پشت اکثر خودروهای عالی دنیا یک پیشرانهٔ عالی وجود دارد. به خودروهایی مثل فراری ۳۰۸، آکورا اینتگرا تایپ R، شورلت کوروت و بامو M5 فکر کنید؛ اما این خودروها چیزی فراتر از صرفاً یک پیشرانهٔ عالی هستند. آنها پکیج کاملی از طراحی جذاب، هندلینگ مناسب و پرفورمنس قابلتوجه را ارائه میکنند؛ اما گاهی اوقات، پیشرانههای عالی در سینهٔ خودروهای معمولی و یا حتی وحشتناک قرار میگیرند. در اینجا با ۱۰ نمونه از این موارد آشنا خواهیم شد.
لانچیا تما ۸.۳۲
یک سدان با پیشرانهٔ فراری! کاش میشد به همینجا بسنده کنیم چون این ایدهٔ بسیاری خوبی به نظر میرسد اما این تمام ماجرا نیست و ناامیدیهای زیادی در لانچیا تما ۸.۳۲ وجود داشت. مهمتر از همه اینکه این خودرویی محرک جلو بود. علاوه بر این، تما ۸.۳۲ بهعنوان نسخهٔ پرچمدار سدان لانچیا، با موتور فراری شتاب صفرتاصد ۶.۸ ثانیهای را ارائه میکرد که تنها چند دهم ثانیه از تما توربو سریعتر بود.
این موتور که ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت، از پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 فراری ۳۰۸ GTB گرفته شده بود اما برای بهبود پالایش به میللنگ صلیبی معمولی مجهز شده بود. لانچیا تما ۸.۳۲ هنوز هم تنها سدانی است که با مجوز رسمی فراری به پیشرانهٔ این شرکت مجهز شده است.
استودبیکر سوپر لارک
قبل از اینکه استودبیکر در سال ۱۹۶۷ برای همیشه به فعالیت خود پایان دهد، خودروهای بسیار زیبایی تولید میکرد اما مدل لارک قطعاً یکی از آنها نبود. بااینحال، هرچند این سدان زشت در هیچ مسابقهٔ زیبایی برنده نمیشد اما به دلیل برخورداری از سرعت زیاد در روزهایی که واقعاً دوران ماسل کارها شروع شده بود تحسین بسیاری را برانگیخت.
داغترین نسخهٔ این خودرو در مدل ۱۹۶۳ با پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 سوپرشارژی که برای کوپهٔ آوانتی طراحی شده بود به بازار عرضه شد. این نسخه که اصطلاحاً سوپر لارک نامیده میشد، از ۲۹۰ اسب بخار قدرت برخوردار بود و در آزمایشها به حداکثر سرعت ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد.
مرسدس R63 AMG
AMG در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 خود (M156) را در سینهٔ همهچیز از SL اسپرت گرفته تا ML شاسیبلند قرار میداد و مینیون R کلاس هم از این قاعده مستثنی نبود. این پیشرانه ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و با انتقال آن به هر چهارچرخ، R63 را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
R کلاس بهخودیخود خودروی عجیبی بود و تجهیز آن به یک موتور V8 تنفس طبیعی که با کمی تغییر زیر کاپوت سوپراسپرت SLS هم دیده میشد، شرایط فروش آن را واقعاً دشوار کرد. به همین دلیل، تخمین زده میشود که تنها ۲۰۰ دستگاه از R63 ساخته شده است.
فولکسواگن فیتون W12
چه کسی یک خودروی لوکس ۷۰ هزار دلاری با نشان فولکسواگن میخواهد؟ معلوم شد این افراد حداقل در ایالاتمتحده زیاد نیستند. سدان فیتون بهعنوان رقیبی از فولکسواگن برای خودروهایی مثل بامو سری ۷، خودروی وحشتناکی نبود اما غیر از برند اقتصادی، ظاهر آرامی داشت و نرمی سواری آن در حد مرسدس بنز S کلاس نبود.
فیتون اما با پیشرانههای بسیار وحشی و قدرتمندی ارائه شد مثل ۵ لیتری V12 دیزلی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۶ لیتری W12 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت که اساساً نسخهای تنفس طبیعی از پیشرانهٔ بنتلی کانتیننتال بود.
