندهای شد که توانست در مقطعی از مسابقه ایندیاناپولیس ۵۰۰ جلوتر از سایر رانندگان قرار بگیرد.
خانم «پاتریک» که قبلاً شایستگیهای خود را در سری مسابقات «تویوتا آتلانتیک» نشان داده بود، تنها در پنجمین «ایندی ریسینگ لیگ» خود توانست به عنوان نفر چهارم برای هشتاد و نهمین دوره ایندیاناپولیس ۵۰۰ انتخاب شود. در آن زمان، تویوتا آتلانتیک به عنوان یک سیستم انتخابی برای سری «چمپ کار» به شمار میرفت و خودروهای با چرخهای روباز در آن مسابقه میدادند. این خودروها با یک کابین کوچک و بدونسقف و چرخهایی که در بیرون از بدنه اصلی قرار گرفته بودند، به صورت ویژه برای شرکت در مسابقات ساخته میشدند. «پاتریک» در ایندی ۵۰۰ با خودرویی شرکت میکرد که مالکیت آن را با بابی راهال (Bobby Rahal)، قهرمان ایندی ۵۰۰ در سال ۱۹۸۶ و همین طور دیوید لترمن (David Letterman)، مجری مشهور نمایشهای تلویزیونی آخر شب در امریکا شریک بود. پس از یک توقف برای سوختگیری در هفتاد و نهمین دور از ۲۰۰ دور مسابقه ۵۰۰ مایلی (۸۰۴ کیلومتری)، موتور خودرویش از کار افتاد و در نتیجه، جایگاهش از چهارم به شانزدهم تنزل پیدا کرد. «پاتریک» تمام ۷۰ دور بعدی را صرف بالا کشیدن خود به جمع ۱۰ نفر برتر کرد و در ۱۰ دور بعد، در جلوی چشمان ۳۰۰ هزار تماشاگری که در پیست «ایندیاناپولیس موتور اسپیدوِی» فریاد میکشیدند، از دیگران پیشی گرفت.
وقتی تیم تدارکات مسابقه این ریسک را انجام داد که «پاتریک» بدون یک بار سوختگیری اضافی به کار خود ادامه دهد، وی مجبور شد که مصرف سوخت خود را کنترل کند. تنها ۶ دور مانده به پایان، این دن ولدون (Dan Wheldon)، راننده بریتانیایی بود که «پاتریک» را پشتسر گذاشت. «ولدون» در اولین پیروزیاش در ایندی ۵۰۰، اولین بریتانیاییای شد که این عنوان را پس از گراهام هیل (Graham Hill) در سال ۱۹۶۶ کسب میکرد. در همین حال، «پاتریک» در نهایت در جایگاه چهارم و پشتسر ویتور مِیرا (Vitor Meira) و برایان هرتا (Bryan Herta) از خط پایان گذشت. نمایش درخشان وی باعث شد عنوان بهترین راننده تازهکار سال (Rookie of the Year) را از آنِ خود کند و در تاریخ ایندی ۵۰۰ در کنار ژانت گوتری (Janet Guthrie) قرار گیرد؛ کسی که دقیقاً ۲۸ سال پیش از این، در ۲۹ می ۱۹۷۷، اولین زنی بود که در این مسابقات رانندگی میکرد. تا قبل از «پاتریک»، سه زن دیگر در مجموع در ۱۵ دور مسباقه ایندی ۵۰۰ شرکت کرده بودند. «گوتری» توانسته بود در سال ۱۹۷۸ در بین رانندگان برتر و در جایگاه نهم قرار گیرد.