آئودی S6
درحالیکه فولکسواگن فیتون DNA مشترکی با بنتلی کانتیننتال داشت، در جای دیگری از امپراطوری فولکسواگن سدان اسپرت آئودی S6 از پیشرانهٔ V10 لامبورگینی گالاردو استفاده میکرد.
البته پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری آئودی با ۴۳۵ اسب بخار قدرت اشتراکات بسیار کمی با پیشرانهٔ لامبورگینی داشت اما هنوز هم قلب بسیار جذابی بود که شتاب صفرتاصد قابلاحترام ۵.۱ ثانیهای را برای S6 فراهم میکرد. بااینحال، این آئودی اصلاً هیجانانگیز نبود و در پیچها عملکرد خوبی نداشت.
فولکسواگن پاسات W8
خودروی بعدی این لیست هم از گروه فولکسواگن است. در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی این گروه توسعهٔ پیشرانههای W شکل را آغاز کرد که بعداً منجر به ساخت موتورهای W16 بوگاتی و W12 بنتلی شد؛ اما پیش از آن، فولکسواگن در ابتدا یک موتور W8 را توسعه داد که فقط برای مقطعی در سینهٔ نسل پنجم پاسات قرار گرفت و به همین دلیل کمتر شناخته شده است.
این موتور با ۴ لیتر حجم و ۲۷۵ اسب بخار قدرت، واقعاً پیشرانهٔ جذاب و خلاقانهای بود اما چون در پاسات خانوادگی و بیهیجان استفاده شد، کمتر موردتوجه قرار گرفت.
هوندا سیویک VTi استیشن
پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری B18C هوندا یکی از بهترین موتورهای چهار سیلندر محسوب میشود و آکورا اینتگرا تایپ R بدون آن هرگز نمیتوانست به یک خودروی نمادین تبدیل شود؛ اما در برخی بازارها مثل بریتانیا، هوندا این موتور را در سیویک هاچبک و استیشن هم ارائه کرد.
این خودروها شایستهٔ یک موتور جهنمی با ردلاین ۸ هزار rpm نبودند و بنابراین یک سیویک استیشن با موتور B18C قطعاً نمونهای از خودرویی معمولی با پیشرانهٔ خارقالعاده بود.
ولوو S80
هرچند نسل دوم ولوو S80 به مدت یک دهه از سال ۲۰۰۶ تولید میشد اما در حال حاضر خیلی کسی آن را به یاد نمیآورد. بااینحال، با اینکه خود این سدان سوئدی چندان بهیادماندنی نبود اما صدای پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 با طراحی یاماها در مدلهای پرچمدار آن قطعاً بسیار خاطرهانگیز است.
ولوو از این پیشرانهٔ ۳۱۵ اسب بخاری V8 که B8444S نام داشت، در کراساوور XC90 هم استفاده کرد اما بعداً زمانی که شرکت بریتانیایی نوبل دو توربوشارژر به آن اضافه کرد و ۶۵۰ اسب بخار را پشت صندلیهای سوپرکار M600 خود قرار داد، این پیشرانه خانهٔ بسیار متفاوتی پیدا کرد.
شورلت SSR
پیشرانهٔ افسانهای LS جنرال موتورز آنقدر عالی است که سخت میتوان تصویر کرد خودرویی به آن مجهز شود و خارقالعاده نباشد؛ اما این موتور برای اینکه پونتیاک GTO جدید با ظاهری بیهیجان را موفق کند کافی نبود و این پیکاپ را هم نتوانست نجات دهد.
SSR در ابتدا با پیشرانهٔ ضعیف ۵.۳ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری معرفی شد اما بعداً به LS2 با ۳۹۰ اسب بخار قدرت مجهز شد و با این نیرو توانست مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۴.۱ ثانیه طی کند. بااینحال، SSR هنوز هم رانندگی جالبی نداشت.
بامو 745i SA
پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M88 بامو که در مدلهای M1 و M5 استفاده میشد یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ محسوب میشود اما این موتور هرگز برای سری ۷ مناسب نبود. بااینحال، بخش آفریقای جنوبی بامو اینطور فکر نمیکرد.
این بخش باید در آفریقای جنوبی خودروها را بهصورت فرمان راست عرضه میکرد اما در سمت راست مدل 745i (پرچمدار خانوادهٔ نسل E23 سری ۷) که با پیشرانهٔ شش سیلندر توربوشارژ M30 در آلمان عرضه میشد، جایی برای نصب ستون فرمان وجود نداشت؛ بنابراین، بخش آفریقای جنوبی بامو در این خودرو از پیشرانهٔ M88 با ۲۸۵ اسب بخار قدرت استفاده کرد اما این موتور اسپرت برای یک سدان لوکس بزرگ مناسب نبود.
Mad.z.Max
۳ اسفند ۱۴۰۰خداوندا از این خودروهای بی هیجان عطا کن
ALIREZA
۳ اسفند ۱۴۰۰اون استودبیکر خیلی چشممو گرفت
Mad.z.Max
۳ اسفند ۱۴۰۰اوهوم خیلی باحاله :)
من غیر از شوی اس اس آر که اصن عاشقشم، اون مرسدس ای ام جی آر ۶۳ رو از زمانی که شناختمش از ته دل دوست داشتم، با اینکه اصلا طرفدار بنز هم نیستم. اما استیشینها رو برعکس اکثر ایرانیا خیلی دوست دارم، مخصوصا یه هیولایی مثل این مدل ای ام جی. اگه حالشو داشتین چنتا ویدیو ازش توی یوتوب ببینین، واقعا فوق العادس!
اون سیویک استیشن هم دلبری میکنه :)
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰استودبیکر انجین ها و ماشین های خوبی میزد .طراحی هاشونم واقعا خوشگل بود دهه 50
https://idaoffice.org/posts/studebaker-historic-milestones-en/
حالا دهه 40-50 یه کمپانی دیگه یی بود تو آمریکا به نام ادسل که ماشین های برقی و هیدروژنی بنزینی و دیزل تولید میکرد اونم ماشین های زیبایی داشت
https://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/tulsaworld.com/content/tncms/assets/v3/editorial/a/b2/ab2ba687-a2ad-5184-bb07-b2edccec1f1f/55a1057fefdbb.image.jpg?resize=1307%2C676
https://www.uniqueclassiccars.com/vehicles/2926/1958-edsel-corsair-4-door-hardtop
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰پدال 4 تا مطلب از موتور های sho فورد و تکنولوژی اکوبوست ش بذار ببینیم چرا چندین جایزه نصیب ش شد
دست خط یاماها تو یک سری انجین های خاص همیشه هست
واقعا درست تیتر زده این سایت یاماها دنیا را تکان داد دهه 90 با این حرکت
https://www.rideapart.com/news/264846/that-time-yamaha-built-ford-an-engine-and-changed-the-world/
پیارسال بود فکر کنم جی دی پاور 5تا جایزه دیگه به فورد داد که البته بررسی کیفیت و دوام و.. مدنظر بود
https://pictures.dealer.com/e/echelonfordfd/1710/8753419aeba6aaed2d77dc4e95be88a8x.jpg
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۰سلام مطالب جالبی هست و در برنامه نویسندگان میگذاریم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۰اتفاقا مرسدس R در سریال ایتالیایی Gomorrah دیدم و خیلی خوشم اومد
بزرگ و جادار، اما نه ون هست و نه شاسی بلند
مرسدس کلاس R از 2005 تا 2013 عرضه شد. کلا ماشین محبوبی نبود و تولیدش متوقف شد
M.Kkarimi
۳ اسفند ۱۴۰۰BMW XM :)
Moon
۳ اسفند ۱۴۰۰غیر از آئودی S6 و لانچیا تما بقیشون لیاقت اون موتوری که روشون بود رو نداشتن
MR.JD
۳ اسفند ۱۴۰۰به نظر شخصی خودم آئودی S6 یکی از بهترین خودروهایی بود که جایش در این لیست نبود
این که آئودی طراحی خشن و شلوغی ندارد عیب نیست . بالاخره در کاراکتر ماشین های آئودی از همان اول سادگی و فروتنی بود !