۳ سال پس از درخشش «پاتریک» در ایندی ۵۰۰، وی اولین زن راننده این مسابقات بود که توانست در یک رقابت «ایندی ریسینگ لیگ» برنده از زمین خارج شود و هلیو کاسترونِوِس (Helio Castroneves)، برنده دو دوره ایندی ۵۰۰ را با اختلاف حدود ۶ ثانیه در مسابقه ایندی ژاپن ۳۰۰ شکست دهد. «پاتریک» که سال گذشته، تیم قبلی خود را ترک کرده بود، به تیمی پیوست که مالکیت آن در اختیار مایکل آندرِتی (Michael Andretti)، پسر راننده افسانهای ماریو آندرتی (Mario Andretti) و راننده سابق مسابقات بود. سارا فیشر (Sarah Fisher)، راننده همراه «پاتریک» در ایندی، در توصیف اهمیت این پیروزی و ارتباط آن با کاری که «گوتری» و دیگر زنان پیشگام شروع کرده بودند، میگوید:
امروز، روز جشنی برای همه ماست؛ روزی که حصارهایی که زنان در میدانهای تحت تسلط مردان با آن مواجه هستند، شکسته شده است. فرآیندی که در نهایت منجر به پیروزی یک بانو در یک رقابت با چرخ روباز شد، چیزی است که «ژانت گوتری» آن را آغاز کرده است.
ناسا
۹ خرداد ۱۳۹۵درود به این جوهری که داره
سهیل
۹ خرداد ۱۳۹۵دمش گرم انصافا کارش درسته.خانومای محترم بیاین یاد بگیرین لطفا????
احمد باقری
۹ خرداد ۱۳۹۵هر کس به کار خودش، حتما نباید راننده باشه تا کلاس داشته باشه و خانمها ازش یاد بگیرن، هر کس باید استعداد خودش رو دنبال کنه.
خسته شده
۹ خرداد ۱۳۹۵تویه ناسکار وضعیته جالبی نداره راننده ها میزنن بهش اذیتش میکنن بعضا از دور خارجش میکنن گرچه این برخورد ها اونجا آزاده ولی با همه اینا همیشه وسط های جدوله و رانندگی خوبی داره زنان ایرانی هم خواهشا یاد نگیرن اینجا جای این جنگول بازی ها نیست بذارید یه آب خوش از گلوی این مردم بره پایئن به قول یکی که میگفت هر وقت مرد تونست … زن راننده میشه یا به قول یکی دیگه که میگفت هر وقت دیدی تصادفی شده بدون پای یه زن در میون بوده و مقصرش یه زن بوده
احسان(احسان سابق)
۹ خرداد ۱۳۹۵بفرما.این رفیقمون همچین دیدگاهی نسبت به زن داره اونوقت اگر زن خوبی گیرش نیومد تقصیر رو میندازه گردن طرف مقابل
خسته شده
۹ خرداد ۱۳۹۵جناب احسان سابق یعنی چی زن خوب گیرم بیاد یا نیاد من هیچوقت دیدگاهم در مورد زن بد نیست زنم کالا نیست که خوب و بد داشته باشه گیرش بیارم گفتم زنان ایرانی نمیتونن خوب رانندگی کنن و درست باشن در این کار نه خارجی ها اونجا به خاطر فرهنگ رانندگی و آموزش هایی که از دوران کودکی و در مدارس داده میشه خود به خود هم رانندگیشون و هم فرهنگ رانندگیشون درسته این حرفایی هم که زدم درآخر نه که عینا اینجوری باشه ولی اگر خوب فکر کنی اکثریت قاطع زنان ایران همین طورین یا تند میرن یا کند میرن یا میترسن یا اصلا نمیترسن نه که مرداش این شکلی نباشم ولی در بین زنان این درصد خیلی بیشتره
كوروش
۹ خرداد ۱۳۹۵راس میگه توی خود شبکه sb nation می گفت از قصد می زنند بهش بعد خودش می خندید
حالا هی به این بنده خدا منفی بدید
امین
۹ خرداد ۱۳۹۵زن زندگی است …
احسان(احسان سابق)
۹ خرداد ۱۳۹۵من تازه 24 سالم شده و بزرگترین افتخارم تو رانندگی اینه که با سمند مدل 83 پارک دوبل میزنم اونوقت این بانو تو 23 سالگی قهمرمان ناسکار شده.درود بر این زن