بعد از آن هم برادر بزرگتر این آئودی . یعنی S8 همان ماشینی بود که در فیلم TRANSPORTER زمانی مثل آن چارجر 69 fast and furious معروف و محبوب بود .
یک آئودی بسیار خاص و کلاسیک . هم برای سناتور ها و هم برای جیسون استاتهام ها با آن موتور فوق العاده خاص و بینظیر V10 5.2 لامبورگینی گالاردو !
https://concavebt.com/objects/uploads/2015/09/prominence.jpg
هاتف
۳ اسفند ۱۴۰۰یه فیتون ۱۲ سیلندر مدل ۲۰۰۴ رو بیشتر از یکساله تو سایت واسه فروش گذاشته بیست و پنج هزار دلار.
ازون سرطاناست که نه صاحبش دلش میاد ارزون بده، نه کسی این پول رو واسه این ماشین میده.
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰12سیلندر ها همه مشکل هزینه و استهلاک و نگهداری و دمای زیاد دارن . نه فروشنده هاش فروشندن نه خریدار هاش خریدار دنبال دردسر نمیگرده دیگه کسی
Swedish Arrogant Tiger
۳ اسفند ۱۴۰۰S80 واقعا زیباست.
Pooriya.BMW_Germany
۳ اسفند ۱۴۰۰واقعا بد نبودند یا لااقل موتور خوبی داشتند مثل خودروهای فرانسوی موتور و بدنه و کل ماشین آشغال نیست
بردیا
۳ اسفند ۱۴۰۰لطفا درباره ی ماشن های کنترلی حرفه ای و سوختی نیز مطلب بگذارید
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۰لانچیا تما ، طراحی خاصی نداره ، ولی خیلی حال کردم از اینکه موتور فراری داشت ، با ۲۱۵ اسب بخار قدرت نسبت به زمان خودش صفر تا صد ۶.۸ برای یک سدان عالی هست ، از عالی هم بهتره
البته این موتور روی خود فراری ۳۰۸ حدود ۲۵۲ اسب بخار قدرت تولید میکنه و بهترین v8 زمان خودش بوده
R@m!n
۳ اسفند ۱۴۰۰بنظرم لانچیا می تونست چیزی در حد فراری و لامبورگینی بشه، محصولاته شاهکار کم نداشت.
کافر مقدس
۳ اسفند ۱۴۰۰لانچیا مظلوم ترین کمپانی در صنعت خودروـه حتی مظلوم تر از پونتیاک
در بحث آیرودینامیک امسال لانچیا وساب خیلی کارا کردن که حتی امروز هم استفاده میشه
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۰دقیقا ، همه ی ویژگی هایی رو که باید داشته باشه داشته ، ولی خب اونجایی که باید باشه نیست
مدیریت اشتباه و سرمایه گزاری های نادرست دلیل این اتفاق هست
مهرد
۳ اسفند ۱۴۰۰s80 رو دیدم یاد رانا افتادم :/
ماکسیمیلیان
۳ اسفند ۱۴۰۰سلام و درود!
پیشرانه ی لانچیا تما و مرسدس amg r63 از بهترین های این لیست هستند.
حتی پیشرانه های فراری همانند خودروهایش بسیار زیبا و دلپذیر هستند.
یا علی🌷
ماکسیمیلیان
۳ اسفند ۱۴۰۰پدال عزیز خواهشاً این دیدگاه را حذف کنید متاسفانه ادرس ایمیل را اشتباه وارد کردم.
سپاسگزارم🌷
محمد مختاری آذر
۴ اسفند ۱۴۰۰فولکس واگن عجب خودرویی زده بود سدان معمولی با پیشرانه W12 واقعا جالب و عجیب هستش
Sadra.mtz
۴ اسفند ۱۴۰۰سلام میگم اون 5.2 v10 روی rs6 هم هست ولی تنفس طبیعی و rs6 یه مدل دیگه داره که روش 5.0 v10 twin turbo نصب شده
توجه کنید تمام خودرو هایی که گفتم بین سال های 2003 تا 2010 تولید میشدن